Geprogrammeerde veroudering van spullen en apparatuur

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:39
Anoniem: 686983 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 14:06:
[...]

Ik had er misschien bij moeten zetten 'alle andere condities gelijkblijvend' of iets dergelijks, ik was ervan uitgegaan dat men dit wel begrijpt, excuses hiervoor. Uiteraard zullen er niet of nauwelijks zeepresten achterblijven wanneer je nauwelijks wasmiddel gebruikt.

Uiteindelijk ging het me erom dat er op zuinigheid van moderne wasmachines t.o.v. de oude wel wat af te dingen is.
Iedereen kan bedenken dat als je wasmachine klaar is met spoelen en dan de hele trommel vol schuim staat dat er 2 manieren zijn om dat op te lossen: meer spoelen of minder wasmiddel.

Verder is wasverzachter vreselijk spul voor je machine. Alles wordt een vieze vette bende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 686983

_JGC_ schreef op zondag 12 februari 2017 @ 14:21:
[...]

Iedereen kan bedenken dat als je wasmachine klaar is met spoelen en dan de hele trommel vol schuim staat dat er 2 manieren zijn om dat op te lossen: meer spoelen of minder wasmiddel.

Verder is wasverzachter vreselijk spul voor je machine. Alles wordt een vieze vette bende.
Dit doet niets af aan het feit dat moderne, zuinige wasmachines minder goed spoelen dan de oudere modellen om water te besparen. Het concept 'onder gelijke omstandigheden' wil er niet erg bij je in lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:39
Meer spoelen hoeft ook niet, mensen moeten gewoon eens nadenken over wat ze doen.
Omstandigheden zijn gewoon niet gelijk want je doet er minder water in. Als ik een halve pot koffie zet en er 12 scheppen snelfiltermaling in gooi moet ik ook niet zeuren over de te sterke koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:25
Qinshi schreef op zondag 12 februari 2017 @ 11:18:
Dus alles word gemaakt met een levensverwachting van 2-3 jaar (toevallige de wettelijke garantie). Daarna is dat onherroepelijk in de recyclage molen.
Een potentiële oplossing die je suggereert is dus de wettelijke garantie langer maken. Zou dat helpen?

Anderzijds, ik neem aan dat de grondstoffen de komende 10-50 jaar fors duurder gaan worden? Zou dat ook niet duurzamere producten teweegbrengen?

Grondstoffen en arbeid heb je nodig. De chinese handjes worden langzamerhand ook steeds duurder. Meer welvaart voor de gemiddelde Chinees. Wat resulteert in duurdere producten. Dit is een dubieuze oplossing want de robotrevolutie staat ook voor de deur.

Ten slotte, het milieu wordt zowel belast tijdens het proces (uitstoot en dergelijke) als erna (afval). Beide zou je zwaarder moeten belasten om duurzame consumptie te stimuleren. Zien jullie dit ook zo?

Potentiële oplossingen:
[1] Garantie verhogen
[2] Grondstoffen worden duurder
[3] Arbeid wordt duurder
[4] Milieubelasting tijdens het proces
[5] Een recyclebijdrage in de prijs?

Ps. een sidenote die echt gemaakt moet worden: het gaat echt om OPZETTELIJKE redundantie - zoals de gloeilamp uit het voorbeeld. Dit kan gaan van een zwakke condensator tot slechte repareerbaarheid. Waar de fabrikant met een kleine moeite de levensduur fors kan verlengen maar bewust niet doet of zelfs opzettelijk iets inbouwt dat deze na x jaar stuk gaat. Het gaat NIET om producten die daadwerkelijk grote innovaties hebben gehad (zoals een desktop PC).

[ Voor 34% gewijzigd door Harm_H op 12-02-2017 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
Wat ik zo triest vindt dat producten kapot moeten gaan want anders verlies je bestaansrecht als bedrijf.

Oplossing 6 is dan ook om meer met het abonnement model te werken, x euro per maand voor het hebben van een zelfgekozen koelkast. Het netflix / spotify model zeg maar.

[6] Leasen in plaats van kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
burnerchief schreef op zondag 12 februari 2017 @ 12:37:
Zijn normaal de condensatoren van het voeding gedeelte staan ze bol weet je het zeker.volg de binnenkomende spanning.vervangingcondensator de capaciteit moet hetzelfde zijn de spanning eventueel hoger is geen probleem niet lager
Ik heb het maar meteen gedaan. CD-wisselaar uitbouwen was even werk, om bij de schroefjes te kunnen moest de passagiersstoel er uit. Wisselaar op de keukentafel, stoel teruggezet, en toen toch nog even de wisselaar aangesloten om hem te testen wat de foutmelding precies is. Verrassing: Nu blijkt-ie het toch weer te doen! Sinds ik de auto heb heeft-ie nooit gewerkt.
Geen idee of het aan de connector lag, of dat het rammelen geholpen heeft, maar ik ben er blij mee.
Stoel er weer uit, wisselaar terug, stoel er weer in, klaar 8) :+

YouTube: IT Crowd - Have You Tried Turning It Off And On Again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
RemcoDelft schreef op zondag 12 februari 2017 @ 17:54:
[...]

Ik heb het maar meteen gedaan. CD-wisselaar uitbouwen was even werk, om bij de schroefjes te kunnen moest de passagiersstoel er uit. Wisselaar op de keukentafel, stoel teruggezet, en toen toch nog even de wisselaar aangesloten om hem te testen wat de foutmelding precies is. Verrassing: Nu blijkt-ie het toch weer te doen! Sinds ik de auto heb heeft-ie nooit gewerkt.
Geen idee of het aan de connector lag, of dat het rammelen geholpen heeft, maar ik ben er blij mee.
Stoel er weer uit, wisselaar terug, stoel er weer in, klaar 8) :+
Mooi!

Een tijd geleden ging een samsung monitor niet meer aan. Nieuwe condensator erin gesoldeerd (waar een bolle/kapotte zat). In plaats van 5 jaar mee, nu meer dan 10jaar mee. Een duidelijk geval van opzettelijke redundantie. (want er was ook een guide op internet omdat dit het typische +/-, 5jaar defect was)

[ Voor 7% gewijzigd door Harm_H op 13-02-2017 01:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stranger__NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 22:19
Tk55 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 09:31:
[...]

...update installeert op een ouder apparaat. Zo is onze iPad 2 praktisch onbruikbaar geworden toen de nieuwe UI werd geïntroduceerd, terwijl deze het met de oude UI het echt prima deed. Eerst was er niks aan de hand, nu reageren apps traag, crasht de browser constant, etc. Apple had prima security updates kunnen uitbrengen zonder de UI te veranderen op deze apparaten.
I second this. Onze iPad2 is technisch nog prima. Zelfs de accu houdt het dagen vol (uren als je constant bezig bent). Ik wilde geen update, maar door een defect moest ik 'm aan iTunes hangen .... en die zei: backup en dan fix ik 'm...

Nou... ongewenst gelijk IOS9 erop :( En nu is hij niet meer vooruit te branden.
Klagen bij de Apple Store gaf "Dan koopt u toch een nieuwe". :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Harm_H schreef op zondag 12 februari 2017 @ 17:51:
Wat ik zo triest vindt dat producten kapot moeten gaan want anders verlies je bestaansrecht als bedrijf.

Oplossing 6 is dan ook om meer met het abonnement model te werken, x euro per maand voor het hebben van een zelfgekozen koelkast. Het netflix / spotify model zeg maar.

\[6] Leasen in plaats van kopen
Wil je dan dat de producten zeer lang blijven werken?
Ik heb nog een werkende tv van precies 22 jaar oud. Hij wordt af-en-toe gebruikt, maar in de huiskamer staat wel een veel nieuwer model. :)

1. Zou die fabrikant die tv van 22 jaar oud willen blijven ondersteunen?
2. Zou ik als klant na die 22 jaar nog steeds een abonnementsgeld willen betalen voor een verouderde tv?
3. Zou die tv dan eigendom van de fabrikant zijn?
3a. Zo ja, Dan wil die fabrikant hem na 5 jaar terug om een nieuwer model te leveren die minder in onderhoud kost.
3b. Zo nee, Dan is hij van mij en had ik hem allang al weggegooid omdat het maandelijks geld kost.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Onbekend schreef op zondag 12 februari 2017 @ 18:32:
[...]

Wil je dan dat de producten zeer lang blijven werken?
Ik heb nog een werkende tv van precies 22 jaar oud. Hij wordt af-en-toe gebruikt, maar in de huiskamer staat wel een veel nieuwer model. :)

1. Zou die fabrikant die tv van 22 jaar oud willen blijven ondersteunen?
2. Zou ik als klant na die 22 jaar nog steeds een abonnementsgeld willen betalen voor een verouderde tv?
3. Zou die tv dan eigendom van de fabrikant zijn?
3a. Zo ja, Dan wil die fabrikant hem na 5 jaar terug om een nieuwer model te leveren die minder in onderhoud kost.
3b. Zo nee, Dan is hij van mij en had ik hem allang al weggegooid omdat het maandelijks geld kost.
Dit model hoeft niet direct voor alles en overal te werken en met 22 jaar trek je het gelijk in het extreme. Je hoeft niet alles iedereen en de hele wereld zijn problemen op te lossen in 1x.

Verder kan z'n leaseprijs natuurlijk lager worden. Je auto voor 5 jaar leasen is goedkoper dan 2, rara waarom?

Iets als verlichting daar kan zoiets prima voor, gebeurt bijvoorbeeld in Schiphol al als ik me niet vergis.

Tegenlicht heeft hier nog een aardige uitzending over met oa. Thomas Rau
http://www.vpro.nl/progra...2016/einde-van-bezit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sowieso hebben heel veel mensen geen behoefte aan zo'n model. Zie bijvoorbeeld dingen als dat kabelboeren je geen CI+ modules meer laten kopen, maar alleen huren. Daar hoor je niet veel positieve geluiden over, want in de praktijk is het natuurlijk gewoon uitmelken.

En hoewel er misschien wat voor te zeggen is dat het fabrikanten aanzet om meer voor levensduur te gaan, doet het natuurlijk het omgekeerde bij de consument. Die heeft des te meer reden om continue het nieuwste te leasen. En dan kan natuurlijk een langere termijn goedkoper zijn, maar ik ga nu ook niet voor 10 jaar een TV leasen, en dan dus voor 10 jaar eraan vast zitten. Dus dan doe ik 5 jaar, en dan heb ik op dat moment weinig reden om niet een nieuwe daarna te nemen weer.
Ps. een sidenote die echt gemaakt moet worden: het gaat echt om OPZETTELIJKE redundantie - zoals de gloeilamp uit het voorbeeld. Dit kan gaan van een zwakke condensator tot slechte repareerbaarheid.
Ik vind dat slecht te vergelijken. Die gloeilampen werden opzettelijk een kortere levensduur gegeven. Bij condensatoren is het vaak simpelweg omdat ze goedkoper zijn in productie, en niet als doel een kortere levensduur. En altijd de duurste en beste condensatoren overal gebruiken, met een flinke over dimensionering, kost de consument ook een hoop geld. En dan ben ik het er helemaal mee eens dat fabrikanten soms doorslaan naar de kant van overal de goedkoopste. Maar altijd de duurste is ook niet nodig.

Soms kan je aan garantietermijn een hoop zien al, bijvoorbeeld bij computer voedingen, voor hoe lang ze gemaakt zijn. Echter TVs hebben denk ik altijd 2 jaar fabrieksgarantie, dus dat zegt weinig helaas. Ik ben wel benieuwd hoe een fabrikant daar de levensduur berekeningen maakt, en wat ze als uitgangspunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik probeer daarom altijd nog oude hardware te verkopen of weg te geven. Ik vind het zonde dat alles maar zo weggaat en probeer zoveel mogelijk te recyclen en op te knappen. Alleen printers blijven ellende zoals met printkoppen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qinshi
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-05 15:01
Hoeveel keren kom je het volgende niet mee.
Een volledige metalen kist, die je kan gebruiken om dingen op te bergen.
maar dan maken ze de scharnieren en slot van zeer breekbaar plastiek.

De verkoper zegt dat: 'Dit is zo duur, door de metaal afwerking'.
Binnen 2-3 jaar is dat plastiekenslot kapot en heb je eigenlijk een waardeloze koffer (wel van metaal).

Ze gaan altijd het meest gebruikte onderdeel, dat essentieel is om het gebruik van het voorwerp, van het zwakste materiaal maken.
(zoals de start knop op sommige smartphone's. Dat die startknop na 1-2 jaar plotseling niet meer werkt, is niet toevallig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
Een nieuw product wat we kunnen toevoegen: stofzuigers!

Uit onderzoek blijkt dat voor enkele centen meer er een betere koolborstel kan worden ingezet. Waar een 'normale' stofzuiger 500 tot 1000 uur meegaat. Ook als je deze vervangt gaat hij weer prima 5-10 jaar mee als nieuw. Kan makkelijk verhoogd worden tot 4000+ uur levensduur, als fabrikanten dit zouden ambiëren.

Advies: koop een Samsung (met koolborstel loze motor!)

Of degene die makkelijk te repareren is: Bosch en Siemens

Bron: Onderzoek uit de consumentengids feb 2017

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Harm_H schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 14:47:
Een nieuw product wat we kunnen toevoegen: stofzuigers!

Uit onderzoek blijkt dat voor enkele centen meer er een betere koolborstel kan worden ingezet. Waar een 'normale' stofzuiger 500 tot 1000 uur meegaat. Ook als je deze vervangt gaat hij weer prima 5-10 jaar mee als nieuw. Kan makkelijk verhoogd worden tot 4000+ uur levensduur, als fabrikanten dit zouden ambiëren.

Advies: koop een Samsung (met koolborstel loze motor!)

Of degene die makkelijk te repareren is: Bosch en Siemens

Bron: Onderzoek uit de consumentengids feb 2017
Mn cheapass Quigg gaat 11 jaar mee nu. Ik zuig dan ook maar eens in de 2 weken :$ en zal ie derhalve er max 300 uur op hebben zitten, zo red ie het wel tot 20 jaar :p

In essentie gaat het om tevredenheid, is mijn idee. Zodra je dat geleerd hebt, al is het maar met kleine stapjes, dan hoef je ook niet zoveel meer. En is de aanschaf van een goed en duurder product dat langer mee gaat geen probleem. Ons economische systeem draait op ontevredenheid. Daar kun je zelf wat aan doen, het kost wel tijd en moeite want je gaat tegen de stroom in zwemmen. Minimalisme/opruimen a la Marie Kondo heeft mij veel inzichten gegeven over wat eigenlijk van belang is voor mij en wat niet, qua spullen eerst en daarna ook in het leven. De Tiny House-movement gaat ook over: hoeveel bezit maakt me blij? De gelukkigste momenten in het leven waren voor mij dat ik met een rugzakje met basics door de bergen wandelde. Dan leer je het belang van elk ding in je rugzak goed kennen! En dat meer soms beter betekent en vaak minder. Als ik op mn sterfbed lig zullen de meeste dingen/apparaten mn reet roesten, en welke dingen ik dan wél als belangrijk zie, toch meer mijn verbondenheid met andere mensen en mijn ervaringen, daar streef ik nu veel meer naar. :) Ik koop nog steeds nieuwe spullen, tegelijk vraag ik me bij alles af: wat voegt het toe aan wat ik écht belangrijk vind? Worden mijn relaties met vrienden hier beter van, ontlast het mij zodat ik meer tijd overhoud voor die zaken, levert het mij besparing op? Zonder dat ik er juist minder van kan genieten omdat ik weer tig andere dingen inplan. Cabaretier Kees Torn heeft hier een raak nummer over geschreven:

[YouTube: https://youtu.be/EiH_e9qejcc]

Goed, ik wijk wat af van planned obsolescense, met tevredenheid kun je er zelf in ieder geval wat aan doen. En je bent toch de enige die verantwoordelijk is voor jezelf, klagen over anderen kost vooral veel van je eigen plezier en levert zelden wat op :9

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TerraGuy schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 22:15:
[...]

In essentie gaat het om tevredenheid, is mijn idee. Zodra je dat geleerd hebt, al is het maar met kleine stapjes, dan hoef je ook niet zoveel meer. En is de aanschaf van een goed en duurder product dat langer mee gaat geen probleem.
Je doet nu de aanname dat duurdere producten wel langer mee zullen gaan. Dat is zeker niet altijd het geval. Ik koop ook liever 1 "goed" product dan 2 "slechte" maar veel producten maken de hogere prijs gewoon niet waar. En bij aankoop is het heel moeilijk om goed van slecht te onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
In elk geval raakt het onderwerp mij wel, want over tig jaar hebben we:

A. Veel onverwerkbaar afval

B. Een verkloot klimaat

C. Geen pure grondstoffen meer

Het is idioot dat we als mensheid een wegwerp maatschappij creëren in plaats van producten stimuleren met een lange levensduur.

Als 'wereld' moeten we snel afspreken om alle garantie 'maal 2' te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:12
Stranger__NL schreef op zondag 12 februari 2017 @ 18:23:
[...]

I second this. Onze iPad2 is technisch nog prima. Zelfs de accu houdt het dagen vol (uren als je constant bezig bent). Ik wilde geen update, maar door een defect moest ik 'm aan iTunes hangen .... en die zei: backup en dan fix ik 'm...

Nou... ongewenst gelijk IOS9 erop :( En nu is hij niet meer vooruit te branden.
Klagen bij de Apple Store gaf "Dan koopt u toch een nieuwe". :(
Ik update mijn iPod Touch (1e gen) en iPad 3 niet meer. Ik gebruik de touch alleen nog als radio en de iPad 3 voor youtube en wat lichtjes surfen.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:12
Harm_H schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 00:33:
In elk geval raakt het onderwerp mij wel, want over tig jaar hebben we:

A. Veel onverwerkbaar afval

B. Een verkloot klimaat

C. Geen pure grondstoffen meer

Het is idioot dat we als mensheid een wegwerp maatschappij creëren in plaats van producten stimuleren met een lange levensduur.

Als 'wereld' moeten we snel afspreken om alle garantie 'maal 2' te doen.
Nee hoor, je moet consumeren. Dat is de enige weg voor een ieder die op uw geld uit is. Langzaam worden we onder het mom van duurzaam een 'duurzame' diefstal ingerommeld. Slimme meter die verplicht gaat worden bijv. of je least (leased) een fiets of koelkast direct van de producent. Het mooie daaraan is natuurlijk dat je je doel hebt bereikt van minder grondstoffen echter betaal je straks vele malen meer voor hetzelfde.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

downtime schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 00:29:
[...]

Je doet nu de aanname dat duurdere producten wel langer mee zullen gaan. Dat is zeker niet altijd het geval. Ik koop ook liever 1 "goed" product dan 2 "slechte" maar veel producten maken de hogere prijs gewoon niet waar. En bij aankoop is het heel moeilijk om goed van slecht te onderscheiden.
Dat is waar, het is niet altijd van tevoren te voorspellen. Doch ik heb met duurdere A-merken als Bosch/Miele voor huishoudelijke spullen nog niet de plank misgeslagen, die merken gaan gemiddeld het langste mee.

En hoe minder spullen je hebt (= tevreden met weinig), hoe minder er kapot kan gaan, zodat het probleem minder groot wordt. Eenvoudige producten gaan vaak langer mee of kunnen makkelijker gerepareerd worden. Of als je er beter voor zorgt kan het langer meegaan; een smartphone met stevig hoesje en dikke batterij = meer kans op lange levensduur, fiets van Gazelle die je regelmatig nakijkt/na laat kijken gaat makkelijk een decennium a anderhalf mee etc. Van auto's kun je op internet ook vinden welke relatief het minste door de ANWB/garages gerepareerd hoeven worden.

In de keuken heb ik nu bijv. ijzeren (stalen) pannen, gietijzer met e-maille en een pan van Demeyere met 30 jaar garantie. Met een beetje geluk gaat het m'n leven lang mee. Er bestaat ook een website die spullen verzameld die extreem lang mee kunnen gaan.

Inderdaad, duur hoeft niet perse beter te zijn, beter is over 't algemeen wel iets tot veel duurder. Doorzichtig is het niet, ik ben er langzamerhand en onderzoekend achter gekomen wat werkt en wat niet..

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Pagina: 1 2 Laatste