Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kryptonice
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-06 08:30
Hallo,

Mijn computer heeft weer een tijd problemen van het random uitvallen van het systeem.
Blijf even vast hangen en herstart zich dan.
Het lijkt erop dat het onmogelijk is om het probleem te achterhalen maar wellicht dat iemand hier mij er verder mee zou kunnen helpen.

-- Specs
Intel Core i7-5820K
DeepCool NepTwin CPU Cooler
MSI X99S SLI PLUS
2x Crucial 8GB DDR4 2400 MHz
Cooler Master G750M
MSI GTX 970 ME100 4GB
2x SSD Samsung 850 EVO 250GB - RAID0
Samsung 600GB HDD

4x Thermaltake Thunderblade fans
NZXT Sentry 3 fancontroller
Thermaltake core X9

Windows 10 x64
--

Heb al eens geprobeerd om in Windows logboeken te neuzen maar kan er weinig uit opmaken.

"Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen."

&

"In de machtigingsinstellingen toepassingsspecifiek wordt de machtiging Activeren niet verleend aan Lokaal voor de COM-servertoepassing met CLSID
{8D8F4F83-3594-4F07-8369-FC3C3CAE4919}
en APPID
{F72671A9-012C-4725-9D2F-2A4D32D65169}
aan de gebruiker NT AUTHORITY\SYSTEM SID (S-1-5-18) met het adres LocalHost (via LRPC) die wordt uitgevoerd in de toepassingscontainer Niet beschikbaar SID (Niet beschikbaar). Deze beveiligingsmachtiging kan worden gewijzigd met het beheerprogramma van Component Services."

De errors die na een uitval over het algemeen voorkomen.

Alvast bedankt voor enige hulp.
Word ondertussen erg moe van alle uitvalproblemen :D

Groet,
Tristan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-07 17:11
Ai, altijd lastig om uit te vogelen waar dat aan ligt.

Gebruik eens wat tooltjes om te kijken of alles in orde is: controleer direct na een vastloper eens in de BIOS of de temperaturen nog in orde zijn (CPU <70 graden), of je voltages kloppen (ook in de bios, vooral de 12v moet niet meer dan 10% afwijken).

Draai ook eens memtest (vanaf een bootable USB-stick) en een paar stress-test programmatjes voor je CPU (superpi) en Videokaart (FurMark, 3Dmark), en kijk of het daar aan ligt (of hij daardoor meteen/sneller vastloopt).

Nog een paar zaken die misschien helpen het op te lossen:
Hoe lang duurt het doorgaans voor hij vastloopt?
Heb je de PC zelf gebouwd?

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kryptonice
wwwhizz schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:25:
Ai, altijd lastig om uit te vogelen waar dat aan ligt.

Gebruik eens wat tooltjes om te kijken of alles in orde is: controleer direct na een vastloper eens in de BIOS of de temperaturen nog in orde zijn (CPU <70 graden), of je voltages kloppen (ook in de bios, vooral de 12v moet niet meer dan 10% afwijken).

Draai ook eens memtest (vanaf een bootable USB-stick) en een paar stress-test programmatjes voor je CPU (superpi) en Videokaart (FurMark, 3Dmark), en kijk of het daar aan ligt (of hij daardoor meteen/sneller vastloopt).

Nog een paar zaken die misschien helpen het op te lossen:
Hoe lang duurt het doorgaans voor hij vastloopt?
Heb je de PC zelf gebouwd?
Ik zal na een vastloper eens direct in de BIOS duiken om wat zaken te controleren.
De vastlopers komen echt op random momenten, daar is dus weinig uit op te maken.
Wel heb ik de PC zelf gebouwd.

Ik zal nog eens aan de slag gaan met wat stress-test programmaatjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
Misschien wat suf, maar ben je niet toevallig de koelpasta tussen processor en koelblok vergeten?

Mocht er overigens niet veel blijken uit de stress-test (of mocht daar niet meteen duidelijk worden wat er aan de hand is) is het verstandig om te beginnen met een zo minimaal mogelijke hoeveelheid hardware, en vanaf daar verder op te bouwen om de boosdoener aan te kunnen wijzen.

[ Voor 59% gewijzigd door RedPixel op 14-01-2017 11:32 ]

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kryptonice
Heb nu een stress-test lopen voor CPU, ram, en GPU. Waarbij na 10 minuten de temperaturen nergens boven de 40 uitkomen, behalve uiteraard de GPU, deze niet hoger dan 65.
Voltage waardes blijven gemiddeld rond de value.

Ben zelf ook eens benieuwd wat daarmee gebeurt op het moment van een crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Je hebt het over 'weer'. Heb je het probleem dus eerder ook al gehad, daarna een tijd niet, en nu weer wel o.i.d.?

De random momenten, noem er daar eens een paar van op. En hoe vaak komt het probleem ongeveer voor?

Het zou kunnen dat de voeding slecht om kan gaan met snel wisselende loads. Download eens Aida64 Extreme, ga naar de stresstest en vink alle mogelijk onderdelen die je wil stressen aan. Start en stop de stresstest snel achter elkaar. Probeer het verschil in hoelang je tussen de start en stop wacht wat af te wissselen, dus een tijdje misschien minder dan 1 seconden ertussen en daarna weer ff een paar sec of wat door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kryptonice
Anoniem: 683497 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:23:
Je hebt het over 'weer'. Heb je het probleem dus eerder ook al gehad, daarna een tijd niet, en nu weer wel o.i.d.?

De random momenten, noem er daar eens een paar van op. En hoe vaak komt het probleem ongeveer voor?

Het zou kunnen dat de voeding slecht om kan gaan met snel wisselende loads. Download eens Aida64 Extreme, ga naar de stresstest en vink alle mogelijk onderdelen die je wil stressen aan. Start en stop de stresstest snel achter elkaar. Probeer het verschil in hoelang je tussen de start en stop wacht wat af te wissselen, dus een tijdje misschien minder dan 1 seconden ertussen en daarna weer ff een paar sec of wat door elkaar.
Het probleem is inderdaad eerder voorgekomen, toen een periode wat minder en nu weer extreem.
Ook een periode geweest dat hij geregeld binnen 10min na het opstarten uitviel, maar dat lijkt nu weer weg.

Ik ga AIDA even proberen met kortere periode want een lange periode lijkt geen probleem te geven

---

Weer geen rare waardes en dingen, ook gek genoeg nog geen crash gehad sinds ik ben begonnen met tests.
Ik ga HWmonitor er eens naast blijven houden terwijl ik gewoon dagelijks gebruik doe, en dan eens zien wat er gebeurt.

[ Voor 9% gewijzigd door kryptonice op 14-01-2017 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
wwwhizz schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:25:
De voeding kun je niet uitlezen via het BIOS of via een software programma, dat kan alleen als je een digitale voeding hebt met sensors en bijbehorende software. Bijvoorbeeld via Corsair Link bij Corsair voedingen waarbij het typenummer een i bevat zoals de AXi, HXi en RMi serie. Niet digitale voedingen zonder sensors uitlezen heeft geen zin, want de waarde die wordt weergegeven klopt sowieso niet. Overigens valt er ook weinig uit te lezen met Corsair Link, want als de spanning extreem afwijkt start de PC niet of valt die uit, dus dan kun je het alsnog niet uitlezen natuurlijk. Enige manier om een voeding goed te testen is met duizenden euro's aan apparatuur en de juiste kennis. Met apparatuur wat hier staat kun je een voeding testen, deze apparatuur kost trouwens tienduizenden euro's.
kryptonice schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:59:
[...]

Het probleem is inderdaad eerder voorgekomen, toen een periode wat minder en nu weer extreem.
Ook een periode geweest dat hij geregeld binnen 10min na het opstarten uitviel, maar dat lijkt nu weer weg.
Kun je een andere voeding van iemand lenen? Ik verwacht dat het de voeding is, ook omdat je een hele slechte voeding keuze hebt gemaakt. Dikke high-end PC, met een budget voeding die ook nog eens helemaal niet zo goedkoop is. Voor hetzelfde geld haal je ook een high-end 450W of 550W voeding.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
-The_Mask- schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:28:
[...]

De voeding kun je niet uitlezen via het BIOS of via een software programma, dat kan alleen als je een digitale voeding hebt met sensors en bijbehorende software. [...] Niet digitale voedingen zonder sensors uitlezen heeft geen zin, want de waarde die wordt weergegeven klopt sowieso niet. [...]
Daar sla je de plank mis, je kunt wel degelijk aan sensoren zien of je voltages enigszins kloppen. Mocht je de waardes van je moederbord toch niet vertrouwen, dan kun je simpelweg een multimeter (van een paar tientjes, hebben de meeste Tweakers wel liggen) gebruiken om het voltage te meten.

Sure, als je exact wilt weten hoe goed een voeding is; wat het opgenomen vermogen is, of ie rare dingen doet met je stroom, wat de maximale stroomsterktes zijn, wat de efficienties zijn op alle belastingen, etc. etc. dan heb je die dikke meetapparatuur nodig. Als je wilt weten of je voeding het gewoon doet, zijn de moederbord-sensors (meestal) voldoende, en anders voldoet een simpele multimeter ook wel. :>

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaLogic
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-07 14:05
Dit is een longshot hoor, maar ik heb een tijd terug ook een vasthangende en daarna uitvallende PC gehad, het viel me op dat dit alleen gebeurde wanneer ik mijn LAN kabel er niet in had zitten. Na lang zoeken er achter gekomen dat ik dit kon fixen door "Allow the computer to turn off this device to save power" uit te zetten in de power management settings van de netwerkkaart.

Specs van mijn pc lijken overigens totaal niet op de jouwe (op de windows versie na), maar wie weet. Je kunt het altijd proberen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Je kan helaas de spanningen eigenlijk nooit echt kan vertrouwen als je het via software/bios uitleest. Heb hier een voeding die geeft op de ene pc +-12,1V aan op de 12V, 11,9V op een andere pc en 11,4V op weer een andere pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
wwwhizz schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:35:
[...]

Daar sla je de plank mis, je kunt wel degelijk aan sensoren zien of je voltages enigszins kloppen.
Nee dat kan niet, vraag iedereen maar met verstand van voedingen iedereen zal hetzelfde zeggen.
Mocht je de waardes van je moederbord toch niet vertrouwen, dan kun je simpelweg een multimeter (van een paar tientjes, hebben de meeste Tweakers wel liggen) gebruiken om het voltage te meten.
Alleen dan weet je niet of de voeding goed werkt of niet en dan ga je ook niet kunnen zien of de voeding het probleem is of niet.
en anders voldoet een simpele multimeter ook wel. :>
Een multimeter kan je vertellen of de voeding (bijna) volledig dood is of niet, maar niet of die nog goed werkt. Dat de voeding niet volledig dood is lijkt mij duidelijk anders ging de PC niet aan. Dus ook met een multimeter zul je niks zien.

Om te testen of deze voeding nog goed werkt moet je verschillende transient response testen uitvoeren en dit is alleen maar goed mogelijk met apparatuur van duizenden euro's.

[ Voor 8% gewijzigd door -The_Mask- op 14-01-2017 23:22 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-07 21:48
Zet eerst eens bij -opstart en herstel instellingen- in de systeem eigenschappen de logboek en dump file aan
dan kan je met bluesscreenview prog eens kijken welke eror code hij geeft, missc valt daar wat uit te halen.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kryptonice
ParaLogic schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 23:09:
Dit is een longshot hoor, maar ik heb een tijd terug ook een vasthangende en daarna uitvallende PC gehad, het viel me op dat dit alleen gebeurde wanneer ik mijn LAN kabel er niet in had zitten. Na lang zoeken er achter gekomen dat ik dit kon fixen door "Allow the computer to turn off this device to save power" uit te zetten in de power management settings van de netwerkkaart.

Specs van mijn pc lijken overigens totaal niet op de jouwe (op de windows versie na), maar wie weet. Je kunt het altijd proberen natuurlijk :)
Helaas, haha
Toch even geprobeerd maar geen oplossing helaas.
-The_Mask- schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:28:
[...]
Kun je een andere voeding van iemand lenen? Ik verwacht dat het de voeding is, ook omdat je een hele slechte voeding keuze hebt gemaakt. Dikke high-end PC, met een budget voeding die ook nog eens helemaal niet zo goedkoop is. Voor hetzelfde geld haal je ook een high-end 450W of 550W voeding.
Ik ga eens proberen om ergens anders een voeding vandaan te halen.
Wellicht kan dat het veroorzaken inderdaad, zou een (redelijk) simpele oplossing zijn dan.
mell33 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 23:25:
Zet eerst een bij -opstart en herstel instellingen- in de systeem eigenschappen de logboek en dump file aan
dan kan je met bluesscreenview prog eens kijken welke eror code hij geeft, missc valt daar wat uit te halen.
Stond al aan, dus dat scheelt weer.
Zie zo niet 1,2,3 wat ik ermee kan of moet doen maar er verschijnen na iedere keer 3 rode regels.

hal.dll hal.dll+3627f fffff802`f3819000 fffff802`f388e000 0x00075000 0x57dac91a 15-9-2016 17:15:22 Microsoft® Windows® Operating System Hardware Abstraction Layer DLL 10.0.14393.206 (rs1_release.160915-0644) Microsoft Corporation C:\WINDOWS\system32\hal.dll

ntoskrnl.exe ntoskrnl.exe+22b4e8 fffff802`f388e000 fffff802`f40ae000 0x00820000 0x5819bd1f 2-11-2016 11:17:03 Microsoft® Windows® Operating System NT Kernel & System 10.0.14393.693 (rs1_release.161220-1747) Microsoft Corporation C:\WINDOWS\system32\ntoskrnl.exe

pci.sys pci.sys+886c fffff800`c4de0000 fffff800`c4e37000 0x00057000 0x5801a742 15-10-2016 04:49:22 Microsoft® Windows®-besturingssysteem NT Plug en Play PCI-enumerator 10.0.14393.0 (rs1_release.160715-1616) Microsoft Corporation C:\WINDOWS\system32\drivers\pci.sys

Misschien iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

kryptonice schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:59:
Volgens JonnyGuru.com heeft zijn 650watt broertje niet al te beste caps (geen japanse brand-caps):
I'm going to pull a full point off for the mixed bag of capacitors (Elite :r , Jun Fu :r :r , and CapXon :r :r :r )
Cooler Master opted to use.
Afbeeldingslocatie: http://www.jonnyguru.com/modules/NDReviews/images/CM-G650M/Thumbs/CM-G650m-035-s.jpg
Zoals Mask al eerder zei: heb je al een andere voeding uitgeprobeerd? Als je huidige voeding deze caps ook heeft kan al 1 defecte cap deze vage problemen geven. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door bitshape op 17-01-2017 20:51 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Defecte condensators zijn erg onwaarschijnlijk daar is de voeding veel te nieuw voor. Dan zou de voeding geleverd moeten zijn met of al defecte condensators, erg onwaarschijnlijk of verkeerde specs ook erg onwaarschijnlijk want dan hadden meer het gehad. Daarnaast laat je nu een plaatje zien van primaire condensators en die gaan zelden stuk en als die stuk gaan dan heb je niet een probleem wat hier omschreven wordt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kryptonice
Lastig om zo even een voeding ergens te lenen jammer genoeg, anders gewoon eens een goeie bestellen en dan zien.. wat zouden jullie in dit geval aanraden?

Overigens met de Driver Verifier krijg ik direct een blue screen met een DETECTION.
Geen idee wat ik daar verder mee kan, wellicht iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Wat ben je weer opvallend aanvallerig Mask.?.

Met die crapmerken in je psu weet je het nooit hoe lang ze het zullen overleven, ook al zit je in de garantieperiode. Koop daarom gewoon meteen eentje met goede caps, bijvoorbeeld Seasonic G-series. ;)

450W/550W met enkele GPU, 650W/750W met twee GPU's

[ Voor 8% gewijzigd door bitshape op 17-01-2017 21:56 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
bitshape schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:52:
Wat ben je weer opvallend aanvallerig Mask.?.
Nee je zegt gewoon iets wat niet juist is en daar wordt je op verbeterd, als je daar niet tegen kunt moet je gewoon niet dingen zeggen die niet waar zijn. Lijkt mij niet meer dan logisch. :p
Met die crapmerken in je psu weet je het nooit hoe lang ze het zullen overleven, ook al zit je in de garantieperiode.
Dat zijn niet de echte crap merken. Merken als G-Luxon, Jee, Rulycon, Sacon dat zijn de echte bagger merken. Het is niet voor niks dat er 5 jaar garantie op de voeding wordt gegeven, meer dan 95% van voedingen zal prima 5 jaar werken. Van die enkele procenten welke binnen de garantie stuk gaat zal een extreem klein deel, misschien maar iets van 1% RMA worden gestuurd door problemen met de elco's.
Koop daarom gewoon meteen eentje met goede caps, bijvoorbeeld Seasonic G-series. ;)
De Seasonic G-series is verouderd en niet echt interessant meer, je hebt betere voedingen voor hetzelfde geld tegenwoordig.

pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M is bijvoorbeeld zo'n voeding van hogere kwaliteit, met betere prestaties, betere beveiliging, stiller, volledig modulaire, ipv semi en ook nog eens alleen maar zwarte platte kabels.
kryptonice schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:46:
Lastig om zo even een voeding ergens te lenen jammer genoeg, anders gewoon eens een goeie bestellen en dan zien.. wat zouden jullie in dit geval aanraden?
Ben je van plan de CPU over te klokken en als je dit van plan bent hoe ver dan ongeveer?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

-The_Mask- schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 22:09:
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M is bijvoorbeeld zo'n voeding van hogere kwaliteit, met betere prestaties, betere beveiliging, stiller, volledig modulaire, ipv semi en ook nog eens alleen maar zwarte platte kabels.
Die cheat met de metingen: :+

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/ext/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS83L0svNjI4ODMyL29yaWdpbmFsL2NhYmxlczQuanBn/r_600x450.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door bitshape op 17-01-2017 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nee, want ripple kun je meten op verschillende punten een TweakPC doet dat bijvoorbeeld ook. Daar zie je ook dat zelfs met de caps in de 24 pins ATX connector deze nog steeds de hoogste ripple heeft. Niet dat het overigens veel verschil maakt want de ripple is namelijk nog steeds gewoon laag.

Maar condensators in de kabels is dus ook niet cheaten, maar een goedkopere manier om ripple echt laag te krijgen zonder een extreem dure voeding te krijgen. Is tegenwoordig met die erg efficiënte voedingen lastig om echt lage ripple te krijgen. Vroeger met de minder efficiënte voedingen was dat eenvoudiger. Vroeger had je bijvoorbeeld een double forward design wat vrij standaard was, zo'n design produceert van zichzelf niet veel ripple waardoor lage ripple toch wel vrij standaard was. Echter moet je heel veel moeite doen om hier een 80PLUS Gold rendement mee te halen, hoger kun je ook sowieso vergeten.

Hoger rendement kun je wel halen met LLC resonant half of full bridge designs of bijvoorbeeld een door FSP geliefd Active Clamp Reset Forward design. Hiermee is 80PLUS Gold of hoger wel goed te doen, vooral bij LLC. Van zichzelf hebben deze designs echter meer ripple ontwikkeling waardoor het maken van een voeding met minder dan 20mV ripple op de 3,3V, 5V en 12V ook zelden wordt gehaald. Zelden zonder condensators in de kabels dan wel te verstaan. Seasonic Prime Titanium is wel een voedingsdesign welke het presteert, maar het prijskaartje wat daaraan hangt is dan ook erg hoog.

Wil je dus als fabrikant een meer betaalbare voeding op de markt zetten met ripple onder de 20mV op de 3,3V, 5V en 12V dan is de meest goedkope oplossing om condensators in de kabels te zetten aan het uiteinde van de kabel zelf. Populaire voedingen als de Corsair RMx, RMi, EVGA SuperNOVA G2 en P2 hebben dat bijvoorbeeld ook. Alleen daardoor hebben die voedingen ripple onder de 20mV. De max zit bij deze voedingen rond de 10mV, soms iets er boven, maar altijd onder de 20mV.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kryptonice
-The_Mask- schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 22:09:
[...]

Ben je van plan de CPU over te klokken en als je dit van plan bent hoe ver dan ongeveer?
nee ben ik (voorlopig) nog zeker niet van plan

[ Voor 25% gewijzigd door kryptonice op 18-01-2017 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
kryptonice schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 23:32:
[...]

nee ben ik (voorlopig) nog zeker niet van plan
Heb je de windows al opnieuw geïnstalleerd?

Pagina: 1