Renault Clio 2017 - Ik wil nieuwe speakers inbouwen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 878641

Topicstarter
Hallo mensen,
Dit is mijn eerste post op dit forum :-)
Groetjes dus aan iedereen!

Ik heb januari 2016 mijn Renault Clio GT 1243 cc (mijn lichtste motor ooit, maar wel mijn eerste nieuwe wagen op mijn 41 jarig bestaan) besteld en in maart had ik hem.
Maar het geluid van de speakers is afschuwelijk en de rechtse speakers zegt al "brrrrrfff" op bepaalde frequenties.
Omdat ik geen ervaring heb met deze zaken ben ik vandaag maar uiteindelijk eens naar een speciaalzaak gestapt om me te informeren...
Prijskaartje voor een deftig geluid met de 13cm speakers beperking zou tussen de €1200 & €1500 euro zijn.
Dat betekent: 2 nieuwe speakers van 13cm (het merk heeft hij niet vernoemd) + versterker & subwoofer van 450w.

Hiervoor kan ik dus op reis met mijn zoon.

Ik heb dus besloten dat ik gewoon 2 deftige luidsprekers wil inbouwen vooraan maar ik weet niet hoe diep die mogen zijn of wat merk te kiezen.
Wat ik wel zag is dat ik koppelstukken nodig zal hebben of het ineens kan doorknippen en solderen, al wil ik dat laatste liever niet doen voor het geval ik erop terug moet komen.

Zijn hier mensen met ervaring (met Renault Clio) die me verder kunnen helpen?
Ik ben niet bang mijn deurpanelen eruit te halen etc ook al is dit niet mijn domein, maar ik wil geen miskoop doen voor ik eraan begin :-)

Groetjes,
Seven2011

Ps: Toch best ook even zeggen dat Google me niet echt verder geholpen heeft over dit specifiek geval.
Al heb ik er wel wat dingen bijgeleerd :)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 878641 op 29-01-2017 05:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:49
Kun je de Bose set niet achteraf laten inbouwen? Kosten bij een nieuwe auto zijn € 495,00. Dat zal achteraf wel iets duurder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:37

timovd

Voorsprong door techniek

Mijn vorige auto was een Clio. De tweeters in de raamstijl heb ik vervangen en de woofers in de portieren. Er zit een filter vlak voor de tweeter; die moet je opnieuw gebruiken, zodat het laag niet naar de tweeters gestuurd wordt. Je hebt prima JBL-setjes die het geluid aanzienlijk kunnen verbeteren. Renault gebruikt stekkertjes voor de sprekers, die kun je er af halen om vervolgens zelf de speakers te solderen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi JaMaat,
Bedankt voor je antwoord!
Maar ik heb meer dan genoeg betaald voor deze carkit aan Renault dat ik daar echt niet meer naartoe stap voor mijn audio ;-)

Hoi ook timovd!
Ik heb al enkele sets bekeken maar vraag me af hoe diep die mogen zijn.
In een Youtube filmpje zag ik ook dat ze eerst het raam helemaal omlaag doen om te zien hoe ver ze kunnen, maar ik wil natuurlijk niet eerst een set kopen om erna te merken dat het er niet in kan :-)

Heb je nog aanwijzingen?
Ik ben iemand die steeds eerst zal Google'n maar hier vind ik het antwoord niet.

Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Alias in VV

Mijn tips:
De meeste car audio setjes hebben een bescheiden inbouwdiepte, juist vanwege jouw vraag.
Wat ik je wel wil aanraden: kijk of je een "compo" setje kwijt kan, dus de lage tonen in de deur en een tweeter bij de a stijl. Dit doet wonderen voor je geluidsbeeld. Zoek dan een beetje een net merk, bijvoorbeeld focal. Laat ze gewoon spelen op de radio.

Nog een tip: een 20cm actieve sub in de kofferbak, ter ondersteuning van het laag.

Edit: ik weet dat focal "plug en play" setjes heeft voor renault, maar kijk eens rond:
http://www.focal.com/en/car-audio/car-audio-kits-solutions
http://vkvwebshop.nl/webw...5882-992/products_detail/

[ Voor 22% gewijzigd door teacher op 29-01-2017 20:24 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Erg belangrijk in jouw geval en als je geen versterker gaat nemen en dus puur de front speakers vervangt: heb je R-Link of de standaard MediaNAV? Laatstgenoemde is zwakker, naar mijn weten 4x25W vs. de 4x35 van R-Link. Kun je speakers in je auto duwen wat je wilt, de versterker is een zwakke schakel.

Heb zelf mede daardoor bewust voor R-Link gekozen, klinkt gewoon beter, kan harder etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Wat betreft de diepte van de speaker; haal eerst eens een deur los, dan kun je het zelf zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:44

Dhrax

Prog Lord

Er is zoveel beters te krijgen dan Bose, voor veel betere prijzen. Pioneer of Alpine bijvoorbeeld hebben auto speakers 2/3-weg die vele malen beter zijn dan Bose, voor en fractie van de prijs.

Voor serieuze power ontkom je niet aan een versterker + subwoofer. Dit maakt het geheel wel duur. In mijn auto (Renault Laguna) heb ik alle 4 de speakers vervangen voor Pioneer, 3-weg voorin en 2-weg achterin. Dit heeft me iets van 150 EUR gekost maar het geluid is gewoon prima. De bass mag iets meer zijn maar de radio heeft gewoon onvoldoende power hiervoor om deze speakers optimaal te kunnen aansturen.

Als de deuren aparte frontjes hebben voor de speakers, dan bouw je dit geheel in binnen 30 min. Let er wel even op dat je de juiste verloopstekkers hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door Dhrax op 30-01-2017 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-05 13:41
Dhrax schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:56:
Er is zoveel beters te krijgen dan Bose, voor veel betere prijzen. Pioneer of Alpine bijvoorbeeld hebben auto speakers 2/3-weg die vele malen beter zijn dan Bose, voor en fractie van de prijs.
En zo zijn er nog wel een aantal andere merken die nóg beter zijn dan Pioneer en Alpine.
Denk aan:
  • Focal
  • Hertz
  • Gladen
  • Ground Zero
  • Audio Systems
  • MTX
Allemaal merken die behoorlijke speakers in het assortiment hebben zitten, in meerdere prijsklassen.

Ik zou er gewoon 1 paneel vanaf halen om te kijken wat er achter zit. Let dan vooral op de diameter, hoe de speaker vast zit (popnagels, bouten, schroeven etc.) en hoe de aansluiting is. Hoogstwaarschijnlijk heb je een verloop nodig, of zul je de originele stekker om moeten solderen. Als de speakers met bouten of schroeven vast zitten, haal je er 1 los om de inbouwdiepte op te kunnen meten. De diameter zal hoogstwaarschijnlijk 16,5cm zijn, waarbij vaak adapters nodig zijn om de ruimte tussen deur en paneel op te vullen.

Je kunt ook denken aan een subwoofer onder 1 van de voorstoelen. Een actieve variant met een 8-10cm woofer voegt al behoorlijk wat sublaag toe. Geen volumes om de ramen te laten trillen, maar genoeg om net dat frequentiegebied aan te vullen. Installatie is ook een stuk makkelijker dan een sub in de kofferbak.

Ik ken het originele audiosysteem van een Renault Clio niet, maar heeft dit systeem losse tweeters (in de deur of onder de ruit)? Dan zou je alleen een set woofers nodig hebben. Anders zou je kunnen kiezen voor een coax setje. Een andere optie is een compo-setje, hierbij moet je wel een filter ergens wegwerken, of de bestaande filters gebruiken (maar dan zou je net zo goed voor alleen 2 woofers kunnen gaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:34
Wat ik zou doen:

- tweeweg composet voorin
- setje tweeweg speakers achterin
- 10 inch subwoofer in een simpel klein kistje
- vierkanaals versterker waarop je de voorspeakers en de sub aansluit

Dit geeft al een geweldige verbetering en je bent voor 500 euro of minder wel klaar. Ik vermoed dat het, mits goed afgesteld, ook een stuk beter zal klinken dan waar je bij de dealer 1200 tot 1500 euro voor aftikt.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Leuke en interessante reacties allemaal waarvoor dank!
Ik heb jammer genoeg geen garage, dus ik moet wachten op wat beter weer.

Wat de radio betreft die erin zit: ik heb geeneens een idee wat merk dit is! :D
De tweeters zitten (denk ik) bovenaan in het dashboard.

Ik hoop dat deze thread blijft staan zodat ik met al deze info aan de slag kan :-)

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Anoniem: 878641 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 17:56:

Ik hoop dat deze thread blijft staan zodat ik met al deze info aan de slag kan :-)

Thx!
Als je TomTom nav. hebt, heb je R-Link..maar ik ga er zo eigen vanuit dat je dan het standaard MediaNAV hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:15
Ben zelf er fan van BLAM speakers. De BLAM Relax serie.

Dit zijn speakers die enorm efficient zijn en een impedantie van 2 ohm hebben. Zeer geschikt om direct via de radio aangestuurd te worden, zonder dat er een versterker tussen moet worden geplaatst.

Heb zelf een aantal van deze setjes ingebouwd en stond er iedere keer versteld van wat deze speakers weergeven, zonder versterker. Ben nog geen andere autospeakers tegen gekomen die dit ook zo goed doen.

Eventueel nog aan te vullen door de deuren te dempen en een plat subje onder de stoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Anoniem: 878641 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 17:56:

[knip]
Bedanken door we hier op Tweakers zonder dat we dit laten zien ;)

We hebben een prachtig Renault topic, mogelijk kan je daar ook wat zinnige informatie verzamelen?

Het grote Renault topic - Deel 6

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hardware-lover schreef op maandag 30 januari 2017 @ 18:28:
[...]

Bedanken door we hier op Tweakers zonder dat we dit laten zien ;)

We hebben een prachtig Renault topic, mogelijk kan je daar ook wat zinnige informatie verzamelen?

Het grote Renault topic - Deel 6
Je hebt helemaal gelijk!
Ik ben een uurtje geleden door mijn mails gegaan omdat ik weet dat ik eind 2015 een mail naar mezelf had gestuurd met de specs (zegt men dat ook bij auto's?) van deze wagen, maar ik vind die niet terug.
Zou een foto van de radio al helpen?
Het is niet iets wat ik op promo-foto's van Renault zie...
Vrij basic.
Ik wilde een carkit, bluetooth & usb.

Nu weet ik dat ik niet genoeg wilde ;)

[EDIT] :
Oops je link niet gezien!
Straks nog even doornemen! Thx

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 878641 op 30-01-2017 18:59 ]

Pagina: 1