4 "front" speakers aansluiten op een 5.1/7.1 receiver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Mijn vraag
Is het mogelijk om 4 "gewone front speakers" aan te sluiten op een 5.1 of 7.1 receiver ?
Het gaat om een nagenoeg vierkante kamer waarbij in elke hoek 1 speaker komt te hangen, geluid mag gewoon stereo zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moet nog gekocht worden

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op internet (audioforums) gezocht, maar daar lees ik tegenstrijdige geluiden, het schijnt vooral lastig te zijn om een versterker te vinden die over 4 kanalen 120 watt per box kan geven ( en is in de pricewatch naar mijn idee ook niet op te filteren )

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:47

DjVe

Hatsaflats!

De meeste receivers hebben wel een stereo upmix functie, waarbij je dus alle speakers met hetzelfde signaal voorziet. Dus ja, dat kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:34
Geen probleem,ik heb het hier thuis ook,vier volwaardige speakers op een 5.1 set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:04

DarkSide

theres no place like ::1

Wil je 2 speakers op Linksvoor en 2 Speakers op Rechtsvoor aansluiten?
of wil je gewoon 1 speaker op Linksvoor, 1 op rechtsvoor, 1 op Linksachter en 1 op rechtsachter?

Laatste gaat sowieso lukken. En zoals vermeld hebben de meeste versterkers wel een optie voor 'stereo over 4 speakers'.
En als je dan een x een film of game speelt heb je ook nog surround.

Over de grootte van de speakers maakt ook niet uit. Je hoeft echt niet voor zuilen te hebben en achter (surround) melkpakjes.
Heb ook gewoon 4 zuilen staan.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-05 16:05
het schijnt vooral lastig te zijn om een versterker te vinden die over 4 kanalen 120 watt per box kan geven
Nogal logisch. Dat is ook echt absurd veel. Een beetje versterker kan 60-90W leveren en dat is meer dan voldoende voor Mid en High. Een tweeter kan sowieso maar maximaal een paar watt continue verdagen. Een mid-woofer al enkele tientallen en pas bij het laag wordt vermogen echt interessant omdat je dan ook echt lucht moet verplaatsen. 150W op het subkanaal is dan ook wel lekker, maar dan heb je toch al snel een actieve subwoofer nodig (dit werkt een stuk beter ook, omdat de versterking daarvan geen invloed heeft op je hogere tonen (grote trafo's willen nog wel eens feedback geven dmv magnetische afstraling).

Met 90 watt en goede, efficiente zuilspeakers kom je al dusdanig ver dat een sub waarschijnlijk ook al overdreven is. Dit wil je vaak ook helemaal niet als je veel muziek luistert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Met moderne receiver kun je vaak ook op de laatste twee (assignable) kanalen aangeven dat je een tweede paar front seakers hebt, maar dat is vooral bedoeld als je twee fronts naast elkaar hebt.
4-ch stereo is bij de meeste receiver inderdaad mogelijk.
120W per kanaal zit je in de hogere prijsklasse. Een 150W versterker/receiver kan dit leveren op 1 kanaal. Waarom heb je zoveel vermogen nodig?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
J-roenn schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:55:
Op internet (audioforums) gezocht, maar daar lees ik tegenstrijdige geluiden, het schijnt vooral lastig te zijn om een versterker te vinden die over 4 kanalen 120 watt per box kan geven ( en is in de pricewatch naar mijn idee ook niet op te filteren )
120w per luidspreker? Dat gaat geen enkele receiver leveren. Waar zoek je zoveel power voor? Wil je een gigantische fabriekshal van muzikaal geweld voorzien? :+

Denk dat je er goed aan doet om even [FAQ] Audio door te lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 29-01-2017 18:27 ]

Pagina: 1