Defecte laptopmonitor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers-forum,

Ik beschik reeds vele jaren over een Acer Aspire 7720G.
Onafgezien van de leeftijd is dit een nog steeds krachtig toestel, met bovendien een groot scherm.
Enkele weken geleden begaf dit laatste het.
Het blijft zwart, en zelfs de BIOS info krijg ik niet te zien.
Op de externe VGA en DVI-D poorten heb ik geen signaal.
Nochtans heb ik, afgaande op de geluiden, de indruk dat het toestel normaal opstart.
Ik geef mijn laptop niet graag op maar hoe geraak ik er in ?

Vooreerst heb ik het IP adres getraceerd.

Hiermee probeerde ik via een andere computer een RDP connectie op te zetten, maar blijkbaar is het "Verbinden met een extern bureaublad" op mijn defecte laptop niet geactiveerd. Aangezien het laptopscherm donker blijft kan ik die optie nu ook niet inschakelen.

Op het net vond ik verschillende adaptertjes die het toelaten een "tweede" monitor op je computer (USB naar VGA of HDMI) aan te sluiten. Ik vraag me dan af hoe ik dat geïnstalleerd ga krijgen als ik geen beeld heb, of krijg ik al meteen beeld bij het inpluggen ?

Heeft er iemand ervaring met dat soort adaptoren, of kent er iemand een andere mogelijkheid om uit deze impasse te geraken ?

Alvast bedankt om mijn vraag te bekijken ...

Groetjes,
Patrick

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 02:10

sjaool

Every life should have 9 cats

Klinkt als een bekend probleem met de Nvidia chip die breukjes in de soldeerverbindingen heeft opgelopen. Als het beeldscherm kapot zou zijn had je wel beeld gehad op de VGA-poort.
Als het je puur om de data op de laptop gaat kun je de harde schijf met een speciale adapter natuurlijk nog aan een andere pc hangen.

Onderstaande is een optie maar geen garantie of het een oplossing voor jouw probleem is. Dit is dan ook geheel voor eigen risico. ;)
Ik heb dit probleem bij een laptop van mij gehad en toen heb ik het moederbord in de over gebakken. Daarna heeft de laptop het twee jaar zonder problemen gedaan. Daarna trad het probleem weer op en heb ik het moederbord weer gebakken en nu doet de laptop het weer.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:41

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je zegt dat je geen signaal hebt op de externe poorten, heb je ingelogged en gebruik gemaakt van de standaard hotkeys die zowat elke laptop heeft? Als echt alleen je scherm kapot is dan doen die aansluitingen het nog prima, heb je echt geen andere oplossing voor nodig.
Met een beetje geluk kan je prima blind inloggen :P.

Sowieso is het altijd nog mogelijk om je data eraf te halen, indien je het niet encrypted hebt. Gewoon de disk/ssd eruit en via een adapter op een pc aan sluiten.

Edit:
Lol laat maar, heb het model van je videokaart bekeken. Ander beeldscherm kan je dus vergeten tenzij je in veilige modus nog kan booten :+.
De hele 8xxx en een gedeelte van de 9xxx Nvidia kaart serie zijn brak, de underfill die ze hebben gebruikt krijgen scheurtjes door grote temperatuurs verschillen. Helaas heeft Nvidia toendertijd gedaan alsof hun neus bloede.
Ben overigens onder de indruk dat die van jou het zo lang heeft uitgehouden, in een Acer nog wel!
Ter leering ende vermaeck Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

[ Voor 38% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 26-01-2017 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 02:10

sjaool

Every life should have 9 cats

Al meer bekend?

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik moest even wennen aan het gekke idee van dat bakken in de oven.

Echter na alle comments daarover eens goed gecheckt te hebben ben ik er voor gewonnen.
Het uit elkaar halen van de laptop wil nog vooralsnog niet zo goed lukken.

Dat cleaningproduct dat in de fotosessie wordt aanbevolen kan ik niet meteen in de handel vinden.
Hebben jullie misschien een suggestie ?

Ik verwonderde mij er in eerste instantie over dat degene die het uitvoerde de printplaat met de componentenzijde naar beneden in de oven legde ... maar wetende dat de smelttemperatuur van de soldeertin rond de 350 à 400 °C ligt maakt dat wellicht niet zo veel uit.

Ik houd jullie op de hoogte als ik aan bakken toe ben !

Groetjes,
Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 00:26:
Je zegt dat je geen signaal hebt op de externe poorten, heb je ingelogged en gebruik gemaakt van de standaard hotkeys die zowat elke laptop heeft? Als echt alleen je scherm kapot is dan doen die aansluitingen het nog prima, heb je echt geen andere oplossing voor nodig.
Met een beetje geluk kan je prima blind inloggen :P.

Sowieso is het altijd nog mogelijk om je data eraf te halen, indien je het niet encrypted hebt. Gewoon de disk/ssd eruit en via een adapter op een pc aan sluiten.

Edit:
Lol laat maar, heb het model van je videokaart bekeken. Ander beeldscherm kan je dus vergeten tenzij je in veilige modus nog kan booten :+.
De hele 8xxx en een gedeelte van de 9xxx Nvidia kaart serie zijn brak, de underfill die ze hebben gebruikt krijgen scheurtjes door grote temperatuurs verschillen. Helaas heeft Nvidia toendertijd gedaan alsof hun neus bloede.
Ben overigens onder de indruk dat die van jou het zo lang heeft uitgehouden, in een Acer nog wel!
Ter leering ende vermaeck Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten
Hallo, Sp3ci3s8472,

Ik heb inderdaad nog eerst even gecheckt of het mijn monitor is dan wel de grafische kaart is die het bijltje er bij neer legde. Eenmaal ingelogd in Windows kreeg ik geen respons op de standaard hotkeys van de laptop. Naar wat ik vaststel (ik had ook een groene verticale streep die reeds een tijdje te zien was) lijkt mij nu het bakken de meest logische stap.

Groetjes,
Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:29
Of de winkelier aanspreken dat je een deugdelijk product wilt. Die 8xxx/9xxxx is immers een bekent probleem. Dat Nvidia er mee weg komt wil niet zeggen dat de winkelier er mee weg komt. Al is een jaar of 10 best oud.

[ Voor 7% gewijzigd door loki504 op 06-02-2017 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn laptop volledig uit elkaar gehaald.

Eerst heb ik het moederbord gedurende 10 minuten op 200°C in de oven gehad.
Hierna heb ik het aparte bordje (met de Nvidia G84-600-A2 chip aan boord) apart in de oven gestoken; ook 10 minuten 200°C.

Na alles geassembleerd en van nieuwe koelpasta voorzien te hebben kwam het moment van de waarheid. Zelf kan ik het haast niet geloven, maar HIJ WERKT TERUG !!!
Het enige nawerk dat ik diende te doen was de systeemtijd terug juist te zetten.
Ik dank jullie van harte voor de gouden tip.

Groetjes,
Patrick
Pagina: 1