Mobiele Solar met powerbank - reizend fotograaf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jop1981
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-12-2023
Als reizend fotograaf ben ik op zoek naar een manier om mijn apparatuur te laden middels zonne-energie, ik verblijf in zonnig gebied.
De combinatie van makkelijk te verplaatsen/inklapbare solar en een powerbank lijken mij ideaal.

Na eigen onderzoek gedaan te hebben blijf ik achter met een aantal vragen:

1. Mijn Macbook Pro laptop wil ik dagelijks 2x kunnen laden, welke capaciteit powerbank heb ik hiervoor nodig? (ik kwam uit op een powerbank van tenminste 20.000mAh)
2. Kan een 40Watt zonnepaneel een 20.000mAh powerbank op een zonnige dag laden?
3. Hoeveel Volt heeft mijn laptop nodig om te laden?

Mijn te laden apparatuur:

- Macbook Pro met een 13inch Retina (5000 mAh laad capaciteit)
- Camera accu

Hopelijk kunnen jullie me verder op weg helpen bij deze zoektocht :)

Jop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dit iets?
https://www.voltaicsystems.com/array

[ Voor 67% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-01-2017 14:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jop1981
De rugzakken variant is absoluut slim en handig bedacht, maar niet wat ik zoek.

Mijn oog viel op deze uitklapbare variant. Ik verwacht veel met auto onderweg te zijn.

http://www.zonnepaneeltje...ket-zonnepaneel-accu.html

[ Voor 8% gewijzigd door Jop1981 op 25-01-2017 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:23

g0tanks

Moderator CSA
Ik heb geen ervaring met het opladen van laptops m.b.v powerbanks en zonnepanelen, maar vanuit een theoretisch perspectief zijn je vragen makkelijk te beantwoorden. Hoe het in de praktijk werkt, geen idee.
Jop1981 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:53:
1. Mijn Macbook Pro laptop wil ik dagelijks 2x kunnen laden, welke capaciteit powerbank heb ik hiervoor nodig? (ik kwam uit op een powerbank van tenminste 20.000mAh)
2. Kan een 40Watt zonnepaneel een 20.000mAh powerbank op een zonnige dag laden?
3. Hoeveel Volt heeft mijn laptop nodig om te laden?
1. De capaciteit van je MacBook is volgens Google 6257 mAh. In theorie kan je dus met een 20 Ah powerbank deze drie keer opladen. edit: Zie post hieronder voor waarom dit niet accuraat is.
2. Ik ga uit van een standaard powerbank die met 2 A en 9 V oplaadt. Dat komt overeen met 18 W vermogen, dus dat kan een 40 W zonnepaneel makkelijk leveren. 20 Ah / 2 A = 10 uur oplaadtijd, beetje aan de krappe kant dus voor slechts één dag
3. Wederom Google: 18.5 V en 4.6 A.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 19:35
Hou er rekening mee dat powerbanks hun capaciteit specificeren in mAh bij 3.7V. Dat is ook logischer, want mAh is geen energie-eenheid, maar V * mA * h is dat wel. Als je dus wil laden op 5.0V wordt 20000 mAh opeens ~15000mAh.

Even een snel rekensommetje:
Ik zie vooral chargers voorbij komen van om en nabij de 10-20W. Laten we het gunstig pakken op 20W.
Stel dat deze je powerbank perfect oplaad, en dus altijd de 20W ten volle benut (doet ie niet) en de zon altijd perfect op het paneeltje valt (doet ie niet), dan heb je voor 1Ah/3.7V = 1 * 3600 * 3.7 = 13320 J nodig. Met 20W (= 20J/s), kom je dus uit op ~700 sec, Wat een ruime 10 minuten is. Als je hem dus helemaal vol wil laden zit je al snel aan de 200 minuten... in ideale omstandigheden.

Ga je uit van een rendement van 50% door alle verliezen moet je er rekening mee houden dat die powerbank over een verloop van 6 a 7 uur pas vol is.

De vraag is of je dat prettig vind.

[ Voor 61% gewijzigd door armageddon_2k1 op 25-01-2017 14:48 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:20
Als je veel met de auto reist kan je toch beter opladen in de auto en/of in de auto powerbanks opladen? Veel compacter dan leuren met een inklapbaar zonnepaneel.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-07 06:04
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jop1981
armageddon_2k1 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:43:
Hou er rekening mee dat powerbanks hun capaciteit specificeren in mAh bij 3.7V. Dat is ook logischer, want mAh is geen energie-eenheid, maar V * mA * h is dat wel. Als je dus wil laden op 5.0V wordt 20000 mAh opeens ~15000mAh.

Ik zie vooral chargers voorbij komen van om en nabij de 10-20W. Laten we het gunstig pakken op 20W.
Stel dat deze je powerbank perfect oplaad, en dus altijd de 20W ten volle benut (doet ie niet) en de zon altijd perfect op het paneeltje valt (doet ie niet), dan heb je voor 1Ah/3.7V = 1 * 3600 * 3.7 = 13320 J nodig. Met 20W (= 20J/s), kom je dus uit op ~700 sec, Wat een ruime 10 minuten is. Als je hem dus helemaal vol wil laden zit je al snel aan de 200 minuten... in ideale omstandigheden.

Ga je uit van een rendement van 50% door alle verliezen moet je er rekening mee houden dat die powerbank over een verloop van 6 a 7 uur pas vol is.

Qua tijd zou dat geen probleem zijn, als je het hebt over een 40Watt solar en 20.000mAh powerbank.
Mijn situatie is reizend met campervan. Dit levert genoeg tijd om gedurende een dag om voor voldoende zonuren te zorgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jop1981
1. De capaciteit van je MacBook is volgens Google 6257 mAh. In theorie kan je dus met een 20 Ah powerbank deze drie keer opladen. edit: Zie post hieronder voor waarom dit niet accuraat is.
2. Ik ga uit van een standaard powerbank die met 2 A en 9 V oplaadt. Dat komt overeen met 18 W vermogen, dus dat kan een 40 W zonnepaneel makkelijk leveren. 20 Ah / 2 A = 10 uur oplaadtijd, beetje aan de krappe kant dus voor slechts één dag
3. Wederom Google: 18.5 V en 4.6 A.
Bedankt voor je onderzoek! Ik verzuip al snel in google resultaten - voornamelijk door beperkte kennis over energie/stroom/eenheden.

1. Mijn Macbook heeft nog een capaciteit van 5200mAh na intensief gebruik
2. Ik begrijp dat er energie verloren gaat bij de opslag of het omzetten naar bruikbare stroom. Zonuren is iets wat ik dan in overweging kan nemen...of dat niet teveel is
3. Dus de powerbank die ik ziet moet een output hebben van 18,5Volt?

Deze setup had ik in gedachten:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jop1981

6 of 7 uur oplaad tijd zou geen probleem zijn. Weliswaar kan ik dan kiezen voor een zonnepaneel wat minimaal 40Watt produceert. Dit zou de oplaad tijd moeten verkorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jop1981
Mar.tin schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:47:
Als je veel met de auto onderweg bent kan ik je aanraden om de stroom die uit de sigarettenaansteker te gebruiken om je macbook op te laden.
Verleden maanden ben ik onderweg geweest met een campervan met dubbele accu (huishoud batterij + omvormer voor netstroom). Alleen rijd de auto niet voldoende om de huishoudaccu voldoende opgeladen te houden. Kortom, ik verbruik teveel. Vandaar het idee van een sterke zonnecel :)
Een snelle google levert op dat er in een MBPr van vóór 2017 een 80Wh aan stroom gaat.

2x laden = 160Wh, en dan nog wat camera accu's laten we het afronden naar 200Wh per dag.

Dan kijk je al gauw naar een zonnepaneel van 40W / 80W om rekening te houden met minder zonnige dagen.
Dat leek me al waarschijnlijk, een zonnepaneel van minimaal 40Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-07 14:28

Michidez

Zelden zo gelachen!

Ik zal het al zeggen voor een Mod aan je oor komt trekken: Dubbelposten mag niet, gebruik de edit knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jop1981
Uit DodgeReviews: [Review] RAVPower 24W Solar Charger komt bijvoorbeeld in de volle zon aan de usb maar 19,5W En dan heb je er nog geen geschikt voltage voor je laptop van gemaakt.
Zelf had ik deze setup online gevonden. Ziet er wel ok uit, het is me alleen een vraag of ik hiermee het juiste voltage krijg om een Macbook Pop te laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jop1981
Michidez schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:19:
Ik zal het al zeggen voor een Mod aan je oor komt trekken: Dubbelposten mag niet, gebruik de edit knop.
Wat bedoel je met dubbel posten? Een link meerdere malen vermelden?
Thanks voor de tip ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-07 14:28

Michidez

Zelden zo gelachen!

Jop1981 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:20:
[...]

Wat bedoel je met dubbel posten? Een link meerdere malen vermelden?
Thanks voor de tip ;)
Nee, dubbelposten is een nieuwe post plaatsen als de jouwe de laatste is. Dan hoor je deze aan te passen (wijzig knop rechtsboven de post).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jop1981
Michidez schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:22:
[...]
Nee, dubbelposten is een nieuwe post plaatsen als de jouwe de laatste is. Dan hoor je deze aan te passen (wijzig knop rechtsboven de post).
Got it. Dus meerdere antwoorden geven in 1 bericht _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:15
'In zonnig gebied' kun je beter een zo groot mogelijk zonnepaneel op je campervan plakken en daarmee je huishoudaccu laden, dan vanaf de sigarettenaansteker je Macbook laden. Dat geeft je de meeste stroom met de minste verliezen en toestanden.
Ik heb heel veel van die powerbanks, mini zonnepaneeltjes en solarladers verkocht in onze winkel en het valt altijd tegen wat het doet, opbrengt en wat je ermee kunt. Voltage te laag, stekkers te slap, paneel te klein, omzetverlies etc.
Gewoon een 12v paneel op het dak van je bus, die staat de hele dag in de Zon.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jop1981
No Hands schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 17:19:
'In zonnig gebied' kun je beter een zo groot mogelijk zonnepaneel op je campervan plakken en daarmee je huishoudaccu laden, dan vanaf de sigarettenaansteker je Macbook laden. Dat geeft je de meeste stroom met de minste verliezen en toestanden.
Ik heb heel veel van die powerbanks, mini zonnepaneeltjes en solarladers verkocht in onze winkel en het valt altijd tegen wat het doet, opbrengt en wat je ermee kunt. Voltage te laag, stekkers te slap, paneel te klein, omzetverlies etc.
Gewoon een 12v paneel op het dak van je bus, die staat de hele dag in de Zon.
Ik begrijp je denken volkomen. Alleen gaat de bus terug naar de eigenaar over een paar maanden - vast paneel op het dak leggen is daarom geen optie.

Jammer dat je niet zo enthousiast bent over het systeem met powerbanks. Mijn idee is dat de vooruitgang van dit soort energie-opslag hard vooruit is gegaan. Heb je misschien advies welke powerbank/zonnecel combinatie het beste te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Goal Zero. Ze hebben verschillende powerpacks om je Mac op te laden uit een 230V stopcontact. En verschillende maten zonnepanelen die klein opvouwen en door te koppelen zijn. Dus voor een daytrip neem je er een mee, bij een langere trip met de auto neem je er meer mee. Kan je dus ook in delen kopen. Heb zelf nu alleen nog een paneel met een bejaarde 5000mAh accu, maar dat zal zeker uitgebreid worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dus je hebt een campervan, daar zit al een dikke accu in.
Een goede laadregelaar (MPPT die het starten overleeft) een een standaard zonnepaneel (180-270 Wp) op het dak (dakrails?) is dan waarschijnlijk het beste.
Zo'n groot paneel is namelijk goedkoper en beter dan de 'speciale' '12V' campingpanelen. Enige nadeel is dat je regelaar wat duurder is om met ~35V eeen 12V accu op te laden.

Dit kan met accuklemmen los op de accu, of bij sommige auto's blijft ook de sigarettenaansteker onder spanning bij zonder contactsleutel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:15
Maar dat gaat dus niet omdat het niet zijn busje is. Misschien wil de eigenaar het ook wel en wil hij of zij meebetalen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 113% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jop1981 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 17:26:
[...]

Ik begrijp je denken volkomen. Alleen gaat de bus terug naar de eigenaar over een paar maanden - vast paneel op het dak leggen is daarom geen optie.

Jammer dat je niet zo enthousiast bent over het systeem met powerbanks. Mijn idee is dat de vooruitgang van dit soort energie-opslag hard vooruit is gegaan. Heb je misschien advies welke powerbank/zonnecel combinatie het beste te maken?
Als je voornamelijk stil staat kun je het paneel toch op het dak leggen/achter de bus zetten als je parkeert?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jop1981
Sorry maar alle rekensommen en formules zeggen me te weinig...

Ik vind alle ideale ideeen van iedereen geweldig, maar ik blijf bij mijn eerste vragen :)

1. Mijn Macbook Pro laptop wil ik dagelijks 2x kunnen laden
2. Is dit haalbaar met een 40Watt zonnepaneel en 23.000 mAh powerbank (in een zonnig land)

Voor nu twijfel ik of de 40 Watt genoeg energie kan opwekken op een dag in de zon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:40

VPI

2. Nee, je zult toch echt wel meer Wp moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jop1981 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:16:
1. Mijn Macbook Pro laptop wil ik dagelijks 2x kunnen laden
Hebben die dingen geen accuduur van een uur of 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jop1981
Erasmo schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:43:
[...]
Hebben die dingen geen accuduur van een uur of 10?
Niet als je intensief foto's bewerkt waarbij helderheid van het scherm op max. staat...batterij stroomt letterlijk leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jop1981
Uiteindelijk voor deze setup gegaan.

https://www.solarpowersup...0-watt-solar-kit-yeti-150

Bericht over het functioneren van deze combi zal ik later plaatsen!
Iedereen bedankt voor de info en het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Eerlijk gezegd vind ik die aardig aan de prijs. Voor dat geld leg je veel meer op het dak van de camper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jop1981
Erasmo schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 23:05:
Eerlijk gezegd vind ik die aardig aan de prijs. Voor dat geld leg je veel meer op het dak van de camper.
Hij is inderdaad aan de prijs, maar het leek me qua inhoud van de accu (YETI) de moeite waard.

Echter, ik ben bang dat het niet de juiste keuze was. Mijn Macbook Pro met de batterij op nog 20%, trekt de 'YETI' zo goed als leeg in 1 keer laden! :'( scheisse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Terugsturen die hap.

Waarom werk je niet gewoon vanaf de huishoudaccu van je camper? Die kan je laptop toch redelijk vaak opladen, helemaal als die overdag bijgeladen wordt vanaf de zon.
Als ik even op een grote campingsite zoek vind je zoiets:
https://www.obelink.nl/gi...-tab-productspecificaties

Afbeeldingslocatie: https://www.obelink.nl/images/thumbnails/85/480/360/Gimeg-Solar-Power-kit-100W.jpg

Kant en klare set met laadregelaar, kun je zo op de accu aansluiten. 100W voor iets meer dan €200. Of deze set voor de rest competitief geprijsd is weet ik niet maar hij is sowieso flink goedkoper dan wat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jop1981
Erasmo schreef op zondag 29 januari 2017 @ 17:33:
Terugsturen die hap.

Waarom werk je niet gewoon vanaf de huishoudaccu van je camper? Die kan je laptop toch redelijk vaak opladen, helemaal als die overdag bijgeladen wordt vanaf de zon.

Kant en klare set met laadregelaar, kun je zo op de accu aansluiten. 100W voor iets meer dan €200. Of deze set voor de rest competitief geprijsd is weet ik niet maar hij is sowieso flink goedkoper dan wat je nu hebt.
Zeker Erasmo, terugsturen die hap, gelukkig zijn ze flexibel met het terugnemen van de apparatuur...

Deze week vertrek ik richting Portugal met camper, daar maar eens kijken of ik een local kan vinden die kan installeren wat jij voorstelt - alleen moet een verplaatsbaar zonnepaneel blijven omdat het niet mijn campervan is. Dus voorlopig even geen gaten boren in het dak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik weet niet van wie de camper is maar wellicht valt er wat te overleggen met de eigenaar? Die zal het denk ik niet zo erg vinden als er een zonnepaneel op de camper komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jop1981
Thuis wil ik mijn mobiele zonnepaneel (100Watt 12V uitgang) gaan gebruiken met omvormer naar 220V.
Nu zoek ik naar een geschikte accu op hierop aan te sluiten.

Zou elke 'Marine Batterij' van 12V volstaan?
Moet ik letten op het aantal Ampere van de batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Welke spullen (laadregelaar, paneel etc) heb je nu uiteindelijk aangeschaft?
Voor thuis is netkoppeling verreweg de beste en eenvoudigste oplossing.
Jammer dat je een 12V paneel aangeschaft hebt ;)
Inverters daarvoor zijn schaars en niet goedkoop per watt. Maar goed, ze bestaan wel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flierps
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-05 12:32
Hrmm, je wilt de DC stroom van een paneel omzetten (met verlies) naar AC zodat je op de 220V uitgang je macbook stekker kunt zetten die dat weer omzet (met verlies) naar DC.

Het lijkt me dan dat je beter een accu kunt nemen met schakelbare uitgang zoals https://www.amazon.de/Int...nes-Tablets/dp/B00AYRIRE0 of https://www.amazon.de/Lit...fRID=9C9RYF99VZF598QY4235 waar je dan zonder omvormer de macbook aan hangt.

De accu laad je dan op met een zonnepaneel en neem er eventueel meerdere als je meer stroom wilt meedragen.

[edit 8-8 vanaf hier]
Je vraagt of je gekozen accu genoeg is. Voor een 5000mAh macbook, dat is dus 5*12=60Wh in totaal in je macbook. Als je een LiPo accu neemt dan moet je 120Wh hebben, want die hebben ongeveer 50% verlies. 120Wh erin = 60Wh eruit. Je wilt 2 keer je macbook laden dus je hebt in totaal 240Wh nodig. Dat is erg veel voor 1 accu, dus neem er twee van 120Wh of meer.

Voor het opladen van een 120Wh accu met een 20 watt paneel heb je theoretisch 6 uur nodig, maar in de praktijk is dit het dubbele door verliezen en je zelden de theoretische maximale output van je paneel haalt. Dus een 40 watt paneel om in 6 uur 1 accu van 120Wh op te laden.

Kies een accu met een 20V uitgang (zelfde als de adapter van je Macbook) en je koop een kabel die de DC uit van je accu verbind met de magsafe 2 van je macbook. De Yeti die je had heeft voldoende capaciteit, maar niet als je het omzet naar AC (standaard stopcontact) en dan door het blok aan het snoer van je macbook naar DC

[ Voor 42% gewijzigd door flierps op 08-08-2017 08:06 ]

Pagina: 1