Laminaat over plavuizen leggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
We zijn bezig met verhuizen en in het nieuwe huis willen we laminaat gaan leggen van het merk Quick Step. De vorige bewoner heeft plavuizen in het huis laten leggen, maar dat is totaal niet onze smaak en dus willen wij deze vervangen door een laminaatvloer. Omdat het enorm veel werk is om de bestaande plavuizen vloer eruit te slopen zijn wij van plan om de laminaatvloer over de plavuizen heen te leggen.

Allereerst gaan we een vochtscherm plaatsen tussen de plavuizen en de ondervloer, vervolgens komt daar de ondervloer overheen en daarna laminaat van Quick Step welke een dikte heeft van 8 mm. Althans, dat is wat we tegenkomen als 'adviezen' als we er naar zoeken op internet. Echter kunnen we niet echt iets concreets vinden over het type ondervloer en vochtscherm waar men goede ervaringen mee heeft betreft het leggen over plavuizen.

Bij het zoeken naar ervaringen van mensen betreft een ondervloer over plavuizen zijn eigenlijk alleen de websites van fabrikanten die omhoog komen, maar die bieden vooral prijzige ondervloeren. Zijn er goede betaalbare ondervloeren en vochtschermen die in onze situatie goede resultaten bieden? Er is geen vloerverwarming aanwezig. De oneffenheden vallen ook wel mee.

Iemand die hier ervaring mee heeft? :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-04 10:45
Heb dat zelf ook zo gedaan. Gewoon normaal dampscherm en ondervloer gebruikt. Heeft jaren gelegen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:45
Waarom zou je per se een vochtscherm leggen bij een tegelvloer? Ik zou gewoon een goede ondervloer leggen die zowel geluid dempt als oneffenheden zo goed mogelijk opvangt.

Oneffenheden zou ik goed op letten. Ik heb lamelparket liggen over een tegelvloer. Doordat er her en der toch wat hoogteverschil zit zou ik het niet nog een keer doen. Puntbelasting (stoelpoot) zorgt voor een groot moment op het hout met gevolgen. En dat is ondanks flinke ondervloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Voor de juiste ondervloer moet je weten of je een beton of houten vloer hebt. Plavuizen tellen als beton.
Maar het is ook belangrijk of het een verdieping is of de begane grond (laatste heeft vochtscherm nodig).
Verder heb je geen vloerverwarming, dus mag je een isolerende ondervloer nemen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:06:
Waarom zou je per se een vochtscherm leggen bij een tegelvloer? Ik zou gewoon een goede ondervloer leggen die zowel geluid dempt als oneffenheden zo goed mogelijk opvangt.

Oneffenheden zou ik goed op letten. Ik heb lamelparket liggen over een tegelvloer. Doordat er her en der toch wat hoogteverschil zit zou ik het niet nog een keer doen. Puntbelasting (stoelpoot) zorgt voor een groot moment op het hout met gevolgen. En dat is ondanks flinke ondervloer.
De reden dat we een vochtscherm willen plaatsen is omdat we gekozen hebben te gaan verhuizen ivm vochtproblemen in het oude huis. We willen dus geen enkel risico lopen ;) . Welke ondervloer hebben jullie gelegd? Een ondervloer die niet te zacht is zou minder doorzakken bij puntbelasting, of zie ik dat verkeerd?
RocketKoen schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:06:
Voor de juiste ondervloer moet je weten of je een beton of houten vloer hebt. Plavuizen tellen als beton.
Maar het is ook belangrijk of het een verdieping is of de begane grond (laatste heeft vochtscherm nodig).
Verder heb je geen vloerverwarming, dus mag je een isolerende ondervloer nemen.
Het betreft de vloer op de begane grond. Kan een goedkope ondervloer ook volstaan, of is het beter om een ondervloer van een bekend merk te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:08
Vergeet je ook niet de hoogte van o.a. de binnendeur en buitendeur? Deze zullen ook aangepast moeten worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:07

zekerpixels

Victory Loves Preparation

tweakerdennis schreef op maandag 9 januari 2017 @ 23:26:
Vergeet je ook niet de hoogte van o.a. de binnendeur en buitendeur? Deze zullen ook aangepast moeten worden!
Toen ik de titel las, dacht ik ook meteen aan de deuren. Zover ik nu lees ga je de vloer ongeveer een cm ophogen, misschien dat het gewoon past maar zeker vooraf controlleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:56
Vergeet ook niet met de leverancier van het laminaat te dubbelchecken of je een geschikte ondervloer gekozen hebt.. (ook i.v.m. de garantie op het laminaat.)

o.a. om deze reden PVC klikvloer gekocht, meningsverschil met verkoper

[ Voor 23% gewijzigd door nachtnet op 09-01-2017 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik haal altijd goedkoopste tapijt bij kwantum en leg die eronder. Vind ik veel fijner werken dan dat alu folie of soort piepschuim platen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:52
Zijn het gerectificeerde tegels? Oftewel: ligt de voeg gelijk met de tegel? Indien ja: Gewone alufoam ondervloer nemen.

Als het een naturel gezaagde tegel betreft (voeg iets dieper liggend) dan (groene) FSC platen pakken om het hoogteverschil op te vangen en een stijve ondergrond te bieden aan het laminaat. In dat laatste geval rekening houden met eventueel dorpels vervangen en of deuren inkorten.

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-05 21:53
Afhankelijk van je budget zou je ook voor een pvc vloer kunnen gaan. Dan gooi je eerst (zelf of laten doen) een laag egaline over de tegels. Vervolgens kan je hierover de pvc vloer leggen. Sommige pvc vloeren zijn bijna niet van een echte houten vloer te onderscheiden.

Maar als je het echt goed wil doen zou ik gewoon de tegels eruit halen. Is wel even wat werk maar dan is het wel goed gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 19:16

Ligone

Moeha!

wel even wat werk... heb je dat ooit zelf al eens gedaan? dan is je eerste idee van die egaline toch iets beter! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
zekerpixels schreef op maandag 9 januari 2017 @ 23:35:
[...]

Toen ik de titel las, dacht ik ook meteen aan de deuren. Zover ik nu lees ga je de vloer ongeveer een cm ophogen, misschien dat het gewoon past maar zeker vooraf controlleren.
Ik heb zelf ook een laminaatvloer over plavuizen gelegd. Bij mij paste het laminaat wel, maar de plakplinten bij de deurkozijnen pasten niet meer. Ik heb toen met de schuurmachine een klein stukje van de deur afgeschuurd. Is niet te zien aan de deur zelf en het past nu perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1990Maikel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-05 13:29
Azer schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:35:
[...]

Ik heb zelf ook een laminaatvloer over plavuizen gelegd. Bij mij paste het laminaat wel, maar de plakplinten bij de deurkozijnen pasten niet meer. Ik heb toen met de schuurmachine een klein stukje van de deur afgeschuurd. Is niet te zien aan de deur zelf en het past nu perfect.
Vaak past er ook nog wel een extra ringetje (nylon opvulring) tussen je scharnier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Laminaat over plavuizen is toch totaal niet spannend?

Als ondervloer kun je bij de bouwmarkt de standaard rollen aluminiumfolie halen á €15 per rol van 15M². Dit spul is dampdicht en heeft een dun laagje foam voor demping en isolatie. Het laminaat leg je daar gewoon overheen.

🖥️ | 🚗

Pagina: 1