Teufel Ultima 40 Surround icm Denon AVR-X3300

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William12
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-10-2023
Beste mensen,

Ik heb enkele dagen geleden een bestelling geplaatst voor de Teufel Ultima 40 5.1 surround speakers die volgende week geleverd gaan worden (kan niet wachten!!!) maar nu is mijn vraag welke versterker ik hier het beste voor kan gebruiken? Ik lees op meerdere forums dat de Denon AVR-X2300 of zijn grote broer de 3300 geprezen en geroemd worden maar welke is beter geschikt hiervoor? Kan een te hoge wattage schadelijk zijn voor de speakers? de 2300 heeft 150 watt en de 3300 180 watt.

Wie kan mij helpen?

Groeten,
Olaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:03

FeaR

In GoT we trust

Om meteen met de deur in huis te vallen: vergeet de vermogens als je daar geen ervaring of kennis van hebt. Je wordt snel verleidt om naar de getallen te kijken, maar dat zegt niets.

Je kijkt sowieso naar de niet representatief opgegeven vermogens die je in de praktijk nooit zal halen of gaan gebruiken. Alleen xx Watt zegt niets, daar staat altijd achter hoe het gemeten is. In het geval van de 150 en de 180 Watt staat daar "6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive" achter. Oftewel die vermogens worden gehaald wanneer je op één kanaal een pieptoon van 1000 Hz bij een weerstand van 6 Ohm speelt. En dat is dan ook nog met 1% THD wat eigenlijk te hoog is. Je speelt nooit op één kanaal een pieptoon af, je hebt eigenlijk altijd stereo (twee kanalen), een bereik van 20 tot 20.000 Hz en wilt onder de 0,1% THD zitten. Daarom moet je kijken naar de vermogens opgegeven bij 8 Ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive. Die is voor de AVR-X2300 95 Watt en 105 Watt voor de AVR-X3300. Dat is al een kleiner verschil. Dan heb je het punt dat je met een surround nog meer kanalen aanspreekt waardoor het vermogen nog minder zal zijn. En natuurlijk is opgegeven vermogen nooit wat de receiver echt zal leveren.

Maar stel je zou wel 150 en 180 Watt hebben dan scheelt dat haast niets. Het verschil tussen 1 en 2 Watt is groter. Elke verdubbeling van het vermogen levert 3 dB meer op. Lijkt wederom veel, maar het is een waarde die voor het menselijk oor eigenlijk net op te vatten is als een verandering in geluid. Voor het uitgebreide verhaal zie [FAQ] Audio.

Kies de receiver op de opties die je kan meten. Denk aan het aantal HDMI-ingangen, aanwezigheid van netwerkdiensten, support voor een tweede zone, welke versie van Room EQ (in het geval van Denon Audyssey) er op de receiver staat, et cetera. Naast Denon zijn er ook andere merken waar je ook naar kan kijken.

Tevens een schopje naar CEA aangezien dit aankoopadvies is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-10 15:57
Heb zelf een pricewatch: Denon AVR-X1200W icm met die teufel set, en die bevalt heel goed. Lijkt me dat een 3300w ook goed gaat werken maar kijk inderdaad naar de opties die je gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:11
Zou als je daar tussen wilt kiezen de x3300 nemen, die heeft de betere audyssey xt32 inregelsoftware
Verder maakt het vermogen idd niet veel uit.