Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Problemen WIFI netwerk.

Pagina: 1
Acties:

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Eén goedenavond Tweakers,

Sinds een aantal weken kampen we thuis met een vervelend probleem met het draadloze netwerk. Voorheen werkte alles stabiel en kon er met verschillende apparaten volop van ons thuis netwerk gebruik gemaakt worden.

Echter gebeurt het sinds een aantal weken dat het signaal in eerste instantie weg lijkt te vallen. Hierna komt het signaal weer up. Opnieuw verbinden lukt in de meeste gevallen wel maar dan blijft het netwerk, hoewel zeer sterk, op "limited" staan (geel uitroeptekentje op Wifi icoontje.) Sommige smartphones (allemaal WP 8(.1) :9 ) willen echter helemaal niet meer connecten na dit soort storingen. ;(

Als ik vanaf een draadloos apparaat de router probeer te benaderen om hem een schop te geven lukt dit ook niet (wel connectie dan natuurlijk, maar de webinterface is niet beschikbaar) Bedraad gaat dit altijd wel prima... :?

De router heb ik pas vervangen in de hoop de problemen op te lossen, maar helaas... Heb van een Tp-Link TL-WR941ND geüpgraded naar een Tp-Link Archer 7 (allebei stock FW ivm PPPoE optie)

Zo is ons netwerk opgebouwd (valt niet mee om een oud huis van een normaal netwerk te voorzien :X ):

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/11brrcg.png

Internet krijgen we op deze manier binnen, en dan Methode 1

Ik weet even niet meer wat ik nu kan proberen. WIFI stresstesten? Gaat DHCP'en niet goed? Hardware matig iets aan gort?

Zijn er tools om een netwerk continue te monitoren?

Kortom ik heb even een duw in de juiste richting nodig. :')

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik mis in dit verhaal volledig het draadloze stuk:

- hoe sterk (dBm) ontvang je het signaal op de devices?
- gebruik je 2.4GHz of 5GHz?
- hoe zit het met interferentie in de gebruikte band?
- andere kanalen/band geprobeerd?

Oslik blyat! Oslik!

• warhamstr
Ik heb de router en het accespoint allebei op een ander kanaal ingesteld die zo leeg mogelijk was in de omgeving.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/16gahvp.png

De twee aangevinkte signalen zijn de router (zwakste want verder weg) en het accespoint.

Met dat ik aan het typen ben kan ik de router niet meer benaderen... Maar internet (via wifi) blijft wel werken. :|

[ Voor 23% gewijzigd door warhamstr op 08-07-2014 16:59 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eeh... zo te zien weet je een paar basics van WiFi niet. Om te beginnen dat in de 2.4GHz-band kanalen twee naar boven en twee naar beneden overlappen. Je router en AP zijn dus volop met elkaar aan het interfereren :o
En dat kun je ook prima in InSSIDers grafiek zien natuurlijk

Je moet in 2.4GHz je apparaten altijd minimaal 4 kanalen apart houden. Dus als je een netwerk op kanaal 5 hebt wil je de andere op 1 of 9 zetten.

Dat geldt ook voor andermans netwerk. Snap niet waarom je die uit je plaatje weggelaten hebt, daar was ik in eerste instantie vooral naar benieuwd. Maar goed, de info staat wel in de SSID-lijst erboven. Er zitten dus op kanaal 8 een AP (met twee SSIDs) die redelijk sterk binnen komt, op kanaal 1 nog eentje (zelfde buurman gok ik zo), en een zwak netwerk op kanaal 11. Die overlappen ook allemaal naar boven en naar beneden, dus die op 8 dekt alles af van 6 tot 10, die op 11 alles van 9 tot 13 en die op 1 van 1 naar 3.

Conclusie is dat er dus geen enkele volledig vrije kanaal is, want op 4 overlap je met 1, en op 5 overlap je met 8.

Dat is nog geen drama. Ter vergelijking detecteer ik hier in de woonkamer 58 SSID's op de 2.4GHz-band, afkomstig van minstens 48 aparte AP's. Dat is dus meer dan 3 op elk 2.4GHz-kanaal, en 12 keer meer dan zonder interferentie naast elkaar kunnen draaien. Toch werkt WiFi prima. Want overgrote meerderheid van die netwerken wordt nauwelijks of niet gebruikt. Zodra je ook maar een netwerk hebt wat wel flink gebruikt wordt (ongeacht signaalsterkte!) merk je het gelijk. In mijn geval was dat m'n voormalige buurman links. Wij moesten elkaars netwerken vermijden, verder maakte het niet uit ;)

In jouw geval denk ik dat je je eigen grootste probleem bent qua interferentie, maar het zou waarschijnlijk lonen om een voor een de kanalen af te lopen (op een druk moment, bijv vlak na eten 's avonds) en te kijken wat de performance per kanaal is. Zou zomaar kunnen dat een of meerdere van die netwerken nauwelijks gebruikt wordt en dus dat je er veilig overheen kunt gaan. Dan nog loont het om overlap te beperken.

Als ik alleen op basis van wat je hier toont moest kiezen zou ik de AP op 13 zetten, want alleen overlap met het netwerk op 11 dat het zwakst van allemaal binnenkomt. Let wel dat als dat ding druk is dit niet de juiste keuze is - meten is weten!

Mbt router zou ik zelfde overzicht in de buurt daarvan maken en kijken wat daaruit komt. Allicht dat 4 of 5 nog steeds een redelijke keuze zou zijn, maar dat hangt dus af van of de netwerken op 1 en 8 druk gebruikt worden of niet.

Als je echt pech hebt worden alledrie de andere netwerken druk gebruikt en zal geen enkel kanaal optimaal zijn. In dat geval wordt het tijd om naar 5GHz te kijken. Maar het zou uitzonderlijk zijn dat alledrie zo druk zijn, hoogstwaarschijnlijk kun je het veel beter maken puur door niet jezelf in de weg te zitten :z

Oslik blyat! Oslik!

• warhamstr
Wat een verhaal! Danku! Je hebt me zeker op weg geholpen!

Het uitzoeken van de juiste chanels blijft alleen nog lastig...

Beide apparaten op 'auto' lijkt nog het best te werken. Ik blijf komende tijd even monitoren. De problemen zijn minder maar zeker nog wel aanwezig.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-11 13:41

ShadowAS1

IT Security Nerd

warhamstr schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 21:16:
Wat een verhaal! Danku! Je hebt me zeker op weg geholpen!

Beide apparaten op 'auto' lijkt nog het best te werken. Ik blijf komende tijd even monitoren. De problemen zijn minder maar zeker nog wel aanwezig.
Ik zou per plek even meten hoe hard de andere netwerken doorkomen en aan de hand daarvan je channels instellen. Tevens is WiFi niet het enige wat op 2.4 GHz werkt. een boel apparaten zenden uit op die frequentie, en die kun je niet zien met inSSIDer. Het hoeft dus niet per se aan andere netwerken te liggen.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:09
warhamstr schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 21:16:
Nee hoor, je gaat of ver van de buurman, Jij 1 buurman 6 of 11.
Of je gaat op het kanaal van de buurman. Omdat wanneer je hetzelfde kanaal gebruikt de collision detection beter werkt. Ipv brutaal proberen kan er dan op een nieuw slot worden gewacht.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 17-07-2014 00:52 ]

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-11 13:41

ShadowAS1

IT Security Nerd

jeroen3 schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 00:52:
[...]

Nee hoor, je gaat of ver van de buurman, Jij 1 buurman 6 of 11.
Of je gaat op het kanaal van de buurman. Omdat wanneer je hetzelfde kanaal gebruikt de collision detection beter werkt. Ipv brutaal proberen kan er dan op een nieuw slot worden gewacht.
WiFi doet niet aan collision detection. Zie hier: http://www.tutorialspoint...wifi_access_protocols.htm

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:09
Oke, Collision Avoidence dan... "Detection" is inderdaad niet mogelijk, dat blijft gewoon een nack van de ontvanger.

[ Voor 24% gewijzigd door jeroen3 op 17-07-2014 13:22 ]

Pagina: 1