Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oef!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Hallo professionele medetweakers, ik wil jullie graag een vraag voorleggen en zou graag horen of iemand ervaring heeft met de keuze waar ik nu voor sta.Het zit namelijk zo:

Ik ben klaar met het werken in de IT sector. Na een leven lang achter een computerscherm gezeten te hebben en een opleiding Bedrijfskundige Informatica gevolgd te hebben, heb ik achtereenvolgens bij drie (middel)grote IT leveranciers gewerkt als technisch applicatiebeheerder, analist, technisch implementatieconsultant en nu als semi-projectleider.

En de koek is op. Ik merk dat het me gewoon niet zoveel meer interesseert, elk traject is, onafhankelijk van de werkgever een herhaling van zetten en hetzelfde gezeik van een andere klant. Daarnaast levert het werk op gezette tijden enorm veel stress op omdat het altijd in bursts gebeurt - een tijdje niets en dan weer enorm veel druk.

Maar dan? Ik ben bijna 40 en hang al vanaf mijn 11de achter een computer en mijn hobby is "tot overmaat van ramp" ook nog eens prutsen aan computer(systemen) en software in de breedste zin van het woord. Je zou kunnen stellen dat ik totaal geen benul heb van de professionele wereld buiten de IT.

Mijn vraag is dus - zijn hier mensen die uit de IT zijn gestapt en hoe is dat bevallen? En zijn er sectoren die goed aansluiten op een leven na de IT? Ik hoor het graag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

/care?

Je schetst alleen wat je dwarszit. Vervelend maar je geeft 0 aanknopingspunten wat je als non-IT'er zou kunnen.

Als je jezelf kritisch bekijkt, kan je zelf in ieder geval bedenken of er uberhaupt een arbeidsmarkt is voor je buiten de IT.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vrij recent topic hierover: Uit de IT.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Heb je dit topic - Verwijderd in "Uit de IT." - ook al doorgelezen?
Dat lijkt hier een beetje op.

Zelfde vraag als daar:
- Wat is de reden dat je de ICT zat bent?

Want "de ICT uit" is een heel stuk lastige dan een passende ICT baan vinden...

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oef!
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:47:
/care?

Je schetst alleen wat je dwarszit. Vervelend maar je geeft 0 aanknopingspunten wat je als non-IT'er zou kunnen.

Als je jezelf kritisch bekijkt, kan je zelf in ieder geval bedenken of er uberhaupt een arbeidsmarkt is voor je buiten de IT.
Dat is lastig. Zoals ik al aangaf heb ik een beperkt beeld van datgene wat er buiten de IT speelt. Ik heb ook al eens een (prijzig, zelf betaald) traject doorlopen dat me moest vertellen wat ik dan wel kon doen, resultaat: niets. Niet tof dat je er zo lomp op reageert overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:48:
Heb je dit topic - Verwijderd in "Uit de IT." - ook al doorgelezen?
Dat lijkt hier een beetje op.

Zelfde vraag als daar:
- Wat is de reden dat je de ICT zat bent?

Want "de ICT uit" is een heel stuk lastige dan een passende ICT baan vinden...
Ik had gezocht in het forum maar kon niets vinden, vandaar dat ik daar niet gereageerd heb. Ik zal die thread eens doorlezen. Bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:36

Dido

heforshe

Niet zozeer buiten de ICT, maar je geeft aan bij drie leveranciers gezeten te hebben. Heb je ooit overwogen aan de andere kant te gaan zitten en je kennis en ervaring intern in te zetten bij zo'n klant?

Ik ben zelf de detachering uitgegaan met het idee dat ik liever een langduriger bijdrage aan een bedrijf wilde leveren in plaats van het hit-and-run-model van de gemiddelde leverancier.

Het scheelt in ieder geval een heleboel stress wat betreft deadlines, geplande uren, projectplanningen, etc. Die zijn er allemaal nog wel, maar als interne is de impact van een paar extra uurtjes verwaarloosbaar bij de kosten van externen.

Daarnaast kun je op een gegeven moment gaan kijken naar daadwerkelijke langtermijnoplossingen binnen een bedrijf (en dan eens niet vanuit de invalshoek van de consultancy-toko, lees "als jullie ons deze oplossing laten implementeren zijn jkullie de komende tien jaar klaar").

Er zijn genoeg bedrijven die niet weten hoe ze aan goede, ervaren, interne medewerkers moeten komen. Qua salaris is het misschien niet altijd even rooskleurig als wat sommigen in de detachering kunnen vangen, en bijvoorbeeld een leasebak zal er niet altijd inzitten, maar als je een leuke vaste baan met toekomstperspectief in de buurt kunt vinden kan het het overwegen waard zijn. Als je een hele andere kant opgaat zul je sowieso rekening moeten houden met een lager inkomen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

oef! schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:51:
[...]

Dat is lastig. Zoals ik al aangaf heb ik een beperkt beeld van datgene wat er buiten de IT speelt. Ik heb ook al eens een (prijzig, zelf betaald) traject doorlopen dat me moest vertellen wat ik dan wel kon doen, resultaat: niets. Niet tof dat je er zo lomp op reageert overigens.
Letters zijn lomp idd; mijn intonatie niet.

Neemt niet weg dat je wel snel antwoord geeft; een of ander prijzig zelfbeeld traject zegt dat je niets anders kan. Lijkt me sterk maar wat verwacht je nu dan? Ik ken jou niet dus kan werkelijk 0 suggestie geven waar je mogelijk wel aan kan gaan denken/werken.

Schrijf eens voor jezelf en voor ons op welke (commerciele) interesses je hebt en de bijbhorende "Monsterboard steekwoorde" en misschien hebben we dan mega-ideeen waar je eventueel een nieuwe carriere kan beginnen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Niet online
Dido schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 17:00:
Niet zozeer buiten de ICT, maar je geeft aan bij drie leveranciers gezeten te hebben. Heb je ooit overwogen aan de andere kant te gaan zitten en je kennis en ervaring intern in te zetten bij zo'n klant?

Ik ben zelf de detachering uitgegaan met het idee dat ik liever een langduriger bijdrage aan een bedrijf wilde leveren in plaats van het hit-and-run-model van de gemiddelde leverancier.

...

Er zijn genoeg bedrijven die niet weten hoe ze aan goede, ervaren, interne medewerkers moeten komen. Qua salaris is het misschien niet altijd even rooskleurig als wat sommigen in de detachering kunnen vangen, en bijvoorbeeld een leasebak zal er niet altijd inzitten, maar als je een leuke vaste baan met toekomstperspectief in de buurt kunt vinden kan het het overwegen waard zijn. Als je een hele andere kant opgaat zul je sowieso rekening moeten houden met een lager inkomen.
Hier heb ik al eens aan gedacht maar ik heb in die zin last van een tunnelvisie dat ik alleen maar voor de zorg- en overheidssector heb gewerkt. Beiden spreken me niet echt aan, gevoelsmatig is de zorgsector te amateuristisch (lees: IT is een echte bijzaak (en waarschijnlijk terecht)) en de overheid leeft eigenlijk in een parallelle realiteit. Ik heb overigens wel "ingangen" om aan die andere kant te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-09 16:48
oef! schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 17:11:
[...]

Hier heb ik al eens aan gedacht maar ik heb in die zin last van een tunnelvisie dat ik alleen maar voor de zorg- en overheidssector heb gewerkt. Beiden spreken me niet echt aan, gevoelsmatig is de zorgsector te amateuristisch (lees: IT is een echte bijzaak (en waarschijnlijk terecht)) en de overheid leeft eigenlijk in een parallelle realiteit. Ik heb overigens wel "ingangen" om aan die andere kant te kunnen werken.
Je hebt dus alleen detacheer jobs gehad bij overheid en in de zorg? Ik denk dat als je dan in een profit organisatie gaat werken als vaste werknemer, je beeld wel zal veranderen. De irritaties die jij schetst zie je vaak terug in non-profit organisaties. Ik chargeer hier dan even, maar daar is de noodzaak voor een optimale structuur vaak minder aanwezig. De mentaliteit is gewoon anders. Niet slechter of beter, maar gewoon anders. Voor mij is zon omgeving dan ook tergend, ik zit in de automatisering omdat ik zaken wil optimaliseren, snel schakelen, efficiënter maken en zo'n overheid mentaliteit zou voor mij counter productief werken.

Maar je geeft aan dat je de IT zat bent (ik snap dat wel, want ik begin ook steeds meer te realiseren dat na 16 jaar het repeterend wordt) maar als je al van jezelf niet kan bepalen wat je dan wel wilt doen gaat het best een uitdaging worden. Die testjes zijn vaak beter voor degene die ze verkoopt dan degene die ze koopt.

Als je daadwerkelijk uit de IT wilt (ik denk dat je uit de non profit wilt) dan zal bereid moeten zijn het roer flink om te moeten gooien. Dus minder betaald en van onderen weer beginnen (junior).

Maar doe voor de grap eens een baan in een profit organisatie, wellicht dat je dan weer wat enthousiasme kan vinden.

Succes, dit onderwerp houdt mij ook steeds meer bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:22
Misschien niet helemaal hetzelfde maar ik wilde vanuit mijn hobby (het klooien met computers) iets in de IT gaan doen, had zelfs een bedrijfje gevonden waar ik een opleiding zou kunnen volgen etc....
Door omstandigheden van beide kant is dat niet doorgegaan en ben inmiddels blij dat het nooit wat geworden is, zo erg dat ik zelfs vrijwel niets meer doe met pc's etc... zo erg dat ik een eenvoudige pc heb met Linux, een Chromebook en that's it....
Gewoon eenvoudig dat doen wat ik wil doen en meer niet, ook niet meer voor anderen echt gewoon vrijwel helemaal gestopt.
Ik ben nu als chauffeur aan het werk (inmiddels alweer jaren) en dat bevalt me meer dan goed, onder de mensen, je ziet nog eens wat, komt buiten....

Ja het salaris is heel anders maar plezier in je werk hebben is voor mij een heel stuk belangrijker.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:48

m0nk

16-09-2003 15.15

Hier ook iemand die met dezelfde vraag in zijn hoofd rond liep/loopt. Na een flinke stress periode in 2015 heb ik last gekregen van oorsuizen en alle bijbehorende stress/depressieve gedachten etc. Niet lang daarna heb ik besloten om niet radicaal te gaan veranderen maar wel mijn horizon te gaan verbreden. Ik ben naast mijn baan jeugd selectietrainer bij de club van mijn zoontje en begeleid ik zo nu en dan een buitensport activiteit voor een groepje mensen in mijn omgeving. Ook kwam ik in aanraking met een sportmasseur die in hetzelfde traject "schuitje" zat rond de eeuwwisseling. Na veel praten en nadenken heb ik besloten om te gaan beginnen aan een opleiding tot NGS sportmasseur en daar mijn uitdaging in te zoeken. Ik blijf voorlopig gewoon in de IT werken (goed te combineren) maar de gedachte dat ik er straks nog een beroep bij heb geeft me ook al iets van rust. En wie weet wat het gaat brengen.. :)

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 19:07

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Geen idee of het je het leuk lijkt, maar misschien kan je wel het onderwijs in. Je brengt in ieder geval een berg ervaring mee, dus wellicht kan je docent worden op een HBO of MBO? Wellicht i.c.m. een omscholingstraject.
Of wellicht kan je teamleider worden binnen de organisatie van je huidige werkgever.

Wat in ieder geval werkt, is als je probeert aan te geven wat je wel en niet leuk vind. Je hebt aangegeven wat je niet leuk vind, maar welk gedeelte van je werk vind je wel leuk?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

muffstuff schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:33:
[...]
Je hebt dus alleen detacheer jobs gehad bij overheid en in de zorg? Ik denk dat als je dan in een profit organisatie gaat werken als vaste werknemer, je beeld wel zal veranderen. De irritaties die jij schetst zie je vaak terug in non-profit organisaties. Ik chargeer hier dan even, maar daar is de noodzaak voor een optimale structuur vaak minder aanwezig. De mentaliteit is gewoon anders. Niet slechter of beter, maar gewoon anders. Voor mij is zon omgeving dan ook tergend, ik zit in de automatisering omdat ik zaken wil optimaliseren, snel schakelen, efficiënter maken en zo'n overheid mentaliteit zou voor mij counter productief werken.
De overheid is daarin in mijn beleving heel erg aan het veranderen, er komen meer en meer mensen uit het bedrijfsleven in met juist die mentaliteit die daar nodig is.

Het zal ook goeddeels afhangen van welk deel van "de overheid" je werkt, omdat "de overheid" eigenlijk helemaal niet bestaat, maar meer de vorm heeft van een extreem groot bedrijf met allerlei deelbedrijven en dochterondernemingen.
Maar je geeft aan dat je de IT zat bent (ik snap dat wel, want ik begin ook steeds meer te realiseren dat na 16 jaar het repeterend wordt) maar als je al van jezelf niet kan bepalen wat je dan wel wilt doen gaat het best een uitdaging worden. Die testjes zijn vaak beter voor degene die ze verkoopt dan degene die ze koopt.
Ik werk nu bijna 21 jaar in de ICT en heb ook mijn momenten gehad dat ik de ICT uit wilde, maar het "repeterend" herken ik niet. Dat hangt heel sterk van je baan af. Delen zullen repeterend blijven, alleen is dat een ICT unieke eigenschap. Heel veel banen kennen repeterende taken. Ga je de ICT uit, heb je over 10 jaar hetzelfde probleem.

Denk dat de oplossing eerder ligt in een passende baan zoeken waarbij de repeterende delen bearable zijn en je genoeg energie en plezier kunt halen uit de afwisselende delen.
Als je daadwerkelijk uit de IT wilt (ik denk dat je uit de non profit wilt) dan zal bereid moeten zijn het roer flink om te moeten gooien. Dus minder betaald en van onderen weer beginnen (junior).

Maar doe voor de grap eens een baan in een profit organisatie, wellicht dat je dan weer wat enthousiasme kan vinden.
Of juist naar een volledige non-profit of een commerciële organisatie met meer maatschappelijke betrokkenheid zoals een Triodos Bank. Voor mij persoonlijk is dat iets waar ik ooit heen hoop te gaan. Eenzelfde zelfstandige baan als ik nu heb, maar dan bij een organisatie die niet als primair doel "geld verdienen" heeft, maar "een bijdrage leveren aan een betere wereld".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Niet online
muffstuff schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:33:
[...]

Je hebt dus alleen detacheer jobs gehad bij overheid en in de zorg? Ik denk dat als je dan in een profit organisatie gaat werken als vaste werknemer, je beeld wel zal veranderen. De irritaties die jij schetst zie je vaak terug in non-profit organisaties.
Nee, ik ben nooit gedetacheerd geweest. Ik deed en doe alle klussen gewoon vanuit mijn werkgever. Volgens mij is dat overigens inhoudelijk niet heel erg anders. Je voert een implementatie uit en daarna kom je er alleen nog maar langs als er iets heel erg mis gaat of als er sprake is van maatwerk.
Flimovic schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:49:
Geen idee of het je het leuk lijkt, maar misschien kan je wel het onderwijs in. Je brengt in ieder geval een berg ervaring mee, dus wellicht kan je docent worden op een HBO of MBO? Wellicht i.c.m. een omscholingstraject.
Of wellicht kan je teamleider worden binnen de organisatie van je huidige werkgever.
Bedankt voor de suggestie maar het onderwijs trekt me niet heel erg sterk. Ik was zelf niet bepaald een topstudent en de gedachte dat ik met dat soort gasten iets moet bereiken trekt me bepaald niet. :+ `
Teamleider wil ik om verschillende reden niet zijn.
Ad de Jong schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:40:
Ik ben nu als chauffeur aan het werk (inmiddels alweer jaren) en dat bevalt me meer dan goed, onder de mensen, je ziet nog eens wat, komt buiten....

Ja het salaris is heel anders maar plezier in je werk hebben is voor mij een heel stuk belangrijker.
Dat is inderdaad iets waar ik me overheen zal moeten zetten maar dat gaat steeds beter. In mijn hoofd heb ik er al vrede mee dat er een einde komt aan de continue stroom van nieuwe leaseauto's en bonussen. Overigens ben ik door de jaren heen wel tot inzicht gekomen dat geld inderdaad niet gelukkig maakt - in mijn laatste overstap heb ik een beetje salaris ingeleverd maar heb ik er wel een leukere baan aan overgehouden, dat is me wel een hondertje per maand waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 19:07

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

oef! schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:14:
[...]

Nee, ik ben nooit gedetacheerd geweest. Ik deed en doe alle klussen gewoon vanuit mijn werkgever. Volgens mij is dat overigens inhoudelijk niet heel erg anders. Je voert een implementatie uit en daarna kom je er alleen nog maar langs als er iets heel erg mis gaat of als er sprake is van maatwerk.

[...]

Bedankt voor de suggestie maar het onderwijs trekt me niet heel erg sterk. Ik was zelf niet bepaald een topstudent en de gedachte dat ik met dat soort gasten iets moet bereiken trekt me bepaald niet. :+ `
Teamleider wil ik om verschillende reden niet zijn.

[...]

Dat is inderdaad iets waar ik me overheen zal moeten zetten maar dat gaat steeds beter. In mijn hoofd heb ik er al vrede mee dat er een einde komt aan de continue stroom van nieuwe leaseauto's en bonussen. Overigens ben ik door de jaren heen wel tot inzicht gekomen dat geld inderdaad niet gelukkig maakt - in mijn laatste overstap heb ik een beetje salaris ingeleverd maar heb ik er wel een leukere baan aan overgehouden, dat is me wel een hondertje per maand waard.
Maar vertel nu eens wat je leuk vind om te doen? Waaruit haal je plezier in je werk? En naar welk beroep kijk je met jaloezie? Wat trekt je aan in een baan? Zolang wij niet weten wat je leuk vindt, kunnen we suggesties roepen tot je een ons weegt, maar echt passend advies zal het niet worden.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

Precies, de vraag is vooral wat je in je werk in de IT nu precies dwars zit en war je daar aan zou kunnen doen. Zijn het de saaie, repeterende taken waar je geen uitdaging uit haalt? Is het het feit dat je de hele dag op een kantoortje achter een monitor zit? Stress van ongeduldige gebruikers die aan je hoofd zeuren?

Zelf zit ik op een R&D afdeling en dan merk ik ook dat de muren op een gegeven moment op me af komen wanneer ik te lang op kantoor moet zitten. Dan ben ik liever bij een klant op lokatie om aan de installatie te werken en problemen op te lossen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Of neem de grote stap naar freelance dan heb jij het voor het kiezen en kan je ook meer klussen zoeken die een echte uitdaging is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MeZZiN schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:38:
Of neem de grote stap naar freelance dan heb jij het voor het kiezen en kan je ook meer klussen zoeken die een echte uitdaging is.
Da's wel erg makkelijk gedacht volgens mij.

Ook als freelancer moet er gewoon brood op de plank komen en moet je dus klussen uitvoeren waar je helemaal geen zin in hebt, maar die je doet voor het geld.

Van een freelancer verwacht ik dat diegene een klus doet die diegene al kan, minder kans om dus on the job te leren hoe iets moet.

Plus dat je meteen aan acquisitie moet gaan doen en alle administratieve overhead er ook bij hebt. Dat moet je willen.

[ Voor 10% gewijzigd door unezra op 11-01-2017 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-09 20:02

3DDude

I void warranty's

Tsjah, TS

Je moet doen wat je leuk vindt uiteraard (Lees: als je niet weet wat dat is, wordt het een lastig verhaal natuurlijk).

Of je moet iets doen waar je zoveel geld mee verdient (waar je vervolgens weer heleboel leuke dingen mee kunt doen :D).

Of een middenweg vinden.

Maar zeg eerst maar wat je leuk vind / leuk lijkt / probeer het. En anders zou ik zeggen het freelancen is een goede optie als jij met een maand of 4 in het jaar werk, je jaarsalaris hebt (bij wijze van). en de rest op vakantie kunt o.i.d. is ook wel geinig toch?

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Is de oplossing niet juist verdieping? Echt specialiseren in een richting? Het komt op mij een beetje over alsof je eigenlijk al een tijd stilstaat in je ontwikkeling zonder echt een doel voor je te hebben. Het roer compleet omgooien klinkt dan leuk, maar afgezien van dat je helemaal onderaan begint heb je ook nog eens het probleem dat je in elk vakgebied vast kunt roesten.

Ik heb zelf een aantal jaren terug een korte uitstap naar de broadcast wereld gemaakt (als technical sales ipv. developer). Bleek dat het gras echt niet groener is bij de buren; daar waren ze nog veel meer vastgeroest.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:22
uit de IT klinkt als ik ben het helemaal zat. Maar on eerlijk te zijn zie ik niet echt aanknopingspunten waarom je het zat bent. De wisselende druk in je werk en het "gezeik" van klanten doet me dan eerder denken aan het feit dat je niet op de juiste positie zit.

Want: je hobby is werken aan computers. Dus er is intern in je wel iets dat je graag bezighoud met ict gerelateerde zaken. Maar de manier waarop je dat nu beroepsmatig toepast blijkt niet jouw ding te zijn.

Aangezien de ICT zo breed is verwacht ik dat er nog genoeg mogelijkheden zijn die wel bij je aansluiten.
Maar heb je dit ook al eens bespreekbaar gemaakt bij je leidinggevende want kan ook zijn dat er organisatorisch iets niet helemaal lekker loopt waardoor je het zo allemaal ervaart...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
Ik zou zeggen misschien ben je meer op je plek bij een groot bedrijf als storingsmonteur voor hardware ofzo, servers etc. HP, Dell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:22
zou handiger zijn als TS iets meer diepgang geeft aan de beschrijving van zijn huidige taken.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i_r_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-09 20:57

i_r_

Originele G

Zelf zit ik nog niet zo lang in de IT, maar het valt me op dat je aangeeft dat je soms extreme stress ervaart als er bij een klant ineens iets af moet / mis gaat.

Is het niet mogelijk om bij je werkgever een stapje terug te doen naar een functie als technisch beheerder / technisch applicatiebeheerder om maar iets te noemen.

Dat lijkt mij i.i.g. een stuk minder stress gevoelig dan een rol als projectleider. Het lijkt me dat in andere sectoren dergelijke functies ook met een hoop stress gepaard gaan. Hoge bomen vangen immers veel wind.

[ Voor 6% gewijzigd door i_r_ op 11-01-2017 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:52
Je kan een lijstje maken met de punten die je momenteel tegenstaan. Maar ik denk dat het nuttiger is om een lijstje te maken met de punten in je werk (en hobby) die je wel leuk vind, waar je voldoening uit haalt. Neem hier ook rustig de tijd voor, dit doe je niet in 3 dagen.

Vanuit dit lijstje ga je dan verder kijken wat je wel leuk vind. Het kan zijn dat het inderdaad buiten de IT is, maar wellicht zijn er ook wel mogelijkheden binnen de IT.

Dus de belangrijkste vraag, wat vind je leuk, waar haal je voldoening uit?

Hou er rekening mee, in ieder beroep heb je dingen die niet altijd even leuk zijn en er nou eenmaal bijhoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoshingen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-07 11:02
Ga het onderwijs in. ICT docenten zijn schaars en het is een erg diverse baan.

Het moet je alleen wel liggen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-09 14:31
Werk is per definitie niet altijd zo leuk. Daarom krijg je er ook voor betaald. In alle sectoren heb je te maken met een dagelijkse sleur en gezeik van collega`s, managers en klanten.

Zelf ben ik 3 jaar geleden overgestapt van ICT-baan naar horeca-ondernemer. En hoewel me dat in grote lijnen goed bevalt, besef ik me nu ook wel dat het gras altijd groener lijkt aan de andere kant. Nu na de opstart van de onderneming waarbij alles leuk en spannend was, bestaat het grootste deel van mijn dag nu ook uit repetitieve taken en gezeik met klanten en collega`s (werknemers). Maar omdat het voor mijn eigen toko is, vind ik dit wel véél makkelijker op te brengen als in de tijd dat ik voor groot bedrijf werkte. Het werk dat ik nu heb geeft veel meer stress, maar ook veel meer voldoening.

Heb jij ooit overwogen om voor jezelf te beginnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-09 22:42

sebasd

loopt op espresso

DaneV schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 00:48:
Heb jij ooit overwogen om voor jezelf te beginnen ?
Dit.

Sinds ik voor mezelf ben begonnen (in de IT, ik vind het vak veel te leuk en kan toch niks anders) en de vrijheid heb om te bepalen wat ik wel en niet doe is de lol in mijn werk echt enorm toegenomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

sebasd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 09:02:
[...]

Dit.

Sinds ik voor mezelf ben begonnen (in de IT, ik vind het vak veel te leuk en kan toch niks anders) en de vrijheid heb om te bepalen wat ik wel en niet doe is de lol in mijn werk echt enorm toegenomen..
Hoe veel vrijheid heb je *werkelijk*? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:35
Te lui geweest om alle antwoorden door te spitten maar er zijn genoeg rollen waar je je kennis uit de IT kan benutten en toch op een totaal andere manier bezig zijn.

Ik heb de stap gemaakt vanuit consultancy richting een software vendor. Die hebben ook mensen nodig met kennis van IT omdat hun software daarmee moet werken. Daar werk ik nu bijna een jaar met alle plezier van de wereld als product owner. Ik kan je vertellen dat wij staan te springen om mensen met IT kennis om het "hoe" en "wat" van onze producten vorm te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
unezra schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 09:30:
[...]

Andere ondernemer antwoordt :)

Je vrijheid hangt natuurlijk af van de markt. In een slechte markt pak je de projecten die je kunt krijgen, in een goede markt heb je het voor het kiezen. In dat opzicht is het bestaan vergelijkbaar met dat van een consultant in dienst van een softwarehuis.

Gevoelsmatig is er wel een groot verschil. Zit je op een project wat je niet erg kan boeien, dan heb je het helemaal zelf gedaan. Je bent dus nooit het slachtoffer van (haal door welke niet van toepassing zijn) een sales-team wat zijn werk niet goed doet / een grote klant die drie niveaus boven jou een voorkeursbehandeling heeft afgesproken / een manager die erop gebrand is om je op het 1e i.p.v. het beste project in te zetten.

Dat is een frustratie minder :)

Naast dit emotionele verschil, zijn er ook een aantal werkelijke verschillen:

* Je bepaalt zelf of je wat meer buffers opbouwt en daardoor wat kritischer kan zijn bij je keuze van een nieuw project, of dat je wat meer geld uitgeeft en bijgevolg wat meer haast hebt om een project te scoren. (in de praktijk van de softwarehuizen is het meestal optie b, behalve dat jij niet degene bent die het geld mag uitgeven)

* Cursussen, trainingen, plannen van je ontwikkeling. Bij softwarehuizen moet je vaak voldoen aan bepaalde vaste profielen en carrierepaden. Ook ben je gebonden aan bepaalde leveranciers van trainingen, en is het wel of niet krijgen van opleidingsbudget een heikel punt. Als zelftstandige ligt alles open.

* Arbeidsvoorwaarden: een zelfstandige heeft alleen maar geld. Niemand gaat je vertellen dat je een auto moet leasen op diesel, van 1 van de 6 merken, met een CO2-uitstoot van <120 g/km en voor 40.000 km/jaar (ook als je eigenlijk maar 20.000 rijdt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

Als ZZP moet je natuurlijk wel weer de sociale vaardigheden en het charisma hebben om op eigen houtje die opdrachten binnen te kunnen slepen. Dat je geen leidinggevende boven je hebt is een voordeel maar kan ook een nadeel zijn, want je moet actief het werk naar je toe halen. Dat doet een sales-team niet voor je.

Als je dus iemand nodig hebt die opdrachten naar je pusht en/of je structuur en protocol oplegt dan is een ZZP niet de juiste werkvorm voor je. Het vereist heel veel zelfdiscipline en veel tijd die je buiten je core werkgebied er in moet steken.

Ik heb nog steeds geen duidelijk beeld van waar je je precies over frustreert in je job als IT'er. Is dat een praktisch iets (bijvoorbeeld te stressvol of niet uitdagend werk, te veel achter een bureau zitten, weinig contact met collega's, niet de juiste tools hebben, enz.) wat binnen je werkomgeving aan te passen valt, of is het echt het feit dat je in loondienst in de IT werkt wat je niet meer aanspreekt?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Stoney3K schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:41:
[...]

Als je dus iemand nodig hebt die opdrachten naar je pusht en/of je structuur en protocol oplegt dan is een ZZP niet de juiste werkvorm voor je. Het vereist heel veel zelfdiscipline en veel tijd die je buiten je core werkgebied er in moet steken.

[...]
Dat klopt. En afhankelijk van de persoon is het een "hoop gedoe" of een verrijking van je functie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-09 14:05
oef! schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:44:
Hallo professionele medetweakers, ik wil jullie graag een vraag voorleggen en zou graag horen of iemand ervaring heeft met de keuze waar ik nu voor sta.Het zit namelijk zo:

Ik ben klaar met het werken in de IT sector. Na een leven lang achter een computerscherm gezeten te hebben en een opleiding Bedrijfskundige Informatica gevolgd te hebben, heb ik achtereenvolgens bij drie (middel)grote IT leveranciers gewerkt als technisch applicatiebeheerder, analist, technisch implementatieconsultant en nu als semi-projectleider.

En de koek is op. Ik merk dat het me gewoon niet zoveel meer interesseert, elk traject is, onafhankelijk van de werkgever een herhaling van zetten en hetzelfde gezeik van een andere klant. Daarnaast levert het werk op gezette tijden enorm veel stress op omdat het altijd in bursts gebeurt - een tijdje niets en dan weer enorm veel druk.

Maar dan? Ik ben bijna 40 en hang al vanaf mijn 11de achter een computer en mijn hobby is "tot overmaat van ramp" ook nog eens prutsen aan computer(systemen) en software in de breedste zin van het woord. Je zou kunnen stellen dat ik totaal geen benul heb van de professionele wereld buiten de IT.

Mijn vraag is dus - zijn hier mensen die uit de IT zijn gestapt en hoe is dat bevallen? En zijn er sectoren die goed aansluiten op een leven na de IT? Ik hoor het graag.
Ik zit zelf ook in de zorg en IT sector, in een organisatie die software maakt voor hoofdzakelijk ouderen/ langdurige en thuiszorg. Ik herken dan ook wel wat je aangeeft in een latere reactie:
  • ]De overheid hebben we heel veel mee te maken, in de zin van wijzigingen in wet en regelgeving en organisaties die gebudgetteerd worden om e.e.a. te regelen en zichzelf in stand houden, om jaar in jaar uit weer nieuwe standaarden te bedenken, zonder dat de rest van de sector de toegevoegde waarde daarin merkt.
  • ]De zorg weet heel mondjesmaat meer met de (nieuwe) mogeiljkheden van IT te doen, maar het is wel in beweging gezet en verwachting is ook dat dit de komende jaren wel in een stroomversnelling komt.
Wat wij zelf heel sterk merken is dat het ouderwetse ECD bijvoorbeeld niet meer nuttig is, het zijn te grote (draken van) applicaties, die moeilijk te onderhouden zijn en hebben een veel te breed focus gebied. Men is begonnen met het vastleggen van rapportages, en steeds verder uit gaan breiden tot-aan volledige declaratiestraten toe. Het is volgens onze visie aan softwarepartijen om daar een oplossing in te bieden, door de focus weer terug te brengen naar de kern.
Dit is lastig omdat zorgaanbieders (met name managers) de meest bizarre informatie vragen die vastgelegd moet worden rondom cliënten, waarbij dit niets toevoegt aan de kwaliteit (en veiligheid) van de zorg voor de cliënt. De overheid draagt daar overigens met continu wijzigende regels en veranderende informatie-eisen en wensen ook flink aan bij.

Al met al vind ik het juist wel een uitdagende sector, in plaats van dat die mij frustreert. Ook vernieuwt er hier echt behoorlijk veel, persoonlijk vind ik dat ook een mooie uitdaging. In ieder geval is er voldoende te doen en te vernieuwen in de IT, het is alleen de kunst op een plek terecht te komen waar je die mogelijkheden ook krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties! Ik kom er later op terug, zit even in een stressmomentje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-09 22:42

sebasd

loopt op espresso

[...]

Het meeste gras is me wel door t_captain voor de voeten weg gemaaid. Waarvoor dank, scheelt mij weer!

Ook ik ervaar alles wat erbij komt om je netwerk te onderhouden en uit te breiden, aan je zichtbaarheid te werken en daarmee het voor elkaar te krijgen dat de opdrachten naar jou te komen eigenlijk alleen maar als leuk. Dat had ik overigens twee jaar geleden, toen ik begon als freelancer, niet verwacht.

Nu werkt de markt natuurlijk behoorlijk mee (mensen met verstand van technisch en geautomatiseerd testen en die daar ook anderen iets wijzer over kunnen maken zijn er niet heel veel), dus ik ben wel benieuwd hoe dat gaat tegen de tijd dat de markt minder gaat.

Maar ik heb de vrijheid genomen (en neem die nog steeds meer) om geen fulltime klussen meer te doen. Om daarnaast aan andere dingen te werken die ik leuk vind (en waarvoor ik inmiddels soms ook betaald word). Om nee te zeggen tegen klussen die me niet aanstaan. Om gewoon te stoppen bij klussen die niet zo goed bij me passen als ik vooraf had gehoopt (zonder een accountmanager die daar tegenin gaat, heerlijk). Om te zeggen: ik kom een uurtje (of drie) later omdat ik iets met mijn kinderen ga doen en nee, die tijd haal ik niet in.

Hoeveel vrijheid wil je hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
[...]

Volledige vrijheid als ik niet wil werken dan kan dat gewoon (zeker als je een buffer aanhoudt) dus die vrijheid heb je gewoon. Wat ik zelf wel gedaan heb is de mindere kanten uitbesteed omdat ik daar gewoon niet zo goed in ben. Sales facturing netwerken. Daarom ben ik zelf weinig tijd kwijt met tussenpersonen onderhandelen contracten geld binnen halen en alle andere minder leuke kanten. Plus ik heb het voor het kiezen wel klus ik wil.
unezra schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:49:
[...]

Da's wel erg makkelijk gedacht volgens mij.

Ook als freelancer moet er gewoon brood op de plank komen en moet je dus klussen uitvoeren waar je helemaal geen zin in hebt, maar die je doet voor het geld.

Van een freelancer verwacht ik dat diegene een klus doet die diegene al kan, minder kans om dus on the job te leren hoe iets moet.

Plus dat je meteen aan acquisitie moet gaan doen en alle administratieve overhead er ook bij hebt. Dat moet je willen.
Dat is zoals je het kan doen. Zelf doe ik alleen klussen die ik leuk vind anders vind ik wat anders. Als ik het zat ben ga ik gewoon een andere klus doen. Dit kwam mij in loondienst vaak voor. Dan toch te lang blijft zitten omdat een vaste baan is..

Maar als freelancer heb ik juist meer ruimte om mij te ontwikkelen als het al niet is omdat je een deel van je inkomsten zo in trainingen kan gieten. Voor mij niet nodig leer al genoeg on the job. Maar als dat een punt kan zijn kan je zo een hoop bij leren. En je hebt volledige eigen keuze in hoe je omgaat met je inkomsten.

En voor die administratieve overhead en acquisitie daar zijn prima oplossingen voor wat natuurlijk ook iets kost maar onder de streep blijft veel meer over zodat je ook stukken minder hoeft te werken als je daarvoor kiest. Bij mij is de overhead 1 keer per maand de uren staat invullen. een in de 3 maanden bonnetjes in een sheet gooien en 1 keer per jaar alles verzamelen en naar mijn boekhouder sturen. Dus als het al 1 uur max per week is dat veel.

Door alle voordelen zoals geen baas hebben en je zelf je eigen keuzes kunnen maken IT opeens weer erg leuk is geworden. Zeker omdat klussen veel uitdagender zijn als je dat wilt. Geen sleur. En ooh ja de beste 'feature' je zit toch elke maand op de schop stoel dus het is onderdeel van het project dus een zorg minder je hebt toch in no time weer een nieuwe klus. Bedrijven huren je je juist in om je voor korte duur te kunnen inzetten.

[ Voor 12% gewijzigd door MeZZiN op 16-01-2017 08:42 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-09 14:42
oef! schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:28:
Bedankt voor jullie reacties! Ik kom er later op terug, zit even in een stressmomentje ;)
Ik weet dat dit een enorm oud topic is wat ik nu kick. Maar ik ben toch wel erg benieuwd hoe het nu met de TS gaat, of hij zijn baan heeft veranderd of toch vrede heeft gekregen met de IT en door het rond kijken misschien juist is gaan beseffen wat je al had.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Leknaas
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-05-2024
Digital nomad,

Zelf een SAAS productje gaan ontwikkelen als side-project of andere side-projecten beginnen en er deeltijd uitstappen zodra het een beetje begint te lopen.

Of zoeken naar een baan waar er geen deadlines en projecten zijn.

undefined

Pagina: 1