Harde schijf niet meer zichtbaar

Pagina: 1
Acties:

• Thrilled
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08-2024
Aloha en help! :'(

Ik heb sinds vanavond geen toegang meer tot mijn 2e harde schijf, nadat ik een externe harde schijf (met dezelfde drive-letter) had aangesloten op de pc.

Na het afkoppelen zag ik alleen nog maar mijn interne SSD van 240 GB waar Windows op geïnstalleerd staat, maar niet de interne opslag-schijf van ca. 2 TB. Nu krijg ik hem ook niet meer terug ;w

Pogingen:
- Externe HDD weer terug aansluiten, drive-letter veranderen en loskoppelen.
- In Disk Management zoeken naar de vermiste schijf; niet gevonden
- In Disk Management heb ik wel ineens 2 DVD-drives terwijl ik er maar 1 fysiek heb. De andere lijkt virtueel en komt steeds terug na het verwijderen hiervan.
- Alle drivers van het moederboard opnieuw gedownload (chipset, sata)
- Systeemherstelpunt van 7 januari teruggezet (gisteren kon ik nog wel op de interne harde schijf)
- Diverse reboots
- In de BIOS gekeken of daar de harde schijf nog wel zichtbaar was en daar zag ik de volgende vreemde zaken:

In het hoofdscherm klik ik op 'SATA information' en zie ik de schijf wel (Western Digital = WDC .. i guess) maar met 0.0 GB???
Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/p7jx04v61/image.jpg

Onder Boot Options ziet hij wel weer de volledige grootte van de schijf:
Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/ow2gndeq1/image.jpg

Idem voor Boot Override
Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/650jd7k5l/image.jpg

Ik ben inmiddels door mijn opties heen, wat is hier gebeurd? :'(

Systeem:
Windows 8 Pro - 64 bits
Intel Core i5 4670 3.4 Ghz
Asus B85M-E Moederbord
Crucial 2.5" M500 250 GB SSD
WD Green WD20EZRX 2 TB harde schijf
Club 3D Radeon HD 7970 3 GB videokaart
16 GB RAM Geheugen (Corsair Vengeance)
Seasonic M12II 520 W voeding

[ Voor 7% gewijzigd door Thrilled op 14-01-2017 19:30 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
Heb je iets gedaan als een iso of harde schijf verbonden aan een dvd, om bijv iets te installeren.
Software die dit kan , verwijder deze software eens.
Misschien heeft je externe hd iets geïnstalleerd?

In veilige mode booten?

• Thrilled
jan99999 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:40:
Heb je iets gedaan als een iso of harde schijf verbonden aan een dvd, om bijv iets te installeren.
Software die dit kan , verwijder deze software eens.
Misschien heeft je externe hd iets geïnstalleerd?

In veilige mode booten?
ik heb eerder deze week een windows 10 ISO gedownload, maar ik heb geen brander in mijn PC zitten. Dus heb de ISO gekopieerd op een USB naar een laptop; idem voor alle andere ISO's die ik wel eens download. Dus ja; ik rommel wel eens wat met ISO's, maar in mijn geheugen heb ik niks raars gedaan?

Mijn externe HDD verdenk ik nu inderdaad van een virusje of andere gekke meuk; maar dat lijkt mij stap 2. Ik zou heel graag mijn schijf weer terug willen i.v.m. een foto-archief wat daar op staat.

In veilige modus booten ga ik nu proberen...

• Thrilled
De veilige modus leverde niks op helaas..

Hoe groot is de kans dat als ik windows opnieuw installeer op mn ssd dat hij de hdd weer ziet (met behoud van de huidige data uiteraard?)

[ Voor 13% gewijzigd door Thrilled op 14-01-2017 23:31 ]

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

Ga eens naar apparaatbeheer (devmgmt.msc) en kijk onder schijfstations bij jouw drive met de eigenschappen wat het volume van deze drive is, of ken een andere nieuwe letter toe.
Hierna zal je drive weer te zien moeten zijn en kun je dit in Disk Management weer goed zetten.

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

• Thrilled
Daar staat hij niet bij, kzie alleen de ssd

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:35

Pierre

Van nature lui!

Ben bang dat je HD overleden is (hoop het trouwens niet)

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Thrilled
Sommige programma's willen niet eens meer opstarten (google chrome), de pc draait langzamer, heeel vreemd..

/edit

Net de voeding- en data kabels gewisseld van de SSD naar de HDD en andersom, maar hij blijft de HDD niet zien. De kabels werken dus prima, ik heb de HDD nu los voor me liggen en Windows opnieuw geïnstalleerd op de SSD, misschien dat hij hem straks weer herkent (ben bang van niet..) :'(

Wat is het beste; de schijf naar een plaatselijk ICT-bedrijfje brengen in de hoop dat zij nog wat data kunnen trekken van de schijf? Kan ik dit eventueel ook zelf?

[ Voor 68% gewijzigd door Thrilled op 15-01-2017 10:50 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:59
Ja hoor, eerst goed inlezen en er rustig voor gaan zitten voordat je wat doet.
Thematopic: Datarecovery

• Thrilled
ik had ook nog een externe HDD met usb aansluiting, ik had dat ding gedemonteerd zodat ik de 'koppel'-module los kon maken. Deze heb ik nou op mijn interne HDD aangesloten en geprobeerd met een usb-aansluiting te benaderen op een laptop. Ik hoor dat de schijf wel gaat draaien, dus hij is niet helemaal overleden.. Probleem is alleen dat de laptop hem ook niet ziet als externe hdd..

/edit

Net de HDD weer terug aangesloten in de PC, nu zie ik in Disk Management wel 'Disk 1 - Unknown - Not initialized' staan. Alleen het initializeren lukt dan weer niet :'(

Bij GPT geeft hij aan "The specified disk is not convertible because the size is less than the minimum size required for GPT disks."

Bij MBR geeft hij aan "Incorrect function"

.. zucht..

[ Voor 33% gewijzigd door Thrilled op 15-01-2017 13:23 ]

Verwijderd

Net de HDD weer terug aangesloten in de PC, nu zie ik in Disk Management wel 'Disk 1 - Unknown - Not initialized' staan. Alleen het initializeren lukt dan weer niet
Wil je de data op de HDD behouden ja of nee? Want initialiseren betekent in feite formatteren en daarbij gaat (een deel van) je data verloren.

Je hebt waarschijnlijk last van bad sectors of kabelfouten. Daarvoor zul je SMART moeten raadplegen. Dat kan in Windows met CrystalDiskInfo of met een Ubuntu USB stick. Zie in het bijzonder dit topic: Check je SMART.

Als er data op de schijf staat die je wilt behouden, moet je geen andere dingen en zo snel mogelijk de SMART veiligstellen zodat je weet wat de volgende stap is. Andere dingen, zoals de disk 'initialiseren' verkleinen de kans dat je data terug gaat krijgen.

• Thrilled
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:05:
[...]

Wil je de data op de HDD behouden ja of nee? Want initialiseren betekent in feite formatteren en daarbij gaat (een deel van) je data verloren.

Je hebt waarschijnlijk last van bad sectors of kabelfouten. Daarvoor zul je SMART moeten raadplegen. Dat kan in Windows met CrystalDiskInfo of met een Ubuntu USB stick. Zie in het bijzonder dit topic: Check je SMART.

Als er data op de schijf staat die je wilt behouden, moet je geen andere dingen en zo snel mogelijk de SMART veiligstellen zodat je weet wat de volgende stap is. Andere dingen, zoals de disk 'initialiseren' verkleinen de kans dat je data terug gaat krijgen.
Voor een SMART-scan moet dat programmatje toch ook de schijf kunnen zien lijkt mij? In CrystalDiskInfo zie ik alleen mijn SSD namelijk..

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-12 17:54

r44

Download de WD Harddisk tool en kijk of die het wel kan vinden.
Daarmee kan je ook de SMART test doen.

Of probeer Mini Partition tool of je daarmee de partitie gegeven kan herstellen.

44

Verwijderd

Omdat je eerde al I/O hebt gedaan en daarbij je hardeschijf onzichtbaar wordt. Dus dan zou de correcte procedure zijn:
1) power down (de HDD verliest stroom)
2) power up, boot van je USB-stick naar Ubuntu
3) lees dan de SMART uit in Ubuntu.

Windows gaat je schijf mogelijk niet vinden omdat deze I/O probeert te doen, wat mislukt, waarna je schijf onzichtbaar wordt (device detach).

Heb je de SATA kabel ook al eens omgewisseld? Dat kun je ook nog proberen.

• Thrilled
r44 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:37:
Download de WD Harddisk tool en kijk of die het wel kan vinden.
Daarmee kan je ook de SMART test doen.

Of probeer Mini Partition tool of je daarmee de partitie gegeven kan herstellen.
Je doelt op de Western Digital Data Lifeguard Diagnostics tool? Die geeft bij de start van zowel een quick test als extended test aan "SMART Enable Operation Error" en breekt daarna de test af ;w

De sata kabels heb ik al gewisseld idd, werken prima. Het is echt de schijf zelf. Het gedeelte over Ubuntu snap ik niet.. :?

MiniTool Partition Wizard ziet wel dat het een 'bad disk' is, maar kan geen partitie herstellen.. Ik begin de hoop een beetje te verliezen. 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Thrilled op 15-01-2017 14:58 ]

• r44

r44

Het kan misschien aan de printplaat van de schijf liggen.

Heb maar een van deze WD Green WD20EZRX 2 TB harde schijf?
Of ken iemand die dezelfde schijf heeft?

44

• r44

r44

Kan je een schermprint plaatsen waar de schijf wel te zien in schijfbeheer?
Thrilled schreef op zondag 15 januari 2017 @ 13:04:
ik had ook nog een externe HDD met usb aansluiting, ik had dat ding gedemonteerd zodat ik de 'koppel'-module los kon maken. Deze heb ik nou op mijn interne HDD aangesloten en geprobeerd met een usb-aansluiting te benaderen op een laptop. Ik hoor dat de schijf wel gaat draaien, dus hij is niet helemaal overleden.. Probleem is alleen dat de laptop hem ook niet ziet als externe hdd..

/edit

Net de HDD weer terug aangesloten in de PC, nu zie ik in Disk Management wel 'Disk 1 - Unknown - Not initialized' staan. Alleen het initializeren lukt dan weer niet :'(

Bij GPT geeft hij aan "The specified disk is not convertible because the size is less than the minimum size required for GPT disks."

Bij MBR geeft hij aan "Incorrect function"

.. zucht..

44

Verwijderd

Je zult eerst de SMART moeten raadplegen voordat je verder kunt. Je kunt met een Linux USB-stick vrij gemakkelijk de SMART uitlezen. Begin bij het maken van een dergelijke stick en boot ermee: http://www.ubuntu.com/dow...te-a-usb-stick-on-windows.

Zodra je eenmaal geboot bent, kun je de SMART in 'Disks' menu zien, of via de command line:

sudo apt-get install smartmontools
sudo smartctl -s on -A /dev/sda

Je hebt nog geen ervaring met Linux neem ik aan? In dat geval kan het een prima eerste ervaring zijn. Een USB stick maken en booten moet denk ik wel lukken. Zodra je eenmaal geboot bent is het ook niet lastig, met wat hulp.

Als je weet wat het probleem is, zoals dat je bad sectors hebt, of kabelfouten, of de schijf wilt niet opspinnen, dan weet je wat je kunt doen. Aangezien het verwisselen van de datakabel niet heeft geholpen, is dat echter wel slecht nieuws. Je problemen hadden namelijk aan een defecte kabel kunnen liggen. In dat geval was je schijf gewoon nog in orde geweest. Die kans lijkt nu klein.
Pagina: 1