Vraag

• Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 09:14
Ik ga binnenkort naar IJsland en wil mijn filterset (bestaande uit slechts een polarisatiefilter :)) daarvoor uitbreiden met een aantal ND-filters.Ik zit te kijken voor een LEE-filter van 6-stops (ND64), maar ik twijfel over een tweede filter met minder stops (die ik eventueel kan combineren voor een hoger aantal stops). Aangezien het om een flink bedrag per filter gaat zou ik graag willen weten wat jullie mij aanraden voor deze reis. Een GND heb ik overwogen, maar eigenlijk denk deze niet nodig te hebben omdat ik sowieso een statief meenemen en dus eventueel achteraf foto's kan combineren (bracket shots). Bij voorbaat dank!

Alle reacties

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Xirt schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:49:
Ik ga binnenkort naar IJsland en wil mijn filterset (bestaande uit slechts een polarisatiefilter :)) daarvoor uitbreiden met een aantal ND-filters.Ik zit te kijken voor een LEE-filter van 6-stops (ND64), maar ik twijfel over een tweede filter met minder stops (die ik eventueel kan combineren voor een hoger aantal stops). Aangezien het om een flink bedrag per filter gaat zou ik graag willen weten wat jullie mij aanraden voor deze reis. Een GND heb ik overwogen, maar eigenlijk denk deze niet nodig te hebben omdat ik sowieso een statief meenemen en dus eventueel achteraf foto's kan combineren (bracket shots). Bij voorbaat dank!
Voordeel van Lee (en Cokin ect) zijn voornamelijk de GND filters. Door de houder kun je zo'n filter op bijna iedere manier plaatsen en hoeft de horizon dus niet standaard in het midden.

Wanneer je die niet gebruikt lijkt een LEE setje me niet echt nodig.

Ik heb zelf de ND's van B+W (101, 102, 103, 106 en 110) en ben er erg tevreden over. De 110 heeft wel een kleurzweem maar de bigstopper van Lee heeft dat ook.

Leica MM + Sony A9

• Xirt
Bedankt voor je reactie! Ook in het geval van reguliere ND-filters heb ik eigenlijk dezelfde vraag in dat geval: welke filters (aantal stops) kan ik het beste nemen? Vijf filters wordt nogal prijzig :).

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 19:08
Ik had 2 3 stops nd filters mee en een gradueel filter mee. Alle combis gebruikt op ijsland.

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik had ook een aantal filters mee naar IJsland. Hou er rekening mee dat je constant aan het poetsen bent. Neem dus genoeg goede doekjes mee voor je filters.

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 05-11 22:48
Xirt schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 23:22:
Bedankt voor je reactie! Ook in het geval van reguliere ND-filters heb ik eigenlijk dezelfde vraag in dat geval: welke filters (aantal stops) kan ik het beste nemen? Vijf filters wordt nogal prijzig :).
Ik zou zelf een 3 en 6 stops meenemen. Zelf gebruik ik filters van Haida. Kwalitatief goed en ook fijn geprijst.

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:07

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik was ook fanatiek grijsverloopfilter gebruiker, maar ben er mee gestopt. Ik werd het zat om (onregelmatige!) kleurzwemen te corrigeren, opgescheept te zitten met donkere objecten boven de horizon (torens/bergen/bomen), nog meer spul waar krassen/stof op kunnen komen, nog meer gewicht om mee te slepen.

Nee sinds LR de mogelijkheid geeft om meerdere foto's samen te voegen heb ik mijn GND-filters niet meer gerbuikt...

Oeps verkeerd gelezen, het gaat om ND-filters 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Polariteit op 19-01-2017 08:10 ]

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zoals in (het grote filter topic) al vermeld heb ik de big stopper van Haida, die ik zonder kleurzweem kan gebruiken. Goedkoper dan Lee en volgens reviews gelijkaardige kwaliteit. Mijn houder is overigens van Hi Tech, maar ik versta dat er wel wat evolutie in deze markt is ontstaan de laatste jaren, meer bepaald door nieuwe prijsbrekers.

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 05-11 22:48
moozzuzz schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 09:00:
Zoals in (het grote filter topic) al vermeld heb ik de big stopper van Haida, die ik zonder kleurzweem kan gebruiken. Goedkoper dan Lee en volgens reviews gelijkaardige kwaliteit. Mijn houder is overigens van Hi Tech, maar ik versta dat er wel wat evolutie in deze markt is ontstaan de laatste jaren, meer bepaald door nieuwe prijsbrekers.
Ik gebruik de houder ook van Haida. Goede kwaliteit, compleet van aluminium. Bijvoorbeeld voor de Nikkor 14-24mm rond de €100 verkrijgbaar, dat is de 150mm versie, 100mm versie is nog wel voor minder te krijgen.

• Xirt
Ik heb een Benro FH100 (100x100) met CPL liggen, maar gezien de investering heb ik destijds nog geen filters bijgekocht. Op basis van bovenstaande denk ik dat mijn keuze voor een 6-stops filter om mee te beginnen een goede keuze is (ook omdat ik in de winter ga, dus een hogere stops filter hoop ik niet vaak te gaan gebruiken). Daarnaast zie ik verschillende reacties over een 3-stops filter, maar die is helaas niet te krijgen van dit merk. Zou ik met een 4-stops, 6-stops en CPL (rond de 1 stop) een goede dekking hebben of kan ik toch beter kijken voor een 2- a 3- stops filter van een ander merk om net wat meer licht door te laten. De GND laat ik dan even lopen aangezien dit ook kan met bracketing in post en ik dan minder last heb van de negatieve punten benoemd door marceltuit.

[ Voor 10% gewijzigd door Xirt op 19-01-2017 11:25 ]

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
1à2 stop verschil kan makkelijk overbrugd worden door sluitertijd, dus je hoeft geen 10 verschillende filter-varianten mee te pakken. Je kan ook stacken maar dat kan een kwaliteitsverlies geven. Tot slot verwacht ik dat jouw filterhouder ook gewoon andere merken aankan, waardoor je niet persé vast zit aan 1 merk.
Pagina: 1