[LBBG] mainstreamlaptop februari 20167
Voor de laptop best buy guide van februari zijn we weer eens op zoek naar een mainstreamlaptop. We noemen het mainstreamlaptop, maar met het budget dat we ervoor bedacht hebben (900eu) kun je tegenwoordig een prima laptop met behoorlijk dikke hardware kopen.Concreet zijn we op zoek naar een laptop met:
±15"-scherm, 1920x1080 of hoger en een ips-paneel
Ssd van liefst 256GB of meer
Eventueel een dedicated videokaart
En verder moet het natuurlijk ook gewoon een goede laptop zijn die een beetje stevig in elkaar zit en een goed toetsenbord en touchpad heeft.
We gaan de laptop testen op de redactie, dus op 23 januari om 08:00 hakken we de knoop voor de keuze door.
Kandidaten
Een lijstje met mogelijke kandidaten:Ik ben persoonlijk altijd wel gecharmeerd van de toetsenborden en de stevigheid van de thinkpads. Lenovo heeft onlangs de E570 uitgebracht, die je voor 900 euro kunt configureren met een i5-7200U/16GB ram/180GB ssd/fhd ips-scherm. (http://shop.lenovo.com/nl.../edge-series/e570/#SYSTEM) Denk dat het qua degelijkheid wel snor zit met dit ding, maar als je op de specs afgaat kun je wel meer voor je geld krijgen.
Zoals bijvoorbeeld de pricewatch: Medion Erazer P6661 (30019794) met een i5-6200U, GTX 950M, 8GB geheugen, 128GB ssd en 1TB hdd. Is 'officieel' bedoeld als gaminglaptop, maar heeft geen uiterlijk met de gebruikelijke 'gamerledjes' en dergelijke. Krijgt in de reviews op tweakers gemiddeld 4,5 ster en een aantal minpunten die ik meerdere keren tegenkom zijn de scherpe randjes van het scherm, touchpad, toetsenbord en geluidskwaliteit. De prijs/kwaliteitverhouding, snelheid en beeldkwaliteit komen bij de meeste reviews als pluspunten naar voren. Over de bouwkwaliteit zijn er gemixte gevoelens; die wordt 'robuust', maar in een andere review ook weer 'goedkoop' genoemd.
De pricewatch: HP Pavilion 15-bc010nd i5-6300HQ/8GB/fhd-scherm ips/256GB ssd. Goede specs voor dit geld (zelfs een quadcore-processor) We hebben 'm al eens gereviewd met andere specificaties (reviews: Laptop Best Buy Guide - Augustus 2016 Toen was de conclusie dat de plastic details van de (overigens aluminium) behuizing de boel wat goedkoop lieten aanvoelen, de schermhelderheid wat hoger had gemogen en dat je niet makkelijk bij de hardware kunt. Maar: de hardware is snel, het scherm is mat en de accuduur is goed.
Verder heb ik nog wat zitten zoeken bij Asus, waarbij de 15" Zenbook een goede kandidaat leek (pricewatch: Asus ZenBook UX510UX-DM102T totdat bleek dat ze er een tn-scherm in hebben gestoken

Dus: welke laptop mag het worden? of ben ik er een vergeten? laat het weten!
so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook