Remeha ketel moduleert niet goed (Calenta/iSense/OTGW)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:38
Hi, ik heb een Remeha Calenta ketel, een iSense thermostaat en een OTGW. Met het recente koude weer merkte ik dat het huis niet lekker warm wordt. Gelukkig heb ik een Grafana interface waarmee ik de boel kan analyseren.

Remeha modulerend

Hier vind je een interactieve graph. (nog 7 dagen online, verlenging op verzoek)

Wat gebeurt hier? Ik heb de thermostaat ingesteld op 20°C om 18:00 en hij begint keurig op tijd met voorverwarmen, 40 minuten voor zes. Het moduleren loopt langzaam op en rond kwart voor zes draait de ketel op 100%, terwijl de gemeten temperatuur 16°C is (yep, oud huis). Op dat punt zakt het vermogen van de ketel in en het resultaat is dat de gemeten temperatuur om 18:00 18°C is. En dat is niet wat ik wilde. Om kwart over zes heb ik even aan de thermostaat gedraaid zonder de werkelijke instelling te veranderen.

Het gedrag dat ik verwacht:
Ketel moduleert op naar 100%, en blijft branden op vollast of deellast totdat mijn gewenste temperatuur behaald is. Dichter bij de gewenste temperatuur zou het % af moeten nemen om overshoot te voorkomen.

Verder interessant:
  • Ik beïnvloed de gewenste temperatuur niet via domotica
  • Pomp nalooptijd is in deze grafiek nog 1 minuut. Ik heb die net naar 15 minuten gezet.
Mijn vraag is tweeledig:
1. Heeft iemand eenzelfde setup en kan die het gedrag van zijn/haar ketel eens bekijken?
2. Kan iemand dit gedrag verklaren?

Mijn volgende stap is om de OTGW er tussen uit te halen en te kijken of die misschien de kink in de kabel is; dat is wel wat werk want dan moet ik bij de ketel gaan zitten en op gezette tijden de tijd, temperatuur en modulerend vermogen noteren. 8)7

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Zet je iSense is even op fabrieksinstellingen, ik denk dat daar iets verkeerd ingesteld staat.
Maar 40 minuten voorverwarmen resulteert in 2 graden verhoging (3gr/u voor radiatoren).
Aanwarmsnelheid of tijd staat niet goed.
Het terugmoduleren doet je ketel a.d.h.v. je gewenste cv temperatuur en zal dus pas in de laatste graad moduleren

Reset je regelaar en kijk dan wat de ketel doet.

[ Voor 17% gewijzigd door DJKroon op 24-01-2017 20:11 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:06
De deltaT (verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur) is soms wel gigantisch groot zie ik. Nu is het wel zo dat de Calenta en/of iSense dit volgens mij samen zelf aftasten om zoveel mogelijk in het HR-gebied te draaien. Maar 30 of zelfs 40 graden verschil tussen aanvoer en retour lijkt mij wel veel. Ik weet van mijn Agpo ketel dat hij dan bij een dergelijk grote deltaT op een laag pitje gaat branden om de warmtewisselaar te beschermen. Maar dat is een ketel uit 2003, jouw setup zal een stuk nieuwer zijn.

Heb je de installatie ook waterzijdig ingeregeld? Zie ook: Gas besparen door middel van CV tuning deel II. En hoe is de pompsnelheid?

Ga morgen rond 17:30 (als dit je standaard klokprogramma is?) even bij de ketel zitten en kijk wat er op het display staat op het moment dat hij afslaat. Daar is vast een statuscode op te zien, dan heb je weer een aanknopingspunt om verder mee te zoeken.

Is dit trouwens verwarmen op klokprogramma, of heb je zelf een slinger aan de thermostaat gegeven? Ik vind het vreemd dat je setpoint ('Gewenst') ineens van 15 naar 20,5 vliegt. Ik heb de OTGW nu niet aangesloten helaas, maar bij mijn iSense gaat hij (als hij via klokprogramma gaat opwarmen) het setpoint heeeel langzaam omhoog zetten. Hij stookt op die manier uitermate zuinig en rustig. Als je zelf de boel een slinger geeft dan moet hij volgas stoken, wat ook te zien is aan je aanvoer van 86 graden ( :X ).

P.S. Waarom Domoticz nog als tussenstap ertussen? Je kunt met de scripting die hier te vinden is de data ook rechtstreeks van OTGW naar InfluxDB & Grafana brengen: Nicky's TweakBlog: bijmij-grafana: OpenTherm Gateway

[ Voor 77% gewijzigd door ThinkPad op 24-01-2017 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:16
Wat ik in de grafiek zie is dat de retour temperatuur best wel snel stijgt nadat het toestel is gestart met branden, dit kan er zeker op duiden dat de installatie niet optimaal is ingeregeld.

P.s

Zit er een radiator vlakbij de ketel, en staat deze helemaal open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-05 21:04
Heb ook een iSense + Calenta 40c.
Staar je niet blind op het modulatie niveau/stand. Kijk naar vermogen, aanvoer, retour en pompstand.

Ofja, dat heb ik ervan geleerd. % modulatie vond ik na een tijd niet interessant, zo lang de andere parameters maar kloppen.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
DJKroon schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 20:10:
Zet je iSense is even op fabrieksinstellingen, ik denk dat daar iets verkeerd ingesteld staat.
Maar 40 minuten voorverwarmen resulteert in 2 graden verhoging (3gr/u voor radiatoren).
Het terugmoduleren doet je ketel a.d.h.v. je gewenste cv temperatuur en zal dus pas in de laatste graad moduleren

Ik ben even door de instellingen gelopen en kon niks echt geks vinden. Aanwarmsnelheid en afkoeling stonden op "traag" en "snel"; heb ik op normaal gezet.
ThinkPadd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 22:17:
....
P.S. Waarom Domoticz nog als tussenstap ertussen? Je kunt met de scripting die hier te vinden is de data ook rechtstreeks van OTGW naar InfluxDB & Grafana brengen: Nicky's TweakBlog: bijmij-grafana: OpenTherm Gateway
Ik heb een radiator die dichter bij de ketel zit en wel vol open staat (want: woonkeuken en een iets te kleine radiator) iets dicht gedraaid. Hierdoor gaat mijn retourtemperatuur wel wat omlaag :) tijd voor een ochtend met de ramen open knutselen. Helaas zijn er weinig van dat soort ochtenden waarop ik alleen thuis ben.

Het is het klok programma; ik denk dat de iSense een verhoogd setpoint afgeeft aan OTGW wanneer die met voorverwarmen begint. ControlSetpoint komt bij Domoticz volgens mij niet binnen dus heb ik niet.

Tussenstap? Tsja, ooit zo begonnen. Aan de hand van jouw opmerking geprobeerd via Nicky's manier maar daardoor ging de OTGW op hol: geen meetdata.

De belangrijkste radiator zit tegenover (4m) de iSense. Wel een aardige plek.

Kortom: mijn volgende acties zijn:
1) Provisorisch inregelen door de kranen dichterbij de ketel te knijpen totdat de kou over is.
2) Boel inregelen
3) otmonitor aan de praat krijgen

offtopic:
nu een ziek kind in huis, griepje, dus de ramen gaan even niet open. Kon ik mooi een script schrijven om P1 meetdata (400 duizend regels) uit MySQL te trekken en in DSMR te schieten. Gaat met ongeveer 25000 regels per uur :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:06
otmonitor en Domoticz moet je niet tegelijk draaien, Domoticz stuurt een commando waardoor de OTGW nog maar beperkt informatie stuurt, terwijl otmonitor juist de volledige datastream nodig heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:12
DJKroon schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 20:10:

Dit :^
No offense maar misschien zijn je verwachtingen te hoog.. Maar van 15.5 naar 20.5 duurt gewoon even, zeker als alles is afgekoelt. Vindt het allemaal niet zo heel gek.
Je gaat 3,2 graden in een uur omhoog (17:17 - 18:17), en alles is afgekoelt in de woning he.
ThinkPadd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 22:17:
De deltaT (verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur) is soms wel gigantisch groot zie ik. Nu is het wel zo dat de Calenta en/of iSense dit volgens mij samen zelf aftasten om zoveel mogelijk in het HR-gebied te draaien. Maar 30 of zelfs 40 graden verschil tussen aanvoer en retour lijkt mij wel veel. Ik weet van mijn Agpo ketel dat hij dan bij een dergelijk grote deltaT op een laag pitje gaat branden om de warmtewisselaar te beschermen. Maar dat is een ketel uit 2003, jouw setup zal een stuk nieuwer zijn.

Heb je de installatie ook waterzijdig ingeregeld? Zie ook: Gas besparen door middel van CV tuning deel II. En hoe is de pompsnelheid?

Ga morgen rond 17:30 (als dit je standaard klokprogramma is?) even bij de ketel zitten en kijk wat er op het display staat op het moment dat hij afslaat. Daar is vast een statuscode op te zien, dan heb je weer een aanknopingspunt om verder mee te zoeken.
Delta t vindt ik niet eens zo zorgwekkend, op het begin moet je niet naar kijken...
Als jij alleen maar plaat radiatoren hebt en de gehele woning is volledig afgekoeld (slecht geisoleerd aldus TS) duurt het even voor dat je weer warm water terug krijgt.

En waterzijdig inregelen zeker doen om de vertekende beelden weg te nemen

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Allemaal heel erg bedankt voor de suggesties en hulp! _/-\o_

Mijn huis wordt, nu het iets warmer is, weer lekker op tijd warm. Conclusies zijn:
+ Radiator in keuken is te klein en geeft dus of te weinig warmte (bij lage retour temperatuur) of te hoge retour temperatuur waardoor de ketel er mee kapt
+ Huis moet waterzijdig ingeregeld worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:53
welk regelprogramma staat geselecteerd op de isense?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
BarryH schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 20:26:
welk regelprogramma staat geselecteerd op de isense?
RTC / T ruimte. Gangbaar voor een woning
Pagina: 1