VR ketel vervangen of nog onderhouden voor 5jaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06 14:09

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
In mijn bovenappartement in groningen is een AWB VR ketel werkzaam type: 24 VR T1 uit 2007, volgens mij CW3.

Door de vorige eigenaar is al 9jaar geen onderhoud uitgevoerd. Heet water werkt goed, gelijktijdig gebruik van keuken en douche is mogelijk.

Alle radiatoren zijn ingeregeld en worden gelijktijdig warm.

Alleen het verwarmen van de grote woonkamer en open keuken met 2 radiatoren van type 11 duurt 2 uur.

Energieverbruik afgelopen jaar was 1000kwh stroom en 800m3 gas voor 1 persoon.

Nu is mijn vraag:
Wat kan ik het beste doen met het onderhoud?

1. Eenmalige ketelcheck van 61,09 per uur.
2. Direct onderhoudsbeurt afsluiten bij dijkstra verwarming
3. Nieuwe HR ketel leasen voor 39 euro per maand voor 5jaar, dat bespaart energir
4. HR ketel kopen

Aangezien het een 2 laags bovenverdieping appartement is. Denk ik na 5jaar te verhuizen. Wat is de beste keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Met 2 enkelplaat radiators zal het ook met een HR ketel 2 uur duren voordat je ruimte op temperatuur is.
Voor bijna de helft van dat huurbedrag voor totaal 5 jaar kun je ook een nieuwe ketel laten plaatsen.
Ik zou eerder een radiator bijhangen of de type 11 vervangen voor type 22

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 7,6šŸ”‹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:15
controleer ook even of je wel een HR mag plaatsen, dit ivm met de directe aanvoer van buitenlucht naar de ketel (gesloten systeem).
Heb zelf in appartement gewoond waar VR het hoogst haalbare was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
Voor het leasebedrag zit onderhoud, arbeidsloon, materiaalkosten allemaal bij in.
Met een nieuwe ketel moet nog wel apart een onderhoudscontract afgesloten worden van 12 euro per maand voor all in.

Ik heb met de VVE gesproken, er moet wel een nieuwe afvoerbuis geplaatst worden.
Ik woon op de hoogste verdieping onder het platte dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:54

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

HR ketel kopen.
Je huis wordt er meer van waard en het is aardiger voor je buren in Slochteren..

PVoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb een VR ketel die nog een paar jaar ouder is en ik heb er ook al 9 jaar geen onderhoud aan laten plegen. Vooral als je over 5 jaar gaat verhuizen zou ik hem niet vervangen. Zoveel gas zul je er niet mee besparen, zeker niet zoveel om de kosten eruit te halen. Wat betreft levensduur moet zo'n ketel 30 jaar meekunnen.

Als je het hebt over opwarmen, vanaf welke temperatuur kom je dan af? Is dat van 15 naar 20 graden of van 18 naar 20 graden?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Archimond schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:58:
Voor het leasebedrag zit onderhoud, arbeidsloon, materiaalkosten allemaal bij in.
Met een nieuwe ketel moet nog wel apart een onderhoudscontract afgesloten worden van 12 euro per maand voor all in.
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet en zou ik persoonlijk ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:15
800m3 gas is ongeveer €500,00 per jaar.
Wat een switch van VR naar HR daar af gaat halen, blijft koffiedik-kijken, en hangt erg van je eigen (stook)gedrag af. Ik zou ook kiezen voor onderhoud aan de huidige ketel.
Ik heb met de VVE gesproken, er moet wel een nieuwe afvoerbuis geplaatst worden.
Ik woon op de hoogste verdieping onder het platte dak
de VVE ging akkoord met het zagen van een gat in het dak? zorg wel dat je dat zwart-op-wit hebt.
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet en zou ik persoonlijk ook niet doen.
"all in" zeker eerste (twee) jaar niet, als je nog gewoon garantie hebt.

[ Voor 50% gewijzigd door Bushie op 23-01-2017 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-06 13:36

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Als die ketel nog goed werkt, gewoon laten hangen (en nu een keer onderhoud laten doen).

Ruwweg is het verschil in efficientie tussen VR en HR zo'n 10%. In jouw geval dus een mogelijke besparing van 80-100 m^3 per jaar, dus een 50-60 € per jaar, of 250-300 € voor jouw resterende 5 jaar. Als je om dat bedrag aan gas te besparen een niewe ketel wil kopen (1.5-2.5k€) of leasen (5 jaar leasen aan 39 € per maand is 2340 €) lijkt mij dat geen verstandige keuze...

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:52

Proton_

Moderator Wonen & MobiliteitĀ 

Team Welles

Als het vooral over de opwarmsnelheid gaat, is de beste oplossing je afgiftevermogen (=je radiatoren) vergroten. Isolatie zou ook iets helpen, maar is een grotere operatie.
Dat kan door je 11jes te vervangen door 22jes óf op een vrije avond met wat pc fans te klussen:
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Een HR ketel verandert het afgiftesysteem niet en helpt dus ook niet. Daar komt bij dat de boel nu waarschijnlijk op hoge temperatuur draait (water warmer dan 60 graden) om het nog een beetje warm te krijgen met de type 11 radiatoren, wat alle HR overbodig maakt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:30
Ik heb een nieuwe Remeha geinstalleerd, er hing voorheen een nefit Turbo 32 hr, met enorme boiler die dag en nacht op 90c bleef.

Deze vervangen voor een nieuwe Tzerra (cvtotaal, goedkoop) Die kost je 1100 euro. Net zoveel als 2 jaar lease.. Zonder onderhoudsgedoe, de Tzerra geeft zelf aan wanneer er een beurtje nodig is.

Mijn oude was denk ik niet meer goed, het verbruik is -40%!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Archimond schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:17:
In mijn bovenappartement in groningen is een AWB VR ketel werkzaam type: 24 VR T1 uit 2007, volgens mij CW3.

Door de vorige eigenaar is al 9jaar geen onderhoud uitgevoerd. Heet water werkt goed, gelijktijdig gebruik van keuken en douche is mogelijk.

Alle radiatoren zijn ingeregeld en worden gelijktijdig warm.

Alleen het verwarmen van de grote woonkamer en open keuken met 2 radiatoren van type 11 duurt 2 uur.

Nu is mijn vraag:
Wat kan ik het beste doen met het onderhoud?

1. Eenmalige ketelcheck van 61,09 per uur.
2. Direct onderhoudsbeurt afsluiten bij dijkstra verwarming
3. Nieuwe HR ketel leasen voor 39 euro per maand voor 5jaar, dat bespaart energir
4. HR ketel kopen

Aangezien het een 2 laags bovenverdieping appartement is. Denk ik na 5jaar te verhuizen. Wat is de beste keus?
Onderhoud is geen slecht idee, na 9 jaar is er waarschijnlijk toch wel wat vervuiling in de ketel aanwezig.

Als het grootste probleem het opwarmen van de kamer is en je verwacht toch op korte termijn weg te gaan, is het geen idee om een elektrisch kacheltje aan te schaffen voor een extra boost tijdens het opwarmen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-06 13:28
Maasluip schreef op maandag 23 januari 2017 @ 08:35:
Ik heb een VR ketel die nog een paar jaar ouder is en ik heb er ook al 9 jaar geen onderhoud aan laten plegen. Vooral als je over 5 jaar gaat verhuizen zou ik hem niet vervangen. Zoveel gas zul je er niet mee besparen, zeker niet zoveel om de kosten eruit te halen. Wat betreft levensduur moet zo'n ketel 30 jaar meekunnen.

Als je het hebt over opwarmen, vanaf welke temperatuur kom je dan af? Is dat van 15 naar 20 graden of van 18 naar 20 graden?
Beste antwoord idd. Zolang het beestje het nog goed doet, kun je domweg niet goedkoper. Heb hetzelfde gedaan. Ketel hing er al bij aanschaf huis, was al 13 jaar oud. Heeft uiteindelijk nog 4 jaar gedraaid tot ik wel allemaal gekkigheden kreeg. Nu dus uiteindelijk vervangen.
The Bad Seed schreef op maandag 23 januari 2017 @ 09:04:
Als die ketel nog goed werkt, gewoon laten hangen (en nu een keer onderhoud laten doen).

Ruwweg is het verschil in efficientie tussen VR en HR zo'n 10%. In jouw geval dus een mogelijke besparing van 80-100 m^3 per jaar, dus een 50-60 € per jaar, of 250-300 € voor jouw resterende 5 jaar. Als je om dat bedrag aan gas te besparen een niewe ketel wil kopen (1.5-2.5k€) of leasen (5 jaar leasen aan 39 € per maand is 2340 €) lijkt mij dat geen verstandige keuze...
Ik weet niet wat voor ketels jij koopt, dure beestje in ieder geval :p
Ik heb een Atag 244C CW4 gekocht voor 900, en heb meteen expansievat e.d. meegepakt en zat inclusief installatie op 1150.

[ Voor 31% gewijzigd door MartijnAbel op 23-01-2017 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-06 14:15
Gewoon lekker laten hangen, maakt bij verkoop echt niets uit of je hem hebt vervangen of niet in het algemeen.
De kosten voor het vervangen haal je erzelf iig niet uit in 5 jaar.
Ik heb zelf een vr-ketel uit 1998 en die doet het nog altijd als een zonnetje... en onderhoud agh zo weinig mogelijk. Vervang deze ook pas als het nodig is en onderhoud als er problemen optreden alleen.
(laatste 5 jaar ook niets aangedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-06 13:47
sinovenator schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:18:
Gewoon lekker laten hangen, maakt bij verkoop echt niets uit of je hem hebt vervangen of niet in het algemeen.
De kosten voor het vervangen haal je erzelf iig niet uit in 5 jaar.
Ik heb zelf een vr-ketel uit 1998 en die doet het nog altijd als een zonnetje... en onderhoud agh zo weinig mogelijk. Vervang deze ook pas als het nodig is en onderhoud als er problemen optreden alleen.
(laatste 5 jaar ook niets aangedaan)
Mee eens, mijn ketel is nog een jaartje ouder en doet het prima. Schoonmaken kan je gewoon zelf doen, even de kappen eraf en de branders schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik ben niet echt een klusser, dus jullie kijken waarschijnlijk anders hier tegenaan dan ik.

Kopen kost rond de 1500 euro voor Vailliant Ecotec plus, Nefit proline en Remeha avanta en tzerra zag ik. Vailliant en Nefit hebben 7 jaar garantie. Vailliant heeft ook garantie op onderdelen.
Remeha heeft wel elk jaar onderhoud nodig ipv 2 jaar zoals de anderen.

In de woonkamer is de type 11 enkelplaat radiator onder de ramen en 10cm onder de vensterbank geplaatst
De radiator in de woonkamer is 300cm lang x 60cm hoog
In de keuken: 135cm lang x 60cm hoog.

Hoogte van plafond is 250cm en vloeroppervlakte van keuken met woonkamer is 40m2. Benedenverdieping is een U vorm.

Grote slaapkamer van 18m2 heeft radiator type 11: 250cm x 60 cm hoog.

Zal ik kleinere type 22 radiatoren kopen of is het wel handig om dezelfde maat te houden zodat leidingen niet verlegd hoeven te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-06 16:24
Vraagje: waarom is er destijds een VR geplaatst? in 2007 was een VR al duurder dan een HR. waarschijnlijk heeft het een technische oorzaak waarom er is gekozen voor een VR ketel. (appartement of condensafvoer bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:19
Even heel grof gerekend ( 40 m2 x 2,5m hoog x 80W per m3 (woonkamer wordt vaak 85 aangehouden, keuken 77) ) zou je 8 kW nodig hebben om de ruimte te verwarmen tot 20-20,5 graden.

Een Type 11 radiator van 3000x600 doet ongeveer 3 kW en de andere 1.6 kW. Geen wonder dat hij dan 2 uur doet over het verwarmen van de ruimte.
Type 22 van 3000x600 is ongeveer 6.7 kW, dan kom je ineens een stuk dichter bij het theoretische debiet wat je nodig hebt.
Even afhankelijk van isolatie etc kan het nog 10-15% afwijken naar boven of naar beneden.

Maar reken zonodig even uit met behulp van bijvoorbeeld de waardes bij https://www.mijnkluswijzer.nl/radiator-capaciteit-berekenen/ of https://www.radiatorxxl.nl/radiator-vermogen-berekenen . Zo kan je een idee krijgen van wat nodig is.
Nou heb ik het idee dat vooral de woonkamer tekort komt bij jou.

Ik zou denk ik de Type 11 vervangen door een Type 22, denk dat dezelfde maat handiger is met de leidingen inderdaad.

Het blijft een persoonlijke benadering, meeste vermogens etc heb ik even snel van google geplukt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 23 januari 2017 @ 08:35:
Ik heb een VR ketel die nog een paar jaar ouder is en ik heb er ook al 9 jaar geen onderhoud aan laten plegen.
Het kan bij brandverzekeringen verplicht zijn om regelmatig (en nee, eens in negen jaar is niet voldoende) onderhoud te laten plegen. Dus wellicht een goed idee om het toch eens te overwegen.

[ Voor 7% gewijzigd door RodeStabilo op 23-01-2017 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:09
Portemonnaie advies:
Als je het vervelend vind dat je huis te langzaam opwarmt: koop een programmeerbare thermostaat die je ruim voor je thuiskomt laat aangaan. Met een nieuwe ketel kopen bespaar je wel iets, maar volgens mij in vijf jaar nooit zoveel dat je bij de meerwaarde van de woning (met dan 5 jaar oude ketel ipv 15) + besparing in totaal uit de kosten komt.

Persoonlijk advies:
Investeer een keer goed in een goede nieuwe ketel. Dat geeft een hoop comfort en als je een goede neemt hoef je dan ook de eerste jaren echt geen onderhoudscontract ofzo af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik snap de keuze voor deze ketel sowieso niet. Ding is voorzien van dubbele pijpen voor aanvoer en afvoer van lucht en rookgas, net zoals een HR ketel. Verder is ie voorzien van OpenTherm, net zoals een HR ketel. Condensafvoer zit niet aan de ketel maar aan de rookgasafvoer net boven de ketel. Waarom er destijds dan gekozen is voor een VR ketel, en dan ook nog eentje die dergelijke eisen stelt aan rookgasafvoer, snap ik niet. Kan uiteraard zijn dat ie is opgesteld als open toestel waarbij lucht uit je appartement wordt gezogen, maar zie dat niet terug als ondersteunde setup in de handleiding.

Verder is dit een VR ketel met elektronische ontsteking en een modulerende brander, al een stuk beter dan dat VR-bakbeest met waakvlam dat ik destijds heb laten vervangen. De grote verschillen die je hoort over ketelvervanging zal je hier niet terugvinden, zeker niet als je nu 800 kuub per jaar gebruikt. Terugverdienen aan stookkosten doe je niet, hooguit wordt de verkoopbaarheid van je appartement een stuk beter.

Verder ligt de opwarmsnelheid van je appartement voor 100% aan de radiatoren, niet aan de ketel. T11 vervangen door T22 is voor nu het beste advies. Mocht je later alsnog een nieuwe ketel plaatsen, heb je daar ook profijt van.

Verder: een ketel huur je niet, die koop je. Voor het bedrag dat je kwijt bent aan huur tijdens de looptijd kan je 3 nieuwe ketels ophangen. Huur doe je eigenlijk alleen als je midden in de winter met een total loss ketel zit en op dat moment geen geld hebt liggen om per direct een nieuwe te kopen (dan nog is het voordeliger om een krediet af te sluiten die je binnen een jaar aflost).
Houd er ook rekening mee dat een eventuele volgende koper je appartement links laat liggen vanwege de huurketel, of van je vraagt om de resterende looptijd af te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik neem aan dat je ook kookt op gas, dus zelfs al zou een nieuwe ketel 10% besparen ten opzichte van de oude, is dat dus nog steeds geen 80m3...

Ik denk dat je het beste af bent met het vervangen van de radiatoren, zeker als je over een jaar of 5 toch wil verkassen: die investering haal je er niet uit, terwijl er door anderen al terecht is opgemerkt dat je grootste probleem waarschijnlijk zit in het opwarmen van je woonkamer (wat je niet oplost door de ketel te vervangen).

En als je de radiatoren dan toch gaat vervangen, plaats dan meteen radiatorfolie: de radiatoren zijn dan toch van de muur af, dus kun je er goed bij om even wat folie tegen de wand aan te plakken. Kost weinig, levert wel wat op :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Welke watertemperatuur staat er ingesteld? Verhogen van die temperatuur betekent een verhoging van het afgiftevermogen en dus snellere opwarming. Aangezien je een VR ketel hebt maakt het voor het rendement niet uit.

Een andere optie is bijverwarmen met een infraroodpaneel.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Topictitel is: vervangen of onderhoud voor 5 jaar.
Beste antwoord is:
Ik zou een keer onderhoud doen. Na 2 uur is die beste man weer klaar. Kost je, incl wat materialen misschien € 250.
Dat doe je over 2 jaar nog een keer.
Totale kosten in 5 jaar: € 500,-
In het extreme geval kost het je het dubbele, dan nog ben je goedkoper uit dan elke andere optie. Nu een nieuwe ketel ophangen heeft voor toekomstige kopers weinig meerwaarde, over 5 jaar is er misschien wel een anti-gas beleid en zijn nieuwe kopers blij dat je een oudje hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
Goeie tips, ik dacht al dat het probleem bij verwarming lag.
Ik zal dan gewoon losse onderhoudsbeurt laten doen.

Mijn thermostaat is een helios amfro met fuzzy logic. Volgens mij is het meer een aan/uit thermostaat. Al hoor ik na 2 uur nog wel een pomp werken maar de ketel niet branden.

Eerst stond alles op fabrieksinstellingen.
Na milieucentraal gelezen te hebben, heb ik op 57c water en 79 radiatoren gezet, max is 85c.

Op 65c Radiatoren blijft de ketel branden en krijgt die het niet voor elkaar om van 15 naar 19c te krijgen.

Warm water krijg ik al in 5 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Archimond schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:24:

Mijn thermostaat is een helios amfro met fuzzy logic. Volgens mij is het meer een aan/uit thermostaat. Al hoor ik na 2 uur nog wel een pomp werken maar de ketel niet branden.

Na milieucentraal gelezen te hebben, heb ik op 57c water en 79 radiatoren gezet, max is 85c.

Op 65c Radiatoren blijft de ketel branden en krijgt die het niet voor elkaar om van 15 naar 19c te krijgen.

Warm water krijg ik al in 5 seconden.
Als er al 9 jaar geen onderhoud is geweest kan er ook hier en daar wat afzetting zijn gevormd op de wisselaar in de CV ketel. Onderhoud is dus echt geen overbodige luxe!

Hoe ik jouw laatste zin lees maak ik erop uit dat je afgiftesysteem niet toereikend is voor een aanvoertemperatuur van 65°C.
Afgiftesysteem vergroten is dan ook het aanvullende advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Voor het rendement hoef je de aanvoertemperatuur niet te verlagen. Een VR ketel haalt geen extra rendement uit condensatie.
Aanvoertemperatuur verlagen heeft bij een VR ketel eigenlijk maar 1 nut: constantere temperatuur en dus meer comfort. Het is totaal niet prettig om een systeem te hebben dat steeds afkoelt en daarna volgas opstookt naar 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Laatst online: 07:54

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

plus de tips om je CV water temperatuur te verlagen gaan uit van een verhoogd rendement bij een lagere retourtemperatuur van je water.
Dit geldt enkel bij een HR ketel, niet bij een VR.

Heb je naast een financiele afweging nog een ander beoordelingscriterium? zoals:
- constantere temperatuur (dus meer radiatoren ophangen)
- zuiniger omgaan met gas (dus HR ketel)
- duurzaamheidszaken (HR ketel / alternatief (al wordt een warmtepomp wel een hele verbouwing))
- meerwaarde van je huis (al is het maar 500 euro, een nieuwe ketel kost ook maar 1200 of zo)

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Laatst online: 16:20
Off-topic: als potentiƫle kopers zien dat er al jaren geen onderhoud aan de ketel is gepleegd gaan ze zich snel afvragen wat er nog meer niet is onderhouden... Die beurt kost je de kop niet, gewoon doen, al is het maar dat je een grotere kans hebt dat ie het blijft doen.

Verder idd radiator vervangen met minimal inspanning sneller de kamer warm.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:57
Ouderdom en soort van Cv- ketel is van geen waarde bij verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
izdp schreef op maandag 23 januari 2017 @ 19:22:
Ouderdom en soort van Cv- ketel is van geen waarde bij verkoop.
Klopt, kosten van nieuwe ketel zie je niet terug in de verkoopprijs. De aanwezigheid van een cv installatie is genoeg, mensen filteren daarop en kunnen dan altijd nog besluiten een nieuwe ketel te gaan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Archimond schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:24:

Op 65c Radiatoren blijft de ketel branden en krijgt die het niet voor elkaar om van 15 naar 19c te krijgen.[...]
Vervang je radiatoren door Jaga Strada of andere lage temperatuur "radiatoren" en hou de ketel tot hij het opgeeft. Openschroeven en de stofzuiger erdoor. Brand de brander weer met blauwe vlam ipv een gele?
Dan kan je er weer tegenaan (en ben je voorbereid op verwarmen met een warmtepomp. Dat is pas echt zuinig.)
Het warmt hƩƩl veel sneller op. En je stookt iets zuiniger. Hoeft niet echt duur te zijn.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
Als klant van Qurrent kan ik voor 1511 euro (2300euro subsidie is er al af) een warmtepomp kopen, maar de andere VVE leden houden niet van grote aanpassingen aan het gebouw.
Daarom had de VVE tegen mij gezegd dat een nieuwe HR ketel veel zuiniger is en beter constante temperaturen kan houden.

In juli 2015 zijn dubbelglas aluminium schuiframen vervangen door HR++ kunstof kozijn ramen. Het houten frame hebben ze laten zitten. Rubbers liggen in de sponning en op de opdek draaikiepramen. Onderaan de ramen kan ik een papier doorsteken, de rubbers sluiten onderop niet goed af.
Bij de scharnieren komt ook veel tocht naar binnen.

Tussen de muur en houten frame zitten ook kieren, dat kan ik zelf afkitten. Wat ik mij afvraag: is het niet beter rubber op rubber te plaatsen op het kozijn zodat het luchtdicht afsluit?

[update]
Een monteur is langsgekomen, hij zegt het beste onderhoud doen en de expansievat voor de cv is lek. Die moet vervangen worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Archimond op 25-01-2017 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 14:26
Grappig! Ik zat/zit met hetzelfde dilemma.
Paar jaar geleden woning gekocht een niet te jonge VR ketel. Werkte en genoeg andere uitgaven dat jaar dus laat maar hangen. Daarna zelf onderhoud gedaan, i.e. schoonmaken volgens de onderhoudshandleiding. Vervanging overwogen, echter geen haalbare manier om fatsoenlijk rioolafvoer bij de CV te krijgen.
Ketel is inmiddels 20 jaar oud. geen problemen en geen kosten onderhoud (op paar euro na voor een afdichtingsring).
Sinds recente verbouwing rioolaansluiting beschikbaar, dus heroverweging aangezien overal wordt geroepen VR ketel, direct vervangen.

Ga je rekenen, gasverbruik pakweg ~1000m3 p/j. Doe eens gek en reken 20% besparing, dan heb ik na een jaar of 10 afschrijving nieuwe ketel terug. Maar voor nieuwe HR ketel, met garantie, zou ik wel onderhoud laten doen. Dus die kosten komen er ook bij en ik verwacht eerder te verhuizen.

Ketel is 20 jaar, dus ik ben niet van plan er veel geld in te gaan stoppen. Dan komt er wel een nieuwe. Zal je natuurlijk zien dat het ding net stuk gaat voordat ik naar andere woning wil..... dus wat dat betreft zit ik toch weer te twijfelen.
Milieutechnisch durf ik niet te zeggen wat het beste is, of de besparing in gas opweegt tegen het afdanken van de huidige ketel en vervangen voor een nieuwe, heb ik zo mijn twijfels over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Archimond schreef op maandag 23 januari 2017 @ 23:33:
Als klant van Qurrent kan ik voor 1511 euro (2300euro subsidie is er al af) een warmtepomp kopen, maar de andere VVE leden houden niet van grote aanpassingen aan het gebouw.
Daarom had de VVE tegen mij gezegd dat een nieuwe HR ketel veel zuiniger is en beter constante temperaturen kan houden.

In juli 2015 zijn dubbelglas aluminium schuiframen vervangen door HR++ kunstof kozijn ramen. Het houten frame hebben ze laten zitten. Rubbers liggen in de sponning en op de opdek draaikiepramen. Onderaan de ramen kan ik een papier doorsteken, de rubbers sluiten onderop niet goed af.
Bij de scharnieren komt ook veel tocht naar binnen.

Tussen de muur en houten frame zitten ook kieren, dat kan ik zelf afkitten. Wat ik mij afvraag: is het niet beter rubber op rubber te plaatsen op het kozijn zodat het luchtdicht afsluit?

[update]
Een monteur is langsgekomen, hij zegt het beste onderhoud doen en de expansievat voor de cv is lek. Die moet vervangen worden.
Je hebt al een dakdoorvoer; is die niet geschikt voor de warmtepomp? Hoeft geen grote aanpassing aan gebouw te zijn. En een warmtepomp is het beste in het temperatuur constant houden. (vve 8)7 :F :'( )
Hier is net het gas afgesloten... de 9e het contract opgezegt, en netbeheerder in de gelegenheid gesteld te verzegelen.
Zie verder mijn vorige reactie.

edit: en tochtstrip natuurlijk.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Pagina: 1