Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

MCSA na 10 jr opfrissen: hoe en wat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Vraagje.
Ooit heb ik de MCSA windows server 2003 gemaakt denk ik op school.
Nu heb ik hele tijd niets aan mijn examens, kennis qua server beheer gedaan en wil weer alles oppakken.
Nu dacht ik doe ik meteen windows server 2016 (bestaande uit 3 componenten).

Maar daarvoor heb ik lesmatreiaal nodig.
wat is vertandig virtuele machnine installeren met windows2016 en dan eens dingen gaan proberen en leren voor examen?
UIt een boek zou ook kunnen maar vraag me af hoeveel ik daar uit kan halen

Weten jullie een virtuele machine waar ik win server 2016 gratis kan installeren?

Beste antwoord (via Verwijderd op 06-02-2017 20:43)

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:09
Zoals gezegd kunnen de virtual labs van MS je goed helpen. Daarnaast is de Virtual Acamedy van MS ook een goede bron.
En je hebt ook de MS test lab guides, soort van tutorials voor het bouwen van VM's voor bepaalde scenario's.

En verder de verschillende video tutorials van CBT nuggets, Pluralsight, ITpro.tv, etc.
Verwijderd schreef op zondag 5 februari 2017 @ 07:27:
[...]
Als ik de trial versie download, denk dat ik wel genoeg heb aan 180 dagen. Welke trial versie moet ik dan hebben?
Microsoft Hyper-v om daarin vervolgens de win server 2016 te kunnen starten?
Heb je Windows 8 of 10 pro? dan heb je al de hyper-v rol. Deze moet je alleen nog inschakelen. Vervolgens kan je de trial versie van Windows server 2016 downloaden als iso, en deze gebruiken om een VM te installeren onder Hyper-V.
Alternatief voor Hyper-V is VMware player of Virtualbox.

Alle reacties

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:59

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je zou kunnen testen met de Virtual Labs die Microsoft zelf ter beschikking stelt. Ja, het is online echter werkt het prima :) Voor 2016 zou ik zelf een omgeving via VMware of Hyper-V opzetten. Boeken lezen kan nooit geen kwaad.

Heb je geen mogelijkheid om een cursus te volgen?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
"Ooit heb ik de MCSA windows server 2003 gemaakt denk ik op school."

"Denk ik"? :D

Je kunt de upgrade niet meer doen, maar boeken heb je zeker nodig. Je gaat het met alleen praktijk echt niet redden. Ik zou naast praktijkervaring het Microsoft Press boek aanraden, CBT Nuggets, YouTube en oefenexamens.

Daarnaast is er een Microsoft Certified topic waar veel info in staat:

[Microsoft Certified] Ervaringen en discussies - Deel 9

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom op GoT :)

Ik pas de topictitel aan. Als iedereen een titel als 'Help' zou gebruiken dan waren topictitels overbodig. ;) --> denk ajb de volgende keer dus ook even na over de titel. Als je een betere titel weet dan pas ik het graag verder aan.

Inderdaad vooral zowel lezen als doen. 1 + 1 is daar veel meer dan 2. En lees bovenstaande topic 'even' door.

Je kunt bijv. een 180 dagen trial van Windows downloaden van Microsoft.com

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Als je Windows 8 pro of 10 pro hebt kan je de hyper-v (Microsoft's virtualizatie omgeving) optie aanzetten mits je hardware dit ondersteund.
Daarna kan je de optie van F_j_k gebruiken door de trail te downloaden bij Microsoft.

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:53:
Welkom op GoT :)

Ik pas de topictitel aan. Als iedereen een titel als 'Help' zou gebruiken dan waren topictitels overbodig. ;) --> denk ajb de volgende keer dus ook even na over de titel. Als je een betere titel weet dan pas ik het graag verder aan.

Inderdaad vooral zowel lezen als doen. 1 + 1 is daar veel meer dan 2. En lees bovenstaande topic 'even' door.

Je kunt bijv. een 180 dagen trial van Windows downloaden van Microsoft.com
Als ik de trial versie download, denk dat ik wel genoeg heb aan 180 dagen. Welke trial versie moet ik dan hebben?

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 17:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Je hebt de Microsoft Hyper-v server welke standalone (alleen hyper-v en verder officieel niets ook geen gui) is en geen licentie nodig heeft, dit is de hypervisor server van Microsoft. Heeft even een paar haken en ogen om zonder domein (in werkgroep mode) om te kunnen beheren via Windows 7/8/10, maar is wel mogelijk. Andere optie is om de trial te gebruiken als hypervisor, dus installeren en de role hyper-v activeren.
De 180 dagen kan je eventueel nog 2x rearmen waardoor je 3x 180 dagen hebt voordat je moet gaan herinstalleren.

Acties:
  • Beste antwoord

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:09
Zoals gezegd kunnen de virtual labs van MS je goed helpen. Daarnaast is de Virtual Acamedy van MS ook een goede bron.
En je hebt ook de MS test lab guides, soort van tutorials voor het bouwen van VM's voor bepaalde scenario's.

En verder de verschillende video tutorials van CBT nuggets, Pluralsight, ITpro.tv, etc.
Verwijderd schreef op zondag 5 februari 2017 @ 07:27:
[...]
Heb je Windows 8 of 10 pro? dan heb je al de hyper-v rol. Deze moet je alleen nog inschakelen. Vervolgens kan je de trial versie van Windows server 2016 downloaden als iso, en deze gebruiken om een VM te installeren onder Hyper-V.

Verwijderd

Topicstarter
segil schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:37:

[...]

OK dat ga ik proberen dankjewel!

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens wordt de installatie over mijn windows 10 geinstalleerd?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Flauwe maar serieuze reactie: weet je zeker dat je voldoende onderzoek gedaan hebt en kennis hebt om een testserver in te richten?

Hoe om te gaan met een virtuele server is immers 'gewoon' in de handleidingen en tutorials te vinden. Waarom twijfel je, wat is je geplande stappenplan?

(Als je het 'netjes' doet: nee natuurlijk niet. Als je rare dingen doet: ja, dan is die kans er).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:55:
Flauwe maar serieuze reactie: weet je zeker dat je voldoende onderzoek gedaan hebt en kennis hebt om een testserver in te richten?

Hoe om te gaan met een virtuele server is immers 'gewoon' in de handleidingen en tutorials te vinden. Waarom twijfel je, wat is je geplande stappenplan?

(Als je het 'netjes' doet: nee natuurlijk niet. Als je rare dingen doet: ja, dan is die kans er).
Ik wist dat ie vraag zou komen.
Nee niet gedaan dacht bespaart me tijd.
maar wordt wel tijd.
Thanks

• drexciya
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04-2019
Simpele vraag in eerste instantie, maar zo simpel is het niet.

Ten aanzien van de certificering zou ik de volgende punten willen opmerken:
- Het is verre van simpel, zeker vergeleken met MCSA 2003. In mijn ogen gaan de examenvragen veel te veel op details in, en is de relevantie voor de praktijk discutabel te noemen. Probeer niet alleen op het examen te focussen.
- Ik neig naar de 2012R2 versie in plaats van 2016 (sommige topics vereisen heel veel voorkennis en niet iedereen werkt al met 2016) en daarna een upgrade examen doen. Dat maakt de stap ten opzichte van 2003 ook wat kleiner.
- Wil je je echt voorbereiden, dan moet je omgevingen bouwen opgebouwd uit meerdere VMs. Voor bepaalde AD functionaliteit in 2012R2 kwam ik op 4-5 VMs uit.
- Hyper-V is verplichte kost; om dat te kunnen doen heb je of meerdere fysieke servers nodig, of moet je genest werken (Hyper-V als virtuele machines waarin zelf weer VMs worden uitgevoerd). Dat kan in 2016 Server, al gebruik ik zelf VMware ESXi.

De Virtual Labs en Microsoft Academy zijn aardig, maar het echte werk is het zelf kunnen doen, maar dat kost meer tijd en inspanning.

Software mag geen probleem zijn; je hebt "tijdbomversies" bij Microsoft (evaluatieversies) en soms levert men zelfs al een geïnstalleerde versie ter download aan als virtuele disk.

Computer Based Training (CBT) producten zijn leuk, maar voor een examen te oppervlakkig. Maar om de concepten en grote lijnen te leren zijn ze wel nuttig.
Pagina: 1