Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgvmacke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-04 20:23
Hi tweakers,

Ik heb vorig jaar een fijne vervanging gekocht van een hele oude Toshiba laptop, een Asus DM1873T. Deze heeft prima RAM geheugen (8GB), geen dedicated video kaart en een i5 processor. Nu een jaar verder merk ik dat hij toch wat langzamer wordt, zeker als ik de zwaardere programma's als Photoshop en Sketchup aan heb staan. Dit wil ik graag fixen zodat ik zonder moeite méérdere zware programmas kan open hebben, zonder dat Spotify gaat haperen e.d..

Nu heb ik een aantal opties overwogen:
- clean install windows
- DVD drive vervangen voor HDD caddy met daarin de SSD voor OS
- DVD drive vervangen voor HDD caddy met daarin de HDD en de SSD inbouwen op de huidige HDD locatie.

SSD: pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

Een clean install windows moet ik even achteraan gaan hoe ik dan weer een windows licentie op m'n laptop krijg.
De HDD caddy is gelukkig verkrijgbaar voor m'n laptop, máár ik heb géén ervaring met sleutelen van laptops. Dit heeft ook als nadeel dat je garantie dan niet meer geldt.

Dus, wat raden jullie aan om te doen? Een van deze opties of een totaal andere oplossing?
Ik hoor het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:49
Langzamer worden omdat er teveel programma's openstaan lijkt me niets te maken te hebben met de snelheid van je SSD/HDD. Ik zou dus eerst een clean install doen, voordat je gaat sleutelen. Misschien verhelpt dit het probleem en is de laptop weer snel genoeg. Dit kun je simpel doen d.m.v. de reset optie in het configuratiescherm.

Sowieso is het wel aan te raden dit eens per jaar ofzo te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Een clean install van Windows 10 uitvoeren is niet moeilijk. Op de site van Microsoft kun je een windows 10 iso downloaden. Let alleen op dat je de x64 (64bit) varriant neemt en niet de x86(32bit)

Ik zie dat jouw laptop een windows 10 home licentie heeft. Zolang je windows 10 home installeert, kun je op 'ik heb geen licentie' oid klikken. Als jouw laptop verbindt met internet, zal Windows 10 vanzelf geactiveerd worden.

Als je even je laptop openschroeft, kun je kijken of je een m2 slot hebt. Als dit het geval is, kun je een m2 ssd kopen en de hdd bewaren. (M2 SSD is het makkelijkst.)

Als je laptop geen m2 slot heeft, dan moet je inderdaad een hdd caddy gebruiken. Wat je ook kunt doen is je harde schijf in een usb 3.0 behuizing stoppen en de ssd in plaats van de hdd plaatsen. (Dit heeft alleen niet de voorkeur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-07 11:20

Michidez

Zelden zo gelachen!

lactaxative schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:21:
Langzamer worden omdat er teveel programma's openstaan lijkt me niets te maken te hebben met de snelheid van je SSD/HDD.
Dat heeft puur te maken met een HDD.

Meer data = hogere seek time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:04

Sport_Life

Solvitur ambulando

Clean install van Windows ontkom je sowieso niet aan als je een ssd installeert.

Ik heb ook over ssd getwijfeld (bij aanschaf nieuwe laptop) en ben blij dat ik uiteindelijk met ssd heb, merk echt verschil. Nadeel: zakelijke laptop zonder ssd wordt relatief traag :P. Als je zelf twijfelt aan je tweak - kunsten kun je de ssd ook laten installeren door de mediamarkt bv. Kost wel wat..

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 01-02-2017 23:07 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:56

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Als je een SSD kit koopt, zit er kloon software bij, zodat je je HDD kan klonen naar je SSD. De HDD formatteer je vervolgens (als Windows opstart vanaf de SSD natuurlijk), en je hebt je hele HDD voor data.
Zo heb ik een 2 jaar oude computer voorzien van een SSD, en die werd er behoorlijk wat sneller van. Ik had een Kingston SSDNow V300, maar er zijn inmiddels nieuwere/snellere SSD's te krijgen. Bij mijn kit zat ook een SSD/2.5" HDD behuizing, zodat alles makkelijk over te zetten was. Ik ben vergeten welke software gebruikt werd voor het klonen, maar zo te zien was dat Acronis TrueImage. Als je daar een demoversie van kan vinden hoef je misschien niet eens een kit te kopen.

edit: de Samsung 850 EVO is er ook met installation kit voor € 20 extra. Daar zit ongeveer hetzelfde bij als bij mijn kit: USB --> SATA om hem rechtstreeks aan te sluiten, CD met software om HDD te klonen.

[ Voor 18% gewijzigd door gwystyl op 01-02-2017 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:58
Wb SSD: dat is altijd een verbetering tov HDD, m.n. laadtijden vanaf de harde schijf

Ik heb in mijn laptop de HDD vervangen door de Samsung EVO HDD die je wilt. Herinstallatie is eenvoudig: via windows een installatie USB aangemaakt. Laptop uitgeschakeld, HDD vervangen door SSD, BIOS aanpassen zodat USB als eerste geboot wordt, USD erin gedaan en Windows opnieuw geinstalleerd
Op deze manier ben je wel al je data kwijt dus maak een back up

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-07 20:23

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Nieuwe laptop, of SSD inbouwen?

Misschien heb je hier wat aan? Beetje hetzelfde verhaal.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:00

MsG

Forumzwerver

Hoe vol zit je geheugen op piekmomenten als je dus Sketchup en Photoshop aan hebt staan? Kan best zijn dat je dan boven de 8GB uit komt en dat een ram upgrade wellicht icm een SSD nog een optie is. Als je niet alle programma's aan hebt voelt hij niet trager?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgvmacke
MsG schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 08:14:
Hoe vol zit je geheugen op piekmomenten als je dus Sketchup en Photoshop aan hebt staan?
Net even gekeken, en het geheugen zit op 60%... Flink wat dus!
Ik ga eens kijken of ik het RAM geheugen kan updaten.. Dacht dat 8gb flink was, maar wellicht is dat een update waard.

Verder, dank voor alle tips!! Ik moet nog flink wat research doen haha..
Wanneer ik wat ga tweaken, zal ik m'n oplossing weer hier laten weten.
Super bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

-SSD
-Max Ram

evt CPU boosten naar een Quad-Core ?

[ Voor 23% gewijzigd door Hackus op 09-02-2017 12:45 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000

DukeBox

loves wheat smoothies

mgvmacke schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 21:43:
- DVD drive vervangen voor HDD caddy met daarin de HDD en de SSD inbouwen op de huidige HDD locatie.
Mocht de HDD inderdaad de bottleneck zijn (wat ik wel denk) zou ik voor deze oplossing gaan.
Zo ben je vrij je caddy te wisselen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-07 19:48
Als je clean install overweegt dan ook meteen een SSD erin zetten. Zo duur zijn die niet meer.

Eigenlijk raar dat het nog niet de standaard is op Laptops. Gaat je batterij ook nog langer van mee.

Ik heb 5 jaar oude I5 laptops naar volle tevredenheid van de gebruikers ge-upgradet met SSD, deze laptops werden er een stuk rapper van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

mgvmacke schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:37:
[...]

Net even gekeken, en het geheugen zit op 60%... Flink wat dus!
Ik ga eens kijken of ik het RAM geheugen kan updaten.. Dacht dat 8gb flink was, maar wellicht is dat een update waard.

Verder, dank voor alle tips!! Ik moet nog flink wat research doen haha..
Wanneer ik wat ga tweaken, zal ik m'n oplossing weer hier laten weten.
Super bedankt!!
Dat valt opzich nog best mee op piekmomenten, soms gebruikt Windows het RAM ook nog vuur nuttigheden als het nog niet volledig gebruikt wordt, dus het kan zelfs zo zijn dat het effectieve gebruik door Sketchup en Photoshop nog lager is. Allemaal eenvoudig te zien in Windows taakbeheer.

Als het dus niet aan je RAM-hoeveelheid ligt dan is een SSD geen gekke optie. Maar zit er op dit moment een verschil tussen de langzaamheid wanneer je maar een paar dingen open hebt versus wanneer je veel open hebt? Of is hij op dit moment 'meteen' al wel langzaam? Is het dit laatste dan zou een SSD moeten helpen. Is het vooral het eerste, dan is het toch wellicht iets met je RAM-hoeveelheid, danwel processor-gebruik. Eigenlijk zou je het RAM-gebruik en het CPU-gebruik even moeten loggen dan kan je precies zien waar het knelt op momenten wanneer je hem als traag ervaart.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgvmacke
MsG schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:55:
[Maar zit er op dit moment een verschil tussen de langzaamheid wanneer je maar een paar dingen open hebt versus wanneer je veel open hebt? Of is hij op dit moment 'meteen' al wel langzaam?
Eigenlijk zou je het RAM-gebruik en het CPU-gebruik even moeten loggen dan kan je precies zien waar het knelt op momenten wanneer je hem als traag ervaart.
De traagheid zit voornamelijk in het opstarten van de laptop zelf, maar ook met het opstarten van programmas.. Zelfs Chrome duurt lang wanneer hij niet in het geheugen zit. Als ik geen zware programmas open heb staan, dan is ie prima snel genoeg. Net even gekeken, en zelfs met alleen chrome en task manager zit het geheugen op 40%.. RAM geheugen is goedkoop om te upgraden. Alleen zie ik bij de specificaties van m'n laptop staan dat RAM geheugen max 8gb is (wat ie nu is). Upgraden kan dus niet??

Wellicht dat ik ook even langs een pc winkel ga om te kijken wat volgens hun de mogelijkheden zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Het opstarten van een browser is typisch iets wat een enorme boost krijgt met een SSD, mits de processor ook snel genoeg is. In jouw geval zou dit zeker ook aan te raden zijn.

Qua ram-upgrade zou ik even googlen op jouw laptop-model en 16GB ram. Er is altijd wel iemand op internet die het wèl al heeft geprobeerd, heel vaak werkt het ook gewoon prima, ondanks dat de fabrikant een lagere spec aanhoudt.

maar wat je beschrijft is voornamelijk hardeschijf-traagheid, dus ik zou eerst een SSD kopen, mocht je dan alsnog de 8GB grens aantikken kan je altijd (al dan niet goedkoop tweedehands, geheugen slijt eigenlijk niet) nog een RAM-upgrade doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgvmacke
Dank!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-07 11:27

Frostbite

🤦🏻‍♂️

mgvmacke schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:03:
[...]

De traagheid zit voornamelijk in het opstarten van de laptop zelf, maar ook met het opstarten van programmas.. Zelfs Chrome duurt lang wanneer hij niet in het geheugen zit. Als ik geen zware programmas open heb staan, dan is ie prima snel genoeg. Net even gekeken, en zelfs met alleen chrome en task manager zit het geheugen op 40%.. RAM geheugen is goedkoop om te upgraden. Alleen zie ik bij de specificaties van m'n laptop staan dat RAM geheugen max 8gb is (wat ie nu is). Upgraden kan dus niet??

Wellicht dat ik ook even langs een pc winkel ga om te kijken wat volgens hun de mogelijkheden zijn..
Er zit een 1Tb 5400rpm HDD in je systeem. Dus een hele grote schijf met de laagste snelheid. Geen wonder dat hij traag is. Dit soort schijven zijn leuk als trage opslagmedium maar anno 2017 zou ik echt een SSD gebruiken voor het OS en standaardprogrammatuur( office / chrome ed)

Het geheugen moet je inderdaad even goed nakijken of het te upgraden is. Wat al gezegd is het kan werken maar dat weet je pas als je het probeert.

Herinstall kan iets schelen maar in mijn ogen verspilde moeite omdat die schijf traag is en ook traag zal blijven. SSD is de way to go.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgvmacke
Goed, heb besloten om de hdd te vervangen voor een ssd en dan de hdd in een caddy te plaatsen voor de harddrive. Alleen... nu weet ik niet wat voor ssd ik moet kopen.. Heb rondgekeken op tweakers etc, maar het duizelt me een beetje tussen de mSATA, m2 of normale sata aansluiting. Heb ondertussen ook m'n laptop open gemaakt en kon de hdd losschroeven zonder problemen. Kan iemand me helpen met het type aansluiting dat ik heb? https://imgur.com/a/3eqjb en http://imgur.com/rk6bLsT
Zat te denken aan deze ssd Samsung EVOS 250gb

EDIT: al gevonden...!

Update: systeem werkt fantastisch. Deze SSD gekocht voor €95 bij de Mediamarkt. De HDD caddy besteld voor m'n laptop en een SATA-USB 3.0 kabel erbij. Vervolgens m'n OS gekloond naar de SSD met de bijgeleverde samsung software. Voor het programma was het wel nodig om bitlocker uit te zetten, voordat hij de HDD kon clonen. SSD ingebouwd in de computer, bootte meteen op van die schijf. Alles werkte en klopte, super!
Nu de HDD in de caddy gezet, DVD drive eruit en de caddy erin. Computer herkende de drive nog niet, maar de driver van de IDE ATA/ATAPI controller moest veranderd worden en toen werd de drive herkend. Zo kon ik hem formatteren en nu werkt het super.
Moraal van het verhaal: lees de gebruiksaanwijzing en heb geduld.

PS Heb wel de ribbon connector van m'n trackpad een beetje gesloopt, want die doet het niet meer. De connector lines zijn aan één kant een beetje versleten. Iemand tips? Anders ga ik morgen even langs een computer winkel en hoop ik dat ze het daar kunnen fixen. Les #2 is dan ook: voorzichtig met ribbon connectors en je hoeft die niet altijd weer aan te sluiten.

Dank voor alle hulp, tweakers! :)

[ Voor 51% gewijzigd door mgvmacke op 12-02-2017 13:47 ]

Pagina: 1