Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rygir
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-03 05:45
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zou de gegevens van mijn Synology DS1512+ moeten synchroniseren. Ik wil ook mijn RAID controller een leuke pensioenopdracht geven.

Ik wil experimenteren met VLANs + jumbo packets en eventueel ZFS. (Ik wil een VLAN opzetten waarbinnen gecommuniceerd wordt met jumbo packets, ZFS voor data veiligheid).
Alternatief is experimenteren met XPenology, voor compatibiliteit met de Synology?

Dat experimenteren is maar tijdelijk, eens ik mijn tests heb gedaan is de bedoeling dus een backup van mijn andere NAS te hebben op een tweede locatie.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen specifiek maximum, hoop dat het exclusief schijven onder de 1000 euro kan blijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, een Areca 1231ML RAID controller.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb die Areca nog nooit echt volledig benut, er kunnen standaard 12 schijven op maar je zou de lanes ook kunnen delen met meerdere schijven... in ieder geval wil ik graag eens voor een volledig 12 schijven volume met RAID 6 gaan. Verder moet het ding in een kelder staan en enkel via het netwerk toegankelijk zijn.

Zijn er voorzorgen die ik moet nemen als ik met een backup battery power wil werken in de toekomst?

Minstens 30TB bruikbaar. Maar dat lijkt me geen probleem met 12 schijven om daar aan te komen... 6TB maal zeven en RAID6 en ik zit er over.

Ik heb hier wat bedenkingen bij en wil graag een tweede opinie :
  • Meer dan 12 schijven en lanes delen is mogelijk vragen om problemen?
  • RAID arrays met meer dan 6 schijven zijn kwetsbaar, mogelijk te kwetsbaar? RAID5 is schijnbaar onvoldoende voor de capaciteit van de huidige schijven en de respectievelijke foutenmarge.
  • Is deze kaart wel geschikt voor meer dan 12 schijven aan te sturen? Bij nieuwe modellen worden extenders ondersteund, ten tijde van deze kaart bestond dat volgens mij nog niet...dus ik weet niet goed hoe dat toen werkte.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik had 4 Seagate schijven, daarvan zijn er twee gesneuveld. Ik plan ze nog te gebruiken tot ze de geest geven maar ik denk dat ik liefst begin met een schone lei voor deze storage.

4TB HGST schijven gebruik ik thuis al, alsook 6TB WD Red en 3TB WD Red. Als ik het goed begrijp zijn NAS schijven, zoals die WD reds, voorzien van ander gedrag in geval van fouten (ze proberen minder lang en geven sneller op zodat RAID controller timeouts niet voorkomen hopelijk en de performance beter is bij falende schijven).
Dat is mijn begrip ervan, klopt dit en hoe essentieel vinden jullie het om NAS schijven te gebruiken? Is dit voor elke RAID opstelling van toepassing of enkel wanneer je een dedicated NAS apparaat koopt? Met andere woorden, als ik een RAID mirror in mijn desktop heb, is het dan ook beter om voor NAS schijven te gaan? Dit maakt uit voor mij omdat ik het liefst zoveel mogelijk dezelfde schijven in huis heb... als die namelijk ooit niet meer te krijgen zijn kan ik altijd een array afbreken en de schijven als hotspares voor de overige arrays gebruiken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Qua form factor had ik iets als een horizontale desktop case in gedachten. Iets wat ik plat in een rek kan leggen (omdat ik het voordeel niet zie van een tower), waarin minstens een veelvoud van 12 van die 3,5" schijven passen. Verder moet er alleen een moederbord in met RAM en CPU denk ik...

Dual LAN aansluitingen minstens. Voor redundantie & performance. Wanneer de LAN aansluitingen in bond staan geconfigureerd wil ik aan die bond meerdere VLANs kunnen toewijzen. En dus niet, zoals Synology me oplegt, ofwel voor bond ofwel voor VLANs moeten gaan.

Ik wil er op termijn een battery backup power voor voorzien, zodat hij netjes kan afsluiten bij stroomstoringen.

Ga je overklokken?
Nee natuurlijk niet, CPU lijkt me geen bottleneck.

Wat verwacht je van ons?
  1. Vinden jullie dit een goede toepassing van een RAID controller als deze?
  2. Wat voor power supply voorzie ik best? Moet ik ergens rekening mee houden als ik battery backup wil?
  3. Zijn RAID schijven belangrijk? HGST of WD Red?
  4. Is een platte, horizontale desktop case een slecht idee? Ik vind er amper in dit model...
  5. Waar moet ik op letten voor moederbord voor een NAS (behalve dat CPU en RAM er in passen en onboard LAN er op zit...)? Iemand die weet welke onboard LAN controllers geschikt zijn voor mijn wensen?
  6. Zijn er eigenlijk eisen voor de CPU met mijn wensen? Denk dat zelfs ARM, celeron, I3 en zo ongeveer alles volstaan, niet?
  7. Waar vind ik advies voor de keuze van het OS? Zelf dacht ik aan iets BSD gebaseerd voor ZFS ofwel XPenology, maar eigenlijk wil ik vooral gebruiksgemak en betrouwbaarheid eens ik klaar ben met experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 00:09
Tip. je vragen zijn best wel breed om een antwoord hierop te geven. Ik denk dat je in dit topic een heel eind kunt komen en daar specifiek je vragen kunt stellen: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

Tevens is het verplicht om ook eerst zelf met een voorstel te komen met wat je in gedachten hebt qua setup. Wat je nu namelijk vraagt is best wel te breed om specifiek op in te gaan. rack server (19inch) neem ik aan. hoeveel schijven wil je kwijt, wil je een ECC opstelling (neem aan van wel).
probeer voor dit topic dus eerst zelf een opzetje te maken. hoe kun je hier zien.
Handleiding Pricewatch