Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• djwice
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Mijn vraag
Ik ga binnenkort even werken in Amerika.
Een credit card is verplicht om er te komen (nodig voor betaling toetsing), en om er dingen te kopen.
Nu keek ik naar bijvoorbeeld www.flexvisa.nl

Ik moet echt veel gegevens invullen; gegevens van mij, m'n partner, huwelijlse staat, kinderen, incl. legitimatie en geboorte gegevens. Hoe lang ik woon waar ik woon en inkomen.

En dat voor een kaart met incasso voor het hele bedrag, en alleen voor mezelf.

Los van dat ik het absurd veel gegevens vind, vraag ik me af of dat wel gevraagd mag worden. En of ik al die gegevens van mijn partner uberhaupt wel mag verstrekken; die mogen ze toch nog zonder haar toestemming verwerken?

En dan staat er ook nog dat ze die data voor marketing en het vergroten van hun inkomsten gaan gebruiken.

Ze geven aan dit in overeensing met https://autoriteitpersoonsgegevens.nl te doen, maar ik vraag me sterk af of ze de risico's niet veel te veel hebben aangedikt. Gegevens van linderen en partner... Tsss.. En waarom niet een iDeal toets - ja rekening klopt. En een BKR op de achtergrond. Voor die max. paar duizend euro risico moet dat toch ruim dekkend zijn?

Wat vinden jullie, en waar hebben jullie een card genomen? Werd en toen ook zo veel gevraagd?

djwice wijzigde deze reactie 04-02-2017 00:28 (4%)

Beste antwoord (via djwice op 05-02-2017 09:15)

• ShitHappens
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 15:02

ShitHappens

Shit, I fucked up again

Is het niet veel handiger dat rechtstreeks bij je eigen bank te regelen? Een MasterCard of Visa is dan zo geregeld.

I reject your reality, and substitute my shit

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +11Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 15:02

ShitHappens

Shit, I fucked up again

Is het niet veel handiger dat rechtstreeks bij je eigen bank te regelen? Een MasterCard of Visa is dan zo geregeld.

I reject your reality, and substitute my shit

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Precies, met een paar muisklikken geregeld in je bankomgeving. Je bank checkt uiteraard wel even of je "er goed voor bent" voor het bedrag wat je aanvraagt.

Specs

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14:31
Gewoon bij de bank.

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

Jij wilt een lening, dus zij kunnen vragen wat ze willen. Gegevens van een partner mogen niet zonder haar toestemming worden verwerkt, maar jij vult die gegevens in en moet daarom die toestemming regelen. Jij kunt ook prima een hotmailaccount op iemands naam aanmaken zonder dat diegene dat weet, dan verwerkt MS ook persoonsgegevens zonder toestemming van diegene zelf.

Misschien dat je een secured creditcard of debit card kunt aanvragen ergens. Dan ga je geen lening aan, dus daarvoor zijn minder gegevens nodig.

jij ook?

• msteggink
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13:51

msteggink

2 tflops@home

www.flexvisa.nl bedoel je? Gewoon bij je bank of via ICS Cards direct regelen.

Webstek

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 06:24
Automatische incasso of niet, het blijft een creditcard en dus een krediet. Ik ben niet anders gewend dan dat ze dit soort gegevens vragen.

Ze maken een berekening hoeveel je per maand te besteden hebt en daarvoor is bijvoorbeeld je gezinssituatie wel degelijk een belangrijke factor.

Via je eigen bank gaat het misschien makkelijker, maar zal dat niet voornamelijk zijn omdat ze deze gegevens al hebben en dus niet meer hoeven te vragen?

Ik heb een creditcard van de Rabobank (Mastercard) en ťťn van de ANWB (Visa). Ik kom zo af en toe nog wel eens plaatsen tegen waar ťťn van de twee niet geaccepteerd wordt, maar met deze combinatie heb ik tot nu toe overal kunnen betalen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• djwice
  • Niet online
quote:
Klopt, ff aangepast, thanks!

• da_PSI
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14:25
Zou gewoon bij je Eigen bank aankloppen voor een CC...

• djwice
  • Niet online
quote:
Xander schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 22:34:
Ik heb een creditcard van de Rabobank (Mastercard) en ťťn van de ANWB (Visa). Ik kom zo af en toe nog wel eens plaatsen tegen waar ťťn van de twee niet geaccepteerd wordt, maar met deze combinatie heb ik tot nu toe overal kunnen betalen.
Ik ga voor het eerst naar Amerika, dus ik heb geen idee welk type goed geaccepteerd wordt in de regio waar ik naar toe ga. Op internet las ik dat Visa beter wordt ondersteunt, m'n huisbank heeft helaas Mastercard. Vandaar de zoektocht naar een visa card.

• da_PSI
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14:25
quote:
djwice schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 00:32:
[...]
Ik ga voor het eerst naar Amerika, dus ik heb geen idee welk type goed geaccepteerd wordt in de regio waar ik naar toe ga. Op internet las ik dat Visa beter wordt ondersteunt, m'n huisbank heeft helaas Mastercard. Vandaar de zoektocht naar een visa card.
Ben zelf niet in de US geweest, maar wel in Mexico, Costa Rica, Guatamala en daar wordt MasterCard echt overal geaccepteerd. (dit is ruim 8 jaar terug). Reis nu meer naar Asie, en ook daar nog nooit problemen gehad.

Edit; ben benieuwd waar je naar gezocht hebt... Ik zoek op Visa or MasterCard, eerste hit

"
As far as most consumers are concerned, there is no real difference between MasterCard and Visa. The two are both widely accepted in over two hundred countries and it is very rare to find a location that will accept one but not the other.
"

da_PSI wijzigde deze reactie 04-02-2017 00:39 (22%)

• djwice
  • Niet online
quote:
da_PSI schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 00:37:
[...]
Ben zelf niet in de US geweest, maar wel in Mexico, Costa Rica, Guatamala en daar wordt MasterCard echt overal geaccepteerd. (dit is ruim 8 jaar terug). Reis nu meer naar Asie, en ook daar nog nooit problemen gehad.
Ah, ok dus wellicht krijgt die sites die ik zie meer afiliate geld bij visa dan wel praten ze anderen of wat marketing van visa na.
quote:
[...]
Edit; ben benieuwd waar je naar gezocht hebt... Ik zoek op Visa or MasterCard, eerste hit
Ik zocht op visa versus mastetcard, dan krijg ik o.a. dit https://www.creditcardver...american-express-of-visa/

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
quote:
[...]
Overal waar ze CC's accepteren worden minimaal MasterCard en VISA geaccepteerd. Amex iets minder vaak. Ik heb nog nooit meegemaakt dat van VISA of MasterCard er maar eentje geaccepteerd wordt.

Voor de duidelijkheid: Ik heb in de afgelopen 12 jaar drie keer een maand door de VS gereisd. Amerika is een echt CC-land en vooral in hotels kun je niet zonder.

downtime wijzigde deze reactie 04-02-2017 01:10 (12%)

• Erwin
  • Registratie: januari 2004
  • Nu online
quote:
downtime schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 01:04:
[...]

Overal waar ze CC's accepteren worden minimaal MasterCard en VISA geaccepteerd. Amex iets minder vaak. Ik heb nog nooit meegemaakt dat van VISA of MasterCard er maar eentje geaccepteerd wordt.
Niet? Nou meer dan eens in ItaliŽ/Spanje. Maar ik informeer vooraf dan kan ik ze laten barsten ;) .

• Mappy
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23-02 02:58

Mappy

Piramide van Austerlitz

En vanuit San Francisco nog een keer: een Nederlandse Mastercard wordt overal geaccepteerd :)
Let wel op dat je de pincode weet, die wordt eindelijk steeds vaker gebruikt hier.

Om cash geld op te nemen bij een ATM altijd je gewone pinpas gebruiken, dat is goedkoper.

Als je bij een Amerikaans bedrijf gaat werken, zou het kunnen dat ze een Amerikaanse bankrekening van je verwachten om het salaris op te storten. Da's weer een verhaal apart, dan heb je eerst een Social Security Number nodig en dat kan weken duren.

I wanna be a Mappy and I wanna have fun :)

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Met een MasterCard zal je prima overleven hoor :)

DUT Racing

• Switchie
  • Registratie: april 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

quote:
fsfikke schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 01:13:
Met een MasterCard zal je prima overleven hoor :)
In 3 weken NYC geen enkel probleem ondervonden met mijn MasterCard. Enige waar ik tegenaan liep was dat ICS mijn CC bij de eerste de beste transactie preventief blokkeerde. Werd echter binnen nuttele minuten gebeld om te checken of er daadwerkelijk wat aan de hand was.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 14:23
quote:
[...]

"
As far as most consumers are concerned, there is no real difference between MasterCard and Visa. The two are both widely accepted in over two hundred countries and it is very rare to find a location that will accept one but not the other.
"
Ik kan je verzekeren dat diezelfde Mastercard in november 2015 compleet waardeloos was in Guatemala. Heeft mij en mijn ex nog de nodige hoofdbrekens bezorgd want zowel onze (Meastro) pinpassen als Mastercard creditcards deden het praktisch niet in bankautomaten. Tijdens onze reis door Guatemala welgeteld 1 werkende automaat gevonden.

Edit: en om het makkelijk te maken konden we bij hotels etc. ook alleen met Visa, cash of PayPal betalen.

EvilWhiteDragon wijzigde deze reactie 04-02-2017 01:38 (5%)

LinkedIn
BlackIntel

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:01
quote:
Vandaar de zoektocht naar een visa card.
ANWB-leden kunnen ook een visa kaart aanvragen. Misschien dat die wat minder informatie willen hebben van hun klanten. Bij nationale nederlanden is voor iedereen een visa card aan te vragen.
Of kijk eens rechtstreeks naar de uitgevende partij voor NL (ICS): https://www.worldcard.nl

• CivLord
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23-02 13:13
Vragen over een eventuele echtgenoot zijn makkelijk te verklaren.
Omdat bij een huwelijk onder gemeenschap van goederen beide echtgenoten verantwoordelijk zijn voor eventuele schulden, moeten beide echtgenoten tekenen voor leningen, kredieten, aankopen op afbetaling etc. Voor kleine bedragen wordt er een zekere zelfstandigheid verondersteld, zie het als bedragen waarvan het aannemelijk is dat je dat in je portemonnee bij je hebt, een paar honderd euro.
Wanneer jij een schuld aangaat waar je echtgenoot niet voor heeft getekend, kan je echtgenoot de lening of aankoop laten ontbinden. Bij een aankoop moeten de gekochte goederen uiteraard retour, maar bij een lening wordt het voor de uitlener erg lastig; een rechter zegt al snel dat de uitlener nalatig is geweest en bewust een risico heeft genomem. (Dit gaat uiteraard niet op wanneer jij liegt dat je ongetrouwd bent, dan pleeg je fraude die eventueel zelfs strafrechtelijk vervolgd kan worden.)

• lunarmoon
  • Laatst online: 23-02 23:08
Waar je Visa kunt gebruiken kan je ook Mastercard gebruiken. Daarnaast kan je ook met je pinpas betalen of geld pinnen bij een pin automaat. Alleen moet je zorgen dat je kaart Maestro logo heb. Verder maakt het niet uit.

Als je geld pint bij een geld automaat met een Visa of Mastercard betaal je de hoofdprijs voor een transactie, vaak Euro 10 per transactie plus de koers berekening. Met een pinpas betaal je allen de kosten van een tranactie. Deze kosten varieert en bij je bank kan je zie wat je betaald.

• Xander
quote:
lunarmoon schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 10:06:
Waar je Visa kunt gebruiken kan je ook Mastercard gebruiken.
Dat strookt niet bepaald met mijn ervaringen...

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 00:41

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

^ in de USA gaat dat wel op (met mijn eigen ervaring) Maar ben zelf ook wel eens een beperking op een van beide tegen gekomen in landen met name waar cash nog een leading betaalmiddel is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15:51
Als je in Nederland bankdiensten wilt verkopen (waaronder creditcards en betaalpassen vallen), heb je een extreem verregaande zorgplicht.

Bedrijven dekken zich logischerwijs in door dikke dossiers over de klant en zijn financiŽle zelfredzamheid aan te leggen. De gevraagde data past gewoon in dat straatje. Inkomen, woonsituatie en gezinssamenstelling zijn van belang voor je kredietwaardigheid (sta je financiŽel sterk genoeg). Huwelijkse staat ook (verhaalbaarheid) en in geval van wet consumentenkrediet ook nodig om te weten of er een tweede handtekening nodig is.

Een deel van de gegevens is nodig voor de zakelijke beslissing (voor welke bestedingsruimte ben je goed). De rest is compliance.

Als je daarmee een probleem hebt, bel je tweede kamerlid en vraag of onze financiŽle sector mensen weer als volwassenen mag behandelen.

t_captain wijzigde deze reactie 06-02-2017 13:36 (0%)
Reden: typo

• |sWORDs|
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16:07

|sWORDs|

macOS 10.12.3 (16D12b)

quote:
DukeBox schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 10:36:
^ in de USA gaat dat wel op (met mijn eigen ervaring) Maar ben zelf ook wel eens een beperking op een van beide tegen gekomen in landen met name waar cash nog een leading betaalmiddel is.
Op meerdere plekken in de US niet met Maestro of MasterCard kunnen betalen, gelukkig is de companycard Visa.

15" Apple MacBook Pro Retina, i7-4960HQ (Crystal Well/Haswell, 2.6GHz), 16GB RAM, 1TB Samsung PCIe Flash, GT 750M 2GB/Iris Pro 5200, 27" Thunderbolt Display, LG BD RW via FireWire 800. macOS Sierra Server. Matias Tactile Pro 3, Magic Trackpad.

• Mappy

Mappy

Piramide van Austerlitz

quote:
|sWORDs| schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:37:
Op meerdere plekken in de US niet met Maestro of MasterCard kunnen betalen, gelukkig is de companycard Visa.
Heb je een paar voorbeelden? De enige plaatsen waar ik niet met een Mastercard terecht kan hier zijn de plaatsen waar ze in het geheel geen creditcards accepteren (waaronder wat onverwachte dingen zoals bepaalde tolbruggen)

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

quote:
Xander schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 10:27:
[...]

Dan is er altijd nog een derde aanbieder die vrij goed geaccepteerd wordt: Federal Reserve.

DUT Racing

• MEN-O
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 13:55
quote:
Xander schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 10:27:
[...]

Omdat het ook niet waar is ; er dient per creditcard een contract afgesloten te worden door de acceptant.

• |sWORDs|

|sWORDs|

macOS 10.12.3 (16D12b)

quote:
Mappy schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:43:
[...]

Heb je een paar voorbeelden? De enige plaatsen waar ik niet met een Mastercard terecht kan hier zijn de plaatsen waar ze in het geheel geen creditcards accepteren (waaronder wat onverwachte dingen zoals bepaalde tolbruggen)
Supermarkt in Boston, winkels in de luchthaven van Boston, winkel bij tankstation in Woburn, winkel luchthaven San Francisco, etc, etc.

15" Apple MacBook Pro Retina, i7-4960HQ (Crystal Well/Haswell, 2.6GHz), 16GB RAM, 1TB Samsung PCIe Flash, GT 750M 2GB/Iris Pro 5200, 27" Thunderbolt Display, LG BD RW via FireWire 800. macOS Sierra Server. Matias Tactile Pro 3, Magic Trackpad.

• Mappy

Mappy

Piramide van Austerlitz

quote:
|sWORDs| schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:03:
Supermarkt in Boston, winkels in de luchthaven van Boston, winkel bij tankstation in Woburn, winkel luchthaven San Francisco, etc, etc.
Txz, goed om te weten :)

• Xander
quote:
[...]

Het is voor mij al weer 6 jaar geleden dat ik in de VS (westkust) was, maar weet wel dat k toen heb geprobeerd om alles met Mastercard te betalen. De VISA pas gepakt als de MC niet geaccepteerd werd. Vond bij thuiskomst toch 1/3e van het totaalbedrag op m'n VISA factuur. :P

Gewoon bij winkels en restaurants enzo. De reis en verblijfskosten waren al voldaan.

• |sWORDs|

|sWORDs|

macOS 10.12.3 (16D12b)

quote:
Die Supermarkt is trouwens niet waar, toen zat de buitenland blokkade nog op mijn Maestro kaart.
Maar er zijn dus weldegelijk plekken waar het niet lukt, met name de kleinere zaken.

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Ik heb een VISA kaart van de ANWB. Mocht je daar lid van zijn...

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

• Hydra
  • Laatst online: 12:49
Met de rest: ik ben veel in de VS geweest en heb daar nooit problemen gehad met m'n MasterCard anders dat ik een keer over de maandlimiet van 1500E zat. MasterCard wordt eigenlijk overal geaccepteerd.
quote:
Leuk is dat he. Was een keer bij SF in de buurt en ben de Golden Gate overgereden. Blijkt dat je op de terugweg (dus SF in) tol moet betalen en dat ze alleen cash accepteren. Mocht doorrijden maar dan zou er automatisch een boete volgen. Die heb ik overigens nooit gezien (ook niet op m'n CC afschrift).

Hydra wijzigde deze reactie 04-02-2017 13:25 (61%)

• dieselb0y
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 15:38

dieselb0y

.l kuwaitcowboys

Kijk anders even in het andere topic over N26. Gratis debit mastercard!

You always have a choice

• djwice
  • Niet online
quote:
dieselb0y schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 14:13:
Kijk anders even in het andere topic over N26. Gratis debit mastercard!
N26? Ik zal es kijken.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou het gewoon via de eigen bank regelen als je geen extra gegevens wilt delen. Of je neemt een Prepaid creditcard daar is niet zo veel voor nodig.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• djwice
  • Niet online
Jep, ga ik gewoon doen. Dan komt het vast goed. Baal alleen dat de kosten van die mastercard even hoog zijn als de rest van de betaalrekening.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien kun je de rekening upgraden naar een (duurdere) versie met gratis creditcard, bij de ING kost dat ongeveer hetzelfde als een losse creditcard volgens mij en heb je meer voordelen (niet betalen voor pintransacties buiten de eu was voor mij destijds de reden, maar misschien dat de voorwaarden weer veranderd zijn)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• djwice
  • Niet online
quote:
Marzman schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 15:37:
Misschien kun je de rekening upgraden naar een (duurdere) versie met gratis creditcard, bij de ING kost dat ongeveer hetzelfde als een losse creditcard volgens mij en heb je meer voordelen (niet betalen voor pintransacties buiten de eu was voor mij destijds de reden, maar misschien dat de voorwaarden weer veranderd zijn)
Dat concept is weer van de baan (vast weer een andere manager van die afdeling) ze volgen nu het FBTO model; alle opties aan en uit zetten:
https://www.ing.nl/partic...n/kostenwijzer/index.html

Uiteraard zoals ing altijd onnodig doet met advies op levensfase die eigenlijk gokt of je belegt, card nodig hebt etc.
Want tja, statistische meerderheid betekend niet dat het passend is voor de individu... (wordt wel eens vaker vergeten).

Ze zijn trouwens vergeten dit goed door te voeren op de site, dus bij het credit card gedeelte lijkt het of de oude paketten nog te krijgen zijn.

djwice wijzigde deze reactie 04-02-2017 15:56 (22%)

• FDR_
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 04-02 16:29
quote:
[...]
Niet die flex Visa nemen hoor. Dat is een card van Qander en standaard met kredietfaciliteit. Daarom vragen ze zoveel van je. Neem gewoon de World Card van ICS.

• koksie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 10:22
quote:
EvilWhiteDragon schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 01:36:
[...]

Ik kan je verzekeren dat diezelfde Mastercard in november 2015 compleet waardeloos was in Guatemala. Heeft mij en mijn ex nog de nodige hoofdbrekens bezorgd want zowel onze (Meastro) pinpassen als Mastercard creditcards deden het praktisch niet in bankautomaten. Tijdens onze reis door Guatemala welgeteld 1 werkende automaat gevonden.
Herkenbaar. Guatemala is een van de weinige landen waar Mastercard vrijwel waardeloos is qua acceptatie, net als Maestro. Alleen Visa wordt overal geaccepteerd, Mastercard bijna nergens. Daarmee is Guatemala wel echt een uitzondering in mijn ervaring, dit had ik nog nergens zo extreem meegemaakt.

• djwice
  • Niet online
quote:
FDR_ schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 16:29:
[...]

Niet die flex Visa nemen hoor. Dat is een card van Qander en standaard met kredietfaciliteit. Daarom vragen ze zoveel van je. Neem gewoon de World Card van ICS.
Bedankt voor de tip!
Dus er zit verschil of een card via Alliance, Qander of ICS geregeld wordt?

Hoe weet ik waar mijn bank hem afneemt? En maakt dat dan ook nog uit?

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 24-02 21:13
quote:
koksie schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 17:50:
[...]

Herkenbaar. Guatemala is een van de weinige landen waar Mastercard vrijwel waardeloos is qua acceptatie, net als Maestro. Alleen Visa wordt overal geaccepteerd, Mastercard bijna nergens. Daarmee is Guatemala wel echt een uitzondering in mijn ervaring, dit had ik nog nergens zo extreem meegemaakt.
Gambia en enkele andere Afrikaanse landen heb ik soortgelijke dingen meegemaakt hoor.

• koksie
In Gambia ben ik nog niet geweest maar in de Afrikaanse landen waar ik ben geweest was het nooit een probleem om Mastercard te gebruiken.

• andre208
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 15:58
Mijn ervaring is dat in Noorwegen nog veel hotels en restaurants en winkels tegen komt waar je alleen met Noorse passen kan betalen.

• ResuCigam
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 16:03
quote:
[...]
Ik kon een paar jaar geleden overal betalen met mijn Mastercard in Amerika, behalve bij tankstations: Daar moest ik vaak eerst naar de kassa toe.Geen idee waarom.

We do what we must because we can.

• Basszje
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 11:11

Basszje

Reisvaap!]

quote:
Marzman schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 15:37:
(niet betalen voor pintransacties buiten de eu was voor mij destijds de reden, maar misschien dat de voorwaarden weer veranderd zijn)
2,75 euro tegenwoordig per pintransactie :/ . En ws veel hoger in de VS daar ATM's over het algemeen niet zo 'gratis' zijn als in Europa.

Overigens hebben bijna alle NL-banken vrijwel dezelfde kosten voor niet-EU transacties tegenwoordig (helaas). Vaak is het dan wel zo dat je geen kosten betaalt ( behalve omwisselen ) als je direct via PIN betaalt in winkels e.d.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

quote:
Mappy schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 01:12:
En vanuit San Francisco nog een keer: een Nederlandse Mastercard wordt overal geaccepteerd :)
Let wel op dat je de pincode weet, die wordt eindelijk steeds vaker gebruikt hier.
Als je voor langere tijd in SF zit kun het je adres bij je creditcard misschien veranderen. In mijn ervaring wordt je dan nooit meer om een pincode gevraagd.

jij ook?

• Mappy

Mappy

Piramide van Austerlitz

quote:
GlowMouse schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:30:
Als je voor langere tijd in SF zit kun het je adres bij je creditcard misschien veranderen. In mijn ervaring wordt je dan nooit meer om een pincode gevraagd.
Ook van een Amerikaanse kaart wordt de pincode gevraagd soms. Het lijkt er wel op dat bij kleine transacties minder controle is dan bij grotere. In dezelfde supermarkt (Safeway) kom ik vier opties tegen (NL of US kaart maakt niet uit):
- alleen kaart insteken
- pincode
- handtekening
- kaart aan kassa laten zien, waarvan ze de laatste cijfers nog eens handmatig intoetsen
quote:
ResuCigam schreef op zondag 5 februari 2017 @ 09:42:
Ik kon een paar jaar geleden overal betalen met mijn Mastercard in Amerika, behalve bij tankstations: Daar moest ik vaak eerst naar de kassa toe.Geen idee waarom.
Als bij een tankstation op de betaalautomaat aan de pomp je postcode wordt gevraagd, is het ingeven van een geldige Amerikaanse postcode (90210 bijvoorbeeld) vaak voldoende. Anders inderdaad naar binnen lopen.
Enkele benzinestations accepteren alleen Amerikaanse debitkaarten, geen credit. En bij veel stations rekenen ze een andere prijs als je met creditcard betaalt, soms zoveel dat het nuttig is om cash te betalen. Als je vantevoren niet weet hoeveel je wilt tanken: loop naar binnen, geef 40 of 50 dollar (of je credticard), tank, en haal daarna het wisselgeld weer op binnen.

• downtime
  • Niet online
quote:
Mappy schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:51:
[...]

Als bij een tankstation op de betaalautomaat aan de pomp je postcode wordt gevraagd, is het ingeven van een geldige Amerikaanse postcode (90210 bijvoorbeeld) vaak voldoende. Anders inderdaad naar binnen lopen.
Vreemd verschijnsel. Inderdaad gebruiken automaten op tankstations de vijfcijferige Amerikaanse postcode soms als pincode. Waarschijnsel om te bewijzen dat het niet om een gestolen card gaat. Ik heb de indruk dat dit met regelgeving te maken heeft die per staat verschilt.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

quote:
downtime schreef op zondag 5 februari 2017 @ 12:43:
[...]

Vreemd verschijnsel. Inderdaad gebruiken automaten op tankstations de vijfcijferige Amerikaanse postcode soms als pincode. Waarschijnsel om te bewijzen dat het niet om een gestolen card gaat. Ik heb de indruk dat dit met regelgeving te maken heeft die per staat verschilt.
Volgens mij kan de merchant zelf bepalen in hoeverre hij extra zekerheid vraagt van klanten. In de VS gebruiken ze daarvoor vaak het AVS: Wikipedia: Address Verification System

DUT Racing

• Mappy

Mappy

Piramide van Austerlitz

quote:
Hydra schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 13:24:
Leuk is dat he. Was een keer bij SF in de buurt en ben de Golden Gate overgereden. Blijkt dat je op de terugweg (dus SF in) tol moet betalen en dat ze alleen cash accepteren. Mocht doorrijden maar dan zou er automatisch een boete volgen. Die heb ik overigens nooit gezien (ook niet op m'n CC afschrift).
De Golden Gate is tegenwoordig alleen FastTrak, geen cash, je mag niet eens stoppen. De tol wordt via je autoverhuurder verrekend (op nummerbord, geen kastje in auto nodig). De meeste verhuurders rekenen een paar dollar per dag als abonnementskosten als je gebruik maakt van FasTrak, vaak met een max van $20/$25 per huurperiode. Duur dus als je maar 1 brug over hoeft :)
Hier in de Bay Area kun je daarom de tol ook online betalen: je geeft je nummerbord en creditcardinfo op, en zegt voor welke periode je tol wilt betalen. Alles binnen die periode wordt dan automatisch afgeschreven. Dat kan ook acheraf, pas na een paar dagen wordt het via je autoverhuurder afgehandeld.

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15:01

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Probleem is inderdaad dat op sommige pompen je de postcode in moet voeren (dus die van jezelf waar de kaart op geregistreerd is) een buitenlandse postcode kan je dan dus niet intoetsen. Maar daar werk je omheen door bij de kassa te betalen ipv aan de pompautomaat zelf.

Ik had een Amex van het bedrijf, en tijdens een verblijf in OH geen problemen gehad met de acceptatie daarvan. Maar ik moet dan ook bekennen dat ik het meeste cash deed (behalve auto, tanken, hotel aangezien die kosten voor het bedrijf waren). Voor een klein zaakje (of een food truck) kan je natuurlijk best wat flappen uit de muur trekken en daarmee betalen. Cash is natuurlijk geen zonde.

Ohh mooie meid, Erzsťbet Bathory
iPod mini met 16GB

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 23-02 18:03
quote:
djwice schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 18:16:
[...]

Bedankt voor de tip!
Dus er zit verschil of een card via Alliance, Qander of ICS geregeld wordt?

Hoe weet ik waar mijn bank hem afneemt? En maakt dat dan ook nog uit?
Als je via je bank regelt zonder betaal termijn (= eind van de maand wordt het automatisch afgeschreven) dan is het een chargecard waar veel minder moeilijk over gedaan wordt omdat je geen krediet hebt. Die tellen ook veel minder zwaar mee voor je hypotheek en dergelijke.

Overigens heb ik 2 jaar geleden nergens problemen gehad met mijn Mastercard in NYC

Mijn blog op Webstack.nl

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:16
Ik woon in het zuiden van CaliforniŽ, maar zoals anderen al aangegeven worden visa en mastercard hier vrijwel overal geaccepteerd*, terwijl mijn American Express passen het niet overal doen.

*= als er passen worden geaccepteerd, ik stond pas bij de kapper mooi te kijken met alleen maar plastic bij me....

Overigens zijn verreweg de meeste Amerikaanse debit cards (wat wij kennen als de pin pas) ook een visa of mastercard (het vaakst Visa) welke je dan ook nog eens als creditcard kan gebruiken. Ook hier vind je de chip steeds vaker op de pas, al is nog niet iedere pas vervangen: ik heb enkel chippassen, maar de pas van mijn vrouw heeft nog geen chip.

Vwb wel of geen handtekening bij een creditcard transactie: vaak is dit op basis van het bedrag en hoef je tot $25 geen pincode of handtekening in te geven.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• djwice
  • Niet online
quote:
Hmmbob schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 07:02:
Ik woon in het zuiden van CaliforniŽ, maar zoals anderen al aangegeven
Overigens zijn verreweg de meeste Amerikaanse debit cards (wat wij kennen als de pin pas) ook een visa of mastercard (het vaakst Visa) welke je dan ook nog eens als creditcard kan gebruiken. Ook hier vind je de chip steeds vaker op de pas, al is nog niet iedere pas vervangen: ik heb enkel chippassen, maar de pas van mijn vrouw heeft nog geen chip.

Vwb wel of geen handtekening bij een creditcard transactie: vaak is dit op basis van het bedrag en hoef je tot $25 geen pincode of handtekening in te geven.
zou de NL chip op de bankpas dan het zelfde werken als op de mastercard? En zou hij dan ook werken in de US?

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:16
Het is hetzelfde systeem (EMV), maar de meeste Nederlandse bankpassen werken alleen op plekken met het Maestro logo. Dat is wel op veel, maar lang niet alle plekken waar ze passen accepteren.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Hielko
  • Laatst online: 13:48
quote:
koksie schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 17:50:
[...]

Ik heb toch het nodige weten te betalen met m'n mastercard afgelopen jaar in Guatemala. Maar klopt wel dat je er zeker niet overal mee terecht kan, maar dat geldt voor elektronisch betalen an sich; handig om gewoon wat cash mee te hebben.

• koksie
Mijn ervaring is van ongeveer 7 jaar geleden, dat had ik er wel even bij moeten zeggen. Zelfs in Tikal, wat toch flink toeristisch is, was er maar 1 ATM die Mastercard accepteerde, alle anderen alleen maar Visa.
Toen was elektronisch betalen idd Łberhaupt zelden mogelijk, vandaar m'n queeste om cash uit de muur te toveren met m'n Mastercard. Helaas had ik toen nog geen Visa, dat is wel de aanleiding geweest om altijd beiden te hebben.

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

Moderator General Chat

like.no.other

Modbreak:
Volgens mij ging de vraag van de TS niet over welke creditcard waar geaccepteerd wordt. Laten we terug gaan naar de oorspronkelijke vraag.

Krisp wijzigde deze reactie 12-02-2017 19:08 (4%)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• _naranya
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 15:35
*knip* Zie hierboven.

Krisp wijzigde deze reactie 12-02-2017 19:07 (88%)

Pagina: 1

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*