Nieuwe laptop, of SSD inbouwen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeneunited
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-06 15:53
Ik heb een redelijke laptop (Lenovo Ideapad Y500) die twee jaar oud is. Hij is eigenlijk nog niet aan vervanging toe, want hij is nog best in prima staat, maar ik erger me de laatste tijd dood aan het lange opstarten en het vele laden tussendoor.

Ik had me dus voorgenomen om een nieuwe laptop te kopen, maar het punt is dat ik al 800 euro voor deze laptop heb betaald. Als ik er niet in specs op achteruit wil gaan, ben ik dus vrijwel altijd duurder uit. Dat terwijl ik bijna niks bijzonders doe op mijn laptop; een beetje browsen, muziek luisteren en wat media afspelen. Heel af en toe gebruik ik Photoshop of AutoCAD (vandaar dat ik ook geen laptop heb gekocht van 400 euro) en dat 'ie traag is tijdens zulke zware programma's neem ik op de koop toe, en is ook niet de aard van het probleem.

Ik denk dus dat de traagheid vooral komt door het ontbreken van een SSD (eigenlijk een gokje, want ik heb er niet heel veel verstand van) want simpele programmas duren vooral lang met opstarten en laden, niet eens zozeer tijdens zwaar gebruik.

Ik kan dus:
A) Een nieuwe (te) dure laptop kopen om van al het wachten af te zijn.
B) Een zelfde of goedkopere laptop zoeken die beter bij mijn eisen past.
C) Een SSD schrijf in mijn huidige laptop zetten.

Dat laatste heeft mijn voorkeur omdat het natuurlijk de goedkoopste oplossing is, en mijn laptop er verder nog prima uitziet. Denken jullie dat dit voldoende is, of kan ik er beter niet aan beginnen en gewoon iets nieuws zoeken?

Bedankt alvast.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 20:38

Twarp

just grin...

Met een SSD schiet je in de meeste gevallen lekker op. Goede keuze zou ik zo zeggen.

Meh ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-03 10:04
Ook ik zou een SSD inbouwen. Dat zou ik ook bij een nieuwe laptop doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tierd
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-05 22:05
Ik heb zelf een i5 Dell laptop en liep me al tijdje te ergeren aan het steeds trager worden bij met name opstarten en bij updates. Mijn oude Toshiba van 6 jaar werkte sneller met een crucial Ssd.

Ik heb in mijn Dell een Samsung evo 750 250 GB ingebouwd.
Had ik veel eerder moeten doen, wat een verschil.

Kortom: optie C zou mijn keuze zijn, vooral met jouw configuratie.

14x390=5460 Wp z/zo 45° Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 11:46

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Volgens heeft deze laptop twee aansluitingen voor een SSD/HDD.
Voor welke SSD wil je gaan? 2.5" SATA of mSATA?
Bij mSATA kan je de harde schijf blijven gebruiken. maar mSATA is wel duurder.
Bij 2.5" SATA moet de harde schijf eruit.

[ Voor 87% gewijzigd door MedionAkoya op 27-01-2017 19:39 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-06 15:16

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik zou voor een SSD gaan, dan kan je je huidige hdd bewaren voor data.

Al deze ssd's zouden in het M.2 slot moeten passen: categorie: Solid state drives

Denk er wel aan dat je Windows volledig opnieuw moet installeren. Je kan wel klonen, maar dat wil niet altijd goed gaan bij een HDD-->SSD en dan heb je ook gelijk weer alle troep in Windows.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeneunited
Ah, thanks. Het is wel duidelijk dus, gelukkig ook dezelfde optie die ik voor ogen had.
Nu even kijken wat voor soort. Ik zit er ook mee dat volgens mij Windows op die SSD schijf gezet moet worden. Verder weet ik de voor- en nadelen niet echt van 2,5` en mSATA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Lees ook dit eens: reviews: Msata-ssd's: klein van stuk, groot in prestaties?, wel oud.

Msata is vooral kleiner dan een gewone 2.5", de bus (sata600) in hetzelfde, dus qua snelheid maakt het niets uit. In jouw situatie zou ik gaan voor (iets duurdere) Msata variant aangezien je dan nog de 2.5" bay kan gebruiken voor een HHD, voor goedkope data opslag. De 850 evo is op dit moment wel een van de beste SSD's.

[ Voor 5% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 27-01-2017 19:54 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06 19:22

P_Tingen

omdat het KAN

T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 19:46:
Ik zou voor een SSD gaan, dan kan je je huidige hdd bewaren voor data.

Al deze ssd's zouden in het M.2 slot moeten passen: categorie: Solid state drives

Denk er wel aan dat je Windows volledig opnieuw moet installeren. Je kan wel klonen, maar dat wil niet altijd goed gaan bij een HDD-->SSD en dan heb je ook gelijk weer alle troep in Windows.
Ik zou ook zeker - hands down - voor een ssd gaan. Alleen denk ik dat het klonen van de bestaande schijf best goed kan gaan. Zeker als je er een m.2 schijf bij kan plaatsen wordt het klonen een eitje. Ik heb zelf bij drie laptops een kloonactie gedaan en dat is drie keer prima verlopen. Geen garantie natuulijk, maar aangezien het de makkelijkste optie is, zou ik dat eerst proberen.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

P_Tingen schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 20:16:
[...]

Ik zou ook zeker - hands down - voor een ssd gaan. Alleen denk ik dat het klonen van de bestaande schijf best goed kan gaan. Zeker als je er een m.2 schijf bij kan plaatsen wordt het klonen een eitje. Ik heb zelf bij drie laptops een kloonactie gedaan en dat is drie keer prima verlopen. Geen garantie natuulijk, maar aangezien het de makkelijkste optie is, zou ik dat eerst proberen.
Bij mij is clonen van een SSD --> SSD ook goed gegaan met het Samsung tooltje.

Je kan het altijd proberen. Ik had alleen gelezen dat Windows dat van een HDD af kwam, de ssd wilde defragmenteren. En dat is niet zo'n goed idee bij SSD's en ook niet nodig. Maar dit kan ook nog van oude Windowsen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Persoonlijk Zou ik voor een 2,5" ssd gaan.
Een m2 ssd staat nog veel te veel in de kinderschoenen.
Ik hoor hier en daar nog wel eens probleem met "opnieuw-installeren " en hitteproblemen met het acties waarmee veel data overgeschreven moet worden.
Gewoon voor SATA gaan.

Onder de ssd's heb je ook nog verschillen.
Samsung komt (voor mij) nog steeds als beste uit de test.

Ga dan wel voor de 850 serie , de 750 serie is een budget editie .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

frankym schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 10:28:
Persoonlijk Zou ik voor een 2,5" ssd gaan.
Een m2 ssd staat nog veel te veel in de kinderschoenen.
Ik hoor hier en daar nog wel eens probleem met "opnieuw-installeren " en hitteproblemen met het acties waarmee veel data overgeschreven moet worden.
Gewoon voor SATA gaan.

Onder de ssd's heb je ook nog verschillen.
Samsung komt (voor mij) nog steeds als beste uit de test.

Ga dan wel voor de 850 serie , de 750 serie is een budget editie .
We hebben het hier over Msata ssd's.
Ik zou ook voor de 850evo serie gaan. Maar de Msata chips zijn toch hetzelfde als in de 2.5 variant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 11:08

MsG

Forumzwerver

T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 22:25:
[...]

Bij mij is clonen van een SSD --> SSD ook goed gegaan met het Samsung tooltje.

Je kan het altijd proberen. Ik had alleen gelezen dat Windows dat van een HDD af kwam, de ssd wilde defragmenteren. En dat is niet zo'n goed idee bij SSD's en ook niet nodig. Maar dit kan ook nog van oude Windowsen zijn.
Als het goed is wordt dat ook gewoon uitgeschakeld dan. Windows is ook wel ingespeeld op SSD's. Die voorzichtigheid met betreft SSD-installatie die je hier ziet is vaak enorm overdreven en onnodig bangmakend voor mensen. Als klonen niet werkt kan je altijd nog een verse installatie doen, maar als het met klonen kan scheelt dat gewoon heel veel gedoe en maakt het de upgrade voor mensen veel toegankelijker.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

MsG schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 10:58:
[...]

Als het goed is wordt dat ook gewoon uitgeschakeld dan. Windows is ook wel ingespeeld op SSD's. Die voorzichtigheid met betreft SSD-installatie die je hier ziet is vaak enorm overdreven en onnodig bangmakend voor mensen. Als klonen niet werkt kan je altijd nog een verse installatie doen, maar als het met klonen kan scheelt dat gewoon heel veel gedoe en maakt het de upgrade voor mensen veel toegankelijker.
Dat kan best, maar ik had ook erbij gezet dat het vooral bij oudere versie zo was. Je kan altijd eerst proberen te klonen. Dat kan alleen als de gebruikte ruimte kleiner is dat van de ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Even kort gegoogled en volgens mij heeft de laptop een mSata aansluiting dus M.2 SSD's (zowel sata als NVME varianten) passen niet (tenzij er wel een M.2 slot in zit).
Verder is M.2 niet per definitie PCIe/NVME maar kan je net zo goed een Sata M.2 SSD hebben welke dezelfde chips etc. gebruikt als een 2.5" SSD of mSata SSD.
Dus als je voor Sata gaat heb je de keuze uit 2.5", mSata en M.2 ;)
Anyway, ik zou zeker even uitzoeken wat er nou precies in kan en vooral wat er niet in kan. Als het een M.2 slot is dan zeker een M.2 SSD halen (Sata of NVME), mocht je dan over x tijd een nieuwe laptop kopen kan de SSD gewoon mee.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

2 jaar oud en dan nieuw? Natuurlijk niet. Mijn laptop is bijna 5 jaar oud en doet het nog geweldig. SSD en schone installatie. Waarom schoon? Als je laptop nu al traag is zonder SSD vermoed ik dat je behoorlijk wat rommel in je installatie hebt staan. Die traagheid nu komt niet door het ontbreken van een SSD. Mijn laptop draait al die tijd al probleemloos en ben puur vanwege luxe (opvoeren laptop) toevallig nu bezig met inbouwen SSD (wat overigens bij mijn Asus niet probleemloos gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

445033 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:17:
2 jaar oud en dan nieuw? Natuurlijk niet. Mijn laptop is bijna 5 jaar oud en doet het nog geweldig. SSD en schone installatie. Waarom schoon? Als je laptop nu al traag is zonder SSD vermoed ik dat je behoorlijk wat rommel in je installatie hebt staan. Die traagheid nu komt niet door het ontbreken van een SSD. Mijn laptop draait al die tijd al probleemloos en ben puur vanwege luxe (opvoeren laptop) toevallig nu bezig met inbouwen SSD (wat overigens bij mijn Asus niet probleemloos gaat).
Uiteraard kun je opnieuw installeren, maar 'rommel in je installatie' is voor 90% van de mensen geen probleem. Of in ieder geval niet meer een merkbaar probleem als je op een SSD draait. Hetzelfde geldt voor swappen naar schijf. Iedereen is daar helemaal hyper over, maar als je een SSD in je laptop hebt en je hebt een ongeveer gemiddeld gebruik (dus geen intensieve games of foto- of videobewerking, zware cad programma's of analysedingen) dan valt het allemaal best wel mee. Een moderne laptop moet met alledaagse dingen sowieso al geen probleem heben, ook al heeft die een celeron aan boord. Die van TS heeft zelfs een i7, dus die moet dat helemaal met 2 vingers in de neus kunnen doen.

Dus ja, je kan opnieuw installeren, niks mis mee. Sterker nog: technisch gezien de béste oplossing, maar niet de meest praktische. Een kloon maken is veel sneller. Als het in 1 keer werkt, ben je ook in 1 keer klaar want al je programma's en instellingen zijn er gewoon nog. Bij een nieuwe installatie ben je altijd weer een tijd bezig om alles weer goed in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

P_Tingen schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 13:46:
[...]

Uiteraard kun je opnieuw installeren, maar 'rommel in je installatie' is voor 90% van de mensen geen probleem. Of in ieder geval niet meer een merkbaar probleem als je op een SSD draait. Hetzelfde geldt voor swappen naar schijf. Iedereen is daar helemaal hyper over, maar als je een SSD in je laptop hebt en je hebt een ongeveer gemiddeld gebruik (dus geen intensieve games of foto- of videobewerking, zware cad programma's of analysedingen) dan valt het allemaal best wel mee. Een moderne laptop moet met alledaagse dingen sowieso al geen probleem heben, ook al heeft die een celeron aan boord. Die van TS heeft zelfs een i7, dus die moet dat helemaal met 2 vingers in de neus kunnen doen.

Dus ja, je kan opnieuw installeren, niks mis mee. Sterker nog: technisch gezien de béste oplossing, maar niet de meest praktische. Een kloon maken is veel sneller. Als het in 1 keer werkt, ben je ook in 1 keer klaar want al je programma's en instellingen zijn er gewoon nog. Bij een nieuwe installatie ben je altijd weer een tijd bezig om alles weer goed in te stellen.
Valt mee. Ben toevallig net klaar met mijn SSD en schone installatie. Favorieten Firefox extern opslaan, PST voor mijn outlook, password in Keepass bestand daarvan extern en nog wat programmaatjes.. Ben uurtje of vier bezig geweest. Nu nog ff een image draaien zodat ik niet hoef te klooien met virusscanners bij problemen. Ik ben weer happy. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Zeker een SSD doen. Zonde als je deze laptop nu al afschrijft!

Kijk inderdaad even in de specs welke erin gaan en wat niet. Als het kan zou ik wel een 'pro' variant adviseren van bijvoorbeeld samsung. Deze zijn toch net ietsje beter dan de gewone.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Daniel_Elessar schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:24:
Zeker een SSD doen. Zonde als je deze laptop nu al afschrijft!

Kijk inderdaad even in de specs welke erin gaan en wat niet. Als het kan zou ik wel een 'pro' variant adviseren van bijvoorbeeld samsung. Deze zijn toch net ietsje beter dan de gewone.
Als een 'pro' versie betekent dat je een pak meer geld uit moet geven dan zou ik gewoon een niet-pro versie nemen. In zo ongeveer alle reviews lees je dat verschillen in snelheid tussen snelle en langzame ssd's vooral theoretisch zijn. Voor servers en benchmarks interessant, maar niet voor een gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeneunited
Ik heb een aardige discussie losgemaakt zie ik wel. Bedankt voor de input.
Ik denk dat ik maar naar een computerzaak ga en laat daar kijken wat voor aansluiting ik precies heb. Die EVO 850 zie ik vaak voorbij komen, dus als het 'past' ga ik voor die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Joeneunited schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:34:
Ik heb een aardige discussie losgemaakt zie ik wel. Bedankt voor de input.
Ik denk dat ik maar naar een computerzaak ga en laat daar kijken wat voor aansluiting ik precies heb. Die EVO 850 zie ik vaak voorbij komen, dus als het 'past' ga ik voor die.
Heb toevallig sinds een dag bij mij de EVO 850 ingebouwd in een 5 jaar oude laptop. TOP!!! Gaat als de brandweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeneunited
Toch jullie hulp weer nodig.
Ik ben niet echt enthousiast geworden van de lokale computerzaak. Voor 110 euro een zou ik een B-merk SSD krijgen (250gb) die er voor 65 euro in kon worden gezet. Ook ging dat ten koste van mijn huidige harde schijf, want die zou vervangen worden, en dus ben ik dan de helft van m'n opslagruimte kwijt.
Ik zit er aan te denken om zo'n Samsung EVO los te kopen (scheelt al 1-2 tientjes) en er zelf proberen in te zetten. Het liefst laat ik mijn huidige harde schijf er in als extra opslag, maar ik weet niet of dat kan.
En dan zit ik nog met klonen, of kan ik vrij gemakkelijk Windows opnieuw installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Joeneunited schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:47:
Toch jullie hulp weer nodig.
Ik ben niet echt enthousiast geworden van de lokale computerzaak. Voor 110 euro een zou ik een B-merk SSD krijgen (250gb) die er voor 65 euro in kon worden gezet. Ook ging dat ten koste van mijn huidige harde schijf, want die zou vervangen worden, en dus ben ik dan de helft van m'n opslagruimte kwijt.
Ik zit er aan te denken om zo'n Samsung EVO los te kopen (scheelt al 1-2 tientjes) en er zelf proberen in te zetten. Het liefst laat ik mijn huidige harde schijf er in als extra opslag, maar ik weet niet of dat kan.
En dan zit ik nog met klonen, of kan ik vrij gemakkelijk Windows opnieuw installeren?
Product wat je lokale computerzaak aanbiedt is waarschijnlijk een 2.5" :') :F Dan moet de harde schijf wel eruit. 8)7

Kon er geen mSATA in?
Bij mSATA kan je je harde schijf blijven gebruiken. :Y d:)b

Waarom is het zo moeilijk? Heb je al je laptop opengemaakt? Misschien heb ik het fout. -O-

[ Voor 11% gewijzigd door MedionAkoya op 31-01-2017 12:59 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeneunited
MedionAkoya schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:53:
[...]

Product wat je lokale computerzaak aanbiedt is waarschijnlijk een 2.5" :') :F Dan moet de harde schijf wel eruit. 8)7

Kon er geen mSATA in?
Bij mSATA kan je je harde schijf blijven gebruiken. :Y d:)b

Waarom is het zo moeilijk? Heb je al je laptop opengemaakt? Misschien heb ik het fout. -O-
Volgens YouTube zit er een lege msata verbinding in. Denk dat ik hem vanavond maar uit elkaar schroef om te kijken. Dan is het ook een makkie verder. Alleen Windows overzetten is dan de volgende horde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Als je een Samsung hebt, zit daar teen tooltje bij om de disk te klonen. Dus Msata ssd erin, clonen en dan vanaf de Msata ssd opstarten, werkt dat, dan kan je je HDD formateren.

[ Voor 16% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 31-01-2017 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeneunited
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 14:15:
Als je een Samsung hebt, zit daar teen tooltje bij om de disk te klonen. Dus Msata ssd erin, clonen en dan vanaf de Msata ssd opstarten, werkt dat, dan kan je je HDD formateren.
Samsung laptop of Samsung SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Joeneunited schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 14:48:
[...]

Samsung laptop of Samsung SSD
Ik bedoel een Samsung SSD. De 850 EVO serie bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Hier zijn meer ervaringsdeskundigen met een Y500
[Ervaringen] Lenovo IdeaPad Y400 en Y500

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeneunited
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 14:52:
[...]

Ik bedoel een Samsung SSD. De 850 EVO serie bijvoorbeeld.
Top, ik zou al voor die kiezen, maar nu helemaal!
Topic staat (net als enkele video's op YT) bom vol als ik zoek op msata, en dan vooral op een leeg slot.

Voor de zekerheid een laaste check: deze EVO 850 past in hier in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Joeneunited schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 18:13:
[...]

Top, ik zou al voor die kiezen, maar nu helemaal!

[...]

Topic staat (net als enkele video's op YT) bom vol als ik zoek op msata, en dan vooral op een leeg slot.

Voor de zekerheid een laaste check: deze EVO 850 past in hier in?
Nee, maar eerder dit.
pricewatch: Samsung 850 EVO mSATA 250GB

Trouwens, is dat je eigen foto?

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-06 15:58
Wat je ook zou kunnen doen en dan ben je volgens mij helemaal toekomst prof is een ssd plaatsen en je werkgeheugen upgraden naar 16gb.

Zal met photoshop of autocad ook een stuk sneller werken.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeneunited
MedionAkoya schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 18:27:
[...]

Nee, maar eerder dit.
pricewatch: Samsung 850 EVO mSATA 250GB

Trouwens, is dat je eigen foto?
Ah, ik vond het wat vervelend om nog te vragen, maar gelukkig heb ik het toch maar gedaan.
De foto is van mij inderdaad, had 'm zo open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeneunited
Het is gelukt, bedankt voor alle hulp! Het kaartje was er makkelijk in te krijgen natuurlijk, het klonen ook, alhoewel ik wel iets bij de schijf verwachtte (software). Heb nu data-migration van Samsung gedownload en uitgevoerd, simpel en effectief.
Enig wat nog moet gebeuren misschien zijn de partities opschonen.
Pagina: 1