Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...Hallo,

Ik heb een ssd gekocht (https://www.ssdcenter.nl/...ml#product_specifications) van 120 gb en ik zou graag alleen het besturingssysteem op mijn ssd zetten. Ik wil dan ook gewoon deze editie van windows houden en verder geen bestanden verliezen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Windows 10 Pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Ik heb al redelijk wat gezocht op google en ik kan alleen dingen vinden van het compleet overzetten.

Beste antwoord (via Verwijderd op 14-01-2017 20:43)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:21

MsG

Forumzwerver

Ja, en dan bij elke installatie van software die je NIET op de SSD wil de locatie veranderen.

Overigens waarom koop je anno 2016 nog een SSD van 120 voor 54 euro? Voor enkele tientjes meer heb je het dubbele.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:53

TommieW

Numa numa.

Gewoon een back-up maken en Windows en je applicaties opnieuw installeren.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:07
dat gaat niet, je kan je huidige schijf klonen naar je ssd of je Windows opnieuw installeren op je ssd en je applicaties opnieuw installeren

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

USBstickje met Windows erop in je systeem steken en vanaf daar installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TommieW schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:25:
Gewoon een back-up maken en Windows en je applicaties opnieuw installeren.
En dan windows en mijn applicaties opnieuw installeren op mijn SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:07
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:30:
[...]

En dan windows en mijn applicaties opnieuw installeren op mijn SSD?
Ja

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Downloader_NL schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:26:
dat gaat niet, je kan je huidige schijf klonen naar je ssd of je Windows opnieuw installeren op je ssd en je applicaties opnieuw installeren
En ik kan ook niet een back-up maken van alles behalve van windows. Daarna alles op de hdd verwijderen, en windows opnieuw installeren op mijn SSD. En daarna de back-up terugzetten op mijn HDD?
Maar kan ik daarna dan wel al mijn andere bestanden nog naar mijn HDD zetten?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2017 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:33:
Maar kan ik daarna dan wel al mijn andere bestanden nog naar mijn HDD zetten?
Waar heb je die files nu staan dan?
Een SSD is niets anders dan een HDD als het komt om het opslaan van bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:34:
[...]

Waar heb je die files nu staan dan?
Een SSD is niets anders dan een HDD als het komt om het opslaan van bestanden.
Dus als ik het goed begrijp is het enige wat ik hoef te doen het opnieuw installeren van windows op mijn SSD?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ja, en dan bij elke installatie van software die je NIET op de SSD wil de locatie veranderen.

Overigens waarom koop je anno 2016 nog een SSD van 120 voor 54 euro? Voor enkele tientjes meer heb je het dubbele.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MsG schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:39:

Kost dat eigenlijk geld, het opnieuw installeren?
Dus dan zou ik voor de 240 gb versie moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hoezo zou herinstalleren geld kosten?

Ik zou zelf voor een grotere SSD gaan. Zelfs 240/256GB zit zo vol. Tegenwoordig is 500GB al prima betaalbaar, dus dat zou mijn keuze zijn. 120GB is echt te klein, ik zou echt voor 't dubbele gaan als dat binnen je budget valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:46:
Hoezo zou herinstalleren geld kosten?

Ik zou zelf voor een grotere SSD gaan. Zelfs 240/256GB zit zo vol. Tegenwoordig is 500GB al prima betaalbaar, dus dat zou mijn keuze zijn. 120GB is echt te klein, ik zou echt voor 't dubbele gaan als dat binnen je budget valt.
Ok heel erg bedankt! Ik heb nog een laatste vraag, ik heb net even opgezocht hoe je je windows opnieuw installeert en er stond dat je dan wel al je bestanden kwijt raakt. Tenzij je de optie "behoud persoonlijke bestanden". Maar welke bestanden vallen onder persoonlijke bestanden.
En je krijgt toch terwijl je hem opnieuw installeert de keuze op welke schijf je hem wilt installeren?
Sorry voor al de vragen ik ben een beetje een noob :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je schijf is nieuw (dus leeg), dus wat staat erop dat je kwijt zou kunnen raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:56:
Je schijf is nieuw (dus leeg), dus wat staat erop dat je kwijt zou kunnen raken?
Nee de bestanden die nu op mijn HDD staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:59:
[...]

Nee de bestanden die nu op mijn HDD staan.
Die staan er totaal los van, zal je gewoon weer precies als dezelfde schijf terug zien.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HeatWave schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:02:
[...]

Die staan er totaal los van, zal je gewoon weer precies als dezelfde schijf terug zien.
Gewoon windows opnieuw installeren, ssd als locatie kiezen bij installatie, "persoonlijke bestande behouden" kiezen en dan houd ik alles en staat mijn OS op mn SSD? Best simpel dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Hoe groot is je huidige schijf? Bij diverse SSD's zit kloonsoftware. Het klonen van een SSD is namelijk vaak goed genoeg, dan hoef je niet helemaal Windows opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MsG schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:18:
Hoe groot is je huidige schijf? Bij diverse SSD's zit kloonsoftware. Het klonen van een SSD is namelijk vaak goed genoeg, dan hoef je niet helemaal Windows opnieuw te installeren.
500 gb. maar ik heb maar 61 gb in beslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Bij de wat betere kloonsoftware kan je dan eerst je huidige partitie van je normale HDD verkleinen naar bijvoorbeeld 120GB, en dat je daarna die partitie kloont naar de volledige SSD. Dat scheelt je weer een herinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MsG schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:03:
Bij de wat betere kloonsoftware kan je dan eerst je huidige partitie van je normale HDD verkleinen naar bijvoorbeeld 120GB, en dat je daarna die partitie kloont naar de volledige SSD. Dat scheelt je weer een herinstallatie.
Oooooh en dan kan ik wel m'n hdd en m'n ssd houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:18:
[...]

Oooooh en dan kan ik wel m'n hdd en m'n ssd houden
Je kunt sowieso meerdere drives gebruiken.
Het enige dat ik wel zou doen bij het installeren is alleen je SSD aansluiten, je HDD niet. Dan weet je zeker dat hij niet toevallig de bootsector op je HDD wegschrijft ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 20:04

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

MsG schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:03:
Macrium Reflect Free, werkt perfect.
Goed lezen, maar daarna heb je de boel gekloond, partitie passend gemaakt en SSD aligned overgeschopt.
twee sata kabeltjes wisselen, evt. BIOS boot volgorde instellen en ready set go.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ElMacaroni schreef op zondag 15 januari 2017 @ 02:17:
[...]

Macrium Reflect Free, werkt perfect.
Goed lezen, maar daarna heb je de boel gekloond, partitie passend gemaakt en SSD aligned overgeschopt.
twee sata kabeltjes wisselen, evt. BIOS boot volgorde instellen en ready set go.
Hoezo de kabeltjes verwisselen en waar moet ik de bios boot naar veranderen? (met F8 in startscherm)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Ik wissel de kabels altijd. Daarna in het BIOS controleren of als opstartschijf de SSD geselecteerd staat. Zo niet, goed zetten. Kijk bij "Boot Order" en "First Boot Device" oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ElMacaroni schreef op zondag 15 januari 2017 @ 11:53:
Ik wissel de kabels altijd. Daarna in het BIOS controleren of als opstartschijf de SSD geselecteerd staat. Zo niet, goed zetten. Kijk bij "Boot Order" en "First Boot Device" oid.
Heel erg bedankt! Nog een laatste ding, wat bedoel je met de partitie gemaakt en SSD aligned overgeschopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Doet Reflect automagisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:43
Je windows 10 app's kan je ook naar een andere schijf dan je os zetten, (als je met een game app van +16GB zit)
Tik op je windows toest, en typ 'opslag' en klik daar dan op.
Kies dan voor de opslaglocaties van de app's voor je andere hdd.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Pagina: 1