Dnc1n schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:11:Portal
[
afbeelding] [
afbeelding]
Introductie
De Portal is een door Qualcomm engineers ontworpen router die uiteindelijk door een succesvolle Kickstarter op de markt gebracht is.
De lovende Reviews en YouTube filmpjes wekken mijn interesse. Uniek aan de router is dat je gebruik kan maken van 2 kanalen op de 5Ghz band die normaliter niet gebruikt worden op de meeste routers. Zogenaamde DFS kanalen. De Apple Airport Extreme en de Netgear R8000 kunnen dit ook maar deze kan niet on the fly schakelen tussen de 2 kanalen zonder reboot. Deze DFS kanalen worden ook gebruikt door radar apparatuur waar de Portal zelf detecteert of hij ze wel of niet kan gebruiken.
Meh, zo bijzonder is dit niet. Zie o.a.:
WLAN routers met DFS/TPC, meld ze hier
DFS is inderdaad geen sinecure op consumentenrouters maar er is al zat op de markt in deze prijscategorie en ver eronder (KPN's EUR 50 AP bijvoorbeeld) dat DFS doet. Als je een DSL- of kabelmodem hebt met 5GHz support zit het er geheid ook op.
Ik zou anno 2017 niets kopen dat geen DFS doet, maar het is niet bepaald een unique selling point hier.
Het verhaal over de andere AP's die niet zonder reboot naar een DFS-kanaal kunnen is onzin. Wat deze router toevoegt is een extra radio die enkel en alleen voor de DFS CAC bedoeld is. Dat ding luistert dus continu naar de DFS-kanalen om evt radarsignalen te detecteren. Als je zo'n ding hebt mag je van FCC/ETSI gelijk beginnen zenden in een DFS-kanaal. Heb je het niet, dan moet je eerst 1 of 10 minuten wachten en pas dan zenden.
Gevolg is dat bij een AP met DFS-support die geen extra radio heeft, de 5GHz radio bij een DFS-event eerst per direct terug moet naar een non-DFS kanaal. Dan kan het opnieuw de DFS CAC uitvoeren om op een ander DFS kanaal te gaan zitten. Dat kost dus 1 of 10 minuten waarin de AP niet uit mag zenden. De meerwaarde van de extra radio is dat het dus niet die 1 of 10 minuten hoeft te wachten. Dat is zeker een mooie feature, maar niet zo essentieel als hier uitgelegd wordt.
Daarnaast ondersteund de router Mesh, waardoor je met een extra unit eenvoudig een Mesh netwerk kan opzetten.
Ugh. Mesh werkt als je grote woningen hebt met weinig demping tussen locaties. Zoals in huizen in de VS zonder zinnige isolatie en met luciferhouten muren. In NL woont bijna iedereen in een kleinere betonbunker. Als je signaal er niet zonder mesh doorheen krijgt ga je het met mesh ook niet voor elkaar krijgen. Extra AP's sluit je gewoon bedraad aan hiero.
Door de bluetooth mogelijkheden is instellen met je smartphone een fluitje van een cent. Hij beschikt over 5Gbit poorten.
Dat zou geweldig zijn, maar dat is niet zo. Hij beschikt over 5 1GbE poorten

Oftewel het concurreert o.a. met de Netgear R7800. Dan is de performance ook niet zo verbazingwekkend: beide hebben de Qualcomm-Atheros QCA9984 5GHz-chip erin zitten. Oh, en de R7800 ondersteunt ook DFS.
Het is natuurlijk allemaal theoretisch want hier en daar zijn er nog kinderziektes.
Die hopelijk opgelost gaan worden in toekomstige updates. Er wordt nog volop aan ontwikkeld en functionaliteiten toegevoegd.
Reviews
De reviews over de performance van de router is zo erg lovend dat ik sceptisch begint te worden. Ik ben daarom eigenlijk meer benieuwd naar praktijktesten van gebruikers die heb in Nederland getest hebben.
Een voorbeeld is de review van
digitaltrends.com:
In deze review hebben ze een testcase waarbij ze een woning gebruiken die als volgt ingedeeld is:
[
afbeelding]
| 5GHz Band Speed Test (using FRITZ!App WLAN |
| Location | Linksys WRT 1900 ACS (Mbit/s) | Portal (Mbit/s) |
| A | 65 | 130 |
| B | 130 | 260 |
| C | 433 | 433 |
| D | 32 | 130 |
| E | 97 | 260 |
| F | n/a | 32 |
Deze uitkomsten zien er erg goed uit. Zeker te bedenken dat in de kelder de in dit voorbeeld gebruikte Linksys geen bereik heeft. Ook andere reviews tonen diverse verdubbelingen van performance met andere high end routers!
Die Linksys heeft een wat afwijkende Marvell WiFi-chipset die sowieso geen 4x4:4 MiMo ondersteunt (zoals de QCA9984) maar enkel 4x4:3. Ik vermoed dat de antennes ook niet de hoofdprijs verdienen, maar verschillende chipset vendors vergelijken met één enkele client is appels met peren vergelijken. Het zou zomaar kunnen dat de interoperability tussen de Marvell 88W8864 en de Broadcom chip in de iPhone 6 roet in het eten gooit.
Sowieso ben ik niet onder de indruk van die review. Ik heb het idee dat de reviewer het ook niet allemaal snapt. Hij probeert te verklaren waarom z'n praktijkresultaten met z'n iPhone zoveel lager zijn dan de theoretische link rate zonder door te hebben dat a) z'n tooltje niet de werkelijke throughput geeft maar alleen de theoretische link rate op iedere locatie (

) en het simpele feit dat hij twee 4x4 MiMo AP's test met een 1x1 SiSo client. Nogal logisch dat je dan maar 1/4 van de maximale link rate van je AP kunt halen, om nog maar te zwijgen over werkelijke throughput na aftrek overhead en error correction.
En dan gaat hij met iPerf testen over z'n internetverbinding van 30Mbps ipv gewoon op eigen LAN een iperf server neer te zetten waardoor z'n internetverbinding de boel niet bottleneckt
Waarbij hij nergens aangeeft *wat* hij met iperf test - er zit nogal verschil tussen TCP en UDP, en bij TCP afhankelijk van overige settings, met name aantal concurrent streams
In ieder geval zijn beide apparaten daar in staat tot veel beter performance dan hij in z'n review weet neer te zetten. Ik hecht dus erg weinig waarde aan z'n conclusies