Aansluiten inductiekookplaat op dubbele aansluitgroep

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pieter274
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-10 10:55
Goedemiddag,

Ik ben geen expert maar kan wel artikelen en fora lezen en daarvan leren. Ik heb een nieuwe kookplaat gekocht en wil deze zelf aansluiten. Dit topic is om zeker te weten dat ik het goed doe.

Basisinformatie:
1. Dubbele aansluitgroep in de meterkast
2. Perilex WCD met 2x blauw boven en 2x bruin onder
[url=http://www.yulaniss.nl/IMG/WCDMark.jpg]Afbeeldingslocatie: http://www.yulaniss.nl/IMG/WCDMark_thumb.jpg
3. Oude kookplaat was geschakeld op 2x Fase op onderste pinnen vd stekker en 2x N op bovenste pinnen vd stekker. N.B. dit is dus de oude stekker, dit heb ik niet zelf aangesloten. Volgens wat ik ben te weten gekomen zit eigenlijk de blauwe en de witte verwisseld. Maar dat doet er nu niet meer toe.
Afbeeldingslocatie: http://www.yulaniss.nl/IMG/Stekker-Oude-Kookplaat_thumb.jpg
4. Aansluitschema van Siemens
[url=http://www.yulaniss.nl/IMG/SiemensDigitaalMark.jpg]Afbeeldingslocatie: http://www.yulaniss.nl/IMG/SiemensDigitaalMark_thumb.jpg

Ik heb het nu als volgt aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://www.yulaniss.nl/IMG/Aangesloten2.JPG

Zou graag horen of dat goed is zo.

Dank, Pieter

[ Voor 14% gewijzigd door Pieter274 op 09-01-2017 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ziet dr gewoon goed uit, gewoon inpluggen en testen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter274
Getest! Werkt. Hartelijk dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:30

Illusion

(the art of)

Zelden zo'n duidelijke topicstart gezien voor een kookgroep. Netjes!

En ziet er inderdaad goed uit.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Illusion schreef op maandag 9 januari 2017 @ 18:18:
Zelden zo'n duidelijke topicstart gezien voor een kookgroep. Netjes!
Moet meteen aan dit topic denken: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1741419

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:51
Weinig op aan te merken inderdaad.

Ik neem aan dat je de trekontlasting nog netjes vastmaakt? Deze moet je op de isolatie van het snoer klemmen, niet op de losse aders. De aders bij je stekker zijn wel lang, ik hoop dat je die lengte erin gepropt krijgt...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:15

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Hoe zit het de aarde? Het lijkt wel of die met L2 verbonden zit, maar dat zal wel niet. :?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter274
@Illusion: Dank!
@Fairy: Die heb ik ook half gelezen idd (3 blz pfff), dat ging echter de kant op van 1x 220V en ik heb 2x 220V
@Xander: Geen zorgen en dank voor de opmerking. Ik heb de foto's zo gemaakt zodat jullie duidelijk kunnen zien hoe ik het wil aansluiten. De aders zijn idd best lang voor deze stekker. Misschien ga ik ze zelf wat inkorten. En aan de kookplaatzijde moeten ze er sowieso weer af want de kabel is slechts 1m lang en moet achter de besteklade nog door een nauwe sparing.
@Thomas: Ja die aarde ader heeft een rare draai. Maar hij zit niet op L2 :)

Iedereen dank voor het kijken en voor de feedback. Ik doe dit niet dagelijks (ik ben opgeleid in de civiele techniek dus beton en staal berekeningen) dus het kost me wel wat tijd om me erin te verdiepen. Maar het is wel leuk om te doen en om met jullie hierover van gedachten te wisselen.

Iedereen een fijne dag gewenst!

Groet, Pieter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Pieter274 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 09:02:

@Xander: Geen zorgen en dank voor de opmerking. Ik heb de foto's zo gemaakt zodat jullie duidelijk kunnen zien hoe ik het wil aansluiten. De aders zijn idd best lang voor deze stekker. Misschien ga ik ze zelf wat inkorten.
Top. Denk wel even aan nieuwe adereindhulzen als je het inderdaad in zou korten. Die zitten er nu netjes aan d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter274
Dank voor de tip. Wat ik meestal doe bij lampjes en verlengsnoeren is inkorten, kort strippen en een puntje soldeer erop. Zou dat ook bij zo'n hoge stroomsterkte als hier een goede oplossing zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-10 13:58

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Tip, hoewel het werkt, lees even heel goed de garantievoorwaarden van je kookplaat door. Het is namelijk niet ongewoon dat hierin een clausule is opgenomen dat alleen garantie geclaimd kan worden wanneer een rekening overlegd kan worden van een gecertificeerd elektricien voor het aansluiten.

Dit was in ieder geval bij de Atag inductie kookplaat die we een aantal jaar terug bij m'n ouders hebben geplaatst.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Pieter274 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:35:
Dank voor de tip. Wat ik meestal doe bij lampjes en verlengsnoeren is inkorten, kort strippen en een puntje soldeer erop. Zou dat ook bij zo'n hoge stroomsterkte als hier een goede oplossing zijn?
Nee! Soldeer ma,g niet gebruikt worden voor dergelijke verbindingen. Tin is een "dood" materiaal wat totaal niet veerkrachtig is. Als je een schroef draait op een vertinde ader dan duw je er een deuk in, maar het zal nooit meer terugveren. Daarnaast kan tin ook vervormen onder mechanische druk. Je kunt meemaken dat je ader spontaan los in de schroef gaat zitten.

Kijk anders eens op google, andere bronnen kunnen het vast beter uitleggen.

Adereindhulzen zijn speciaal voor dit doel gemaakt. Ik snap dat je voor 5 hulsjes niet gaat investeren in een dure rateltang, maar je hebt ook eenvoudige krimptangen die je al voor een tientje koopt. Zag zoiets laatst ook gewoon in de Hornbach liggen. Daar heb je vast nog vaker plezier van als je regelmatig bezig bent met lampjes en verlengsnoeren. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 11-01-2017 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Zo duur is een adereindhuls nou ookweeer niet: https://www.conrad.nl/nl/...-mm-97-72-180-822466.html
Het blijft wat geld, maar als je elke draad die je maakt goed maakt is het niet zo'n probleem.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
deepbass909 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:03:
Tip, hoewel het werkt, lees even heel goed de garantievoorwaarden van je kookplaat door. Het is namelijk niet ongewoon dat hierin een clausule is opgenomen dat alleen garantie geclaimd kan worden wanneer een rekening overlegd kan worden van een gecertificeerd elektricien voor het aansluiten.
Discutabel item dat laatste. Ik vraag me namelijk af hoe ze in geval van aanspraak op garantie omgaan met iemand met een hogere opleiding elektrotechniek op b.v. een laboratorium. Die heeft vast niet een installateursdiploma, dus is hij ondanks b.v. een diploma hbo-elektrotechniek formeel gezien niet een gecertificeerd elektricien, maar dat betekent niet dat hij gezien z'n opleiding niet op de hoogte kan zijn van het een en ander en van hoe iets overeenkomstig de voorschriften uitgevoerd moet worden. Zou een wat vreemde situatie zijn als zo iemand zoiets simpels (want dat is het in feite) niet zelf mag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-10 13:58

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Techneut schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:43:
[...]
Discutabel item dat laatste. Ik vraag me namelijk af hoe ze in geval van aanspraak op garantie omgaan met iemand met een hogere opleiding elektrotechniek op b.v. een laboratorium. Die heeft vast niet een installateursdiploma, dus is hij ondanks b.v. een diploma hbo-elektrotechniek formeel gezien niet een gecertificeerd elektricien, maar dat betekent niet dat hij gezien z'n opleiding niet op de hoogte kan zijn van het een en ander en van hoe iets overeenkomstig de voorschriften uitgevoerd moet worden. Zou een wat vreemde situatie zijn als zo iemand zoiets simpels (want dat is het in feite) niet zelf mag doen.
Het is niet verboden (want dan zou het in de wet moeten staan), maar een vereiste dat je bij een garantieclaim een rekening moet kunnen laten zien van een elektricien voor het aansluiten van de plaat. Dus zelfs al ben je zelf elektricien, je zal het toch door een externe moeten laten doen.

Het is puur een stukje indekken door de leverancier, blijkt de plaat kapot te zijn gegaan, kunnen ze de schadeclaim bij elektricien leggen. Daarnaast is het gewoon feit (ook gezien best wel de regelmaat waarmee dezelfde vraag gesteld wordt) dat een kookplaat heel makkelijk verkeerd kan worden aangesloten. En in zo goed als alle gevallen is het direct einde verhaal voor de plaat.

Ik zeg overigens niet dat je het door een elektricien moet laten doen, maar dat het wel verstandig is om dit nog even heel goed na te kijken. Als het niet in de voorwaarden had gestaan van Atag, hadden wij toen ook gewoon de plaat zelf aangesloten (het was uiteindelijk bijna gênant, want alles wat de elektricien heeft gedaan is een check op de aansluiting en de stekker erin steken 8)7 )

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter274
Ik zal niet solderen. Eerst eens kijken of ik de huidige adereindhulzen mooi in de stekker geplooid krijg. De vorige plaat is door een erkende keukeninstallateur geplaatst en de stekker heeft die monteur ook zelf aangesloten aan de kabel. Hij heeft gewoon de kabel gestript, gedraaid en zonder verder iets in de stekker gestoken.

Over de garantie heb ik contact gehad met Siemens. Met zei dat als ik het zelf monteer en de plaat doet het naar behoren, dat de garantie dan niet vervalt. Wanneer ik later eens een schade mocht hebben die onder de garantie valt dan zegt de Siemens medewerker dat dit geen probleem zal zijn en dat niet naar een installateur factuur zal worden gevraagd. Ik heb het weliswaar niet zwart op wit, maar ja...

Edit: het spul zit er allemaal in. Ik heb de knoedel in de stekker gekregen. Het apparaat gaat aan. Vanavond ga ik voor het eerst erop koken! Nogmaals dank voor al jullie reacties 😊

[ Voor 11% gewijzigd door Pieter274 op 18-01-2017 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Pieter274 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:14:
Hij heeft gewoon de kabel gestript, gedraaid en zonder verder iets in de stekker gestoken.
Dan is dat gewoon een prutser die te lui is om even een adereindhuls te knijpen.

Bij soepele draad ALTIJD een adereindhuls gebruiken. Losse draadjes zorgen hoe dan ook altijd voor problemen of extra vonkvorming in een contactpunt. Nadeel is ook nog eens dat wanneer je de draad met een schroef vast moet zetten, je de draadjes beschadigt of zelfs kapot draait. Je blijft dan zitten met losse koperdraadjes in een contact.

Wanneer er drukplaatjes in een contact zitten gaan de draadjes niet kapot door het aandraaien van een schroefje, de draad wordt gewoon plat gedrukt door een metalen plaatje. Dan nog is het erg raadzaam om een adereindhuls te knijpen omdat je simpelweg heel snel een piepklein draadje over het hoofd ziet die sluiting maakt of vonken gaat trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter274
Dank voor deze educatieve bonus op een toch al geslaagd topic. Hier kom ik zeker weer eens terug. Je hebt ervoor gezorgd dat ik nu sowieso die tang ga bestellen, ook al is deze klus nu al klaar 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

sypie schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 00:21:
[...]

Dan is dat gewoon een prutser die te lui is om even een adereindhuls te knijpen.

Bij soepele draad ALTIJD een adereindhuls gebruiken. Losse draadjes zorgen hoe dan ook altijd voor problemen of extra vonkvorming in een contactpunt. Nadeel is ook nog eens dat wanneer je de draad met een schroef vast moet zetten, je de draadjes beschadigt of zelfs kapot draait. Je blijft dan zitten met losse koperdraadjes in een contact.

Wanneer er drukplaatjes in een contact zitten gaan de draadjes niet kapot door het aandraaien van een schroefje, de draad wordt gewoon plat gedrukt door een metalen plaatje. Dan nog is het erg raadzaam om een adereindhuls te knijpen omdat je simpelweg heel snel een piepklein draadje over het hoofd ziet die sluiting maakt of vonken gaat trekken.
Dit gaan we nog verwerken in ons huiselektra topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Pieter274 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 04:59:
Dank voor deze educatieve bonus op een toch al geslaagd topic. Hier kom ik zeker weer eens terug. Je hebt ervoor gezorgd dat ik nu sowieso die tang ga bestellen, ook al is deze klus nu al klaar 😊
Alibaba of eBay, nog geen €15. Prima spul wat je makkelijk terug verdient.

Mocht je in de buurt van Zwolle/Hengelo wonen dan mag je die van mij ook wel gebruiken.
Pagina: 1