Harm_H schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 14:47:
Een nieuw product wat we kunnen toevoegen: stofzuigers!
Uit onderzoek blijkt dat voor enkele centen meer er een betere koolborstel kan worden ingezet. Waar een 'normale' stofzuiger 500 tot 1000 uur meegaat. Ook als je deze vervangt gaat hij weer prima 5-10 jaar mee als nieuw. Kan makkelijk verhoogd worden tot 4000+ uur levensduur, als fabrikanten dit zouden ambiëren.
Advies: koop een Samsung (met koolborstel loze motor!)
Of degene die makkelijk te repareren is: Bosch en Siemens
Bron: Onderzoek uit de consumentengids feb 2017
Mn cheapass Quigg gaat 11 jaar mee nu. Ik zuig dan ook maar eens in de 2 weken

en zal ie derhalve er max 300 uur op hebben zitten, zo red ie het wel tot 20 jaar
In essentie gaat het om tevredenheid, is mijn idee. Zodra je dat geleerd hebt, al is het maar met kleine stapjes, dan hoef je ook niet zoveel meer. En is de aanschaf van een goed en duurder product dat langer mee gaat geen probleem. Ons economische systeem draait op ontevredenheid. Daar kun je zelf wat aan doen, het kost wel tijd en moeite want je gaat tegen de stroom in zwemmen. Minimalisme/opruimen a la
Marie Kondo heeft mij veel inzichten gegeven over wat eigenlijk van belang is voor mij en wat niet, qua spullen eerst en daarna ook in het leven. De Tiny House-movement gaat ook over: hoeveel bezit maakt me blij? De gelukkigste momenten in het leven waren voor mij dat ik met een rugzakje met basics door de bergen wandelde. Dan leer je het belang van elk ding in je rugzak goed kennen! En dat meer soms beter betekent en vaak minder. Als ik op mn sterfbed lig zullen de meeste dingen/apparaten mn reet roesten, en welke dingen ik dan wél als belangrijk zie, toch meer mijn verbondenheid met andere mensen en mijn ervaringen, daar streef ik nu veel meer naar.

Ik koop nog steeds nieuwe spullen, tegelijk vraag ik me bij alles af: wat voegt het toe aan wat ik écht belangrijk vind? Worden mijn relaties met vrienden hier beter van, ontlast het mij zodat ik meer tijd overhoud voor die zaken, levert het mij besparing op? Zonder dat ik er juist minder van kan genieten omdat ik weer tig andere dingen inplan. Cabaretier Kees Torn heeft hier een raak nummer over geschreven:
[
YouTube: https://youtu.be/EiH_e9qejcc]
Goed, ik wijk wat af van planned obsolescense, met tevredenheid kun je er zelf in ieder geval wat aan doen. En je bent toch de enige die verantwoordelijk is voor jezelf, klagen over anderen kost vooral veel van je eigen plezier en levert zelden wat op
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.