Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

WiFi valt weg, verschillende access points

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben 2 access points staan, met verschillende SSID's. Wanneer ik internet gebruik aan de kabel heb ik nergens last van en haal ik een snelheid van 180 Mbps, en valt het internet niet weg. Ook speedtesten zijn continu stabiel. Maar zodra ik gebruik maak van WiFi, valt het internet steeds weg. Na een seconde of 15 werkt het weer. Soms langer. Allebei de access points blijven verbonden.

Het uitvallen gebeurd onregelmatig. De ene avond gebeurd het 1x, de andere avond 5x.

De access points en de kabel naar de computer zitten allemaal rechtstreeks op de modem.

Het gaat om een tp-link TL-WA801ND en een Asus EA-N66. Alle instellingen zijn default. De asus is een 5ghz access point die boven staat.

Verder is het probleem niet apparaat gerelateerd. Wanneer internet weg valt, valt het uit op alle apparaten.

Ik heb het kanaal aangepast, maar dit leverde geen resultaat op.

Wie o wie kan mij helpen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2017 11:05 ]

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:35

lier

MikroTik nerd

Welk modem/router gebruik je (en welke provider)?
Wat zijn de default instellingen... ik ken beide apparaten niet?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 22:52:
Welk modem/router gebruik je (en welke provider)?
Wat zijn de default instellingen... ik ken beide apparaten niet?
Modem:CBN CH6640E

Provider: Telenet

Default instellingen: Channel bandwidth 20/40 MHz (auto), Wireless mode B/G/N mixed, DHCP client automatic IP

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Waarom 2 verschillende SSID's? Als ze wilt roamen is dat niet heel handig

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Verwijderd

Topicstarter
DennusB schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:06:
Waarom 2 verschillende SSID's? Als ze wilt roamen is dat niet heel handig
Omdat wanneer de zelfde SSID's gebruikt worden, je niet kunt kiezen tussen 2,4 en 5GHz, en wanneer je naar boven loopt het apparaat soms verbonden blijft met het andere netwerk, ipv het access point die boven staat.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:11:
[...]

Omdat wanneer de zelfde SSID's gebruikt worden, je niet kunt kiezen tussen 2,4 en 5GHz, en wanneer je naar boven loopt het apparaat soms verbonden blijft met het andere netwerk, ipv het access point die boven staat.
Eerste punt ben ik met je eens, 2e punt niet echt. Als je je WiFi opnieuw aanzet pakt ie altijd degene die het dichtst bij is. Je zou kunenn proberen even met de MinRSSI te spelen op je AP's :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• sspiff
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-10 07:40
Is dit getest met 1 apparaat (laptop, smartphone, ...), of zie je het probleem op verschillende apparaten?

Ik heb ook dergelijke problemen gehad, maar dat lag vaak aan brakke WiFi adapters met een kleine/slechte antenne of slechte WiFi drivers (goedkope Realtek chips doen het vaak niet goed op dat vlak).

Verder zijn er veel consumentenrouters die niet zo robust zijn tegen grote aantallen connecties (bvb bij torrenten) of andere scenarios die de router onder druk zetten. Indien je vrij zeker bent dat het aan de router ligt (en niet aan je WiFi adapter op de computer), kan je altijd proberen om OpenWRT op je TP-Link te installeren. Ik draai nu al een paar jaar een setje TP-Link routers met OpenWRT, en heb nog nooit dergelijke problemen gehad. Het installeren en configureren van OpenWRT is wel niet echt iets dat ik zou aanraden aan de gemiddelde gebruiker, aangezien er vanalles kan misgaan wanneer je niet weet wat je doet.

Verwijderd

Topicstarter
sspiff schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:16:
Is dit getest met 1 apparaat (laptop, smartphone, ...), of zie je het probleem op verschillende apparaten?

Ik heb ook dergelijke problemen gehad, maar dat lag vaak aan brakke WiFi adapters met een kleine/slechte antenne of slechte WiFi drivers (goedkope Realtek chips doen het vaak niet goed op dat vlak).

Verder zijn er veel consumentenrouters die niet zo robust zijn tegen grote aantallen connecties (bvb bij torrenten) of andere scenarios die de router onder druk zetten. Indien je vrij zeker bent dat het aan de router ligt (en niet aan je WiFi adapter op de computer), kan je altijd proberen om OpenWRT op je TP-Link te installeren. Ik draai nu al een paar jaar een setje TP-Link routers met OpenWRT, en heb nog nooit dergelijke problemen gehad. Het installeren en configureren van OpenWRT is wel niet echt iets dat ik zou aanraden aan de gemiddelde gebruiker, aangezien er vanalles kan misgaan wanneer je niet weet wat je doet.
Getest met verschillende apparaten. Verder maakt het ook geen verschil wanneer er 1 of wanneer er 5 apparaten verbonden zijn. De 5GHz AP (Asus EA-N66, vorige maand aangeschaft) is momenteel alleen verbonden met de Apple TV, en ook dan valt het internet af en toe weg.

Wat is het voordeel van OpenWRT?

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:12:
[...]

Eerste punt ben ik met je eens, 2e punt niet echt. Als je je WiFi opnieuw aanzet pakt ie altijd degene die het dichtst bij is. Je zou kunenn proberen even met de MinRSSI te spelen op je AP's :)
Als je wifi uit en dan weer aan zet heeft het geen enkel nut om alle SSID's hetzelfde te noemen, of je ze hetzelfde of anders noemt, de client verbindt met de sterkste. Verschillende SSID's maakt het gewoon een stuk duidelijker welke AP verbonden is :)
Als je wilt roamen met het apparaat aan, zonder handmatig opnieuw te verbinden door de wifi uit-aan te zetten dan zijn dezelfde SSIDs ook niet altijd de oplossing aangezien elke client anders roamt, sommige vrijwel niet waardoor ze blijven hangen op een AP met nauwelijks signaal terwijl hij volledig signaal van de andere AP kan krijgen, andersom heb je ook clients welke non-stop blijven schakelen tussen AP's omdat de AP's handig op 100% zendvermogen zijn gezet en elkaar gigantisch overlappen...
Anyway, als je 'wifi opnieuw aanzet' heeft het geen zin dezelfde SSIDs te nemen.

Fixing things to the breaking point...

• sspiff
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-10 07:40
Wat is het voordeel van OpenWRT?
OpenWRT is een after-market router firmware gebaseerd op Linux. In mijn ervaring is die een stuk betrouwbaarder en veiliger dan de rommel die bepaalde merken op hun routers plaatsen. Met TP-Link en Asus heb ik zelf wel geen ervaring met de standaard-firmware.

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Kun je misschien eens een poosje testen met 1 AP in gebruik. Later wisselen om uit te sluiten of het aan 1 van de AP's specifiek ligt? Als het op beide afzonderlijk goed werkt dan kan het een combinatie van beide zijn die niet goed werkt.

Ik heb even gauw in de PW gekeken en er zijn meerdere reviews van die Asus die instabiliteit ervaren.

Ik hanteer zelf altijd overal hetzelfde SSID en PW in 1 netwerk om het roamen mogelijk te maken. Natuurlijk wel belangrijk dat de apparaten enigszins gelijk zijn. Een Linksys van 10 jaar oud met alleen een B/G ondersteuning en een nieuwe AC router zullen een mindere roaming ervaring bieden dan 2 gelijke AP's. Om nog maar niet te spreken over een AP die alleen 5GHz ondersteund(of in ieder geval niet simultaan Dual-band)

Verwijderd

Topicstarter
Qlimaxxx schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:45:
Kun je misschien eens een poosje testen met 1 AP in gebruik. Later wisselen om uit te sluiten of het aan 1 van de AP's specifiek ligt? Als het op beide afzonderlijk goed werkt dan kan het een combinatie van beide zijn die niet goed werkt.
Ga ik proberen.

Wat ik nu merk, de TP link werkt nu stabiel wanneer er 1 apparaat op zit, dus grote kans dat misschien die AP te zwak is? Normaal zitten er 3/4 mensen op dat AP. Vooral e-mail, youtube, netflix etc. Maar misschien ook niet, want de Asus AP heeft niet echt bepaald stabiel internet wanneer er 1 apparaat op zit.

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Verwijderd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:10:
[...]

Ga ik proberen.

Wat ik nu merk, de TP link werkt nu stabiel wanneer er 1 apparaat op zit, dus grote kans dat misschien die AP te zwak is? Normaal zitten er 3/4 mensen op dat AP. Vooral e-mail, youtube, netflix etc. Maar misschien ook niet, want de Asus AP heeft niet echt bepaald stabiel internet wanneer er 1 apparaat op zit.
3/4 mensen op 1 AP moet geen enkel probleem zijn eigenlijk. Ik heb hier een poos met een aantal TP-link TL-WR1043ND routers gewerpt(als AP ingesteld) en 20+ devices was geen enkel probleem. Dan heb je het over routers van nog geen 50 euro per stuk.

Nu woon ik heel afgelegen. Tegenwoordig is het al snel slim om te investeren in dualband AP's(uiteraard wel dat ze gelijktijdig gebruik van 2 banden ondersteunen).

Misschien toch het overwegen waard om 1 of 2 vervangende AP's te kopen. Mocht je niet zo heel veel netwerken in de buurt hebben dan kunnen 2 TL-WR1043ND al voor 80 a 90 euro zijn. Hebben een prima bereik, echter 2.4GHz only.

Zijn vast betere alternatieven, maar even als voorbeeld.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Ik denk dat je routers elkaar zitten te storen. Zorg dat beide routers minimaal twee kanalen uit elkaar uitzenden.

heb soortgelijke problemen gehad: Problemen WIFI netwerk.

[ Voor 26% gewijzigd door warhamstr op 01-02-2017 18:46 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Pagina: 1