Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Slimme thermostaat zónder de cloud

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment ben ik bezig met het opknappen van mijn woonkamer en dus moet ook de oude, domme thermostaat plek maken voor iets dat meer 2017 is. Nu ben ik op zoveel mogelijk plekken "slimme" dingen aan het inbouwen maar heb daarbij één harde eis: het mag niet in de cloud zitten en alles blijft in eigen beheer.

Tot nu toe ben ik daarmee een heel eind gekomen met Klik aan Klik uit en Philips Hue. Het hele zaakje knoop ik op een thuisserver aan elkaar en daar waar nodig schrijf ik zelf software voor de communicatie tussen systemen. Dat liep tot nu toe aardig maar die harde eis lijkt nu ik bij de thermostaat ben aangekomen niet haalbaar.

Ik wil graag gebruik maken van de modulerende mogelijkheid van mijn ketel én de thermostaat via een API kunnen instellen en uitlezen zonder dat die communicatie en verwerking van data via servers van een andere partij verloopt. Na lang zoeken heb ik gewoonweg geen geschikte kandidaat kunnen vinden omdat vrijwel elke "slimme" thermostaat de communicatie via servers van de fabrikant laat verlopen. Het blokkeren daarvan in de router resulteert volgens de meeste reviews in het verlies van alle "connected features".

Zijn er opties die ik heb gemist waar jullie vanaf weten voordat ik zelf aan de slag ga met het maken van iets dat wél aan deze eisen voldoet? Daar heb ik eerlijk gezegd namelijk geen zin in.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:08
Je kunt zelf een OTGW bouwen natuurlijk! Volledig in eigen beheer en garantie tot aan het poezenluikje 8)7

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:36

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Kan je dan niet gewoon een simpele Honeywell of iets dergelijks uitlezen?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Dat kan o.a. met een evohome

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

Topicstarter
balk schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 21:59:
Je kunt zelf een OTGW bouwen natuurlijk! Volledig in eigen beheer en garantie tot aan het poezenluikje 8)7
Ik ben bang dat dit het inderdaad gaat worden, ik hoopte alleen op een iets meer kant-en-klaar oplossing
Gonadan schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 22:02:
Kan je dan niet gewoon een simpele Honeywell of iets dergelijks uitlezen?
Honeywell vertrouwd zwaar op haar eigen servers. Die zaken blokkeren in de router levert helaas een hele dure "draaithermostaat" op. De simpele Honeywells gebruiken naar mijn weten geen Opentherm en kunnen dus niet moduleren.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 22:13:
De simpele Honeywells gebruiken naar mijn weten geen Opentherm en kunnen dus niet moduleren.
Jawel hoor.
Daarnaast is de evohome heel simpel 'offgrid' te gebruiken door gewoon extern netwerk uit te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 22:15:
[...]

Jawel hoor.
Daarnaast is de evohome heel simpel 'offgrid' te gebruiken door gewoon extern netwerk uit te zetten.
Thanks! Ik zal eens gaan kijken naar zo'n eenvoudige thermostaat.

Weet je of de evohome ook API calls rechtstreeks naar het apparaat accepteert? Ik kan namelijk alleen vinden dat ze via de evohome servers verlopen.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Niet direct, wel via de OTGW met bijv. Domoticz.

[ Voor 68% gewijzigd door DukeBox op 13-01-2019 20:24 ]

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:08
Bekijk ook deze review eens.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
:w
Maar de API gaat helaas via de cloud.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2017 09:04 ]

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 21:41:
Op dit moment ben ik bezig met het opknappen van mijn woonkamer en dus moet ook de oude, domme thermostaat plek maken voor iets dat meer 2017 is. Nu ben ik op zoveel mogelijk plekken "slimme" dingen aan het inbouwen maar heb daarbij één harde eis: het mag niet in de cloud zitten en alles blijft in eigen beheer.

Tot nu toe ben ik daarmee een heel eind gekomen met Klik aan Klik uit en Philips Hue. Het hele zaakje knoop ik op een thuisserver aan elkaar en daar waar nodig schrijf ik zelf software voor de communicatie tussen systemen. Dat liep tot nu toe aardig maar die harde eis lijkt nu ik bij de thermostaat ben aangekomen niet haalbaar.

Ik wil graag gebruik maken van de modulerende mogelijkheid van mijn ketel én de thermostaat via een API kunnen instellen en uitlezen zonder dat die communicatie en verwerking van data via servers van een andere partij verloopt. Na lang zoeken heb ik gewoonweg geen geschikte kandidaat kunnen vinden omdat vrijwel elke "slimme" thermostaat de communicatie via servers van de fabrikant laat verlopen. Het blokkeren daarvan in de router resulteert volgens de meeste reviews in het verlies van alle "connected features".

Zijn er opties die ik heb gemist waar jullie vanaf weten voordat ik zelf aan de slag ga met het maken van iets dat wél aan deze eisen voldoet? Daar heb ik eerlijk gezegd namelijk geen zin in.
De thermostaat van mijnhuis-online.nl kan wat jij wilt. De app/cloud verbinding is optioneel en kan zelf aan- of uitgezet worden. Het apparaat zelf heeft daarnaast een eigen webserver waarmee de thermostaat te besturen is via het lokale netwerk.
Pagina: 1