studen HBO Software engineering laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirr0r
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09-2024
Hallo Tweakers,

Ik ga komend schooljaar beginnen aan: HBO-ICT Software engineering
Nu ben ik een laptop nodig wat voor grotendeels schooldoeleinden moet voldoen.
Ook is mijn desktop nu een beetje outdated met mijn q6600 processor en 4gb ram :)
Dus ik zou er ook graag op kunnen gamen

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Software engineering tools en HBO dingen.
Gamen, wat niet perse op Ultra settings hoeft van mij.
Ik ben wel een enorme sucker voor VR :P het is niet een pre maat misschien toekomst gericht.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

1000 en misschien met als het echt niet anders kan een max van 1200

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Ja elke dag mee naar school

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Ik zat zelf te kijken naar de nieuwe Dell Inspiron 15 7000 gaming series
ook zag ik dat MSI in deze prijsklasse wel aantrekkelijke laptops had.

ik hoor het graag, ben niet heel merkgebonden maar acer sla ik voortaan af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
pricewatch: MSI GP62M 7RD-014NL (Leopard) ziet er interessant uit. Het grootste probleem bij deze eisen lijkt me om mobiliteit te combineren met de mogelijkheid om te gamen. VR-ready gaat binnen dit budget niet lukken.

Ook goed om dit even in de gaten te houden: [LBBG] Gamelaptop februari 2017 Het budget ligt daar wel een stukje hoger.

Of hier: [LBBG] mainstreamlaptop februari 2017 Het budget ligt hier met 900 euro weer wat lager en er wordt ook niet (persé) ingezet op gamen.

[ Voor 42% gewijzigd door Luit op 20-01-2017 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirr0r
MSI GP62M 7RD-014NL (Leopard) ziet er heel interessant uit!

een 1050 zou wel heel wenselijk zijn in ieder geval!

EDIT:

Na goed gelezen te hebben denk ik toch dat deze MSI GP62M 7RD wel mijn keuze wordt.
Nu nog even kijken hoe de service van MSI zit met garanties omdat ik er toch 4 jaar mee moet kunnen doen.

[ Voor 47% gewijzigd door Mirr0r op 20-01-2017 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirr0r
Nu ben ik dit weekend aan het twijfelen gekomen..

MSI GP62M 7RD-014NL

of

HP Omen 15 Ax-225nd

HP heeft een 1050Ti en IPS scherm + G-Sync. Maar heeft ram verdeeld in 2 x 4 gb en 128gb minder SSD(wel M.2)
MSI heeft 1050 zonder IPS en 1x 8gb maar dan wel 256ssd
beiden zijn evenduur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dosh
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-09 08:35
Mirr0r schreef op maandag 23 januari 2017 @ 08:56:

MSI GP62M 7RD-014NL

of

HP Omen 15 Ax-225nd

HP heeft een 1050Ti en IPS scherm + G-Sync. Maar heeft ram verdeeld in 2 x 4 gb en 128gb minder SSD(wel M.2)
beiden zijn evenduur.
Ik zit ook sterk te denken aan de Omen. Je geeft aan te (gaan) studeren. Je kun derhalve 10% korting krijgen op HP.

http://store.hp.com/Nethe...JOWwqTr19ECFROJdwoddCkFtQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsonurscreen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-09-2022
Bij de Mediamarkt:

Ik weet niet of dit in je straatje past - 4GB vidkaart + i7 Qcore!

ACER Aspire Nitro VN7-592G-773P

15,6 inch FHD • Intel Core i7-6700HQ • 8 GB • 128 GB SSD + 1 TB HDD • NVIDIA GeForce GTX 960M (4 GB)

*hint: de BTW-Dagen beginnen woensdag of donderdag bij MediaMarkt. Bereken je nieuwe prijs met 1.21: PRIJS = NIEUWE PRIJS*

Ikzelf ga ook een nieuwe kopen bij de BTW dagen, scheelt een slok op een borrel.

Edit: Ik zie net dat je Acer niet ziet zitten. De korting geldt ook voor andere merken natuurlijk :)

[ Voor 10% gewijzigd door Nielsonurscreen op 23-01-2017 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandamo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-07 20:49
Mirr0r schreef op maandag 23 januari 2017 @ 08:56:

MSI GP62M 7RD-014NL

of

HP Omen 15 Ax-225nd

beiden zijn evenduur.
Voor zover ik weet heeft de HP geen G-sync, staat iig niet op de productpagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dosh
Mandamo schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:26:
[...]

Voor zover ik weet heeft de HP geen G-sync, staat iig niet op de productpagina.
Op de algemene pagina staat dit wel.
Beschikt over NVIDIA® G-sync-technologie en een FHD-scherm*. Reken op snelle, soepele, ongelooflijk gedetailleerde games, zonder haperingen en met minimale invoervertraging.
http://store.hp.com/Nethe...NTyg8mI2NECFc-Udwod50UKng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirr0r
Ik heb gisteren rond gekeken bij d Mediamarkt. het zijn allemaal producten met GTX 9 serie en skylake processor. Nu ik toch een nieuwe laptop haal wil ik er ook een 7de generatie processor en een GTX 10-serie. Als ze deze nou met de BTW vrije dagen aanbieden dan weet ik het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandamo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-07 20:49
Klopt, maar het sterretje doet mij vermoeden dat dit niet voor alle modellen geldt. Bij dit duurdere model staat G-Sync namelijk wel specifiek vermeld:

http://store.hp.com/Nethe...ABH&p=c-OMEN-by-HP-laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dosh
Mandamo schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:56:
[...]

Klopt, maar het sterretje doet mij vermoeden dat dit niet voor alle modellen geldt. Bij dit duurdere model staat G-Sync namelijk wel specifiek vermeld:

Inderdaad opvallend. Heerlijk misleidend is de website van Dell. Het lijkt er inderdaad op dat de modellen met de 1050 (Ti) geen G-sync heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:32
Bedenk trouwens wel dat je elke dag met zo'n ding moet lopen. Dus ik zou hem niet te zwaar willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Mirr0r schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:54:
Ik heb gisteren rond gekeken bij d Mediamarkt. het zijn allemaal producten met GTX 9 serie en skylake processor. Nu ik toch een nieuwe laptop haal wil ik er ook een 7de generatie processor en een GTX 10-serie. Als ze deze nou met de BTW vrije dagen aanbieden dan weet ik het wel!
De BTW dagen zijn ook vooral een voorraadopruiming bij Mediamarkt. Ik heb een licht vermoeden dat 7000-serie laptops met een 1000-serie GPU erg weinig te vinden zullen zijn, en dan geef ik je meer kans in de winkel dan online. Zou ook zeker niet te lang wachten.

Als ik je (als afstuderende SE HBO'ert) een advies mag geven: ga voor een lichte machine met een mooi scherm, fijn toetsenbord en een sterke accuduur. Natuurlijk een SSD en een i5'je of hoger. Je ziet de eerste jaren veel 'schreeuwende' MSI's, Alienwares en andere ruimteschepen met LED-verlichting, maar de meeste studenten zijn na 2 jaar die 4kg (inclusief adapter immers) meeslepen wel zat.
Waar bij komt dat de GPU tegen die tijd outdated is en dat men toch iets nieuws wil. Bye bye, 2000 euro :P tweedehands is zo'n laptop immers ook niet veel meer waard.

Ik ben zelf heel average begonnen met een 600 euro laptop en heb die na 2 jaar ingewisseld voor een 13" ultrabook. Meer heb je als webdev sowieso niet nodig, en Visual Studio of het ontwikkelen van apps wil zeer goed, ook wel op zo'n systeem. Dat je kilo's minder hoeft mee te slepen en niet naar de stopcontacten hoeft te rennen, dat is winst. En een FHD scherm (dus geen schaling) geeft lekker veel werkruimte.
Gamen doe ik thuis op mijn desktop. Ik heb enkele maanden een HTC Vive gehad en die wil je gewoon lekker ingeplugd laten thuis, plus je hebt de prestaties van je desktop ook echt nodig.

Een compromis is wellicht de Dell XPS 15. Die ga je niet bij de Mediamarkt vinden en is ver boven je budget, maar het is een lichte laptop met goede accuduur en zelfs nog een beetje gaming performance.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Mandamo schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:56:
[...]

G-sync zit zeker niet op het goedkope model, dus dat kun je helaas vergeten inderdaad haha.
Het paneel is wel mooi, maar qua helderheid wat ondermaats. Echter, in vergelijking met een MSI laptop is het echt een dag en nacht verschil in een positieve manier. De (goedkopere) MSI's wil ik sowieso met klem afraden, heb 3 klasgenoten met dergelijke MSI laptops en ze hebben alle drie wel een probleem.

Lees alsjeblieft ook even de reviews van dezelfde laptop, maar dan met Skylake hardware, en de 960m.
pricewatch: HP Omen 15-ax010nd
De eerste is van mij, lees op zijn minst even de eerste 2 alinea's door, want zeker als student moet je een beetje oppassen. Ik heb namelijk een andere laptop kunnen kopen omdat ik de laptop nu in totaal al een week of 6 kwijt ben.

Mocht je echt lekker weinig willen uitgeven zou je natuurlijk donderdag de AX010ND van 899,- voor 743,- kunnen kopen bij de Mediamarkt.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirr0r
kuusj98 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:36:
[...]

G-sync zit zeker niet op het goedkope model, dus dat kun je helaas vergeten inderdaad haha.
Het paneel is wel mooi, maar qua helderheid wat ondermaats. Echter, in vergelijking met een MSI laptop is het echt een dag en nacht verschil in een positieve manier. De (goedkopere) MSI's wil ik sowieso met klem afraden, heb 3 klasgenoten met dergelijke MSI laptops en ze hebben alle drie wel een probleem.

Lees alsjeblieft ook even de reviews van dezelfde laptop, maar dan met Skylake hardware, en de 960m.
pricewatch: HP Omen 15-ax010nd
De eerste is van mij, lees op zijn minst even de eerste 2 alinea's door, want zeker als student moet je een beetje oppassen. Ik heb namelijk een andere laptop kunnen kopen omdat ik de laptop nu in totaal al een week of 6 kwijt ben.

Mocht je echt lekker weinig willen uitgeven zou je natuurlijk donderdag de AX010ND van 899,- voor 743,- kunnen kopen bij de Mediamarkt.
Hmm ik lees dus dat je gewoon een scheur in je laptop hebt gehad. Ik moet er in ieder geval 4 jaar mee doen.
Laat ik het zo zeggen ik ga de laptop zowel thuis als voor school gebruiken.
Mijn huidige desktop is echt verouderd dat ik World of warcraft moeilijk op medium settings speel.
Ik prefereer naar een 7nd gen cpu en 10 serie GPU om het toch nog een beetje futurebestendig te maken en de komende tijd ook nog kunnen blijven gamen op PC ipv alleen ps4 zeg maar :)

MSI die ik dan zou willen de GP62M 7RD valt volgens mij ook in de goedkope klasse of niet?
Nou valt mij het gewicht nog wel allemaal mee van de 2 keuzes die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Mirr0r schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:52:
[...]

Hmm ik lees dus dat je gewoon een scheur in je laptop hebt gehad. Ik moet er in ieder geval 4 jaar mee doen.
Laat ik het zo zeggen ik ga de laptop zowel thuis als voor school gebruiken.
Mijn huidige desktop is echt verouderd dat ik World of warcraft moeilijk op medium settings speel.
Ik prefereer naar een 7nd gen cpu en 10 serie GPU om het toch nog een beetje futurebestendig te maken en de komende tijd ook nog kunnen blijven gamen op PC ipv alleen ps4 zeg maar :)

MSI die ik dan zou willen de GP62M 7RD valt volgens mij ook in de goedkope klasse of niet?
Nou valt mij het gewicht nog wel allemaal mee van de 2 keuzes die ik heb.
Ik bedoel daar dan mee dat we onze laptop op dezelfde manier gebruiken, namelijk als student en dus iedere dag mee naar school. Een onbedoeld stootje hier of daar kan bij de HP Omen betekenen dat je op die zwakke plek een scheur krijgt, wat natuurlijk minder is als je de laptop een paar jaar wil gebruiken.

Qua performance scheelt het niet heel veel, de 1050 en de 960M (965M bij OC, dus 1050) zijn allebei niet super geschikt om een paar jaar mee te kunnen. Toekomstbestendig bestaat helaas niet, ik verzeker je dat je AAA games over 2 jaar al niet meer op fatsoenlijke framerates kan spelen. Battlefield 1 is bijvoorbeeld op dit moment net te doen op low bij 1080P. Daarnaast, als ik heel eerlijk ben speel ik zelden een game op mijn laptop. Hoewel de koeling relatief aan bijvoorbeeld een hoop MSI laptops vrij stil en goed is, kun je er nog steeds niet mee in een openbare ruimte gaan zitten vanwege het lawaai. MSI laptops hebben zelf een dedicated knop op de behuizing om de fans op 'game-modus' te zetten, bij ons in de klas a.k.a. de straaljagermodus. Wat een kabaal zeg :+

Qua gewicht scheelt het bij de nieuwe MSI series niet veel meer nee, qua dikte nog wel. Waar de HP Omen ongeveer 24mm dik is, is de MSI nog steeds 29mm dik. De vorige was zowel zwaarder en was 35mm dik. Je hebt ook nog de Dell Inspiron 7000 Gaming series, die qua uiterlijk een stuk minder ingetogen is dan de HP Omen (ligt dus aan je smaak), maar die wel 2.6KG weegt. 400 gram lijkt misschien niet veel, maar pak maar eens 3 telefoons op elkaar en dan voel je wel hoeveel 400 gram eigenlijk is >:).

Waar je ook nog goed op moet letten is de accu. Deze is bij de meeste MSI laptops namelijk maar een zeer magere 40Wh, tegenover 62Wh bij HP en 74Wh bij Dell. Ik haal met het scherm op het zachtste, power saving en nog de extra batterijbesparingsoptie in Windows 10 met gemak een uur of 10 op de accu. Bij normaal gebruik met scherm op maximale helderheid is dit een uur of 5 en bij gamen is dit een uur of 1-2. Extrapoleer dit maar naar andere accu-grootten en je merkt dat het bij MSI zeker niet overhoudt. Geloof me, er zijn momenten waar je 3 uur achter elkaar een hoorcollege krijgt en dan wil je niet op een houtje moeten bijten of je laptop het wel volhoud. Voordeel bij HP is dan nog dat je laptop binnen 30 minuten op 50% van zijn capaciteit zit, een soort snelladen dus.

Als laatste wil ik toch nog eens benadrukken dat een IPS paneel echt een prioriteit over de videokaart of opslag moet hebben, want vooral bij een laptop zit je (zoals ik nu, bij mijn nieuwe tijdelijke laptop) met een TN paneel constant met het scherm omhoog/omlaag te kloten om een beetje normale kleuren en contrast te houden.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyarch
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:54
Als je een beetje fatsoenlijk wilt gaan gamen moet je bij de GTX 1060 zijn, VR lukt sowieso niet met dat bedrag. Maar de vraag is welke soort games je erop wilt gaan spelen, als het LoL, csgo of mincraft achtige spellen zijn zit je prima met de GTX 1050. Zo niet dan ben ik bang dat je echt even moet doorsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokip7
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-06-2024
Gamen op een laptop is niet ideaal. Je bent al snel een hoop geld kwijt voor een fractie van de performance van een desktop van dezelfde prijs. VR op een laptop met een 1200 euro budget is helaas nog niet heel realistisch. De waarheid is dat je voor het draaien van IDEs, het versturen van mails, internetten, en het compilen van code geen enorm krachtige laptop nodig hebt. Het zwaarste wat je waarschijnlijk gaat doen is het draaien van VMs.

Een ander punt is dat game laptops vaak schermen van 15+ inch hebben. Als je elke dag met je laptop rondloopt zou ik zeker een 13-14 inch laptop aanraden. Ik zou vooral zorgen dat je laptop een Full-HD scherm en een batterij die 4 uur of langer meegaat heeft.

Overweeg je desktop te upgraden in plaats van naar game laptops te zoeken. Ik hoop dat dit helpt :P
Pagina: 1