Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-06 19:49
Ik zoek een?
Passende receiver voor een Bowers & Wilkins 600 series set. Daarnaast vraag ik me af welke opties ik heb qua opstelling.

Wat is je budget?
Het moet geen overpriced spul zijn; gewoon normaal maar wel goed. Geen marketing geklets, maar wel toekomstbestendig. Voor indicatie van wat ik wil uitgeven zie 2e kopje hieronder.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Muziek is belangrijk, maar films en series kijken doe ik ook regelmatig. Daarnaast kijk ik wel eens game-streams of game zelf op de TV. Om het wat technischer te maken, qua receiver is 4K 60Hz wel een must en wil ik fatsoenlijke ondersteuning voor DD/DTS/ed.

Wat heb je zelf al gevonden?
#ProductPrijsSubtotaal
2Bowers & Wilkins 600 series 684 S2 Black Ash (Zwart)€ 525,-€ 1.050,-
2Bowers & Wilkins 600 series 685 S2 Black Ash (Zwart)€ 325,-€ 650,-
1Bowers & Wilkins 600 series ASW608 (Zwart)€ 449,-€ 449,-
1Bowers & Wilkins 600 series HTM62 S2 (Zwart)€ 449,-€ 449,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.598,-

Dit was mijn eerste ingeving, in combinatie met een pricewatch: Denon AVR-X2300W Zwart. Is dat wat, of moet ik aan meer vermogen denken? Zie overigens punt 1 hieronder.

Welke vragen/opmerkingen heb je hier nog over?

1. Een tussenwoning; daar gaan we straks wonen. Persoonlijk vind ik dat als je muziek niet zo hard kan zetten dat je ook wat hebt aan goede kwalitatieve speakers.

2. Nu is de hele set bij elkaar wel wat duur; zou ik alleen de twee frontspeaker en eventueel de centerspeaker kunnen kopen om mee te starten? Die centerspeaker vind ik qua verstaanbaarheid altijd wel fijn.

3. Qua bereik zit het met de pricewatch: Bowers & Wilkins 600 series 683 S2 (Zwart) een stukje beter. We kunnen deze ook alleen aanschaffen en bij gemis alsnog die center/back/sub aanschaffen. Al zal de sub niet echt nodig zijn gezien het laagbereik wel goed genoeg is denk ik.

4. We hebben (zag ik net) een winkel in de buurt die Bowers & Wilkins verkoopt, die heeft vast een luisterruimte. Hebben jullie nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je kunt je helemaal blind staren op een specifieke speakerlijn, maar totdat je ze gehoord hebt en gaat vergelijken met andere speakers in dezelfde prijsklasse, kan niemand zeggen of ze de beste keuze zijn.

Je hebt verder strikt gezien 2 soorten speaker-opstellingen; stereo en surround. Je kunt nog zoveel uitgeven aan de stereospeakers, je gaat er geen surround mee krijgen. In sommige gevallen kun je redelijk zonder center en subwoofer, maar ze bieden altijd een meerwaarde, mits je ze op de juiste manier combineert. Uiteraard kun je dus niet de 683 gaan combineren met een subje van €200,-. Naar mijn mening mag je best een minimumbedrag aanhouden van een enkele frontspeaker. Je hoeft je met subs ook niet te beperken tot eenzelfde speakerlijn, de lage tonen hebben te weinig kleur in hun klank. Er zijn wel klankverschillen, maar dat heeft meer te maken met het type subwoofer. Voor de center is het wel belangrijker dat deze goed matcht met de front speakers. In een surround-opstelling heeft de center een zeer belangrijke taak, onderschat dat niet. De genoemde center-speaker lijkt mij een goede keuze, ongeacht of je voor de 684 of 683 gaat.

Het voordeel van een losse subwoofer is dat je vrijer bent om deze op een goede plek te zetten (plaatsing van de subwoofer heeft een grote invloed op de prestaties op de luisterpositie). Een op de luisterpositie goed aanwezige subwoofer kan best onhoorbaar zijn bij de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
Klopt, daar ben ik me van bewust, maar er is wel erg veel keuze natuurlijk. Het leek me handig om eerst eens een richtlijn te hebben voor mezelf en zeker als je een 5.1 set koopt is het handig dat het ook qua looks aansluit. Zou ik alleen een 2.0 set aanschaffen dan had ik al meer opties bekeken, maar nu juist die keuze wel/niet 5.1 is voor mij nog een beetje een punt van twijfel.

Kun je met een goede receiver wel zeggen; "muziek graag in 2.0 over de front speakers"? Die 683 zou het (gekeken naar de specs) beter doen als stereo speakers voor muziek. Die 684 lijkt toch wel echt gemaakt voor aansluiting in een gehele 5.1 set, gezien het lagere bereik. Maar dat zou ik natuurlijk eens kunnen beluisteren, om te zien hoeveel verschil dat nou maakt.

Heb je nog tips wat betreft de receiver? Kan ik een 200 watt subwoofer aansturen met de 95 watt die uit de genoemde Denon komt? Daarnaast begrijp ik dat je een andere subwoofer aanraad dan de door mij genoemde van B&W.

Bedankt voor je bijdrage iig. en gefeliciteerd met je verjaardag, getuige de taart! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:22
TheNephilim schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:36:
Kun je met een goede receiver wel zeggen; "muziek graag in 2.0 over de front speakers"? Die 683 zou het (gekeken naar de specs) beter doen als stereo speakers voor muziek. Die 684 lijkt toch wel echt gemaakt voor aansluiting in een gehele 5.1 set, gezien het lagere bereik. Maar dat zou ik natuurlijk eens kunnen beluisteren, om te zien hoeveel verschil dat nou maakt.
Elke receiver speelt audio af zoals het binnen komt. Muziek is eigenlijk altijd 2.0 met wat uitzonderingen van DTS CD's of Meerkanaals FLAC/WAV. Muziek komt dan ook in 2.0 uit de speakers. Heb je een subwoofer en stel je de speakers in op "SMALL" met een crossover gaan de tonen onder de crossover naar de subwoofer. Je gebruikt dan al 2.1 waar de receiver nog steeds een 2.0 signaal binnen krijgt. Zet je de receiver op bijvoorbeeld Multi Chanel Stereo of Dolby Pro Logic II Music dan speelt de receiver alles af over de aangesloten speakers. Dan heb je dus 5.1 geluid waar de receiver nog steeds 2.0 binnen krijgt.

Bereik is leuk als richtlijn, maar staar je er niet te blind op. Sowieso doet de plaatsing van de speakers en ruimte (akoestiek!) veel met het geluid. Waarbij je eigenlijk altijd wel een subwoofer hebt die lager gaat dan de speakers. Een subwoofer levert veel meer druk dan een speaker dat zal kunnen. Ik ben dan ook van mening dat er voor elke speaker een passende subwoofer te vinden is.
Kan ik een 200 watt subwoofer aansturen met de 95 watt die uit de genoemde Denon komt?
Subwoofers zijn in het gros van de gevallen actief (ook de B&W die jij hebt "gekozen") en hebben daarmee een eigen versterker. Het vermogen maakt dan niets uit. Waarbij vanaf de andere kant kijkende het gros van de receivers ook geen passieve subwoofer aan kan sturen.
Daarnaast begrijp ik dat je een andere subwoofer aanraad dan de door mij genoemde van B&W.
Als je gaat voor iets van een BK of SVS subwoofer dan haal je voor een 500 euro meer subwoofer in huis en heb je ook meteen wat meer keuze met gesloten dan wel gepoort model. Het zal alleen niet exact passen bij de rest qua looks. Je ziet het wel vaker dat men voor een ander merk subwoofer kiest omdat je qua prijs-kwantiteit dan net wat meer krijgt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-06 12:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik zou altijd voor de 683 S2's gaan, is een veel betere speaker dan de 684's imo. Heb beide geluisterd (naast wat andere) en heb uiteindelijk de 683's gekocht als front speakers. 685's als achterspeakers.
Een fatsoenlijke versterker is wel een aanrader aangezien de 683's wel wat vermogen kunnen gebruiken, heb zelf eea draaien op een SR7008.

Heb nog altijd de perceptie dat ik geen subwoofer nodig heb, maar zoals aangegeven zal het ongetwijfeld iets toevoegen bij films.

Begin anders met een reciever en fronts en bouw je set langzaam uit in plaats van nu de goedkopere modellen te kopen en ze na 2-3 jaar alsnog (met verlies) te verkopen voor dat wat je echt wilt.

Je kunt overigens prima muziek op een behoorlijk volume luisteren in modernere woningen. Eea is aardig geïsoleerd gelukkig.

[ Voor 24% gewijzigd door Tortelli op 10-01-2017 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
http://www.marktplaats.nl...c1b&previousPage=lr&pos=1

Doe hem een bod van 320 en je kan ze ophalen :)
De tweeter kan je zelf vervangen: linkje

Dan heb je voor <400 euro een heel leuk setje speakers, ipv 1050 euro voor de nieuwere serie. Receiver erbij en paar goede draadjes en je kan beginnen :) Mocht je later toch voor duurder/beter/mooier/whatever willen gaan, kan je stapsgewijs je speakers upgraden, vervangen en de oude verkopen. Omdat je ze op marktplaats haalt, heb je amper verlies op je verkopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Gamebuster op 10-01-2017 23:52 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
FeaR schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:49:
Elke receiver speelt audio af zoals het binnen komt. Muziek is eigenlijk altijd 2.0 met wat uitzonderingen van DTS CD's of Meerkanaals FLAC/WAV. Muziek komt dan ook in 2.0 uit de speakers. Heb je een subwoofer en stel je de speakers in op "SMALL" met een crossover gaan de tonen onder de crossover naar de subwoofer. Je gebruikt dan al 2.1 waar de receiver nog steeds een 2.0 signaal binnen krijgt. Zet je de receiver op bijvoorbeeld Multi Chanel Stereo of Dolby Pro Logic II Music dan speelt de receiver alles af over de aangesloten speakers. Dan heb je dus 5.1 geluid waar de receiver nog steeds 2.0 binnen krijgt.
Dat is ook zo, eigenlijk best logisch maar niet aan gedacht. Top!
Bereik is leuk als richtlijn, maar staar je er niet te blind op. Sowieso doet de plaatsing van de speakers en ruimte (akoestiek!) veel met het geluid. Waarbij je eigenlijk altijd wel een subwoofer hebt die lager gaat dan de speakers. Een subwoofer levert veel meer druk dan een speaker dat zal kunnen. Ik ben dan ook van mening dat er voor elke speaker een passende subwoofer te vinden is.
Qua plaatsing denk ik gewoon aan de woonkamer, dat is niet veel anders denk ik. Als ik qua budget even kijk naar de mogelijkheden dan kom ik hierop:

- A. 1500 euro aan speakers (tweemaal de 683) en 500 euro voor een receiver. Dan heb ik met twee speakers muziek goed voor elkaar, niet per se een subwoofer nodig, maar geen 5.1 surround.
- B. 1000 euro aan speakers (tweemaal de 684), 500 euro voor een subwoofer (of juist center speaker) en 500 euro voor een receiver.
- A + subwoofer, center en rear speakers.
- B + center en rear speakers.

Hoe dan ook moet ik bepalen waar ik mee begin en ik neig stiekem toch naar A.
Subwoofers zijn in het gros van de gevallen actief (ook de B&W die jij hebt "gekozen") en hebben daarmee een eigen versterker. Het vermogen maakt dan niets uit. Waarbij vanaf de andere kant kijkende het gros van de receivers ook geen passieve subwoofer aan kan sturen.
Dat scheelt alweer, qua versterker hoef ik daar dus geen rekening mee te houden.
Als je gaat voor iets van een BK of SVS subwoofer dan haal je voor een 500 euro meer subwoofer in huis en heb je ook meteen wat meer keuze met gesloten dan wel gepoort model. Het zal alleen niet exact passen bij de rest qua looks. Je ziet het wel vaker dat men voor een ander merk subwoofer kiest omdat je qua prijs-kwantiteit dan net wat meer krijgt.
Kortom; schaf ik een subwoofer aan dan is het ook daar raadzaam even verder te kijken dus.

---
Tortelli schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:31:
Ik zou altijd voor de 683 S2's gaan, is een veel betere speaker dan de 684's imo. Heb beide geluisterd (naast wat andere) en heb uiteindelijk de 683's gekocht als front speakers. 685's als achterspeakers.
Een fatsoenlijke versterker is wel een aanrader aangezien de 683's wel wat vermogen kunnen gebruiken, heb zelf eea draaien op een SR7008.
Ja dat luisteren ga ik (als het huis klaar is) ook eens rustig doen. Een winkel in de buurt heeft een luisterruimte en dan zal ik ook eens kijken wat er naast die van B&W nog meer mogelijk is.
Heb nog altijd de perceptie dat ik geen subwoofer nodig heb, maar zoals aangegeven zal het ongetwijfeld iets toevoegen bij films.
Nee dat lijkt me ook niet zo, zeker met die 683's niet. Mijn vader heeft een set van Dynaudio en daar zit ook genoeg 'bas' in om niet eerste instantie meteen een subwoofer aan te schaffen.
Begin anders met een reciever en fronts en bouw je set langzaam uit in plaats van nu de goedkopere modellen te kopen en ze na 2-3 jaar alsnog (met verlies) te verkopen voor dat wat je echt wilt.
Daar zit ik sterk over te denken! In het ergste geval zou ik denk ik als eerste een center speaker aanschaffen, gezien dat ook voor verstaanbaarheid (in met name TV-series) altijd een boel doet.
Je kunt overigens prima muziek op een behoorlijk volume luisteren in modernere woningen. Eea is aardig geïsoleerd gelukkig.
Geen nieuwbouw helaas, maar iets van bouwjaar 1984, dus het zal niet denderend geïsoleerd zijn. Wellicht helpt een 'geluidstestje' in overleg met de buren.

---
Gamebuster schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:51:
http://www.marktplaats.nl...c1b&previousPage=lr&pos=1

Doe hem een bod van 320 en je kan ze ophalen :)
De tweeter kan je zelf vervangen: linkje

Dan heb je voor <400 euro een heel leuk setje speakers, ipv 1050 euro voor de nieuwere serie. Receiver erbij en paar goede draadjes en je kan beginnen :) Mocht je later toch voor duurder/beter/mooier/whatever willen gaan, kan je stapsgewijs je speakers upgraden, vervangen en de oude verkopen. Omdat je ze op marktplaats haalt, heb je amper verlies op je verkopen.
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van tweedehands en ik ben ook al niet zo handig :+ Daarnaast ga ik er vanuit dat ik dergelijke speakers "voor het leven" koop en wil daarom best wat besteden. Mijn vriendin is ook enthousiast en wil juist "mooie grote" speakers naast de TV hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door TheNephilim op 11-01-2017 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheNephilim schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:36:
gefeliciteerd met je verjaardag, getuige de taart! :D
Nog bedankt!
TheNephilim schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:35:
Qua plaatsing denk ik gewoon aan de woonkamer, dat is niet veel anders denk ik.
Met plaatsing bedoelen we hier "waar" de subwoofer/speaker in de woonkamer kan komen te staan. 50cm naar links, rechts, voor of achter kan zal zomaar een hele andere klank geven op de luisterpositie. In het subwoofer topic staat er wat meer over uitgelegd onder het kopje "staande golven".
Mijn vader heeft een set van Dynaudio en daar zit ook genoeg 'bas' in om niet eerste instantie meteen een subwoofer aan te schaffen.
Ik heb een center van Dynaudio en ben er erg van gecharmeerd. Dynaudio schijnt een gelijke klank te hebben als Dali speakers (wat ik nu heb en me erg aanspreekt). Welk type heeft je vader?
Daarnaast ga ik er vanuit dat ik dergelijke speakers "voor het leven" koop en wil daarom best wat besteden.
Speakers koop je niet "voor het leven", maar voor de tijd die het kost om het budget bij elkaar te rapen om te kunnen upgraden :+ Serieus, als je eenmaal de smaak te pakken hebt en je zegt al een audiozaak om de hoek te hebben... Ik geef het 3 jaar tot je weer voorzichtig gaat rondneuzen in diezelfde winkel (mits het financieel kan natuurlijk).

[ Voor 20% gewijzigd door LA-384 op 11-01-2017 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
LA-384 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:57:
Met plaatsing bedoelen we hier "waar" de subwoofer/speaker in de woonkamer kan komen te staan. 50cm naar links, rechts, voor of achter kan zal zomaar een hele andere klank geven op de luisterpositie. In het subwoofer topic staat er wat meer over uitgelegd onder het kopje "staande golven".
Ah op die fiets. Nou daar zal ik me nog eens inlezen als ik met een subwoofer aan de slag ga, bedankt voor de tip! 8)
Ik heb een center van Dynaudio en ben er erg van gecharmeerd. Dynaudio schijnt een gelijke klank te hebben als Dali speakers (wat ik nu heb en me erg aanspreekt). Welk type heeft je vader?
Geen idee welk type m'n vader heeft staan, maar ze vallen in dezelfde prijscategorie als die B&W 683 S2's.
Speakers koop je niet "voor het leven", maar voor de tijd die het kost om het budget bij elkaar te rapen om te kunnen upgraden :+ Serieus, als je eenmaal de smaak te pakken hebt en je zegt al een audiozaak om de hoek te hebben... Ik geef het 3 jaar tot je weer voorzichtig gaat rondneuzen in diezelfde winkel (mits het financieel kan natuurlijk).
Hahaha, nou dat is niet de bedoeling gezien ik aardig wat hobbies heb die allemaal wat mogen kosten :+. Laat ik het houden op 10 jaar, dat moeten ze sowieso meegaan. In ieder geval de front speakers. Dat ik de receiver eens vervang of later een sub/center/rears toevoeg is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-06 22:05
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.598,-

ik heb deze set (zonder sub, ik heb nu nog teveel buren), ben er bijzonder tevreden over. Ik heb de Nad t758 als receiver erbij, over paar maanden krijg ik kosteloos de HDMI upgrade naar HDMI 2.0 ervoor (voor de 4k @60 hertz).

In de 5.0 modus staat meestal volume tussen 50-70%, helemaal open nooit. Als je voor de 683 ipv de 684 gaat zou ik nog een zwaardere receiver nemen. Ik heb uiteindelijk voor Nad gekozen omdat ik toch vrij vaak de set (in stereo) gebruik om muziek te luisteren, en daar schijnt Nad nog wel beter in te zijn dan bijv. Denon

uiteindelijk nog wel van plan om sub erbij te kopen, dat mis ik nu wel (maar wil geen ruzie met de buren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
Wat betreft de receiver; ik ben eens gaan lezen over impedantie en vermogen. Nu ben ik daar totaal niet in thuis, maar het is me duidelijk dat er correlatie is tussen het opgegeven vermogen en de impedantie die daarbij hoort. Hoe dan ook, één op één vergelijken is in de meeste gevallen niet mogelijk.

Zoals ik al eerder aangaf kwam ik op een pricewatch: Denon AVR-X3300W, al wil ik dat allemaal nog even verder uitzoeken. Enerzijds zou een goedkopere variant top zijn, maar het moet niet zo zijn dat als ik eenmaal volledig 5.1 aansluit ik ineens te weinig vermogen (oid.) heb.

De plaatselijke speciaalzaak waar ze de pricewatch: Bowers & Wilkins 600 series 683 S2 (Zwart) hadden staan, stuurde het setje aan met (denk ik) een pricewatch: Rotel RA-12 V2 Zwart. De verkoper zij overigens dat de speakers makkelijk aan te sturen zijn en dat ze Rotel hebben staan omdat die goed matchen met de B&W speakers.

---

De specs* van deze Rotel (stereo) versterker:

- 60W/Ch (All channels driven, 8Ω)

De specs* van de Denon (surround) receiver:

- rated at 105 watts per channel (8 ohms, 20 Hz~20 kHz, 0.08% THD)
Featuring high current discrete power output devices on all channels, the AVR-X3300W is rated at 105 watts per channel (8 ohms, 20 Hz~20 kHz, 0.08% THD). And for compatibility with the widest range of loudspeaker models, the AVR-X3300W also has low impedance drive capability, to provide operational stability with speakers down to 4 ohms.
Terug naar de speakers:
Nominale impedantie 8 Ω (minimaal 3,0 Ω)
Dus, dat lijkt netjes te matchen. Van de 200 watt (ik neem aan bij 8 Ω) kan de receiver dus 105 watt leveren, wat voldoende moet zijn. Daarnaast zou ik geen last moeten hebben van clipping omdat er wel voldoende vermogen geleverd wordt? Even uitgaande van normaal gebruik; dus laag volume, normaal volume en af en toe iets gekker en op zo'n volume dat je elkaar net niet meer verstaat.

---

*Afkomstig van website fabrikant:

- http://www.rotel.com/en-gb/product/ra-12
- https://usa.denon.com/us/...eater/receivers/avrx3300w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Ik heb vandaag de 608 sub gehoord en vergeleken met de 610 en de 610 klinkt toch echt significant beter dan de 608. Het verschil tussen de 610 en 610XP vond ik minder indrukwekkend

Overweeg ook de 686 speakers achter te nemen gezien deze dezelfde "drivers" hebben als de 684 die je voor hebt staan als ik me goed herinner.

[ Voor 11% gewijzigd door Gamebuster op 17-01-2017 16:55 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TheNephilim schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:34:
Wat betreft de receiver; ik ben eens gaan lezen over impedantie en vermogen. Nu ben ik daar totaal niet in thuis, maar het is me duidelijk dat er correlatie is tussen het opgegeven vermogen en de impedantie die daarbij hoort. Hoe dan ook, één op één vergelijken is in de meeste gevallen niet mogelijk.
Vergeet alles wat je gelezen hebt en neem van ons (tweakers) aan dat je er niet naar hoeft te kijken. Het is al vele malen ter sprake gekomen, er is zelfs een heel informatief topic aan gewijd;
[FAQ] Audio

Het komt er op neer dat de cijfers dusdanig gemanipuleerd worden, dat je de ene opgegeven waarde niet 1 op 1 kunt vergelijken met de andere. Zoals de genoemde rotel levert 60w per kanaal wanneer alle kanalen gelijktijdig belast zijn. De Denon noemt 105w, maar is bij gelijktijdige belasting van 2 kanalen verkregen. Wanneer alle kanalen gelijktijdig belast worden, zal dit niet gehaald worden. Je moet echt diep in de specs duiken om vergelijkbare waarden te krijgen.
Even uitgaande van normaal gebruik; dus laag volume, normaal volume en af en toe iets gekker en op zo'n volume dat je elkaar net niet meer verstaat.
Bovenstaand gezegd hebbende, kom je in de praktijk zelden aan de genoemde limieten.
Ik denk dat je met deze speakers bij laag volume niet meer dan 0,01 - 0,5w per kanaal van de receiver vraagt. Bij normaal volume misschien 1 - 2 en bij het volume dat je elkaar niet meer verstaat zal het soms wel lastig kunnen worden en verwacht ik een 10/20 tot 200w (afhankelijk van hoe hard je praat).

Je moet je indenken dat voor een verhoging van 3db het benodigd vermogen verdubbelt wordt. En 3db is geen super groot verschil. Stel dat die Denon daadwerkelijk probleemloos 105w kan leveren, dan geeft die dus net geen 3db meer volume dan de Rotel. In de praktijk zal de Rotel meer vermogen geven over alle kanalen, vermoed ik.

Je koopt een dergelijke receiver dan ook niet voor het maximale output volume, dat zal voor de meeste receivers ongeveer gelijk zijn. Waar de duurdere/degelijkere receivers zich in onderscheiden is de bouwkwaliteit, functies, techniek en stabiliteit van de voeding. Deze factoren kunnen de geluidsweergave verbeteren, maar wat ik vaak hoor is dat de meningen hierover verdeeld zijn.

Hoewel er grenzen zijn, kun je meestal beter €1000,- meer aan je speakers uitgeven dan aan je receiver, oftewel een receiver van €500,- met speakers van €1500,- zal doorgaans beter klinken dan een receiver van €1500,- met speakers van €500,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-06 07:32
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.598,-

Dit was mijn eerste ingeving, in combinatie met een pricewatch: Denon AVR-X2300W Zwart. Is dat wat, of moet ik aan meer vermogen denken? Zie overigens punt 1 hieronder.
Ik heb net een gelijke set aangeschaft, krijg ik binnenkort geleverd. 2x de 684 S2 + HTM62 S2 + 2x AM-1 als rears. Ik heb al een Denon x1200W staan. Zou zomaar kunnen zijn dat die te licht is, als dat zo is koop ik wel een 2300/3300 :)
Als je mijn ervaring daar mee wilt weten, kan ik je dat na het weekend wel delen.

Wat ik je ook wil meegeven, is dat bij de meeste winkels ruimte is voor de prijzen.
Voor mijn set zou je uitkomen op 525x2+450+2x275= 2050. Alleen door de vraag te stellen ging er al paar honderd vanaf. Als je wil weten waar ik alles heb gekocht, moet je maar ff een PM sturen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
LA-384 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 19:57:
Vergeet alles wat je gelezen hebt en neem van ons (tweakers) aan dat je er niet naar hoeft te kijken. Het is al vele malen ter sprake gekomen, er is zelfs een heel informatief topic aan gewijd;
[FAQ] Audio
Haha, ja die FAQ heb ik dus gelezen. Daar lees ik overigens wel dat een receiver met te laag vermogen schadelijk is voor met name de tweeter. Ik wil niet mijn speakers weg moeten gooien omdat ik bezuinigd heb op de receiver.
Het komt er op neer dat de cijfers dusdanig gemanipuleerd worden, dat je de ene opgegeven waarde niet 1 op 1 kunt vergelijken met de andere. Zoals de genoemde rotel levert 60w per kanaal wanneer alle kanalen gelijktijdig belast zijn. De Denon noemt 105w, maar is bij gelijktijdige belasting van 2 kanalen verkregen. Wanneer alle kanalen gelijktijdig belast worden, zal dit niet gehaald worden. Je moet echt diep in de specs duiken om vergelijkbare waarden te krijgen.
Ja het is erg lastig dat er nergens gelijke waarden te vinden zijn, of gewoon bij gebruik van een volledige set.
Bovenstaand gezegd hebbende, kom je in de praktijk zelden aan de genoemde limieten.
Ik denk dat je met deze speakers bij laag volume niet meer dan 0,01 - 0,5w per kanaal van de receiver vraagt. Bij normaal volume misschien 1 - 2 en bij het volume dat je elkaar niet meer verstaat zal het soms wel lastig kunnen worden en verwacht ik een 10/20 tot 200w (afhankelijk van hoe hard je praat).

Je moet je indenken dat voor een verhoging van 3db het benodigd vermogen verdubbelt wordt. En 3db is geen super groot verschil. Stel dat die Denon daadwerkelijk probleemloos 105w kan leveren, dan geeft die dus net geen 3db meer volume dan de Rotel. In de praktijk zal de Rotel meer vermogen geven over alle kanalen, vermoed ik.
[video]

Je koopt een dergelijke receiver dan ook niet voor het maximale output volume, dat zal voor de meeste receivers ongeveer gelijk zijn. Waar de duurdere/degelijkere receivers zich in onderscheiden is de bouwkwaliteit, functies, techniek en stabiliteit van de voeding. Deze factoren kunnen de geluidsweergave verbeteren, maar wat ik vaak hoor is dat de meningen hierover verdeeld zijn.

Hoewel er grenzen zijn, kun je meestal beter €1000,- meer aan je speakers uitgeven dan aan je receiver, oftewel een receiver van €500,- met speakers van €1500,- zal doorgaans beter klinken dan een receiver van €1500,- met speakers van €500,-.
Kortom; je zegt eigenlijk dat ik niet snel een foute receiver kan kopen en dat ik met minder 'vermogen' ook wel toe kan?

De eerder genoemde pricewatch: Denon AVR-X3300W kwam vooral in beeld in de Pricewatch omdat hij veel nieuwe features aan boord heeft en HDMI 2.0a aansluitingen. Of eigenlijk de pricewatch: Denon AVR-X2300W Zwart, maar toen eens gaan kijken of deze een broertje had met iets meer power. Hoe dan ook is het met name de featureset die me aanspreekt.

Lastig, kiezen als je niet kiezen kan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
TheNephilim schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:10:
[...]
Haha, ja die FAQ heb ik dus gelezen. Daar lees ik overigens wel dat een receiver met te laag vermogen schadelijk is voor met name de tweeter. Ik wil niet mijn speakers weg moeten gooien omdat ik bezuinigd heb op de receiver.
Te laag vermogen voor het volume dat je wilt bereiken. Dus als jij verder wilt dan de versterker kan. Met normaal gebruik is dat eigenlijk nooit. Jouw oren zullen sneller willen stoppen dan de speakers. Een feestje is een heel ander verhaal met andere omstandigheden. Daar is HiFi ook niet voor uitgevonden, daar hebben we PA voor.

Als je grenzen op gaat zoeken is er immens veel vermogen nodig. Wetende dat je met een verdubbeling van vermogen slechts 3 dB meer output krijgt waarbij de mens pas bij 10 dB meer het gevoel heeft het geluid twee keer zo hard te horen wordt dat duidelijk. Voor die 10 dB meer heb je tien keer zo veel vermogen nodig. Als je op huiskamerniveau op 70-80 (misschien 90) dB aan het luisteren bent gaat elke receiver dat redden, wil je naar de 110-120 dB van een concert kan het lastig worden.

Het verschil tussen de 60 Watt van de Rotel en de 105 Watt van de Denon is dus nog geen 3 dB meer output op de max (geen verdubbeling). Spelen nog andere factoren mee als de akoestiek van de ruimte, luisterafstand, et cetera maar voor het voorbeeld zou het duidelijk moeten zijn. Daarom zijn de enkele Watts die tussen de hogere serie receivers en de lagere series zitten ook het verschil niet maken. Heb je aan 150 Watt niet genoeg dan ga je van de stap naar 175 Watt niets merken. Je moet dan echt naar honderden zo niet duizenden Watts gaan om echt veel harder te gaan spelen. Maar nogmaals, met die vermogens zit je al ruim over de grens van wat lekker luisteren is.

[ Voor 46% gewijzigd door FeaR op 19-01-2017 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
FeaR schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:38:
Te laag vermogen voor het volume dat je wilt bereiken. Dus als jij verder wilt dan de versterker kan. Met normaal gebruik is dat eigenlijk nooit. Jouw oren zullen sneller willen stoppen dan de speakers. Een feestje is een heel ander verhaal met andere omstandigheden. Daar is HiFi ook niet voor uitgevonden, daar hebben we PA voor.

Als je grenzen op gaat zoeken is er immens veel vermogen nodig. Wetende dat je met een verdubbeling van vermogen slechts 3 dB meer output krijgt waarbij de mens pas bij 10 dB meer het gevoel heeft het geluid twee keer zo hard te horen wordt dat duidelijk. Voor die 10 dB meer heb je tien keer zo veel vermogen nodig. Als je op huiskamerniveau op 70-80 (misschien 90) dB aan het luisteren bent gaat elke receiver dat redden, wil je naar de 110-120 dB van een concert kan het lastig worden.

Het verschil tussen de 60 Watt van de Rotel en de 105 Watt van de Denon is dus nog geen 3 dB meer output op de max (geen verdubbeling). Spelen nog andere factoren mee als de akoestiek van de ruimte, luisterafstand, et cetera maar voor het voorbeeld zou het duidelijk moeten zijn. Daarom zijn de enkele Watts die tussen de hogere serie receivers en de lagere series zitten ook het verschil niet maken. Heb je aan 150 Watt niet genoeg dan ga je van de stap naar 175 Watt niets merken. Je moet dan echt naar honderden zo niet duizenden Watts gaan om echt veel harder te gaan spelen. Maar nogmaals, met die vermogens zit je al ruim over de grens van wat lekker luisteren is.
Helder, dus ik zou bijv. prima gered zijn met de iets goedkopere pricewatch: Denon AVR-X2300W Zwart, die een vergelijkbare featureset heeft maar wat minder vermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive -> 95 W). Alleen heeft die niet die 'Audyssey MultEQ XT32', maar gewoon 'XT' wat wel een goede toevoeging zou kunnen zijn begrijp ik. Behalve dat zijn er nog wat verschillen, zoals de 0.2 vs 7.2 pre-out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Die 5-10 Watt die per model opvolgend verschilt gaat het verschil niet maken. Sowieso is dat opgegeven vermogen en is het maar de vraag wat er in de praktijk wordt geleverd. De aanwezigheid van Audyssey XT32 is dan wel een punt waarom ik een model hoger zou nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
Haha, oké vermogen is dus niet zo'n punt. Die XT32 ten opzichte van de XT is dus wel iets om nog over na te denken dus. Daar zit wel 200-300 euro tussen, maar dat is een afweging in de vorm van features.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheNephilim
Even een update; inmiddels de knoop doorgehakt wat betreft de receiver. Het is de pricewatch: Denon AVR-X3300W geworden!

Ik zag vandaag de prijs naar beneden duiken van € 795,- naar € 669,- en heb maar meteen besteld bij Bol.com :+.

De speakers zal ik aanschaffen als het huis klaar is, dat duurt nog even en anders dan de versterker zet je die wat minder makkelijk 'even' ergens neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-06 07:32
Nice, moet zeggen dat de 684 uitstekend gaan op de x1200w. Heb nu de 684, htm62, am-1 en asw608 erop, erg tevreden

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou de versterker wel even testen. Zou zonde zijn als je er over x-aantal maanden achterkomt dat het defect is en het niet zo makkelijk meer kan omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
Ja dat is wel een puntje inderdaad, even kijken hoe ik dat ga doen :o

Morgen eens samen met m'n vriendin de pricewatch: Bowers & Wilkins 600 series 683 S2 (Zwart) bekijken en (als het rustig is in de winkel) beluisteren. Nou zal dat allemaal weer anders klinken in ons eigen huis en met de de Denon (ten opzichte van de Rotel), maar goed dan heeft zij ook een beetje een beeld bij hoeveel beter dat klinkt.
Pagina: 1