Hoeveel HDD/SSD passen in 17 inch gaming laptops?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-07 16:50
Ik weet dat een aantal barebones van BTO ruimte hebben voor 3 en soms wel 4 HDD/SSD/M.2, maar hoe zit dat met de doorsnee gaming laptops van Asus, Acer, HP, MSI enzo?

De meeste tussen 1-2k komen standaard met een SSD + HDD, maar zijn deze nog uit te breiden met een derde?
Bij voorkeur zonder evt optische schijf te moeten vervangen met een bay, want Windows updates gaan vaak fout bij mijn oude Asus met 2e schijf in Bay. Kennelijk werken die Bay's niet altijd lekker icm Windows updates.

Zijn er systemen waar 2 M.2's in kunnen naast standaard 2,5"?

Idealiter wil ik een systeem met 2 SSD's (1 met software en 1 met vaste audio libraries) en een 1 TB HDD voor wegschrijven audio bestanden, tempfiles etc, maar als ik voor barebones ga ben ik snel 15-20% duurder uit dan een vergelijkbaar A-merk systeem (en dan heb ik nog geen 3e schijf meegerekend)

Star Citizen Referral Code

Beste antwoord (via Metaalhoofd op 03-02-2017 16:00)

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Mijn vorige MSI GE60 had twee mSata sloten en de normale 2.5" Sata (15.6" laptop), m'n GE62 heeft modellen in de serie waar er 3 M.2 sloten zijn voor SSD's naast de normale M.2 voor WLAN en de 2.5" sata, m'n eerste laptop (BTO, Brak .... Object) was een 17.3" die 1 2.5" Sata slot had, meer niet. Het hangt volledig af van welke exacte laptop het is.
Overigens heeft een HDD caddy geen invloed op Windows, er zit geen logica in de caddy zelf dus tenzij die slecht contact maakt kan die geen invloed hebben op Windows Update ;)
Zelf een caddy van de Mycom (30,-...) in die GE60 gehad zonder problemen en daarna een caddy van eBay (2,50,- incl shipping) die in dezelfde verpakking aankwam als die van de Mycom :+ (hoezo winstmarge), beide doen het nog altijd prima.

[ Voor 18% gewijzigd door RGAT op 01-02-2017 08:11 ]

Fixing things to the breaking point...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

17 inch-versies van BTO hebben vaak inderdaad twee M.2 SSD aansluitingen.
[Ervaringen] BTO Notebooks

Oh, de meesten laptops (15 inch) hebben ruimte voor één 2,5", één M.2 SSD en één M.2 WLAN (en als je de DVD-speler weglaat dan heb je nog een plek voor een 2,5") .

Als je zelf op Google zocht
15.6 inch MSI GE62 met twee M.2.
17.3 inch MSI GT72 Dominator Pro met twee M.2
Beiden zijn helaas niet meer te koop.

Dit misschien
pricewatch: Asus ROG G752VT-GC042T

[ Voor 103% gewijzigd door MedionAkoya op 30-01-2017 20:21 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Ik heb nu een 15 inch Asus, met 2,5 " SSD en een 2,5" HDD in een docking bay (geen M.2).

Mijn laptop is aan vervanging toe en ik wil naar een 17" systeem met 3 schijven, maar ik heb geen zin in een Windows die maandelijks de soep in loopt doordat hij een docking-bay (op de plek van een optische speler) niet snapt.

Bij voorkeur wil ik geen BTO, want daar hoor ik ook wisselende verhalen over (kwaliteit) en ze zijn in verhouding duurder dan een soortgelijk systeem van de bekende merken die ik heb genoemd
MedionAkoya schreef op maandag 30 januari 2017 @ 19:59:

Als je zelf op Google zocht
15.6 inch MSI GE62 met twee M.2.
17.3 inch MSI GT72 Dominator Pro met twee M.2
Beiden zijn helaas niet meer te koop.

Dit misschien
pricewatch: Asus ROG G752VT-GC042T
Ik had gegoogled en kwam op BTO uit, maar op site van ASUS en HP kon ik niet zo ontdekken op welke Specs ik moest letten, dus vroeg me af of er ervaringsdeskundigen zijn

[ Voor 35% gewijzigd door Metaalhoofd op 30-01-2017 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordzaza
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2024
Mijn ASUS ROG G502VS FY038T heeft 1 pcie aansluiting en een reguliere sata, maar thats it (ook geen dvd drive). De 17" ROG modellen hebben meer aansluitmogelijkheden 2x pcie meende ik), waarbij je de dvd drive ook nog zou kunnen vervangen voor een bracket met schijf.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Mijn vorige MSI GE60 had twee mSata sloten en de normale 2.5" Sata (15.6" laptop), m'n GE62 heeft modellen in de serie waar er 3 M.2 sloten zijn voor SSD's naast de normale M.2 voor WLAN en de 2.5" sata, m'n eerste laptop (BTO, Brak .... Object) was een 17.3" die 1 2.5" Sata slot had, meer niet. Het hangt volledig af van welke exacte laptop het is.
Overigens heeft een HDD caddy geen invloed op Windows, er zit geen logica in de caddy zelf dus tenzij die slecht contact maakt kan die geen invloed hebben op Windows Update ;)
Zelf een caddy van de Mycom (30,-...) in die GE60 gehad zonder problemen en daarna een caddy van eBay (2,50,- incl shipping) die in dezelfde verpakking aankwam als die van de Mycom :+ (hoezo winstmarge), beide doen het nog altijd prima.

[ Voor 18% gewijzigd door RGAT op 01-02-2017 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
RGAT schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 08:09:
Mijn ervaring met mijn (via Ebay gekochte) HDD caddy is dat windows upgrades/updates vastlopen (en zodra ik de caddy eruit haal, gaat het wel in 1 keer goed). Had online diverse andere gebruikerservaringen gevonden dat Windows moeite had met laptops met SSD + HDD in een caddy. Doorgaans bij een restart loopt installatie proces dan vast, waarna er een recovery uitgevoerd moet worden die bij een herstart ook weer fout kan gaan etc.

Ik heb verder websites van HP en MSI bekeken, maar bij specificaties van hun laptops (zoals bijv MSI GE62) zie ik nergens hoeveel M.2 sloten er nou inzitten. Zelfs bij modellen met alleen een SSD, staat er niet bij of er nog een 2,5" slot in zit (terwijl andere uitvoeringen SDD + HDD hebben).
Is het dan vooral een kwestie van internet afstruinen naar een zeldzame foto van iemand die zijn laptop heeft opengeschroefd of gewoon hopen op het beste en na aankoop ontdekken wat er in kan?

Het scheelt namelijk een hoop of ik op zoek moet met een laptop waar al een 512GB SSD + 1 TB HDD inzit of dat een versie met 256 SSD + 1 TB HDD ook een optie is, waar ik later een 2e M.2 kan bijprikken indien nodig. (bijv als ik zou moeten kiezen tussen pricewatch: Asus ROG GL702VM-GC026T-BE of pricewatch: Asus ROG GL702VM-GC017T (ik wil liefst Kaby Lake en € 1500,- is mijn gevoelsmatige bovengrens, ook wil ik zowiezo nog een paar maanden wachten met aanschaf en is dit een louter hypothetisch voorbeeld))

[ Voor 37% gewijzigd door Metaalhoofd op 01-02-2017 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Dan zal die toch ergens slecht verbinding maken (of een defect in de HDD zelf) aangezien de caddy niets anders dan een verloopstukje is en zelf niks heeft wat Windows kan aanspreken of 'zien'.
De caddy kan alleen iets verprutsen als hij niet goed is aangesloten of sluiting maakt bijv. en dat is een ongelukkig defect wat met een andere caddy opgelost wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Metaalhoofd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 19:57:
Ik weet dat een aantal barebones van BTO ruimte hebben voor 3 en soms wel 4 HDD/SSD/M.2, maar hoe zit dat met de doorsnee gaming laptops van Asus, Acer, HP, MSI enzo?

De meeste tussen 1-2k komen standaard met een SSD + HDD, maar zijn deze nog uit te breiden met een derde?
Bij voorkeur zonder evt optische schijf te moeten vervangen met een bay, want Windows updates gaan vaak fout bij mijn oude Asus met 2e schijf in Bay. Kennelijk werken die Bay's niet altijd lekker icm Windows updates.

Zijn er systemen waar 2 M.2's in kunnen naast standaard 2,5"?

Idealiter wil ik een systeem met 2 SSD's (1 met software en 1 met vaste audio libraries) en een 1 TB HDD voor wegschrijven audio bestanden, tempfiles etc, maar als ik voor barebones ga ben ik snel 15-20% duurder uit dan een vergelijkbaar A-merk systeem (en dan heb ik nog geen 3e schijf meegerekend)
Ik heb zelf een clevo bij laptopplus gekocht. Dat was destijds de goedkoopste laptop met gtx950m(2GB GDDR5), i7 6700hq en 8GB ram. Conclusie: barebones zijn niet altijd duurder, zeker als je de hdd, ssd en het RAM zelf plaatst. (Kwestie van achterkant eraf en alles -dat maar op 1 manier past- plaatsen).
Ik wil je dus zeker adviseren om even op laptopplus.nl te kijken.

En dan de bouwkwaliteit... Op de rare bijgeluidjes (denk van de hdd) - als ik een game speel vanaf de hdd- na, vind ik mijn clevo prima. Neem hem zelfs iedere dag mee naar school. Ik vind mijn clevo in ieder geval een stuk beter dan de toshiba die ik hiervoor had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Mijn vraag is afdoende beantwoord door RGAT. Ben intussen ook wat andere voorbeelden tegengekomen van gaming laptops met meerdere M.2 upgrade-sloten, dus ze zijn er inderdaad.

Tzt als ik een nieuwe laptop zal aanschaffen zal ik dus per laptop, die aan mijn overige wensen voldoet, moeten kijken of deze inderdaad over een extra vrije M.2 slot beschikt.

Beetje jammer dat de websites van Asus, HP, MSI etcetera alleen maar vertellen wat hun configuraties wel hebben, maar niet duidelijk vertellen wat de uitbreidingsmogelijkheden zijn, oftewel extra werk voor hun klantenservice die ik ongetwijfeld zal benaderen met vragen over specifieke laptops ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopplus
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-10-2024

laptopplus

Bedrijfsaccount Laptop Plus
Als je bij BTO of ons kijkt, zal je zien dat wij bij onze configureerbare notebooks exact vermelden hoeveel disken er uiteindelijk in kunnen, keuze genoeg dus :)

Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL

Pagina: 1