Toon posts:

Programmeertalen Games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweaker gebruikers,

Voor school ben ik samen met een vriend bezig met ons profielwerkstuk. Dit is een zeer groot onderzoek wat je moet doen om je havo af te sluiten en deel te kunnen nemen aan je examen. Nou doe ik het samen met die vriend over het verschil in games van vroeger naar nu voor het vak informatica.

Nou hebben wij verschillende punten waar we naar gaan kijken. Één daarvan is programmeertalen. Over het algemeen wat een programmeertaal doet en kan is mij wel duidelijk. Ik ben wel ongeveer al 1.5 uur aan het googlen geweest opzoek naar wat informatie over hoe games vroeger werden geprogrammeerd. Ik kon hier alleen vrij weinig tot niets over vinden. Over hoe het er nu aan toe gaat wordt wel goed bescheven en daar kan ik ook wel veel over vinden.

Mischien dat één of meerderen van jullie mij nog wat informatie over vroeger, met vroeger bedoel ik dan vanaf de eerste game ongeveer en dat is rond 1960-1970, kan geven en eventueel en aanvulling op nu.

Alvast bedantk!

Beste antwoord (via Verwijderd op 23-01-2017 12:42)

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:31
ard1998 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 22:39:
[...]

maak er maar 1970-1980 van daarvoor waren het vrijwel alleen tech demo's te noemen

1970-1980 assembly (tijdperk waarin de computerindustrie groter werd, ict bedrijven veelal opgericht in een garage)
1980-1990 assembly (kleur en geluid limitaties op proberen te lossen en pseudeu 3d graphics)
1990-2000 assembly en overschakeling naar c (vanaf generatie n64, PS1, xbox) het groot maken van 3d graphics.
Euh nee. In de jaren 80 werd al gebruik gemaakt van C, BASIC( http://minotaurproject.co.uk/blog/?p=266 ), Pascal etc op de Commodores, Amiga's, MSX'jes, DOS enz. Games zijn bovendien een ruim begrip. Je had bijvoorbeeld destijds talloze text adventures die eenvoudig in elkaar staken.

Makkelijkste manier is gewoon om de sources op te zoeken.

Aantal games van 3D Realms uit de jaren 80 waren bijvoorbeeld in Turbo Pascal gemaakt: http://legacy.3drealms.co...released_as_freeware.html

De jaren 90 op één hoop gooien is al iets vreemd (aan het begin speelde ik Super Mario Land op de Gameboy, aan het eind had je de Dreamcast), maar al vanaf het begin werd er gebruik gemaakt van hogere programmeertalen.

Commander Keen, Wolfenstein 3D etc waren in C++ geschreven
https://github.com/keendreams/keen
https://github.com/id-Software

Volgens mij is er maar één antwoord en dat is dat alle beschikbare talen gebruikt werden om spelletjes mee te maken.

Engines werden ook al snel door meerdere studio's gebruikt. Bekende voorbeelden zijn de Doom engine in Heretic en Hexen, Build engine bekend van Duke 3D in games als Blood en Redneck Rampage.
.oisyn schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 23:29:
C werd eind jaren 80 al veel gebruikt en in de loop van de jaren 90 werd assembly uitgefaseerd. Het werd toen nog vrijwel louter gebruikt voor low level graphics routines.
Geen correct, maar een mooie aanvulling blijven natuurlijk de voorbeelden als Rollercoaster Tycoon ( http://www.chrissawyergames.com/faq3.htm ) en de beruchte Playstation emulator Bleem! uit 1999 ( Wikipedia: Bleem!! )

[ Voor 20% gewijzigd door BarôZZa op 15-01-2017 09:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Een paar hints om op te Googlen:
Assembly code, Machine code en Object code.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:06
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:11:

Voor school ben ik samen met een vriend bezig met ons profielwerkstuk. Dit is een zeer groot onderzoek wat je moet doen om je havo af te sluiten en deel te kunnen nemen aan je examen.
Totaal off topic:
Hehe, ik moest hier even om gniffelen. Dat is niet beledigend bedoeld, maar als je eenmaal bijvoorbeeld een masterscriptie hebt geschreven dan kijk je daar zo anders tegenaan. Ik vind het grappig hoe relatief zoiets kan zijn :-) Ik weet dat ik mijn profielwerkstuk ook een heel grote opgave vond. En een paar hoofdstukken leren voor een proefwerk was ook veel moeite. Maar dan moet je ineens voor een studie een paar boeken uit je hoofd kennen voor tentamens en dan kijk je weer lachend terug op je middelbare school tijd.

On topic:
Kijk ook eens hier: Vraag over 'game engines'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-10 22:12
Waarschijnlijk heb je wel iets aan de volgende reddit sub: https://www.reddit.com/r/videogamescience

Succes ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Op de opleiding HBO ICT wordt meestal als keuze semester in het derde of vierde jaar 'Games Development' aangeboden. Daarin gebruiken ze Unreal Engine en CryEngine als game engines. Ze programmeren vervolgens met C++ in Unreal Engine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaLogic
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-07 20:14
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:53:
Daarin gebruiken ze Unreal Engine en CryEngine als game engines.
Vergeet Unity3D niet.
Waarin overigens voornamelijk met C# wordt geprogrammeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ParaLogic schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:58:
[...]

Vergeet Unity3D niet.
Waarin overigens voornamelijk met C# wordt geprogrammeerd.
En JAVA ook niet te vergeten ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Laatst online: 26-05 17:08
Er is maar een programmeertaal in AAA games die er echt toe doet; C++. Bijna niemand schrijft handmatig assembly (al gebeurt het heel soms) en een JIT taal mag je op een console niet draaien (je mag geen write + executable pages hebben).

Voor tools buiten de runtime om verschilt het enorm, C# & C++ zijn heersers voor editors, python voor (build) scripting. Voor kleinere (indie) games maakt de programmeertaal niet veel uit, dus daar zie je ook redelijk wat wildgroei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:20

diondokter

Dum spiro, spero

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 20:03:
[...]

En JAVA ook niet te vergeten ;)
Een versie van javaSCRIPT, ook wel UnityScript genoemd.
Maar ze hebben al aangegeven dat dat op een gegeven moment uitgefaseerd gaat worden.
Ook bijna alles dat je online vindt is in C#.

Maar dat gaat over de gebruiker van de engine.
De core is geschreven in C++.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-06 19:59
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:11:

Mischien dat één of meerderen van jullie mij nog wat informatie over vroeger, met vroeger bedoel ik dan vanaf de eerste game ongeveer en dat is rond 1960-1970, kan geven en eventueel en aanvulling op nu.

Alvast bedantk!
maak er maar 1970-1980 van daarvoor waren het vrijwel alleen tech demo's te noemen

1970-1980 assembly (tijdperk waarin de computerindustrie groter werd, ict bedrijven veelal opgericht in een garage)
1980-1990 assembly (kleur en geluid limitaties op proberen te lossen en pseudeu 3d graphics)
1990-2000 assembly en overschakeling naar c (vanaf generatie n64, PS1, xbox) het groot maken van 3d graphics.

en dan de vraag hoe er werd geprogrammeerd

1970-1980 assembly invoeren in een monokleurigge terminal, assambleren en runnen. (wat een tijdrovende procedure was.
1980-1990 vroegge IDE en aardig wat terminal werk.
1990-2000 IDE en syntax highlighters.
2000-nu opkomst van game engines. genoeg geheugen en rekenkrackt om veel mee te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-10 20:31

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

C werd eind jaren 80 al veel gebruikt en in de loop van de jaren 90 werd assembly uitgefaseerd. Het werd toen nog vrijwel louter gebruikt voor low level graphics routines.

Op consoles is het wel wat langer meegegaan wegens beperkte beschikbaarheid van (goede) compilers en bovendien relatief simpele assembly taal voor die architecturen. De Z80 en 6502 families van CPU's werden nog redelijk lang gebruikt voor consoles en handhelds.

[ Voor 43% gewijzigd door .oisyn op 14-01-2017 23:35 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janwillemCA
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:08
De nederlander Arjen Brussee gebruikte in zijn eerste games veelal Turbo Pascal met inline Assembly.

Overigens is de eerste Unreal Engine volledig geschreven in Assembly!

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
vickypollard schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:49:
[...]

Totaal off topic:
Hehe, ik moest hier even om gniffelen. Dat is niet beledigend bedoeld, maar als je eenmaal bijvoorbeeld een masterscriptie hebt geschreven dan kijk je daar zo anders tegenaan. Ik vind het grappig hoe relatief zoiets kan zijn :-) Ik weet dat ik mijn profielwerkstuk ook een heel grote opgave vond. En een paar hoofdstukken leren voor een proefwerk was ook veel moeite. Maar dan moet je ineens voor een studie een paar boeken uit je hoofd kennen voor tentamens en dan kijk je weer lachend terug op je middelbare school tijd.

On topic:
Kijk ook eens hier: Vraag over 'game engines'
Hehe, ik moest hier even om gniffelen. Dat is niet beledigend bedoeld, maar als je eenmaal bijvoorbeeld een PhD-thesis hebt geschrijven dan kijk je daar zo anders tegenaan.

;-)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

janwillemCA schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:16:
Overigens is de eerste Unreal Engine volledig geschreven in Assembly!
Absoluut niet. De software rasterizer wellicht, maar de engine was natuurlijk veel meer dan dat. Het overgrote deel is C++.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janwillemCA
.oisyn schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:32:
[...]

Absoluut niet. De software rasterizer wellicht, maar de engine was natuurlijk veel meer dan dat. Het overgrote deel is C++.
Ik zou zeggen: Kijk de video over Arjen Brusee nog eens hier op Tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:19
janwillemCA schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:32:
[...]

Wikipedia: Unreal Engine
Kijk even onder het tabje history naar in welke taal de UE-engine versie 1 geschreven is. C++, "UnrealScript" en Assembly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

janwillemCA schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:32:
[...]

En lees jij dit interview met Tim Sweeney, waarin hij zegt dat hij al C++ gebruikte tijdens Jill of the Jungle. Unreal bevat een in-game leveleditor, je bent gek als je dat volledig in assembly gaat schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janwillemCA
.oisyn schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:59:
[...]

En lees jij dit interview met Tim Sweeney, waarin hij zegt dat hij al C++ gebruikte tijdens Jill of the Jungle. Unreal bevat een in-game leveleditor, je bent gek als je dat volledig in assembly gaat schrijven.
Hmm oke, nouja het leek me ook wel wat overdreven. Ik ken assembly wel wat, en het is echt verschrikkelijk veel werk om de meest simpele dingen voorelkaar te krijgen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik zit net dat interview met Brussee te kijken. Hij zegt idd wat jij ook zegt, maar hij heeft het over James Schmalz. Dat was idd een programmeur die overwegend in assembly programmeerde, maar hij is voornamelijk verantwoordelijk geweest voor de software rasterizer. Maar Unreal Engine is natuurlijk veel meer dan alleen een renderer :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Laatst online: 15:31
ard1998 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 22:39:
[...]

Euh nee. In de jaren 80 werd al gebruik gemaakt van C, BASIC( http://minotaurproject.co.uk/blog/?p=266 ), Pascal etc op de Commodores, Amiga's, MSX'jes, DOS enz. Games zijn bovendien een ruim begrip. Je had bijvoorbeeld destijds talloze text adventures die eenvoudig in elkaar staken.

Aantal games van 3D Realms uit de jaren 80 waren bijvoorbeeld in Turbo Pascal gemaakt: http://legacy.3drealms.co...released_as_freeware.html

De jaren 90 op één hoop gooien is al iets vreemd (aan het begin speelde ik Super Mario Land op de Gameboy, aan het eind had je de Dreamcast), maar al vanaf het begin werd er gebruik gemaakt van hogere programmeertalen.

Volgens mij is er maar één antwoord en dat is dat alle beschikbare talen gebruikt werden om spelletjes mee te maken.

Engines werden ook al snel door meerdere studio's gebruikt. Bekende voorbeelden zijn de Doom engine in Heretic en Hexen, Build engine bekend van Duke 3D in games als Blood en Redneck Rampage.
.oisyn schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 23:29:
Geen correct, maar een mooie aanvulling blijven natuurlijk de voorbeelden als Rollercoaster Tycoon ( http://www.chrissawyergames.com/faq3.htm ) en de beruchte Playstation emulator Bleem! uit 1999 ( Wikipedia: Bleem!! )

[ Voor 20% gewijzigd door BarôZZa op 15-01-2017 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-06 19:59
BarôZZa schreef op zondag 15 januari 2017 @ 08:54:
[...]

[...]

Oeps, was er vergeten bij te zetten dat het aleen om console games ging :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:06
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:19:
[...]

Hehe, ik moest hier even om gniffelen. Dat is niet beledigend bedoeld, maar als je eenmaal bijvoorbeeld een PhD-thesis hebt geschrijven dan kijk je daar zo anders tegenaan.

;-)
Haha, die stap wilde ik eerst ook nog toevoegen aan m'n post :-P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 13:03
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:19:
[...]

;-)
Hehe, ik moest hier even om gniffelen. Dat is niet beledigend bedoeld, maar als je eenmaal bijvoorbeeld een dag op een Korsakov afdeling hebt gewerkt dan kijk je daar zo anders tegenaan.

8)7

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:42
CrashCourse Games: Playlist op YouTube die ingaat op de geschiedenis van games, ook de vroege geschiedenis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

BarôZZa schreef op zondag 15 januari 2017 @ 08:54:
Dat wel, maar voornamelijk op PC. Compilers voor de Z80 (GameBoy/SEGA Master Systen) en MOS 6502 familie (NES/SNES/C64/etc) waren over het algemeen dramatisch. Ze werden wel gebruikt, maar vaker was het gewoon puur assembly.
C dan, C++ was begin jaren 90 echt nog niet volwassen genoeg (het is pas in '98 gestandaardiseerd). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet heel bekend met tweakers maar wil jullie allemaal ff bedanken voor de antwoorden. Ik vind het wel grappig dat er zelfs nog discussies ontstaan haha. Jullie hebben me weer verder opweg geholpen.
Pagina: 1