Toon posts:

Meest geschikte klokthermostaat? Vloer- & Stadsverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag allemaal,

Ik ben op zoek naar een klokthermostaat. Wij hebben zowel stadsverwarming als vloerverwarming in ons prima geïsoleerde huis uit 2008.
Op dit moment hangt er een WTH kamerthermostaat met een 'analoge' draaischijf.

Nu staat de temperatuur continue gelijk ingesteld. Thuis, weg, 's nachts; altijd.
Wat zou het opleveren aan vebruik als we met de nieuwe thermostaat een programma instellen? Ik hoorde van een installateur dat je in dat geval geen grotere verschillen dan 2 gr. C. moet instellen.
Maar heeft het wel nut met zo'n 'traag' reagerend systeem als vloerverwarming.

Benodigde eigenschappen:
- aan/uit ivm stadsverwarming dus niet modulerend
- programmeerbaar
- (compatible met app?)
- ("zelf-lerend"?)

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties en advizen!

Alle reacties

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Je hebt vloerverwarming dus dan heeft een klokthermostaat gewoon helemaal geen effect, of zo minimaal dat je de investering er je leven lang niet uit gaat krijgen.

Namelijk je verwarmt de vloer en die verwarmt heel langzaam de ruimte je kan niet even per uur of per dagdeel wisselen van temperatuur.

Wat je wel kan doen is zorgen dat de vloerverwarming alleen warmte afneemt als de vloer niet meer de juiste temperatuur heeft maar geen idee of daar standaard setjes voor zijn. Heb ik nog niet kunnen vinden want ik zit in dezelfde situatie maar dan met een eigen ketel :)

Verwijderd

Stel je vraag eens hier: Gas besparen door middel van CV tuning deel II Of lees gewoon het topic.

Sowieso als je de temperatuur ipv op 20 graden vanaf bijvoorbeeld 22.00 uur op 18 graden zet (vloer blijft nog wel warmte afgeven) stook je de hele nacht niet meer. Ik zou voor opstaan en even eten hem dan ook lekker op 18 graden laten (overleef je ook wel) en als je om 17.30 uur thuis komt cv weer naar 20 graden. Stook je toch heeeeeeeeeeeeeeel wat minder. Goed voor je rekening en het milieu. Probeer het gewoon eens uit met je huidige handmatig en als het bevalt koop je een klokthermostaat. Volg je verbruik op www.Mindergas.nl

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 15:31:
Stel je vraag eens hier: Gas besparen door middel van CV tuning deel II Of lees gewoon het topic.

Sowieso als je de temperatuur ipv op 20 graden vanaf bijvoorbeeld 22.00 uur op 18 graden zet (vloer blijft nog wel warmte afgeven) stook je de hele nacht niet meer. Ik zou voor opstaan en even eten hem dan ook lekker op 18 graden laten (overleef je ook wel) en als je om 17.30 uur thuis komt cv weer naar 20 graden. Stook je toch heeeeeeeeeeeeeeel wat minder. Goed voor je rekening en het milieu. Probeer het gewoon eens uit met je huidige handmatig en als het bevalt koop je een klokthermostaat. Volg je verbruik op www.Mindergas.nl
Dat laatste werkt alleen niet, kom je thuis is het 18 graden zit je zeker tot 20:00 voor dat het 20 graden geworden is in de woonkamer. 1 graad per uur is toch best wel snel voor een vloerverwarming.
Tenzij je ook radiatoren hebt hangen natuurlijk dan kan je dit best doen heb je alleen vloerverwarming dan niet te veel moeite doen.

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 20:10:
[...]

Dat laatste werkt alleen niet, kom je thuis is het 18 graden zit je zeker tot 20:00 voor dat het 20 graden geworden is in de woonkamer. 1 graad per uur is toch best wel snel voor een vloerverwarming.
Tenzij je ook radiatoren hebt hangen natuurlijk dan kan je dit best doen heb je alleen vloerverwarming dan niet te veel moeite doen.
Na 1 dag kan je dan bij gelijkblijvende buitentemp wel redelijk inschatten hoeveel gas het scheelt. Een goede thermostaat is zelflerend dus als je die aanschaft en jij komt om 1800 thuis zal hij om 1600 uur beginnen met stoken. Koop aub geen Nest of Tado want op het forum lees je daar helaas nog steeds veel ellende mee.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties.

Lijkt er op deze manier op dat überhaupt het instellen van een programma weinig zin heeft. Ik heb inderdaad beneden alleen vloerverwarming.
Aan de andere kant lijkt het me ook niet heel zuinig om de thermostaat altijd rond de 21 graden te zetten. Aan- of afwezig, dag & nacht.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 08:26:
Dank voor de reacties.

Lijkt er op deze manier op dat überhaupt het instellen van een programma weinig zin heeft. Ik heb inderdaad beneden alleen vloerverwarming.
Aan de andere kant lijkt het me ook niet heel zuinig om de thermostaat altijd rond de 21 graden te zetten. Aan- of afwezig, dag & nacht.
:? Hoe kan je nu deze conclusie trekken zonder het goed te onderzoeken? Lijkt mij als jij vanaf 2200 uur tot 1600 uur niet stookt dat je heel wat bespaart. Als je op deze tijden op 19 graden zet is dat voor deze tijden warm genoeg en je laat hem in de avond naar 20/21 graden gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Dank allen, heb een simpele klokthermostaat gekocht en ingesteld. Eens kijken over een jaartje wat het oplevert. Trouwens direct ook pompschakelaar voor de vloerverwarming er bij gekocht/gedaan.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zie het net te laat (TS heeft al iets gekocht), maar een tweedehands 'simpele' Honeywell Chronoterm III óf IV hoeft de hoofdprijs niet te kosten doordat die dingen massaal gedumpt worden door mensen welke een "slimme" thermostaat kopen die via 't internet aan te sturen is (waarom je dat zou willen op het moment dat je vloerverwarming hebt is mij overigens een vraag, je stelt een klokthermostaat met vloerverwarming zo in dat er maximaal een graad of 3 verloop is tussen "thuis zijn" en andere perioden waarin je niet aanwezig bent. Een te groot verschil tussen die waarden zorgt er alleen voor dat je ketel continue bezig is met het opwarmen van het vloerwater zonder dat je er profijt van hebt).

Spul staat hier op 18 graden bij aanwezigheid en 16 graden wanneer ik slaap/niet thuis ben. Alleen s'ochtends mag 'ie er verder zorgen dat 't tijdens 't ontbijt óók een graadje of 18 is (en ook dat is eigenlijk overbodig). Een volledig warme vloer geeft een héél ander warmtegevoel dan een radiator welke je naar 21 graden op stookt.

Ik heb m'n pomp overigens 24/7 draaien, al ruim 15 jaar aan één stuk >:) Één keer een pomp vervangen welke stuk loopt door onnodige start/stop acties en je bent je stroombesparing voor de komende "tig" jaar kwijt.

[ Voor 28% gewijzigd door Will_M op 04-02-2017 16:23 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1