Skivakantie in Nieuw-Zeeland: ervaring, tips en zo

Pagina: 1
Acties:

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Het Grote 2016/2017 Wintersporttopic! gaat over wintersporten, maar is wel erg een noordelijk halfrond, november-april topic. Laat dat nu net niet passen bij waar ik over aan het denken ben, vandaar toch maar een apart topic.

Ik moet voor mijn werk in juli twee dagen in Nelson, Nieuw-Zeeland (noordkant zuid-eiland) zijn. Die afstand vlieg ik niet zonder vakantie er aan vast te plakken, en toen ik de reis ging plannen was ik eerst van plan eens naar Australie te gaan, daar ik in 2015 al een paar weken door Nieuw-Zeeland ben getrokken.

Tot ik me tijdens een gesprek met een Nieuw-Zeelandse collega realiseerde dat het in juli winter is in Nieuw-Zeeland, en dit een kans is voor een skivakantie.

Van http://www.newzealand.com/uk/skiing/ een kaartje met de belangrijkste skigebieden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Zs6LQTYhPVygQY2RtJwjBo6v/full.jpg

Verder zie ik zat websites waar ik me bij ga orienteren, maar lijkt me wel interessant of er Tweakers zijn die in Nieuw-Zeeland zijn gaan skieen of snowboarden, en of er ervaringen te delen zijn of tips. Ik zal dit topic dan ook gebruiken voor mijn ervaringen, zowel van zoeken als hopelijk van de ski-ervaring zelf daar :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Pff trip down memory lane.. K heb in het verleden ooit een half seizoen in wanaka / Queenstown gezeten (20 jaar geleden opa aan de lijn hier). Leuke ervaring, mooi gebied, maar stak schril af (in negatieve zin) ten opzichte van de rockies...

[ Voor 5% gewijzigd door hendrikjan op 21-01-2017 02:45 ]

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-12 10:38
Er is inmiddels wel wat veranderd in NZ, en dan vooral in Wanaka/Queenstown.

Queenstown is nu de officieuze tweede Million Dollar House City van NZ...
De wat?
De gemiddelde huizenprijs in veel suburbs is 1 miljoen dollar...

Vroeger was het allemaal middelmatig en niet te druk, maar tegenwoordig gaat iedereen naar Queenstown en Wanaka om te wintersporten, apre-skiën, en voor allerhande extreem gedrag. Het is totaal niet meer wat het 20 jaar terug was. De dorpen van toen zijn nu middelgrote steden met als focus (wintersport) toerisme en adrenaline junkies.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-12 20:07

Ardana

Mens

Neem ff contact op met FireSphere, die is daar vorig jaar naar toe verhuisd, wellicht weet hij wat?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Tosemime
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:51
Ik ben vijf jaar terug een maand op het zuider eiland geweest, waarvan ruim twee weken in Queenstown. Was dan wel in november/december, zomer dus, maar vond het er geweldig :)
Een vriendin van mij was toen een heel jaar in Queenstown, dus ook in het wintersport seizoen, en volgens haar was het top. Zal ook wel liggen aan wat je wil met wintersport qua pistes.

Ja het is toeristisch, maar wel op een leuke manier imo.
Ik weet niet hoe het er 20 jaar terug was, maar wat mij betreft is Queenstown echt een aanrader.

https://www.flickr.com/photos/tosemime/

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Even mijn eigen topic een grote kick geven. Vorig jaar is het er niet van gekomen en ben ik een weekje in Sydney gaan plezieren ipv te skieen in Queenstown. Ik ga eind volgende week weer naar NZ, en nu is Queenstown wel geboekt.

Ik ga in ieder geval 1 week Queenstown, en heb nog een week niet gepland. Ben op het Zuid-Eiland en ga ook nadenken over de Christchurch opties *O*

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

ZieMaar!

Moderator General Chat
Volgens mij is het idee van skien op een ander continent heel cool, maar is dat ook de meerwaarde (tenzij je de poeder in Japan of het Amerikaanse idee van veilig buiten de piste interssant vind?). Qua echte skigebieden (dus liften, pistes, eten en dirnken) zijn de Europese gebieden superieur. Qua charme en ervaring is het natuurlijk een compleet ander verhaal :). Maar ik denk dat het dan weer niet zo heel veel uitmaakt waar je nu echt gaat skien.

Als je een account hebt op wepowder (offpiste) of wintersporters zou je daar eens kunnen kijken en op alpinforum.com zijn er verslagen van de meest exotische gebieden te vinden (mn Starli is overal geweest).

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
ZieMaar! schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 07:56:
Volgens mij is het idee van skien op een ander continent heel cool, maar is dat ook de meerwaarde (tenzij je de poeder in Japan of het Amerikaanse idee van veilig buiten de piste interssant vind?). Qua echte skigebieden (dus liften, pistes, eten en dirnken) zijn de Europese gebieden superieur. Qua charme en ervaring is het natuurlijk een compleet ander verhaal :). Maar ik denk dat het dan weer niet zo heel veel uitmaakt waar je nu echt gaat skien.

Als je een account hebt op wepowder (offpiste) of wintersporters zou je daar eens kunnen kijken en op alpinforum.com zijn er verslagen van de meest exotische gebieden te vinden (mn Starli is overal geweest).
Het is dan ook andersom: ik heb ruim twee weken niets te doen in Nieuw Zeeland en heb daar al rondgereisd ;)

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

ZieMaar!

Moderator General Chat
Aha :). Sowieso zou ik het ook wel doen als ik daar was, al lijkt me het wel een gesleep qua spullen, maar het idee is sowieso al cool, helemaal als je verder geen ander plannen hebt ;).

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

gambieter schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 02:47:Ben op het Zuid-Eiland en ga ook nadenken over de Christchurch opties *O*
Ik vond Christchurch zelf persoonlijk maar niks, maar was daar in hun zomer.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
ZieMaar! schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:33:
Aha :). Sowieso zou ik het ook wel doen als ik daar was, al lijkt me het wel een gesleep qua spullen, maar het idee is sowieso al cool, helemaal als je verder geen ander plannen hebt ;).
Het wordt huren, dus weinig gesleep ;)

Ik ga gewoon genieten en lui zijn :+

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-12 11:23

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Borromini schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:37:
[...]

Ik vond Christchurch zelf persoonlijk maar niks, maar was daar in hun zomer.
Ben eind vorig jaar geweest. Vond christchurch ook niets, maar queenstown ook niet, haha. Wanaka was veel relaxter.

In de buurt van Christchurch vonden wij Akaroa echt fantastisch, in christchurch waren de botanische tuinen erg relaxed om doorheen te wandelen.

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:09
Ben op het noordeneiland geweest, vulkaar skieen. Maar vond het tegenvallen, gelukkig was ik er maar 2 dagen. Oude liften, gebied niet echt mooi. Ik ben de Alphen gewend en die gebieden vind ik echt veel mooier. wel 10 jaar terug.

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-12 09:20
Christchurch is saai. Queenstown is 10x leuker. In ChCh is de nasleep van de aardbeving overal zichtbaar, de stad is daar zoveel jaar later door verzekeringsgerommel nog steeds niet bovenop.

Wanaka is niet heel ver van Queenstown, ook een echte buitensportstad. Ook veel wijngaarden enzo.

Vanuit Queenstown kun je bungeejumpen op de hoogste plek van NZ (134 meter), vonden wij erg vet. Arrowtown is leuk voor een middagje.

Wij hebben zelf de Kepler Track gelopen bij Te Anau, dat was echt een hoogtepunt, alleen is dat iets voor de zomer, niet hun winter.

Joejoe!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Zo, heb net de eerste pistes gedaan in Queenstown. Ik ben in het Remarkables skigebied, is wel ver rijden (ruim 45 min met bus). Heb alles gehuurd, inclusief kleding en helm. Is wel vroeg opstaan, de bus is er zo rond 07:50 :D

De roest zit flink in mijn systeem, maar het gevoel komt weer terug. Heb uiteindelijk 3 dagen ski-tijd, lekker relaxen :)

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-12 12:18

Wootlock

Evilution

gambieter schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 02:47:
Even mijn eigen topic een grote kick geven. Vorig jaar is het er niet van gekomen en ben ik een weekje in Sydney gaan plezieren ipv te skieen in Queenstown. Ik ga eind volgende week weer naar NZ, en nu is Queenstown wel geboekt.

Ik ga in ieder geval 1 week Queenstown, en heb nog een week niet gepland. Ben op het Zuid-Eiland en ga ook nadenken over de Christchurch opties *O*
Christchurch zou ik skippen, ben er in 2014 geweest en die zijn nog niet over de aardbeving heen.

"Don't let your dreams be memes"

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:59
Wootlock schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:23:
[...]

Christchurch zou ik skippen, ben er in 2014 geweest en die zijn nog niet over de aardbeving heen.
...2014. We zijn nu alweer vier jaar verder - ik zou toch verwachten dat ze nu grotendeels wel opnieuw opgebouwd hebben..?

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-12 12:18

Wootlock

Evilution

vanaalten schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:44:
[...]

...2014. We zijn nu alweer vier jaar verder - ik zou toch verwachten dat ze nu grotendeels wel opnieuw opgebouwd hebben..?
Ik zou het niet kunnen zeggen.
De aarbeving was in 2011, 3 jaar later zou ik verwachten dat er al wel het e.e.a opgebouwd zou zijn (wat niet het geval was)
Ik vermoed dan ook dat er wellicht wat is gebouwd maar dat er nog steeds veel lege plekken zijn.

"Don't let your dreams be memes"

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-12 10:38
Christchurch is redelijk aan het herbouwen, echter vooral normale huizen. De grotere projecten gaan minder snel. De prijzen zijn flink gestegen, en grote bouwbedrijven zijn iets te gretig geweest, er zijn er een paar in financiele problemen.
De meeste ski-gebieden zijn degelijk, een paar zijn door massatoerisme iets beter. Het is maar net wat je gewend bent of denkt nodig te hebben. Wandelen is inderdaad vooral zomers een goed idee, maar in de winter kun je sommige tracks ook met de mountainbike doen. Ook zijn er een paar hele lange fietsroutes, zoals de rail-trail, en er zijn er meer in de maak.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Goed, morgen ga ik door naar Dunedin, Otago voor het werk-deel van mijn trip. Queenstown was een interessante ervaring.

Pro:
- alles dicht op elkaar qua winkels, restaurants etc
- mooie omgeving met Lake Wakatipu, prachtig uitzicht e.d.
- Remarkables skigebied is lekker skieen, ben niet aan Coronet Peak toegekomen

Con:
- skigebieden vereisen behoorlijk stukje rijden, Remarkables was 45-50 minuten enkele reis
- skigebieden zijn klein; Remarkables heeft 4 stoeltjesliften, Coronet Peak 3.

Ik had 3 dagen geboekt voor skieen, maar de derde dag laten schieten. Vanwege vervoer moest ik om 06:45 opstaan, iets wat ik al niet doe als ik werk, en al helemaal niet op vakantie :( . Mijn lichaam vond het niet leuk en crashte een beetje. Toch in ieder geval weer even het skigevoel gehad ;)

Ben vandaag gaan fietsen: eerst via de boot over Lake Wakatipu naar Mount Hamilton, mountainbike mee, en dan een 14 km fietstocht door de heuvels, gevolgd door een BBQ lunch bij Walter Peak. Mmmmh, BBQ :p . Lekker gebunkerd, vooral de biefstuk, en met de stoomboot terug.

En bij terugkomst in het hotel een verjaardagskaart van het hotel, met drankjesvoucher en een reep lokale chocolade. Is op prijs gesteld :)

[ Voor 41% gewijzigd door gambieter op 12-08-2018 08:27 ]

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-11 16:14
Allereest, fijne taartdag!

Dan nu een semi-random vraag: Hoe vond je de uitdaging van de pistes in het skigebied?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Cranzai schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 08:46:
Allereest, fijne taartdag!

Dan nu een semi-random vraag: Hoe vond je de uitdaging van de pistes in het skigebied?
Dank. Ik heb me beperkt tot de blauwe runs, die waren breed en goed geprepareerd. Ik ben geen uitdagingspersoon ;) . Ik zag genoeg snowboarders veel plezier hebben op de moeilijkere stukken, en er waren ook wat zwarte pistes.

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-12 09:20
vanaalten schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:44:
[...]

Dat zou je denken, maar in februari 2017 was het nog niks. Familie die net buiten ChCh woont gaf ook aan dat iedereen er een beetje klaar mee is. Ze waren zelf al jaren niet meer naar het centrum geweest omdat er simpelweg niks te doen is.

Joejoe!

Pagina: 1