Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-05 13:48

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Nu woon ik in Nieuw Zeeland dus KPN bellen gaat weinig helpen denk ik zo :) Maar goed, routers zijn routers en VDSL is VDSL dus jullie inzicht blijft erg bruikbaar...want ik zie hem even niet meer.

Ik heb dus een VDSL2 verbinding met een aparte VDSL master filter en een nieuwe cat6 kabel tussen filter en het aansluitpunt in mijn bureau. Dus wat dat betreft zit dat wel snor.

Nu wonen we nogal ver van de exchange af, dus een supersnelle verbinding zal het nooit worden maar op het moment geeft de Fritz!Box 7490 een download van 32 mbit/s en een upload van 2 mbit/s:

Afbeeldingslocatie: https://s20.postimg.org/tmvstax99/Filter_VDSL_01.jpg

Nu had ik onlangs een storing waardoor er een Chorus (lees: KPN) monteur langs kwam en die vertelde mij dat ik eigenlijk 5.5 Mbit/s aan upload zou moeten krijgen - althans volgens zijn handheld device die hij aangesloten had het aansluitpunt in mijn bureau:

Afbeeldingslocatie: https://s20.postimg.org/n01sk38m5/IMG_0881.jpg

Om er zeker van te zijn dat we geen spoken zag, pakte hij een oudere TP-Link VDSL modem uit zijn auto , sloot deze aan en vroeg de verbinding informatie op via zijn telefoon:

Afbeeldingslocatie: https://s20.postimg.org/qxp29hvfh/IMG_0882.jpg

Prima. Hij melde een fout aan vanwege de 7490 en mijn ISP (2 Degrees) stuurde mij direct een nagelnieuwe 7490 toe. Ik sloot deze aan en hoewel hij wel marginaal betere download en upload geeft, is het nogaltijd ver weg van de 5.5 Mbit/s die ik kennelijk zou moeten krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://s20.postimg.org/6g8pbl8pp/new_router.jpg

Het probleem lijkt mij dan toch wel duidelijk bij de 7490 te liggen? Maar wat kan het dan zijn? Ik snap er niets van. Factory Reset helpt overigens ook niet. En hij staat wel ingesteld op max. performance, dus dat is het ook niet.

Is er een bekende reden waarom een 7490 maar de helft doet qua upload i.v.m. een oude TP-Link modem? Mis ik wat hier? :?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:19
Doe eens Max stability? Waar traint ie dan op in?

Ik zie wel vaker dat Fritzboxen lager intrainen dan een ander modem, dus heel vreemd vind ik het niet.

Verder, zou het kunnen dat je lijn gereset is en en de DSLAM je lijn opnieuw aan het finetunen is?

[ Voor 25% gewijzigd door krakendmodem op 19-01-2017 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ik zal hem eens op Max Stability zetten en kijken wat hij dan doet.

Iets lager zou ook geen probleem zijn maar minder dan 50% van de haalbare upload snelheid gaat er bij mij niet in? Wellicht werkt een Broadcomm chipset modem beter op deze lijn.

Wat betreft de DSLAM, dat denk ik niet. Ik heb met geen enkele 7490 ooit hoger gezien dan 2.3 Mb/s op de lijn. Maar zodra de TP-Link WD-9970 werd aangesloten gaf hij meteen 5.5 Mb/s upload aan. Dus dat kan hem ook niet zijn?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
krakendmodem schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:25:
Doe eens Max stability? Waar traint ie dan op in?

Ik zie wel vaker dat Fritzboxen lager intrainen dan een ander modem, dus heel vreemd vind ik het niet.
Op Max Stability geeft ie 20 Mb/s down en 1.5 Mb/s up dus dat gaat hem ook niet worden.
Verder, zou het kunnen dat je lijn gereset is en en de DSLAM je lijn opnieuw aan het finetunen is?
Nee, al maanden lang geeft hij slechts ~2 Mb/s upload aan. Misschien toch maar een goedkope TP-Link router ertussen zetten ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:31

Blokker_1999

Full steam ahead

Hoe zijn de lijnwaarden met de 7490?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:19
Zou de chipset wel kunnen zijn. Hier in NL heb ik net sommige Fritzboxen ook een lagere lijn snelheid dan met een modem van de provider zelf. In mijn geval was dat geen damp aangezien het abonnement altijd nog lager was dan de snelheid die de lijn aankon.

Hier zitten ook wel lui de er meer van weten ;)
Het grote xDSL-topic

[ Voor 15% gewijzigd door krakendmodem op 21-01-2017 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Blokker_1999 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 10:55:
Hoe zijn de lijnwaarden met de 7490?
Afbeeldingslocatie: https://s20.postimg.org/6ua1b6st9/new_router_2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s20.postimg.org/qdemkjrkt/new_router_3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:31

Blokker_1999

Full steam ahead

Op de modems van de technieker had je een attenuation op je verzend kant van ongeveer 18dB, met je FritzBox stijgt dit naar 23. Lijkt niet veel maar kan wel degelijk de oorzaak zijn. Toen de technieker zijn modem aansloot, was dat op dezelfde kabel als waarmee je eigen modem is aangesloten?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Blokker_1999 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:24:
Op de modems van de technieker had je een attenuation op je verzend kant van ongeveer 18dB, met je FritzBox stijgt dit naar 23. Lijkt niet veel maar kan wel degelijk de oorzaak zijn. Toen de technieker zijn modem aansloot, was dat op dezelfde kabel als waarmee je eigen modem is aangesloten?
Nee, een andere kabel. Ik heb de CAT6 kabel tussen modem en aansluitpunt ook vervangen, zonder resultaat.

Als ik mij goed herinner, had de technieker het aansluitpunt uitelkaar gehaald en zijn handheld meet-geval via clips direct op de kabel aangesloten. Het andere modem was volgens mij wel op het aansluitpunt aangesloten via een Ethernet kabel, denk ik. Dat weet ik niet meer zeker.... ik heb geen flauw idee hoe ik dat aansluitpunt kan uitsluiten als oorzaak?

Pagina: 1