Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Uit mijn Stork WHR 90/91 komt met regelmatig een fluit toon waarbij het tevens lijkt of het ventileren af en toe wordt onderbroken of (harder) opnieuw gestart wordt. Behoorlijk irritant, met name in de slaapkamer.

Heb de kap eraf gehaald en vervolgens de warmtewisselaar eruit gehaald. Dan draait de WTW constant zonder hinderlijke fluittoon of andere onregelmatigheden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3PihfQ5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GnoamVC.png

Ik lees dat de warmtewisselaar schoongemaakt kan worden door deze onder wat te dompelen. Wat ik aan de buitenkant zie is met name stof, behoorlijk wat stof. Pakweg 2 jaar geleden is deze door de installateur met een compressor schoongespoten, lijkt me het meest voor de hand liggend dat ik dat nu ook doe om dat ding schoon te krijgen?

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 22-01-2017 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het zou kunnen dat de fluittoon komt omdat sommige kanalen in de wtw verstopt zitten met stof. Ik ben niet bekend met jouw model, maar wanneer heb je voor het laatst de filters vervangen?

[ Voor 162% gewijzigd door ThinkPad op 22-01-2017 10:35 . Reden: Post meeverhuisd naar nieuwe topic, originele reply weer teruggezet ;-) ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Schoonblazen, en anders ultrasoon reinigen ergens.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Oh dat verklaart een hoop :+

Maar het zou zomaar kunnen dat een stofverstopping in de kanalen de fluittoon veroorzaakt. Ik ken het model verder niet maar wanneer zijn voor het laatst de filters vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De kruiswisselaar kun je prima met flink water reinigen. Bijvoorbeeld met de douchekop of tuinslang. Bij hele zware vervuiling kan een paar uurtjes weken in bad ook goed werken, daarna afspoelen met lauwwarm water.

Fluittoon komt waarschijnlijk door een kleine luchtlekkage in de unit of bij voor deksel.
Probeer wat te duwen op het plaatwerk aan de buitenkant terwijl hij draait. Vaak hoor je de fluittoon dan veranderen, zo kun je hem vaak wel opsporen.

Kijk ook of de aansluiting van de sifon geen fluittoon maakt.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:15

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraag me altijd wel af hoe je zo'n filter droog krijgt na het spoelen. Lijkt me niet handig om hem nat terug te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:50
Komt dat geluid niet door het antivorst programma, of zit er een elektrisch verwarmingselement in?
Hier een Vasco: deze zet de inkomende lucht ventilator tijdelijk uit om bevriezing van de WTW te voorkomen bij vriesweer.

[ Voor 3% gewijzigd door luukske op 22-01-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 22 januari 2017 @ 10:49:
Vraag me altijd wel af hoe je zo'n filter droog krijgt na het spoelen. Lijkt me niet handig om hem nat terug te hangen.
Filters moet je niet uitspoelen, maar ongeveer om de 6 maanden vervangen.

De kruiswisselaar kun je gerust nat terugzetten, die wordt tijdens gebruik vaak genoeg flink nat.
Let wel op dat je het bakje onder de kruiswisselaar met de uitloop naar de zijde met afvoer legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:06

Barrycade

Through the...

Ja vaak genoeg gedaan die wisselaar wassen onder de douche met lauwwarm water.

Filters minimaal 1x per 1/2 jaar vervangen.

Kan ook zijn dat je kogellagers van je motoren zijn versleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:15

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Doelde ook op de wisselaar natuurlijk :X

Wat is de levensduur van zo'n ding eigenlijk?

[ Voor 37% gewijzigd door MikeyMan op 22-01-2017 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 22 januari 2017 @ 12:06:
Doelde ook op de wisselaar natuurlijk :X

Wat is de levensduur van zo'n ding eigenlijk?
ongeveer 15 jaar, of totdat er bijvoorbeeld een frequentieregelaar, of één van de ventilatoren kapot gaat, die zijn best prijzig. Maar dan nog kun je kiezen voor reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Oh, hier is m'n post gebleven, in een nieuw topic :+
Erasmo schreef op zondag 22 januari 2017 @ 10:37:
Maar het zou zomaar kunnen dat een stofverstopping in de kanalen de fluittoon veroorzaakt. Ik ken het model verder niet maar wanneer zijn voor het laatst de filters vervangen?
Oxellaar schreef op zondag 22 januari 2017 @ 10:44:
Fluittoon komt waarschijnlijk door een kleine luchtlekkage in de unit of bij voor deksel.
Probeer wat te duwen op het plaatwerk aan de buitenkant terwijl hij draait. Vaak hoor je de fluittoon dan veranderen, zo kun je hem vaak wel opsporen.

Kijk ook of de aansluiting van de sifon geen fluittoon maakt.
Wanneer ik de warmtewisselaar (of heet ie kruiswisselaar?) uit de WTW haal, is de fluittoon verdwenen en draait de WTW constant andere onregelmatigheden.
Ik vermoed dan ook dat de toon door de wisselaar veroorzaakt wordt.

De filters zijn vrij schoon, en worden om de paar maanden vervangen.
Oxellaar schreef op zondag 22 januari 2017 @ 10:44:
De kruiswisselaar kun je prima met flink water reinigen. Bijvoorbeeld met de douchekop of tuinslang. Bij hele zware vervuiling kan een paar uurtjes weken in bad ook goed werken, daarna afspoelen met lauwwarm water.
Ik vind hier http://www.fairair.eu/nl/...ventilatie/wtw-onderhoud/ een filmpje waarin inderdaad de wisselaar in bad gelegd wordt.
Lijkt me goed eerst met een luchtcompressor het stof eraf te spuiten en 'm vervolgens in bad te doen?

Gebruiken jullie spuitbusjes/sprays (http://www.fairair.eu/nl/probiotica-onderhoud/) als die ze in het filmpje gebruiken of gewoon enkel water?

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 23-01-2017 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Goed dat je de filters vervangt, dat is nog wel eens een ondergeschoven kindje bij ventilatie installaties.

Eerst het stof eruit spuiten en dan even in bad lijkt me de beste manier ja, wat van die schoonmaakbende erbij kan ook geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-06 16:00
Toevallig net nog met de Stork whr 91 wisselaar onder de douche geweest :+
Kwam toch een hoop meuk uit terwijl de laatste keer 1,5 jaar terug was.

Staat nu uit te lekken in de douchecabine..

[ Voor 13% gewijzigd door Daannn1987 op 23-01-2017 16:54 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

De wisselaar moet je eerst even met een rustige straal en rond de 60 graden water spoelen.
Hiermee bestrijd je de meeste bacteriën weg uit je wisselaar.
Daarna met een koudere harde straal het vuil eerst in tegengestelde richting spoelen, dat doe je ook bij de andere zijde.
Daarna spoel je ze met de richting mee en herhaal het spoelen een paar keer.

Dan nog 1x met 60 graden spoelen vanaf alle zijdes en daarna nog een keer met lauw water.
Even uitschudden en dan kan je wisselaar weer terug de unit in.

Maar je zegt dat het fluiten vermoedelijk door je wisselaar komt, dan kan, dan is er vermoedelijk een plaat van de wisselaar defect.
Dit geeft een kleine opening wat een irritante fluit veroorzaakt.
Je kan dit testen door de unit aan te zetten zonder wisselaar, is het fluitgeluid weg dan nog 1x de wisselaar erin, begint hij te fluiten dan gok ik erop dat de wisselaar lek is.

Mocht je een by-pass klep hebben, probeer deze open te sturen en luister of de fluit dan weg is, in deze mode gaat maar 1 luchtstroom door de wisselaar ipv 2.

Heb je de ventielen al is schoongemaakt en tot zover mogelijk ook de kanalen schoongemaakt?
Dit kan ook een oorzaak zijn van het fluiten, controleer dit eerst voordat je de wisselaar wil vervangen.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• JBS
  • Niet online
Dank allen voor de adviezen en ervaringen!

Met een luchtcompressor heb ik de warmtewisselaar schoon gespoten, toen bleek al snel dat de vuiligheid vooral iets anders is dan weg te blazen stof.
Tegelijkertijd constateerde ik ook dat de fluittoon niet verdwijnt na het verwijderen van de warmtewisselaar (dat was de vorige keer wel zo, maar was toen dus toeval).

Onlangs was de monteur op bezoek voor het jaarlijks onderhoud en hij heeft de ventilatoren helemaal schoongemaakt (waren nogal vet aldus de beste man). Tot op heden (bijna 2 weken) geen fluittoon meer gehoord. Voor nu zie ik de vieze ventilatoren dus als oorzaak

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 23-02-2017 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak1
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09-2023
Ineens een rammelend geluid, blijkt een van de motoren niet goed vast zit. Ik heb de warmtewisselaar unit er uit gehaald maar wil graag weten hoe ik bij de motor bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

tweak1 schreef op zondag 17 december 2017 @ 10:17:
Ineens een rammelend geluid, blijkt een van de motoren niet goed vast zit. Ik heb de warmtewisselaar unit er uit gehaald maar wil graag weten hoe ik bij de motor bij kan.
Staat dat niet beschreven in de handleiding??
Als je ook de whr91 hebt moet je die stalen plaat weghalen en dan zal er iets van schroeven of een kliksysteem zitten om te demonteren.

Ik hen zelf de whr 930, bij deze kan je de ventilatoren eruit klikken om te reinigen of te vervangen.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersRobert
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-03-2024
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersRobert
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-03-2024
Achter de stalen plaat zit een kunststof "vulstuk". Dat trek je er uit en dan 4 schroeven los draaien. Motor klikt dan met de motorplaat uit zijn voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-05 14:53

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

DJKroon schreef op zondag 17 december 2017 @ 14:36:
[...]

Staat dat niet beschreven in de handleiding??
Als je ook de whr91 hebt moet je die stalen plaat weghalen en dan zal er iets van schroeven of een kliksysteem zitten om te demonteren.

Ik hen zelf de whr 930, bij deze kan je de ventilatoren eruit klikken om te reinigen of te vervangen.
Een WHR91 alhier
(met waarschijnlijk een defecte aanvoer fan :( , nog niet echt een diagnose uitgevoerd (display zegt error 2))

-Grijze kap verwijderen
-Warmtewisselaar eruit trekken (met beleid)
-metalen plaat die voor de fan zit rustig omhoog trekken en dan eruit nemen
-hardschuimen vul 'wokkel' verwijderen (rustig richting t midden vd WTW trekken)
-de 4 schroeven los zien te krijgen waar de fan mee vast zit
-fan zou te verwijderen moeten zijn

En bij dit laatste loopt t hier spaak. De schroeven zijn door de jaren heen zo aangekoekt/gevreten dat je de kop glad af zul draaien. Daarnaast kom je er niet echt gemakkelijk bij vanwege de opbouw van t interieur vd WTW.
Hebben meer gebruikers hier ervaring mee en kan ik evt de koppen gewoon naar de mallemoer draaien en alternatieve gaatjes boren en met zelftappers nieuwe bevestigingspunten maken?

[Ga volgende week btw wat prijsindicaties opvragen voor een evt. vervanging vd fan, een fan bestellen is ca €240, niet echt goedkoop dus ben benieuwd wat de meerprijs vd 'expert' is]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pantagruel schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:58:
[...]

Een WHR91 alhier
(met waarschijnlijk een defecte aanvoer fan :( , nog niet echt een diagnose uitgevoerd (display zegt error 2))

-Grijze kap verwijderen
-hardschuimen vul 'wokkel' verwijderen (rustig richting t midden vd WTW trekken)

En bij dit laatste loopt t hier spaak. De schroeven zijn door de jaren heen zo aangekoekt/gevreten dat je de kop glad af zul draaien. Daarnaast kom je er niet echt gemakkelijk bij vanwege de opbouw van t interieur vd WTW.
Hebben meer gebruikers hier ervaring mee en kan ik evt de koppen gewoon naar de mallemoer draaien en alternatieve gaatjes boren en met zelftappers nieuwe bevestigingspunten maken?

[Ga volgende week btw wat prijsindicaties opvragen voor een evt. vervanging vd fan, een fan bestellen is ca €240, niet echt goedkoop dus ben benieuwd wat de meerprijs vd 'expert' is]
toon volledige bericht
Koop gewoon op marktplaats een whr90 of 91 en schroef de fan even over. Dan ben je met 75 -200 euro klaar en heb je nog reservemateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Pantagruel schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:58:
[...]

Een WHR91 alhier

-Grijze kap verwijderen

toon volledige bericht
Kijk eerst even waarom de verdachte motor het niet meer doet, loopt deze vast of krijgt hij geen spanning vanaf de print??
De voedingen van de ventilatoren willen namelijk ook wel eens stuk gaan, dus meten is weten!

Als je voeding defect is, moet er 2 nieuwe voedingsprinten in wat bij een ombouwset geleverd wordt.

Als de motor echt defect is (verwissel de stekker van beide motoren even om te proberen) dan zijn de 4 schroeven degene die de motor vast houden aan de behuizing?

Dan zou ik de kop eraf boren en een nieuwe motor met schroefjes bestellen en vervangen.

Of eventueel een nieuwe unit, weet niet hoe de verdere staat is, maar denk dat jouw unit van voor 2005 is??
Kijk dan even naar vervuiling van de andere motor, eventueel ook de warmtewisselaar (zie je veel vuil??? geheid rendement verlies)
Indien de unit niet elk jaar onderhoud heeft gehad en elke 2 a 4 jaar groot onderhoud (wisselaar spoelen/reinigen) kan het lonen om een nieuwe te nemen voordat het volgende probleem zich meldt.
Whr91 staat niet echt bekend om betrouwbaarheid.

[ Voor 5% gewijzigd door DJKroon op 17-03-2018 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
JBS schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 15:04:
Dank allen voor de adviezen en ervaringen!

Met een luchtcompressor heb ik de warmtewisselaar schoon gespoten, toen bleek al snel dat de vuiligheid vooral iets anders is dan weg te blazen stof.
Tegelijkertijd constateerde ik ook dat de fluittoon niet verdwijnt na het verwijderen van de warmtewisselaar (dat was de vorige keer wel zo, maar was toen dus toeval).

Onlangs was de monteur op bezoek voor het jaarlijks onderhoud en hij heeft de ventilatoren helemaal schoongemaakt (waren nogal vet aldus de beste man). Tot op heden (bijna 2 weken) geen fluittoon meer gehoord. Voor nu zie ik de vieze ventilatoren dus als oorzaak
De fluittoon is af en toe weer terug. Twee weken geleden was de monteur weer hier voor het jaarlijks onderhoud en had ik 't er met hem over. Hij had niet echt een idee, maar vroeg of het gebeurde als het koud was buiten. Daar had ik toen niet echt een antwoord op, maar ik heb de indruk dat daar wellicht toch een verband zit. Na weken geen fluittoon, is deze een aantal dagen geleden weer begonnen, net toen 't weer koud werd.

Iemand ene suggestie hoe juist de kou(de wind) van invloed kan zijn en wat hier specifiek tegen te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Wolly schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 20:04:
[...]

Koop gewoon op marktplaats een whr90 of 91 en schroef de fan even over. Dan ben je met 75 -200 euro klaar en heb je nog reservemateriaal.
Thanks, had ik idd naar gekeken, op dit moment niets te vinden
DJKroon schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:07:
[...]

Kijk eerst even waarom de verdachte motor het niet meer doet, loopt deze vast of krijgt hij geen spanning vanaf de print??
De voedingen van de ventilatoren willen namelijk ook wel eens stuk gaan, dus meten is weten!

Als je voeding defect is, moet er 2 nieuwe voedingsprinten in wat bij een ombouwset geleverd wordt.
Heb geen spanningsmeter voor handen om de voeding door te meten. Enige optie is de fan's te verwisselen van aansluiting, wellicht is de output kant vd voeding kaduk. Mbt voeding vd WTW zie beneden aan de posting.
Als de motor echt defect is (verwissel de stekker van beide motoren even om te proberen) dan zijn de 4 schroeven degene die de motor vast houden aan de behuizing?

Dan zou ik de kop eraf boren en een nieuwe motor met schroefjes bestellen en vervangen.
Helaas geen foto om handen om de boel duidelijker te maken, maar de fan lijkt op een metalen plaat te zitten die op zijn beurt op de wand vd WTW geschroefd is met 4 schroeven
Of eventueel een nieuwe unit, weet niet hoe de verdere staat is, maar denk dat jouw unit van voor 2005 is??
Kijk dan even naar vervuiling van de andere motor, eventueel ook de warmtewisselaar (zie je veel vuil??? geheid rendement verlies)
Indien de unit niet elk jaar onderhoud heeft gehad en elke 2 a 4 jaar groot onderhoud (wisselaar spoelen/reinigen) kan het lonen om een nieuwe te nemen voordat het volgende probleem zich meldt.
Whr91 staat niet echt bekend om betrouwbaarheid.
Ik gok dat de WTW van voor 2005 is aangezien er 1 voedingsunit in zit die beiden fan's van spanning voorziet. Heb idd gelezen over falende voedingen en dat de vervangende voedingseenheid inmiddels een dubbele fanloze oplossing is. De WTW heb ik zelf jaarlijks van binnen uitgezogen (was nooit erg vuil) en de wisselaar heb ik iedere 2 jaar wel uitgespoeld. De kanalen zijn voor t laatst in 2010 gedaan en dus wellicht aan een zuigbeurtje toe.

Als ik kijk naar een complete revisie van deze WTW (2x fan, 1x voeding, 1x platenwisselaar module), dan heb je het ook snel over 800 a 850 euro. Een nieuwe WTW is toch gauw €2000,- verder wat niet echt aangenaam klinkt.

WTW's is helemaal niet mijn ding, dus als je tips en hints hebt houd ik me aanbevolen, ik ga in ieder geval ook eens mijn licht op laten bij wat installateurs van WTW's om info te vergaren.

Thanx (y)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pantagruel schreef op zondag 18 maart 2018 @ 12:28:
[...]

Deze stond er gisteren al op, vandaar dat ik het schreef.
https://www.marktplaats.n...tork-wtw-unit-whr90l.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Pantagruel schreef op zondag 18 maart 2018 @ 12:28:
[...]

[...]

Heb geen spanningsmeter voor handen om de voeding door te meten. Enige optie is de fan's te verwisselen van aansluiting, wellicht is de output kant vd voeding kaduk. Mbt voeding vd WTW zie beneden aan de posting.

[...]

Helaas geen foto om handen om de boel duidelijker te maken, maar de fan lijkt op een metalen plaat te zitten die op zijn beurt op de wand vd WTW geschroefd is met 4 schroeven

[...]

Ik gok dat de WTW van voor 2005 is aangezien er 1 voedingsunit in zit die beiden fan's van spanning voorziet. Heb idd gelezen over falende voedingen en dat de vervangende voedingseenheid inmiddels een dubbele fanloze oplossing is. De WTW heb ik zelf jaarlijks van binnen uitgezogen (was nooit erg vuil) en de wisselaar heb ik iedere 2 jaar wel uitgespoeld. De kanalen zijn voor t laatst in 2010 gedaan en dus wellicht aan een zuigbeurtje toe.

Als ik kijk naar een complete revisie van deze WTW (2x fan, 1x voeding, 1x platenwisselaar module), dan heb je het ook snel over 800 a 850 euro. Een nieuwe WTW is toch gauw €2000,- verder wat niet echt aangenaam klinkt.

WTW's is helemaal niet mijn ding, dus als je tips en hints hebt houd ik me aanbevolen, ik ga in ieder geval ook eens mijn licht op laten bij wat installateurs van WTW's om info te vergaren.

Thanx (y)
toon volledige bericht
Niets te vinden?
https://link.marktplaats.nl/m1265873107
https://link.marktplaats.nl/m1265744908
https://link.marktplaats.nl/m1261144441
Wolly schreef op zondag 18 maart 2018 @ 12:31:
[...]

Deze stond er gisteren al op, vandaar dat ik het schreef.
https://www.marktplaats.n...tork-wtw-unit-whr90l.html
ah jij had m al gevonden

[ Voor 11% gewijzigd door Daannn1987 op 18-03-2018 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
JBS schreef op zondag 18 maart 2018 @ 08:37:
[...]
Iemand ene suggestie hoe juist de kou(de wind) van invloed kan zijn en wat hier specifiek tegen te doen?
De lucht is dikker als het koud is.
Ik heb alleen een afvoerfan (de warme lucht gaat gewoon naar buiten) maar als die vies
wordt hoor je hem ook erger.
Onlangs de fan schoon gemaakt en dat scheelde een boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Thanks, had die linkse varianten wel gezien, maar die ene rechter (die bruikbaar is voor hier) gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Pantagruel schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:55:
[...]

Thanks, had die linkse varianten wel gezien, maar die ene rechter (die bruikbaar is voor hier) gemist.
Zal de fan niet hetzelfde zijn dan...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Daannn1987 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:55:
[...]

Zal de fan niet hetzelfde zijn dan...?
Waarschijnlijk wel, maar afhankelijk van de staat van de tweedehands unit is het wellicht makkelijker om de
'nieuwe' op te hangen en de huidige te strippen. In dat geval is t handig als t een rechter variant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Pantagruel schreef op zondag 18 maart 2018 @ 18:11:
[...]

Waarschijnlijk wel, maar afhankelijk van de staat van de tweedehands unit is het wellicht makkelijker om de
'nieuwe' op te hangen en de huidige te strippen. In dat geval is t handig als t een rechter variant is.
Klein kickje, heb ook een whr91 met een defecte voeding. Ben benieuwd wat je uiteindelijk gedaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Ik heb uiteindelijk een nieuwe WTW besteld (ComfoAir E300). De oude heb ik open gehad om in te schatten of een revisie haalbaar was maar dat zou heel wat uurtjes gaan kosten aangezien de bevestiging van de beide ventilatoren min of meer vast geoxideerd zat in de behuizing.
Mr_gadget schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:15:
[...]

Klein kickje, heb ook een whr91 met een defecte voeding. Wat heb je uiteindelijk gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:18
Mr_gadget schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:15:
[...] Klein kickje, heb ook een whr91 met een defecte voeding. Ben benieuwd wat je uiteindelijk gedaan hebt?
Beetje laat dat ik dit zie, maar mocht het nuttig zijn: ik heb ook een defecte voeding gehad, en ik heb beide voedingen vervangen in 2019 door vergelijkbare maar veel goedkopere. Wel een beetje moeite moeten doen om e.e.a. goed vast te maken aan de bodemplaat, maar alles draait sindsdien probleemloos.

De voedingen waren "MeanWell RS-150-48" (158,4W, 3,3A, 48V) voor ongeveer 27 euro per stuk.
Deze hebben een paar voordelen die andere voedingen niet hebben:
  • Beveiligd tegen kortsluiting en overspanning
  • Beveiligd tegen overbelasting door uitschakeling, met auto recovery
  • Long life 105 °C elco's
Ook heb ik de lagers van beide ventilatoren vervangen door "SKF 6000 Z /qe6", deze waren 12 euro voor 4 stuks inclusief verzending. De originele lagers waren slecht te krijgen en erg duur op dat moment.
Voor de zekerheid had ik een extra ventilator gekocht in het geval ik er 1 zou verprutsen bij het lagers vervangen ;) voor ca. 130 euro, deze bleek helemaal nieuw te zijn.

Alles bij elkaar dus 200 euro voor onderhoud & vervanging, met nog een ventilator als reserve die ik voor de aankoopprijs ook zo weer kan verkopen.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Pagina: 1