Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...Hallo,

Ik heb een ssd gekocht (https://www.ssdcenter.nl/...ml#product_specifications) van 120 gb en ik zou graag alleen het besturingssysteem op mijn ssd zetten. Ik wil dan ook gewoon deze editie van windows houden en verder geen bestanden verliezen. Is hiervoor een mogelijkheid zonder mijn bestanden te verliezen?
Bij voorbaat dank! :)

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Windows 10 Pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Ik heb al redelijk wat gezocht op google en ik kan alleen dingen vinden van het compleet overzetten.

Beste antwoord (via Verwijderd op 14-01-2017 21:46)

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:26:
Mijn vraag
...Hallo,

Ik heb een ssd gekocht (https://www.ssdcenter.nl/...ml#product_specifications) van 120 gb en ik zou graag alleen het besturingssysteem op mijn ssd zetten. Ik wil dan ook gewoon deze editie van windows houden en verder geen bestanden verliezen. Is hiervoor een mogelijkheid zonder mijn bestanden te verliezen?

...Windows 10 Pro

...Ik heb al redelijk wat gezocht op google en ik kan alleen dingen vinden van het compleet overzetten.
Wat bedoel je precies met alleen het OS overzetten? Dus geen andere programma's (opnieuw installeren?) en persoonlijke data uit bv 'Users' map? Dan kan je clone software gebruiken en handmatig bestanden selecteren die je wel en niet over wil zetten. Ik weet zo niet of deze bij jouw SSD wordt geleverd, maar je kan het hier proberen.

Dat lijkt Acronis te zijn, dus dan heb je de opties om het handmatig (manual) in te stellen. Daarna verschijnen de opties (bij mijn versie in ieder geval) en een kopje 'What to exclude'.

Dan zelf even uitvogelen welke bestanden je nodig hebt om alleen je OS te laten werken. Weet ook niet uit eigen ervaring of dat mooi verloopt ivm register van je OS. Dus misschien zit je toch vast aan alles of niets.

Sowieso verdient alles opnieuw installeren meestal de voorkeur.

Si vis pacem, para bellum

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:41
Waarom alleen het besturingssysteem?, een ssd heeft pas echt voordeel als je ook alle andere veel gebruikte programma's erop zet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 13:16
clonen met bv minitool https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

uitleg: https://nl.hardware.info/...n-met-correcte-uitlijning

[ Voor 93% gewijzigd door mach2 op 14-01-2017 21:36 ]

Hallo

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:26:
Mijn vraag
...Hallo,

...Windows 10 Pro

Wat bedoel je precies met alleen het OS overzetten? Dus geen andere programma's (opnieuw installeren?) en persoonlijke data uit bv 'Users' map? Dan kan je clone software gebruiken en handmatig bestanden selecteren die je wel en niet over wil zetten. Ik weet zo niet of deze bij jouw SSD wordt geleverd, maar je kan het hier proberen.

Dat lijkt Acronis te zijn, dus dan heb je de opties om het handmatig (manual) in te stellen. Daarna verschijnen de opties (bij mijn versie in ieder geval) en een kopje 'What to exclude'.

Dan zelf even uitvogelen welke bestanden je nodig hebt om alleen je OS te laten werken. Weet ook niet uit eigen ervaring of dat mooi verloopt ivm register van je OS. Dus misschien zit je toch vast aan alles of niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ex Nunc schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:45:
[...]

Dat lijkt Acronis te zijn, dus dan heb je de opties om het handmatig (manual) in te stellen. Daarna verschijnen de opties (bij mijn versie in ieder geval).

Ja vooral mijn windows, misschien ook andere dingen zoals Photoshop maar dat kan je volgensmij gewoon naar je ssd "slepen", je OS overzetten gaat als ik het goed begrijp dus gewoon met cloon software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:47:
[...]

Ja vooral mijn windows, misschien ook andere dingen zoals Photoshop maar dat kan je volgensmij gewoon naar je ssd "slepen", je OS overzetten gaat als ik het goed begrijp dus gewoon met cloon software.
In principe dus wel, maar zoals gezegd is het wel een 'vuile' methode. Je neemt je OS, drivers, etc mee, maar ook het register, waar oa alle programma's in staan opgeslagen. Als die er niet meer zijn op de nieuwe SSD, dan werkt dat raar en moet je dat weer opruimen. Zoals gezegd heb ik hier geen ervaring mee wat voor gevolgen dat oplevert. Dat moet je zelf nog even uitvogelen.

Ook goed opletten dat je na het clonen alleen de SSD aansluit. Niet de andere HDD/SSD ook waar dan nog het oude OS op staat ook erbij. Als je van HDD naar SSD gaat ook nog kijken hoe je dat moet optimaliseren, want ze moeten anders benadert worden. Daar kan bv SSD Tweaker bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar is er dan geen mogelijkheid om én een hdd én een ssd te hebben --> de hdd voor gewone bestanden en de ssd voor de grote programma's en Windows?
Want dan moet je je Windows opnieuw op je ssd installeren toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:16:
Ja maar is er dan geen mogelijkheid om én een hdd én een ssd te hebben --> de hdd voor gewone bestanden en de ssd voor de grote programma's en Windows?
Want dan moet je je Windows opnieuw op je ssd installeren toch
Die mogelijkheid is er wel. Die sluit je weer aan de tweede keer dat je de boel opstart, volgens mij. Is al weer even geleden dat ik het gedaan heb. Dan verstoor je de MBR (vanaf welke schijf moet worden opgestart) niet meer en kan je van de oude schijf de Windows installatie afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ex Nunc schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:31:
[...]

Die mogelijkheid is er wel. Die sluit je weer aan de tweede keer dat je de boel opstart, volgens mij. Is al weer even geleden dat ik het gedaan heb. Dan verstoor je de MBR (vanaf welke schijf moet worden opgestart) niet meer en kan je van de oude schijf de Windows installatie afhalen.
Okay dus eerst klonen, daarna alleen met ssd opstarten (of met de drive waar je OS op staat), en daarna de tweede keer kan je je hdd er weer bij doen.
En hoe verwjder je oude windows dan van de andere drive?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2017 22:41 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.