Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruilbom
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-02-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk word/excel/powerpoint. Geen zware videobewerking of gaming, wel snelheid en capaciteit. Ik heb vaak meerdere programma's tegelijk lopen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Hoeft niet goedkoop, maar ook niet absoluut highest-end. Moet een tijd kunnen meegaan. Mijn huidige pc heb ik 10 jaar geleden in elkaar gezet voor € 600,=.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen randapparatuur: 2 Samsung 223 BW schermen met DVI aansluiting . Evt. simpele optische muis en toestenbord. Ik ben allergisch voor ergonimisch gevormde toetsenborden en muizen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Videokaarten vind ik niet van belang, behalve dat ik 2 en misschien later 3 schermen wil kunnen aansluiten. Een SSD voor het besturingssysteem en 2 HDD's raid 1 voor opslag lijken mij genoeg.
Briljant geluid is ook niet van belang.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel i5 processor. Laag energieverbruik is fijn, maar niet ten koste van te veel prestaties.
Verder geen eisen.

Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken. Volgens mij bekort dat de levensduur van je systeem en ik wil betrouwbaarheid en degelijkheid.

Wat verwacht je van ons?[i]
Is mijn voorgesteld systeem hieronder evenwichtig? Zo veel mogelijk bang-for-buck is belangrijk. Ik heb 10 jaar geleden 2 hele goede pc's in elkaar gezet met hulp van best buy guides van Tweakers, maar tegenwoordig gaat het alleen maar over game pc's en daar heb ik niets mee. Ik snap weinig van de verschillen tussen de nieuwe moederboarden (Z270, H270 en kan niet goed vinden wat de verschillen zijn en of het belangrijk is om het nieuwste te hebben als je het systeem later wilt upgraden. Misschien wordt ik oud maar vroeger vond ik de uitleg op Tweakers veel overzichtelijker ;-). Ik kijk nu veel op hardware.inof voor informatie.

processor: Intel core i5 7400 boxed € 201,00
moederboard: Asus Prime Z270-A € 164,00
geheugen: Crucial Ballistix Tactical 16GB DDR4-3000 CL16 € 128
SSD: Samsung 960 Evo 500GB € 239,00
HHD: 2 x WD Red WD30EFRX, 3TB € 232,00
Voeding: Corsair RM750x € 110,00
Behuizing: Fractal design R5 € 110,00

Totaal € 1.184,00

Ik had liever de i5 7500 boxed omdat die sneller is, maar dan moet ik een aparte videokaart kopen. Het moederbord heb ik omdat het M2 heeft en de SSD met PCI express veel sneller moet zijn, maar volgens mij heeft die maar 1 dvi poort en geen VGA en dan heb ik een probleem met mijn monitoren. Misschien toch een ouwe GTX260 voor weinig van marktplaats halen en dan toch de i5 7500 boxed kopen. Zo'n ouwe videokaart werkt toch gewoon?

[ Voor 22% gewijzigd door ruilbom op 20-01-2017 10:26 . Reden: Eigen set-up toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:54

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Aangezien dit ontbreekt sluit ik voorlopig je topic. Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente best buy guides van mei, juli, september en november.

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Neem even contact op met me (pijltje naast mijn username, vervolgens "stuur bericht") als je een lijstje hebt, dan gooi ik je topic weer open, zodat je die erbij kan plaatsen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruilbom
Ik denk dat ik toch de i5 7500 boxed gaat nemen en dan een gtx260 videokaart. Kan iemand mij vertellen of dat gaat en of de samenstelling van mijn systeem goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Aan een i3 heb je ook ruim voldoende. Ik denk dat een i5 in elk geval overkill gaat zijn. Je kan eventueel denk ik zelfs af met een basis PC, eigenlijk. Ook heb je geen moederbord met Z-chipset nodig als je toch niet gaat overclocken.

Als je de basis gamePC neemt van reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2017, exclusief de videokaart, heb je ook een meer dan prima PC en ben je ongeveer 400 euro kwijt.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 24-01-2017 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:43
CH40S schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 14:04:
Aan een i3 heb je ook ruim voldoende. Ik denk dat een i5 in elk geval overkill gaat zijn. Je kan eventueel denk ik zelfs af met een basis PC, eigenlijk. Ook heb je geen moederbord met Z-chipset nodig als je toch niet gaat overclocken.

Als je de basis gamePC neemt van reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2017, exclusief de videokaart, heb je ook een meer dan prima PC en ben je ongeveer 400 euro kwijt.
Ik sluit me hier bij aan. Ik zou het systeem van CH40S als basis aanhouden en vanuit daar werken.

Het systeem dat hier aangedragen wordt:
- i5 7500 (zwaar overdreven), wanneer heeft hij iets te doen? Tenzij het gigagrote Excelsheet zijn.
- extra oude meuk videokaart? (GTX260), terwijl er in bijna iedere i3/i5 etc een gpu zit.
- 750 watt voeding, terwijl dat systeem nog geen 150 verbruikt zonder de GTX
- Z-serie moederbord waar geen meerwaarde uit is, omdat je er specifiek mee kunt overclocken, meerdere grafische kaarten samen laten werken, etc. Daar maak je dus helemaal geen gebruik van.
- Duur overclock-geheugen en met dit gebruik is de helft ook prima ook voor de komende jaren.
- Pci-E SSD (dit is nog de enige twijfel), maar voor jou gebruik, (10 jaar met een systeem) is een normale Sata-ssd al een huge verbetering (je geeft niet aan of je nu al een ssd hebt, dus is dit een aanname)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-06 15:19
Waarom wil je RAID 1? Dit is per definitie geen backup.

Wat is je huidige systeem overigens? Kans is aanwezig dat als je hier een SSD bijgooit, je het verschil met een nieuwe PC niet zou merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruilbom
Dank voor jullie reacties.

Ik heb wel vaak veel programma's (thunderbird, word, excel, firefox e.d.) tegelijk open staan en ik merk dat dat mijn huidige systeem langzaam maakt, maar misschien helpt windows een keer opnieuw installeren ook al een hoop. Anyway, die 4 cores wilde ik met name vanwege het aantal openstaande programma's

Ik wil overigens vooral een nieuwe pc omdat mijn systeem al een paar keer is uitgevallen. Komt denk ik doordat de voeding op aan het raken is, maar dat weet ik niet zeker.

Mijn huidige systeem heeft geen ssd en ik zat inderdaad ook te denken om een HHD te vervangen door een SSD voor het besturingssysteem, maar door het uitvalllen begin ik te denken aan de hele zaak vernieuwen.

Dat Z270 moederbord had ik bedacht omdat je dan een naar ik begrijp veel snellere pci express SSD kan nemen.

0 had ik voor de dubbele dvi aansluiting. Ik heb 2 DVI monitoren.

Raid 1 wilde ik omdat ik ervan begrijp, dat de tweede schijf dan juist wel een kopie is van de 1e schijf. Begrijp ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 499821

Check het pricewatch: MSI B250 PC Mate moederbord, veeeel goedkoper en heeft 2x een M.2 SSD aansluiting wat jij wilt, in Raid 1 is inderdaad een mirror raid op 2 schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Meerdere programma's tegelijk doet zelfs een moderne Pentium met 2 vingers in de neus. pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed Net zo hoog geklokt, veel goedkoper en als je over een paar jaar toch denkt tekort te komen koop je voor een leuk prijsje een gebruikte i5 of i7. Veel goedkoper dan nu meteen een i5 pakken.
Een Z270 bord is onnodig. M2 en RAID kan ook op H270. Pak dan meteen een mATX pricewatch: MSI H270M Mortar Arctic zodat je geen onnodig grote ATX behuizing hoeft te nemen pricewatch: Fractal Design Define Mini C.
h270 moederborden ondersteunen tot 3 beeldschermen mits de aansluitingen daarvoor aanwezig zijn. Het hierboven genoemde bord voldoet daaraan.
Geheugen loopt op B250 en H270 niet sneller dan 2400 MHz. Ik denk niet dat je met die taken ooit meer dan 8GB hebt gebruikt, waarom dan 2x teveel nemen. Begin met 8GB, upgraden kan altijd nog pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D240FSB
Een nvme is op papier erg snel, in de praktijk valt het tegen. Het verschil met een sata is in dagelijks gebruik verwaarloosbaar https://nl.hardware.info/...eleken-pcmark8-deelscores. Ik adviseer een sata ssd als en MX300, 750/850 EVO.
Een 750w voeding is nonsens voor een systeem dat niet eens de 100w aantikt. Pak de lichtste voeding van heel goede kwaliteit pricewatch: Seasonic G-series 360 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-07 17:20
Voor 260 euro heb je een geweldige office PC zo als de: reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2017
als je wilt kan je de SSD vervangen voor een 250GB of 500GB ipv de 125GB.

Waarvoor heb je 2x 3TB aan schrijfruimte nodig? een word document komt vaak niet boven de 10mb uit, met andere worden er passen 300.000 documenten op het schijfje.
gemiddelde foto grootte is 2,5mb
gemiddelde mp3tje is 5mb
gemiddelde film is tussen de 700mb en 10gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruilbom
OK, hete is me duidelijk, ik zit veel te hoog in de boom kennelijk. Dank voor de tips, ik ga ff een nieuwe setup maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 18:25
ruilbom schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 22:52:
OK, hete is me duidelijk, ik zit veel te hoog in de boom kennelijk. Dank voor de tips, ik ga ff een nieuwe setup maken.
goed idee!
Intel heeft de nieuwste pentiums ook HT gegeven dus zijn vergelijkbaar met i3's en een stuk goedkoper! pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-06 15:19
ruilbom schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 19:35:
Raid 1 wilde ik omdat ik ervan begrijp, dat de tweede schijf dan juist wel een kopie is van de 1e schijf. Begrijp ik dat verkeerd?
Je begrijpt het niet verkeerd. Voor de grootste redenen van dataverlies ben je echter niet beschermd. Als er brand is, en je computer smelt, ben je het mooi kwijt. Als je een foutje maakt en per ongeluk de verkeerde map verwijdert, ben je alles kwijt. Als je een stroomstoot door je net hebt lopen, ben je beide schijven kwijt. Als er ingebroken wordt door mensen die je PC graag mee willen nemen, ben je beide schijven kwijt. Het enige waar je wel tegen beschermd is disk failure. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een harde schijf heb gehad die van dag 1 op dag 2 er compleet mee kapte en ik er niets meer vanaf kon halen.

RAID 1 is om twee keer zo snel te kunnen lezen. Dit is echter compleet inefficient, aangezien je in dat geval beter een SSD kunt kopen.

Het advies voor back-up is zoals altijd een externe schijf op een externe locatie. Persoonlijk heb ik een schijf in mijn kluisje op mijn werk liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruilbom
Dank lactative voor je uitleg. Ik heb zelf 2 externe harde schijven, die ik elke week wissel tussen mijn huis en kantoor, zodat als het huis danwel mijn kantoor affikt, ik altijd van zowel mijn werkpc als mijn thuispc een kopie heb, dus gezien je uitleg hou ik het bij 1 HHD.

Ik heb een nieuwe set-up gemaakt met wat minder indrukwekkende specs:

processor; Intel Pentium G4560 Boxed € 57,95
moederboard; MSI H110- eco € 53,95
geheugen; Crucial CT2K8G4DFD8213 97,95
SSD: Crucial MX300 2,5" 275GB € 88,91
HHD WD Red WD30EFRX, 3TB € 116,00
Voeding Corsair Vengeance 400W € 69,21
Behuizing Cooler Master N200 window € 45,95

Totaal € 529,92

De I3, die ik eerst had bedacht heeft eigenlijk geen voordelen tov van de celeron G4560 boxed voor zover ik kan nagaan nu deze ook hyperthreading heeft en is wel veel goedkoper. SSD van 275 GB is ook meer dan genoeg. Ik gebruik nu 65 Gb en bewaar alles, ook de backups van het systeem op mijn HHD. Die laatste laat ik wel op 3 Tb. Dan kan ik al mijn muziek er op kwijt (bijna 1 Tb) en een zooitje systeembackups zonder dat het volloopt. Mijn huidige schijf van 500 Gb loopt iedere keer vol door automatische backups. ik heb ook nogal wat documenten en dan staat mijn muziek er nog niet eens op. 3 Tb is dus niet helemaal onzin ;-) en het prijsverschil met een kleinere schijf is niet heel groot.

Voor het geheugen heb ik maar 16 Gb genomen. 2 van 8Gb is relatief goedkoper dan 1 van 8 GB en in mijn beleving wordt het gebruik van intern geheugen ieder jaar groter, dus dan ben ik vast op orde. De voeding heb ik ook wat duurder genomen dan in de best buy guides, want ik vind de betrouwbaarheid daarvan heel belangrijk. Deze is volgens mij goed en betrouwbaar, al is het kennelijk een beetje overkill.

Volgens mij ben ik er zo wel uit. Ik hoor graag als er nog inconsistenties zitten in het systeem.

Iedreen super dank voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-06 12:53

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

WD Red schijven zijn primair voor in NAS-apparaten, voor meer continu gebruik, pak een WD Blue.
de i3 is natuurlijk wel hoger geklokt, en heeft een iets beter iGPU, al is dat voor jou niet van belang.
een window-versie is leuk, maar bedenk dat een dicht zijpaneel meer geluid tegenhoudt, ik zeg 't nu maar ;)
en informeer naar de BIOS-versie waarmee het moederbord geleverd wordt, de H110 Chipset ondersteund de chip pas na de laatste bios-update. ik zou toch even kijken of je niet beter 8gb kan gebruiken, ik vermoed dat dat genoeg is.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De Pentium G4560 werkt op een H110 bord mits dat bord is voorzien van een recent bios. Bij lang niet alle borden die in de winkel op voorraad zijn is dat het geval dus vraag het na voor aanschaf.

De Seasonic G series 360w is van nog iets betere kwaliteit en efficiënter dan de Vengeance 400w. Daarbij nog zelfs iets goedkoper en veel beter verkrijgbaar.

Waarom een behuizing met window? Wat valt er te zien? Zo fraai zien de onderdelen er niet uit en hetzelfde geldt voor de N200 met raam. De casefans zijn ook niet bepaald stil. Een pricewatch: Thermaltake Versa H15 Closed is dan een betere keuze als het rond dat budget moet zijn. Wellicht een pricewatch: Cooltek MT-03?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Als ik zo een beetje door je topic heen lees is onderstaande lijstje wel geschikt. Je zou het moederbord kunnen vervangen door de pricewatch: MSI H110M ECO. Zoals ACB2401 ook aangeeft, Seasonic 360W is een betere en goedkopere voeding. Persoonlijk ben ik erg fan van deze case, mooi compact maar perfect voor deze build.

Succes!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 57,95€ 57,95
1Gigabyte GA-B250M-D3H€ 89,90€ 89,90
1WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 98,95€ 98,95
1Cooler Master Elite 110€ 41,95€ 41,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 97,95€ 97,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 63,95€ 63,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 88,63€ 88,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 539,28

Denk overigens even na of je Wifi wilt?

Edit: Zie onderstaand. Moederbord past niet hierin, foutje. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

colvano schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:43:
Als ik zo een beetje door je topic heen lees is onderstaande lijstje wel geschikt. Je zou het moederbord kunnen vervangen door de pricewatch: MSI H110M ECO. Zoals ACB2401 ook aangeeft, Seasonic 360W is een betere en goedkopere voeding. Persoonlijk ben ik erg fan van deze case, mooi compact maar perfect voor deze build.

Succes!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 57,95€ 57,95
1Gigabyte GA-B250M-D3H€ 89,90€ 89,90
1WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 98,95€ 98,95
1Cooler Master Elite 110€ 41,95€ 41,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 97,95€ 97,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 63,95€ 63,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 88,63€ 88,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 539,28
toon volledige bericht
Alleen gaat het moederbord daar niet in passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruilbom
OK, nogmaals de boel een beetje aangepast en nu maar meteen besteld:

Intel Pentium G4560 Boxed € 58,80
MSI H270M Mortar Arctic € 117,00
Crucial CT8G4DFD8213 € 56,90
Crucial MX300 2,5" 275GB € 93,85
WD Blue WD30EZRZ, 3TB € 105,95
Seasonic G-series 360 watt € 63,95
Thermaltake Versa H15 € 43,00

boardje wat geupgrade vanwege mogelijke biosproblemen en hiermee kan ik denk ik langer vooruit. Om te compenseren 8 Gb RAM minder genomen en de behuizing aangepast op aanraden van jullie. Window leek me wel grappig en kost bijna niets extra, maar als het meer geluid maakt hoeft het niet.

Nogmaals dank iedereen en als ik het in elkaar heb gezet geef ik wel feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruilbom
Ik heb alle onderdelen ontvangen en de pc in elkaar gezet, windows 10 pro geinstalleerd en het werkt prima. Veel sneller dan mijn oude pc, dus meer dan de G4560 was inderdaad overkill geweest. Helaas is de Voeding een maandagmorgenexpemplaar. De pc startte eerst niet op, maar toen ik wat aan de bedrading rommelde, deed hij het ineens wel. De aansluitingen op het moederbord gecheckt en die zitten muurvast, dus daar zal het niet aan liggen. Ik heb de voeding maar weer uitgebouwd en wacht op een nieuwe.

Overigens ben ik ook niet zo te spreken over de behuizing van Thermaltake, de Versa H15. Een schroefgat voor de bevestiging van het moederbord is lam en de gebruiksaanwijzing is bijzonder onduidelijk. De slides voor harde schijven passen niet lekker en het geheel ziet er wat weinig verfijnd uit. Erger is, dat mijn oude DVD speler niet past. er zit een fan-aansluiting op het moederbord in de weg. De DVD speler hangt er nu half uit. Nu was ik toch niet echt van plan om er een DVD speler in te stoppen, maar toch, het zou moeten passen. Volgende keer neem ik een andere kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Versa H15 is een vrij ondiepe behuizing. Het klopt dat daardoor icm een moederbord met 4 geheugensloten een dvd drive niet zou kunnen passen doordat de drive het moederbord iets overlapt. Met een bord met 2 geheugensloten is dat probleem er niet. Had je de dvd drive vermeld als onderdeel die je mee wilde nemen dan had ik de Versa H15 niet geadviseerd.
Je overige opmerkingen herken ik niet bij mijn Versa H15. Alles past perfect en niets draait dol. Waarschijnlijk heb je met de behuizing ook een maandagochtend exemplaar. Als je niet tevreden bent kan je binnen 14 dagen na aanschaf beroep doen op het retourrecht en een andere behuizing uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruilbom
Dank voor de tip ACB2401, maar ik ga niet moeilijk doen. Die DVD speler heb ik er alleen ff in gehangen om een installatieDVD te gebruiken. Hij is er nu al weer uit. De rest zit er nu in en dat laat ik lekker zo.

Dank voor je hulp.
Pagina: 1