ASP.NET vs PHP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 867991

Topicstarter
Hallo

Mijn naam is Jeremy en ik ben nieuw hier! Ik ben student Informatica en ken nu al reeds volgende webtalen : Html, CSS, JS, JQuery en ASP.NET. ASP.NET vind ik zeer gemakkelijk in gebruik. Nu wil ik graag student - ondernemer worden en websites voor klanten maken. Ik wil graag alles zelf doen. Maar wil ook als student de prijzen graag laag houden.

Nu zit ik helaas voor een raadsel..
Moet ik mijzelf gaan verdiepen in een PHP framework (Symfony) en zo goedkope Shared Webhosting aanbieden (bv reseller hier).

Of moet ik een VPS huren/kopen. En alle websites van mijn klanten daar zelf op hosten. Dit plan is veel duurder want een VPS kost geld. Voordeel is wel dat ik ASP.NET zeer goed kan.

Graag een beetje uitleg hoe jullie het zouden doen!

Alvast bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 22:01
De hosting kosten lijken misschien uit te maken. Maar ze staan in het niets bij de tijdsinvestering van jou in het maken van de software. Laat je keuze beter afhangen van andere factoren. Zoals het platform waar je het gevoel bij hebt dat je er de beste kwaliteit oplossingen in kan maken op een efficiente manier. Of het platform dat het meest open is. Of het platform dat de meeste toekomst heeft qua werk. Of het feit dat je student bent en nu de tijd is om te experimenteren en te leren. Jezelf verdiepen in PHP omdat de hosting misschien een paar tientjes goedkoper te vinden is, vind ik iig geen goede reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:48
De hosting maakt toch niet uit? Uiteindelijk betaalt de klant dat.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
cosmo_roel schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:39:
De hosting kosten lijken misschien uit te maken. Maar ze staan in het niets bij de tijdsinvestering van jou in het maken van de software. Laat je keuze beter afhangen van andere factoren. Zoals het platform waar je het gevoel bij hebt dat je er de beste kwaliteit oplossingen in kan maken op een efficiente manier. Of het platform dat het meest open is. Of het platform dat de meeste toekomst heeft qua werk. Of het feit dat je student bent en nu de tijd is om te experimenteren en te leren. Jezelf verdiepen in PHP omdat de hosting misschien een paar tientjes goedkoper te vinden is, vind ik iig geen goede reden.
Bedankt voor de mooie uitleg!
sig69 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:47:
De hosting maakt toch niet uit? Uiteindelijk betaalt de klant dat.
Tochwel, als mensen bijmij komen voor een goedkopere website, dan is dat oldat ze vrij onzeker zijn of een website wel succes heeft. Als ik ze dan vertel dat het hosten van hun website duur is dan ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Van ASP werd altijd gezegd dat de hostingkosten hoger waren. Maar de laatste twee jaar is er best veel veranderd, er was laatst een discussie in de Devschuur Coffee Corner (De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓫) waar je eens even doorheen kan kijken. Discussie over PHP/ASP/JAVA, jezelf niet te veel in mengen :+ (lijkt wel een eeuwige discussie te worden)

Even kort gezegd, ik weet niet hoe het werkt, maar ik hoor goede verhalen over Azure in combinatie met Microsoft producten. Ik programmeer zelf in PHP met Laravel (vroeger CodeIgniter) met Linux-hosting, werkt prima. Ik denk dat MS of JAVA wat efficiënter zal zijn bij grote applicaties, maar dat is gevoelsmatig.

Maar goed, zoals hierboven al gezegd werd, het duurste is waarschijnlijk de tijd die je kwijt bent voor het programmeren uberhaupt.

Ik vind de kosten van een VPS trouwens nog wel te overzien, maar je hebt wel alles in eigen beheer. Dus zelf alles updaten en geen fouten maken waardoor alles ineens plat ligt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 15:40
Anoniem: 867991 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 16:00:
Als ik ze dan vertel dat het hosten van hun website duur is dan ja...
Is 5 euro per maand duur?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ruubster schreef op zondag 8 januari 2017 @ 16:18:
Van ASP werd altijd gezegd dat de hostingkosten hoger waren. Maar de laatste twee jaar is er best veel veranderd, er was laatst een discussie in de Devschuur Coffee Corner (De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓫) waar je eens even doorheen kan kijken. Discussie over PHP/ASP/JAVA, jezelf niet te veel in mengen :+ (lijkt wel een eeuwige discussie te worden)

Even kort gezegd, ik weet niet hoe het werkt, maar ik hoor goede verhalen over Azure in combinatie met Microsoft producten. Ik programmeer zelf in PHP met Laravel (vroeger CodeIgniter) met Linux-hosting, werkt prima. Ik denk dat MS of JAVA wat efficiënter zal zijn bij grote applicaties, maar dat is gevoelsmatig.

Maar goed, zoals hierboven al gezegd werd, het duurste is waarschijnlijk de tijd die je kwijt bent voor het programmeren uberhaupt.

Ik vind de kosten van een VPS trouwens nog wel te overzien, maar je hebt wel alles in eigen beheer. Dus zelf alles updaten en geen fouten maken waardoor alles ineens plat ligt :X
Dankjewel. Ik wil eigenlijk een kleinschalig cmsje maken. Dus in PHP moet dit wel haalbaar zijn.
Hydra schreef op zondag 8 januari 2017 @ 16:18:
[...]

Is 5 euro per maand duur?
Voor mij niet nee, maar iedereen heeft daar een andere mening over toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 759877

Vergeet niet dat mensen naast een website meestal ook een inbox willen, vaak zijn dat er niet zo veel (een info@ en voornaam@) maar hou daar ook rekening mee als je je op die markt wil begeven.

En in jouw geval zal een shared webhost wel volstaan denk ik, opzetten van een vps vraagt toch wel wat knowhow en houdt bij verkeerde configuratie wel wat security issues in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 759877 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 17:13:
Vergeet niet dat mensen naast een website meestal ook een inbox willen, vaak zijn dat er niet zo veel (een info@ en voornaam@) maar hou daar ook rekening mee als je je op die markt wil begeven.

En in jouw geval zal een shared webhost wel volstaan denk ik, opzetten van een vps vraagt toch wel wat knowhow en houdt bij verkeerde configuratie wel wat security issues in.
In mijn opleiding heb ik ook Windows Server dus dat moet geen probleem zijn. Heb alleen nog nooit gewerkt met een SMTP

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Laat mensen lekker dat via Gmail of Office365 regelen? Dat scheelt weer brakke mail van een shared webhost. Bij Gmail/Office 365 is de webmail beter, spam en virusfiltering is beter geregeld. Nee ik zou mail echt niet meer zelf willen regelen tenzij er echt budget is. Anders is er geen eer aan te behalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Anoniem: 867991 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 17:00:
[...]
Iemand die 5 euro per maand aan hosting te duur vind moet je niet als klant willen zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

Dankjewel. Ik wil eigenlijk een kleinschalig cmsje maken. Dus in PHP moet dit wel haalbaar zijn.
[...]

PHP is een makkelijke instap: Je kan er eenvoudig mee een simpel 'eerste' scriptje maken (bekende Hello World) en van daaruit doorleren. Het is gratis, draait op de meest goedkope webservers en je kan doorleren tot het niveau waarop ze dus de frameworks in mekaar bouwen. Voor een simpel CMS-je is het natuurlijk prima, ik zou dit eigenlijk wel kiezen en dan vooral gebouwd op een framework ja.

Ook voor je latere carrière, indien je in dit vakgebied wil zitten, is PHP een prima systeem om te leren. Het is anders dan ASP.NET maar je ziet het zoooveeeel dat ik niet verwacht dat je er spijt van gaat krijgen. Tuurlijk, er zitten nadelen aan PHP en het is op sommige vlakken een rare programmeertaal, maar die discussie wil ik nu niet aanwakkeren :P

Je kan natuurlijk ook gewoon in ASP.NET gaan werken, je geeft zelf aan dat je het kent. Het ligt er een beetje aan of je je echt wil gaan verdiepen in ASP of wil verbreden. Je bent nu nog jong (neem ik even aan, aangezien je aangeeft student te zijn) dus stukje verbreden kan geen kwaad.

En idd, iemand die 5 euro hosting per maand te veel vindt, wil je niet als klant :P Die gaan moeilijk doen over elk half uurtje extra dat je nodig hebt om hun fouten op te lossen. Maar goed, dit topic gaat hier niet over.
Qua e-mail ben ik het eens met PolarBear. Oh wacht, daar zijn die duimpjes voor, langs een bericht, he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dat er bergen websites op WordPress en Joomla draaien wil niet zeggen dat je dat moet kunnen of moet overstappen op PHP.
Elke taal heeft voordelen en nadelen.
Natuurlijk zijn er zat "klanten" die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en WordPress willen, maar zijn die klanten wel geschikt of geef je ze liever het advies om de buurjongen dat te laten doen?
Als bedrijf wil ik die mensen niet hebben, totaal niks aan te verdienen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ruubster schreef op zondag 8 januari 2017 @ 21:43:
[...]

PHP is een makkelijke instap: Je kan er eenvoudig mee een simpel 'eerste' scriptje maken (bekende Hello World) en van daaruit doorleren. Het is gratis, draait op de meest goedkope webservers en je kan doorleren tot het niveau waarop ze dus de frameworks in mekaar bouwen. Voor een simpel CMS-je is het natuurlijk prima, ik zou dit eigenlijk wel kiezen en dan vooral gebouwd op een framework ja.

Ook voor je latere carrière, indien je in dit vakgebied wil zitten, is PHP een prima systeem om te leren. Het is anders dan ASP.NET maar je ziet het zoooveeeel dat ik niet verwacht dat je er spijt van gaat krijgen. Tuurlijk, er zitten nadelen aan PHP en het is op sommige vlakken een rare programmeertaal, maar die discussie wil ik nu niet aanwakkeren :P

Je kan natuurlijk ook gewoon in ASP.NET gaan werken, je geeft zelf aan dat je het kent. Het ligt er een beetje aan of je je echt wil gaan verdiepen in ASP of wil verbreden. Je bent nu nog jong (neem ik even aan, aangezien je aangeeft student te zijn) dus stukje verbreden kan geen kwaad.

En idd, iemand die 5 euro hosting per maand te veel vindt, wil je niet als klant :P Die gaan moeilijk doen over elk half uurtje extra dat je nodig hebt om hun fouten op te lossen. Maar goed, dit topic gaat hier niet over.
Qua e-mail ben ik het eens met PolarBear. Oh wacht, daar zijn die duimpjes voor, langs een bericht, he...
Bedankt voor de nuttige en uitgebreide reactie. In mijn opleiding zelf ga ik geen PHP leren. Dus als ik het nu aan mijzelf leer, zou dat ook al een pluspunt zijn voor later!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EngineerCoding
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 31-12-2023
Ik vind dat je vooral moet doen waarbij je het prettig vindt. In mijn geval ken ik het framework Django in Python, wat een hele eenduidige en simpele ORM heeft. Nu ben ik een website aan het bouwen in Laravel en ik moet zeggen dat de overstap groot is. IMO heeft Laravel een minder simpele ORM (betekent niet dat het slecht is, integendeel) waardoor ik steeds zit te denken hoe ik dat zou hebben gedaan met Django python.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je vooral moet doen bij welk framework je prettig voelt, zoals ik hierboven lees is het verschil in hosting dermate klein is dat het niet echt uitmaakt. Aan de andere kant is het leren van een nieuwe taal (en bijbehorend framework) wel een mooie uitdaging! Wel wil ik je meegeven dat je eerst goed de basics moet doorhebben van de taal en het framework, zodat je meer tijd investeert in het product van de klant dan het leren van je taal en framework.

Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 15:40
Als 5 euro per maand al duur is voor iemand moeten ze misschien niet aan een eigen website beginnen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06 15:59

Je hebt ook VPS met een DirectAdmin installatie en eventueel 'managed' zodat je gewoon issues in kan schieten. Dan heb je dus een soort reseller account waarbij je makkelijk zelf nieuwe gebruikers kan aanmaken en in kan stellen wat voor pakket/email etc. (Je klanten hebben dan dus shared hosting, maar via jou).
Dan ben je zelf flexibeler mocht het nodig zijn en kan je de kosten delen.

Kost iets meer (vanaf 25 euro p/m ofzo?), maar dat heb je dus bij 5 klanten a 5 euro p/m er al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik draai DirectAdmin voor 10 euro per maand dus daar valt zeker wat op te pakken maar ik ga er mee stoppen. Die kleine kruimels zijn de moeite niet waard en niemand betaalt z'n facturen op tijd waardoor je er steeds achter aan moet. Je kan beter 1 dikke factuur schrijven van 10 kleintjes.
EngineerCoding schreef op maandag 9 januari 2017 @ 07:56:
In mijn geval ken ik het framework Django in Python, wat een hele eenduidige en simpele ORM heeft.
Dacht dat Symfony Framework + Doctrine ORM veel dichter stond bij Django waardoor de overstap makkelijker zou zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barryvdh
Cartman! schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:28:
Ik draai DirectAdmin voor 10 euro per maand dus daar valt zeker wat op te pakken maar ik ga er mee stoppen. Die kleine kruimels zijn de moeite niet waard en niemand betaalt z'n facturen op tijd waardoor je er steeds achter aan moet. Je kan beter 1 dikke factuur schrijven van 10 kleintjes.
Hosting aanbieden kan ook een kwestie van 'gemak' voor jezelf zijn. Als jij zelf een VPS hebt, kan je zelf bepalen welke software, php versie etc erop draaien. En je hebt vaak meer ruimte, waardoor je ook eigen projectjes op die VPS kan draaien zonder extra kosten (als je VPS krachtig genoeg is).

Kleine factureren kan lastig zijn, maar je kan het natuurlijk bundelen (ontwikkeling website + hosting voor 1ste jaar, daarna per jaar verlengen). En als beginnende ondernemer-student kan je misschien beter klein beginnen ook..
[b][message=49783329,noline]
Dacht dat Symfony Framework + Doctrine ORM veel dichter stond bij Django waardoor de overstap makkelijker zou zijn.
Volgens mij is Django ORM juist een ActiveRecord implementatie net als het Laravel Eloquent ORM. Doctrine is een DataMapper, dus meer vergelijkbaar met SQLAlchemy in Python denk ik. (Maar ik ken verder Python niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-06 10:58
Qua hosting : lood om oud ijzer eigenlijk. Vooral afhankelijk van wat je wilt aanbieden.
Al zou ik me er niet mee bezig houden tenzij je webhost wilt spelen (been there, done that, got the T-shirt)

Betreffende een eigen CMS maken : DON'T
Het is een hele hoop werk om het goed te maken en bij te houden. Gebruik gewoon een van de vele die er al zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Barryvdh schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:06:
Hosting aanbieden kan ook een kwestie van 'gemak' voor jezelf zijn. Als jij zelf een VPS hebt, kan je zelf bepalen welke software, php versie etc erop draaien. En je hebt vaak meer ruimte, waardoor je ook eigen projectjes op die VPS kan draaien zonder extra kosten (als je VPS krachtig genoeg is).
Zo heb ik t ook gedaan ja, wilde een eigen VPS en ben maar ruimte gaan verhuren aan anderen. Levert meer gezeur op dan winst alleen ;)
Kleine factureren kan lastig zijn, maar je kan het natuurlijk bundelen (ontwikkeling website + hosting voor 1ste jaar, daarna per jaar verlengen). En als beginnende ondernemer-student kan je misschien beter klein beginnen ook..
Dat kan zeker maar dan wil je eigenlijk geen klanten die 5 euro per maand teveel vinden want eigenlijk kan goede hosting niet zo weinig kosten. Zelf bied ik ook zoiets en ik heb enkel "best effort SLA" dus als ik op vakantie ben kan je site een week down zijn en dat weten alle klanten ook want daar zijn ze mee akkoord gegaan.

Probeer ieder geval niet om de goedkoopste te zijn qua dev+hosting want je gaat er niks aan overhouden.
Volgens mij is Django ORM juist een ActiveRecord implementatie net als het Laravel Eloquent ORM. Doctrine is een DataMapper, dus meer vergelijkbaar met SQLAlchemy in Python denk ik. (Maar ik ken verder Python niet)
Je hebt helemaal gelijk, I stand corrected :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
PHP of ASP.NET is persoonlijk, de één is niet beter of slechter dan de ander. Huur een Windows VPS, dan kun je in elk geval beide.

Of doe de hosting bij een windows hoster (bijvoorbeeld Vevida), heb je ASP.NET en PHP tot je beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
HansvDr schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:31:
PHP of ASP.NET is persoonlijk, de één is niet beter of slechter dan de ander. Huur een Windows VPS, dan kun je in elk geval beide.

Of doe de hosting bij een windows hoster (bijvoorbeeld Vevida), heb je ASP.NET en PHP tot je beschikking.
Al is PHP op linux wel wat meer gangbaar, ook qua support/testing ed. omdat de meeste (open source PHP) programmeurs op Linux werken en Travis CI ook alleen linux kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-06 21:52
Barryvdh schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:46:
[...]

Al is PHP op linux wel wat meer gangbaar, ook qua support/testing ed. omdat de meeste (open source PHP) programmeurs op Linux werken en Travis CI ook alleen linux kan testen.
Voor C# code heb je ook AppVeyor CI. Werkt met mono :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Mercatres schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:27:
[...]

Voor C# code heb je ook AppVeyor CI. Werkt met mono :)
Klopt, heb je zelfs ook voor PHP code . Symfony doet dat bijv. ook: https://github.com/symfony/symfony/blob/master/appveyor.yml
Maar komt een stuk minder voor en toen ik het eens probeerde (jaar terug ofzo) toen werkte het niet zo soepel allemaal, iig stuk trager. Misschien dat dat tegenwoordig beter is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-06 21:52
Barryvdh schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:41:
[...]

Klopt, heb je zelfs ook voor PHP code . Symfony doet dat bijv. ook: https://github.com/symfony/symfony/blob/master/appveyor.yml
Maar komt een stuk minder voor en toen ik het eens probeerde (jaar terug ofzo) toen werkte het niet zo soepel allemaal, iig stuk trager. Misschien dat dat tegenwoordig beter is :)
Ik gebruik het voor m'n automated builds (+ evt. unit tests). Duurt enkele minuten voordat hij aan het downloaden is, maar dan schiet hij wel in actie. Bovendien ook NuGet support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Barryvdh schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:46:
[...]

Als je de keuze wilt tussen asp.net en php lijkt mij Windows hosting het meest voor de hand liggend. PHP draait prima op Windows. Als de TS besluit om uiteindelijk alleen PHP te gebruiken kan TS altijd nog over naar een Linux omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoffeGast
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-06 07:59
via azure kan je gratis hosten: https://azure.microsoft.com/nl-nl/develop/net/aspnet/

veel goedkoper wordt het niet :) Zodra je wat klanten hebt, kan je ze laten betalen en opschalen. Als student heb je ook toegang tot dreamspark (volgens mij heet dat tegenwoordig anders?), en daarin krijg je geloof ik ook wat gratis azure credits om bijv. server mee te betalen, of andere diensten.

Wat ons betreft (asp.net development sinds versie 1.1, php sinds versie 3) is ASP.NET prima om maatwerk applicaties te maken. Ga je klanten hebben die voornamelijk een Wordpress / CMS systeempje willen hebben, dan is er op php gebied meer keuze.

Bij asp.net heb je het voordeel dat alles zo ongeveer 'out of the box' werkt. Zowel qua server management, als programming. Dat scheelt je weer een extra learning curve. (even scss/less laten compilen kost je toch weer wat uurtjes googlen, bij visual studio zit het al als best practice in, om maar een voorbeeldje te noemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hackerhater schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:09:
Qua hosting : lood om oud ijzer eigenlijk. Vooral afhankelijk van wat je wilt aanbieden.
Al zou ik me er niet mee bezig houden tenzij je webhost wilt spelen (been there, done that, got the T-shirt)

Betreffende een eigen CMS maken : DON'T
Het is een hele hoop werk om het goed te maken en bij te houden. Gebruik gewoon een van de vele die er al zijn.
Wat betreft dat CMS. Ik zou eigenlijk gewoon een blog/nieuws systeem + content wijzigen van paginas in mij cms willen stoppen. Is het dan verstandig om zelf een te maken. Of zou ik eerder nopCommerce gaan editen? Ziet er een vrij uitgebreid cms uit en ik kan eventueel later webshops gaan toevoegen. Maar mag ik dat dan verkopen aan mijn klanten? Een aangepast open source systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-06 22:56

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik zie dat je erg enthousiast bent en dat is mooi, maar voordat je weet hoe het een en ander in elkaar steekt vraag ik me af of het wel slim is om die commerciele inslag te hebben.
Het is programmeurs eigen om het idee te hebben de techniek te beheersen maar het is toch echt een vakgebied waar je enigszins moet rijpen.
Los van wat je eventueel een klant aandoet kan je jezelf ook een hoop narigheid op de hals halen.
Ga eerst eens lekker oefenen en dingen bouwen.

Lekker op de bank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Als je op het moment nog aan het bakkelijen bent over PHP vs. C# dan vraag ik me af of het wel een goed idee is om uberhaupt iets met hosting of het zelf bouwen van een framework of CMS... Je geeft ook aan student te zijn, dat is allemaal leuk en aardig, maar er zijn al zo veel 13 in een dozijn 'websitebouwers', niet dat jij er automatisch ook zo een bent, maar als alles extreem goedkoop moet zijn ben je eigenlijk altijd beter af met een hosted sitebuilder, een crappy wordpress opzetje of een van de andere vele low-budget zaken.

Zodra je met wat 'echte' software aan komt zetten zit je al zo veel hoger qua prijssegment (programmeerkosten en licentiekosten) dat je eigenlijk al niet meer bij de onderkant van de markt zou moeten rondsnuffelen.

De enige reden dat je nu nog voor een standaard CMS type website (dus geen business logic, geen speciale functies, puur pagina's, misschien reply threads of contact formuliertjes en een blogje) wat zou willen programmeren op maat is als het verplicht met iets moet gaan integreren. Dat het leuk kan zijn om te doen doet daar niet aan af. Niet vergeten dat je na het zelf bouwen dus ook zelf helemaal verantwoordelijk bent voor de software, net als dat je bij het zelf hosten ook altijd verantwoordelijk bent.

Qua onderhoud kan je dat ook niet zo makkelijk van je af schuiven als je het voor de onderkant van de markt in een non-standaard setup gaat doen (en ja, Windows, C#, ASP.NET is non-standaard, net als dat Python + Django op bijv. FreeBSD echt niet standaard is voor dat segment). Dat lijkt in het begin dan zelfs nog wel meevallen, maar stel dat je tien websites achter elkaar gemaakt hebt (sequentieel dus), dan moet je aan het eind van de rit dus wel 10 websites, hosting configuraties en klanten onderhouden. Heb je daar zin in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-06 10:58
Anoniem: 867991 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 00:40:
[...]

Wat betreft dat CMS. Ik zou eigenlijk gewoon een blog/nieuws systeem + content wijzigen van paginas in mij cms willen stoppen. Is het dan verstandig om zelf een te maken. Of zou ik eerder nopCommerce gaan editen? Ziet er een vrij uitgebreid cms uit en ik kan eventueel later webshops gaan toevoegen. Maar mag ik dat dan verkopen aan mijn klanten? Een aangepast open source systeem?
Zo'n modules bestaan allemaal al voor de open source systemen ;)
Het is een kwestie van de pagina's vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
johnkeates schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 02:48:
Als je op het moment nog aan het bakkelijen bent over PHP vs. C# dan vraag ik me af of het wel een goed idee is om uberhaupt iets met hosting of het zelf bouwen van een framework of CMS... Je geeft ook aan student te zijn, dat is allemaal leuk en aardig, maar er zijn al zo veel 13 in een dozijn 'websitebouwers', niet dat jij er automatisch ook zo een bent, maar als alles extreem goedkoop moet zijn ben je eigenlijk altijd beter af met een hosted sitebuilder, een crappy wordpress opzetje of een van de andere vele low-budget zaken.

Zodra je met wat 'echte' software aan komt zetten zit je al zo veel hoger qua prijssegment (programmeerkosten en licentiekosten) dat je eigenlijk al niet meer bij de onderkant van de markt zou moeten rondsnuffelen.

De enige reden dat je nu nog voor een standaard CMS type website (dus geen business logic, geen speciale functies, puur pagina's, misschien reply threads of contact formuliertjes en een blogje) wat zou willen programmeren op maat is als het verplicht met iets moet gaan integreren. Dat het leuk kan zijn om te doen doet daar niet aan af. Niet vergeten dat je na het zelf bouwen dus ook zelf helemaal verantwoordelijk bent voor de software, net als dat je bij het zelf hosten ook altijd verantwoordelijk bent.

Qua onderhoud kan je dat ook niet zo makkelijk van je af schuiven als je het voor de onderkant van de markt in een non-standaard setup gaat doen (en ja, Windows, C#, ASP.NET is non-standaard, net als dat Python + Django op bijv. FreeBSD echt niet standaard is voor dat segment). Dat lijkt in het begin dan zelfs nog wel meevallen, maar stel dat je tien websites achter elkaar gemaakt hebt (sequentieel dus), dan moet je aan het eind van de rit dus wel 10 websites, hosting configuraties en klanten onderhouden. Heb je daar zin in?
Jahoor. Natuurlijk is dat student ondernemer worden op lange termijn. (Ik wil graag begin volgend jaar starten). Ik wil nu eerst graag zelf men software hebben die stabiel is om aan de klanten aan te bieden. En ook zeker een goed businessplan opstellen hoe ik ga hosten etc.

Momenteel maak ik al voor vrienden, kenissen anderhande ICT dingen. Maar ik wil dat graag uitbereiden naar kenissen van kenissen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-06 11:21

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Ga geen eigen CMS maken. Nooit. Tenzij je er met 40 ontwikkelaars 2 jaar aan gaat bouwen en het dan succesvol kan vermarkten.

Over het algemeen gaat het zo:

Lange route:

1. Je begint 3 maanden te ontwikkelen en eindigt met "iets". Pagina's, menu, contactformulier, toppiejoppie.
2. Klant 1 neemt het in gebruik. Na verloop van tijd komen er "een paar kleine wijzigingen" in voor klant 1.
3. Klant 2 neemt het in gebruik. Na verloop van tijd komen er "een paar kleine wijzigingen" in voor klant 2.
4. Klant 3 neemt het in gebruik. Na verloop van tijd komen er "een paar kleine wijzigingen" in voor klant 3,
waardoor echter het systeem verschilt van klant 1. Misschien is het handig om een plug-in systeem te maken!
5. Plugin systeem af, werkt enigzins, weer 1 maand ontwikkeltijd kwijt.
6. 1 van je klanten klaagt over snelheid / er is een hack / vraagt om functionaliteit X die website Y ook heeft (kijk, hier heb je een plug-in voor WordPress die dat kan voor $39, kun je zoiets er ook even in bakken?)
7. Je hebt nu een paar klanten, die een cms draaien met 3% van de functionaliteit die een willekeurig groot CMS standaard, gratis heeft (of tegen een licentie van een paar tientjes). Je hebt nu minstens 5 maanden ontwikkeltijd er in zitten. Je komt tot de conclusie dat je dit met nog geen 100 klanten terugverdienen. Daarnaast willen bestaande klanten constant nieuwe features die NOG meer tijd kosten. En oh ja, alles moet wel veilig zijn he. En voorbereid op de nieuwe versies van *programmeertaal* die komen gaan. En... En...
8. Give up.

Korte route: Begin bij stap 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Wijnbo schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:51:
Ga geen eigen CMS maken. Nooit. Tenzij je er met 40 ontwikkelaars 2 jaar aan gaat bouwen en het dan succesvol kan vermarkten.

Lange route:

1. Je begint 3 maanden te ontwikkelen en eindigt met "iets". Pagina's, menu, contactformulier, toppiejoppie.
2. Klant 1 neemt het in gebruik. Na verloop van tijd komen er "een paar kleine wijzigingen" in voor klant 1.
3. Klant 2 neemt het in gebruik. Na verloop van tijd komen er "een paar kleine wijzigingen" in voor klant 2.
4. Klant 3 neemt het in gebruik. Na verloop van tijd komen er "een paar kleine wijzigingen" in voor klant 3,
waardoor echter het systeem verschilt van klant 1. Misschien is het handig om een plug-in systeem te maken!
6. 1 van je klanten klaagt over snelheid / er is een hack / vraagt om functionaliteit X die website Y ook heeft (kijk, hier heb je een plug-in voor WordPress die dat kan voor $39, kun je zoiets er ook even in bakken?)
7. Je hebt nu een paar klanten, die een cms draaien met 3% van de functionaliteit die een willekeurig groot CMS standaard, gratis heeft (of tegen een licentie van een paar tientjes). Je hebt nu minstens 5 maanden ontwikkeltijd er in zitten. Je komt tot de conclusie dat je dit met nog geen 100 klanten terugverdienen. Daarnaast willen bestaande klanten constant nieuwe features die NOG meer tijd kosten. En oh ja, alles moet wel veilig zijn he. En voorbereid op de nieuwe versies van *programmeertaal* die komen gaan. En... En...
8. Give up.

Dit dus. Ga ook niet zelf met Datum/Tijd aan de slag, en op het moment dat je denkt dat je een nieuw briljant idee hebt, kijk altijd eerst even of dat in de laatste 20 jaar niet al door iemand anders bedacht is. Niet om dat je geen ideeën kan hebben, maar om dat iedereen denkt ideeën te hebben en het in de praktijk vaak al 1000x bedacht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:14
Wijnbo schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:51:

Lange route:

8. Give up.

echt niet mee eens. Hij is nu student dus heeft nu tijd om een cms te schrijven en er van te leren. Als je versiebeheer gebruikt kan je er voor zorgen dat iedereen dezelfde versie gebruikt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:29
Ramon schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:35:
[...]
echt niet mee eens. Hij is nu student dus heeft nu tijd om een cms te schrijven en er van te leren. Als je versiebeheer gebruikt kan je er voor zorgen dat iedereen dezelfde versie gebruikt.
Wat maakt het voor de klant uit welk CMS hij of zij gebruikt? Vrijwel niets. Wat kost het TS qua tijd/geld? Heel veel. Wat is het rendement op zelfbouw? -389%. Wat is de terugverdientijd? -5 jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door MarcoC op 10-01-2017 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-06 11:21

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Ramon schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:35:
[...]
Dat verschillende versies verhaal is maar 0.1% van het probleem. Dit is ongeveer net als een eigen OS schrijven. Dat doe je niet "even".

Je gaat nooit, in je eentje, een succesvol product neerzetten wat én onderhoudbaar is én bij de tijd is én alle features bevat die de gemiddelde klant wenst.

Vandaar ook mijn reactie "Tenzij je er met 40 ontwikkelaars 2 jaar aan gaat bouwen en het dan succesvol kan vermarkten."

[ Voor 24% gewijzigd door Wijnbo op 10-01-2017 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:14
Zoals ik al zei gaat het mijns inziens niet om terugverdientijd of winst maar om leren developen en ondernemen. Hij is student dus heeft de luxe dat hij geen winstgevend product hoeft neer te zetten. Hij kan wel leren wat een cms nodig heeft en hoe je software opzet, dingen die zeker waardevol zijn voor later. Overigens denk ik dat binnen een maand je wel de basis op moet kunnen zetten van een cmsje. Ja dan heb je niet de features van een wordpress maar de gemiddelde klant heeft dat echt niet nodig.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Als je later succesvol aan de slag wilt kan ik je toch echt aanraden om te leren werken met bekende frameworks(s) die je vaak (niet alle frameworks helaas) je tijdens development al design patterns en best practices aanleren ipv zelf maar wat aan te rommelen wat vol met lekken zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ramon schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:34:
Zoals ik al zei gaat het mijns inziens niet om terugverdientijd of winst maar om leren developen en ondernemen. Hij is student dus heeft de luxe dat hij geen winstgevend product hoeft neer te zetten. Hij kan wel leren wat een cms nodig heeft en hoe je software opzet, dingen die zeker waardevol zijn voor later. Overigens denk ik dat binnen een maand je wel de basis op moet kunnen zetten van een cmsje. Ja dan heb je niet de features van een wordpress maar de gemiddelde klant heeft dat echt niet nodig.
Ja zo zie ik het ook. Ik hoef geen echte grote bedrijven, of klanten die willen dat ik een webshop uit de grond stamp. Ik wil gewoon voor kleine zelfstandigen een website bouwen. Bv een DJ die een eigen site wil, en daarop wil hij zijn evenementen plaatsen, nieuwe muziek etc. Of ik voor een lokale kapper, noem maar op...Ik wil die weg uitgaan. Want als student moet er ook nog gestudeerd worden (en genieten van het studentenleven ;) ) dus 40 uur/week aan een project werken is ook niet te bedoeling.

Aangezien de meeste hier vertellen om geen CMS zelf te schrijven heb ik een volgende vraag. Mag ik NopCommerce geheel ombouwen en alleen het blogsysteem bijvoorbeeld behouden en aanpassen en dan aan mijn klanten aanbieden ? Of hoe zit dat qua licenties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Anoniem: 867991 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:01:
[...]
Ja zo zie ik het ook. Ik hoef geen echte grote bedrijven, of klanten die willen dat ik een webshop uit de grond stamp. Ik wil gewoon voor kleine zelfstandigen een website bouwen. Bv een DJ die een eigen site wil, en daarop wil hij zijn evenementen plaatsen, nieuwe muziek etc. Of ik voor een lokale kapper, noem maar op...Ik wil die weg uitgaan. Want als student moet er ook nog gestudeerd worden (en genieten van het studentenleven ;) ) dus 40 uur/week aan een project werken is ook niet te bedoeling.
Juist CMS-en en frameworks zorgen dat je alleen datgene hoeft te doen wat je moet doen ipv dat je from scratch alles gaat zitten verzinnen, ze besparen je dus veel tijd.
Aangezien de meeste hier vertellen om geen CMS zelf te schrijven heb ik een volgende vraag. Mag ik NopCommerce geheel ombouwen en alleen het blogsysteem bijvoorbeeld behouden en aanpassen en dan aan mijn klanten aanbieden ? Of hoe zit dat qua licenties?
http://www.nopcommerce.com/licensev3.aspx :) Maar waarom zou je een pakket kiezen dat gemaakt is voor ecommerce en juist dat eruit willen slopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Cartman! schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:53:
[...]

Juist CMS-en en frameworks zorgen dat je alleen datgene hoeft te doen wat je moet doen ipv dat je from scratch alles gaat zitten verzinnen, ze besparen je dus veel tijd.

[...]

http://www.nopcommerce.com/licensev3.aspx :) Maar waarom zou je een pakket kiezen dat gemaakt is voor ecommerce en juist dat eruit willen slopen?
Thx! Het was eigenlijk gewoon een voorstel, ik ben nog opzoek naar een passende CMS! Maar ik ga het zeker gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-06 23:41
Als ik jouw verhaal zo lees, dan herken ik mijzelf hierin. Zelf doe ik voor mijn klanten alles in ASP.NET MVC(5). Eigenlijk heb ik deze keuze gemaakt, omdat het heel veel tijd scheelt in programmeren (voor mij) en dat heeft meer waarde dan hosting kosten. Deze kunnen je klanten als het goed is als kosten opgeven, waardoor ze uiteindelijk minder betalen. Wil je hier echt op doorzetten? Kijk dan even naar https://www.asp.net/core

ASP.NET Core is a new open-source and cross-platform framework for building modern cloud based internet connected applications, such as web apps, IoT apps and mobile backends. ASP.NET Core apps can run on .NET Core or on the full .NET Framework. It was architected to provide an optimized development framework for apps that are deployed to the cloud or run on-premises. It consists of modular components with minimal overhead, so you retain flexibility while constructing your solutions. You can develop and run your ASP.NET Core apps cross-platform on Windows, Mac and Linux. ASP.NET Core is open source at GitHub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Krysa schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:27:
Als ik jouw verhaal zo lees, dan herken ik mijzelf hierin. Zelf doe ik voor mijn klanten alles in ASP.NET MVC(5). Eigenlijk heb ik deze keuze gemaakt, omdat het heel veel tijd scheelt in programmeren (voor mij) en dat heeft meer waarde dan hosting kosten. Deze kunnen je klanten als het goed is als kosten opgeven, waardoor ze uiteindelijk minder betalen. Wil je hier echt op doorzetten? Kijk dan even naar https://www.asp.net/core

ASP.NET Core is a new open-source and cross-platform framework for building modern cloud based internet connected applications, such as web apps, IoT apps and mobile backends. ASP.NET Core apps can run on .NET Core or on the full .NET Framework. It was architected to provide an optimized development framework for apps that are deployed to the cloud or run on-premises. It consists of modular components with minimal overhead, so you retain flexibility while constructing your solutions. You can develop and run your ASP.NET Core apps cross-platform on Windows, Mac and Linux. ASP.NET Core is open source at GitHub.
Het is ook ASP.NET Core dat ik gebruik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roodbwoy
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-10-2021

roodbwoy

Senile Developer

Ruubster schreef op zondag 8 januari 2017 @ 21:43:
[...]

Tuurlijk, er zitten nadelen aan PHP en het is op sommige vlakken een rare programmeertaal, maar die discussie wil ik nu niet aanwakkeren :P
*TRIGGERED*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 19:14
Anoniem: 867991 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 00:41:
[...]

Bedankt voor de nuttige en uitgebreide reactie. In mijn opleiding zelf ga ik geen PHP leren. Dus als ik het nu aan mijzelf leer, zou dat ook al een pluspunt zijn voor later!
Eigenlijk niet. PHP is naast customizen en onderhouden van dertien-in-een-dozijn CMS oplossingen sterk op de retour. Nieuw werk is voor een heel groot deel naar NodeJS verschoven en een deeltje Ruby on Rails.

Multi-platform ASP.NET Core gaat ook in dat gat springen en gaat wss ook een flinke hap uit het Java segment nemen, nu Oracle weer eens hun ware kleuren hebben laten zien betr. licensering.

Als je al kundig bent met ASP.NET (MVC, hoop ik?) en al wat afweet van (client-side) JavaScript, dan zou ik persoonlijk NodeJS er naast pakken en PHP links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Er wordt wel wat van het aandeel van PHP afgesnoept, maar nog steeds de meest gebruikte serverside taal met >80%: https://w3techs.com/techn.../programming_language/all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Laatst online: 06-06 19:14
Barryvdh schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:46:
Er wordt wel wat van het aandeel van PHP afgesnoept, maar nog steeds de meest gebruikte serverside taal met >80%: https://w3techs.com/techn.../programming_language/all
Omdat er een heleboel PHP legacy is wat nog steeds draait, en omdat er een enorme hoeveelheid open-source blog engines en site builders gebaseerd op PHP in omloop zijn.

Daarnaast is het ook nog eens zo dat statistieken van geautomatiseerde crawlers compleet onbetrouwbaar zijn. De meeste PHP meuksites adverteren open en bloot aan de hele wereld op welke versie (tot aan revision number toe, vziw) van PHP ze draaien. Terwijl bij bijv. ASP.NET het al tijden een best practice is om die informatie headers uit te zetten. Dat soort zaken vertekent dit soort statistieken enorm.

Doe jezelf een lol en kijk eens naar het aandeel nieuwbouw waarvoor naar PHP ontwikkelaars gevraagd wordt, bijv. bij tech startups. Of kijk naar statistieken zoals algemene developer interest op wereldwijde communities als Stackoverflow.

Dat schetst een heel ander beeld.

[ Voor 33% gewijzigd door R4gnax op 24-01-2017 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
R4gnax schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 20:03:
[...]

Doe jezelf een lol en kijk eens naar het aandeel nieuwbouw waarvoor naar PHP ontwikkelaars gevraagd wordt, bijv. bij tech startups. Of kijk naar statistieken zoals algemene developer interest op wereldwijde communities als Stackoverflow.

Dat schetst een heel ander beeld.
http://stackoverflow.com/research/developer-survey-2016
Zit PHP meestal net boven of net onder C#, maar meestal allebei rond de 5de plek.

https://octoverse.github.com/
PHP 6de meest actief (43% groei), C++ 9e (dubbele groei, maar wel nog maar de helft van de activiteit).

Als iets uit de cijfers blijkt, is het juist dat PHP nog steeds groeit, alleen minder hard als andere technologieen.
Puur op basis van die gegevens kan je beter voor Javascript gaan (maar dat is front+backend, meeste webdevelopers gebruiken naast back-end alsnog Javascript voor front-end natuurlijk).

En niet alles draait om startups, er moeten ook gewoon blogs en websites voor betaalbare prijzen gemaakt worden...

(En ja, natuurlijk ben ik bevooroordeeld en wil ik graag dat PHP populair is, maar als ik kijk naar de community, wordt die alleen maar beter de laatste tijd. Voor .Net heb ik daar geen ervaring mee, dus kan er niks over zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-06 00:52
Als je geld wil verdienen met websites kun je beter kant en klare oplossingen gebruiken/uitbreiden.

Echter als je wil leren programmeren dan is het zeker geen slechte zaak om een applicatie te bouwen (desnoods een CMS). Maar probeer het niet direct te verkopen.

Het bouwen van een (CMS) applicatie laat je over veel vraagstukken nadenken. Hierdoor moet je je verdiepen in allerlei technieken. Op deze wijze kun je snel groeien als ontwikkelaar. Echter dit is een lang proces. In het begin zal je applicatie bol staan van design fouten, waar je in tijdsdruk misschien omheen moet programmeren, wat resulteert in nog slechtere onderhoudbaarheid.

Een framework zoals Symfony is misschien iets te complex om als beginner in te duiken. Voor Laravel is een hele mooie site (laracasts) die ook front end, tooling en testen behandeld.

Zie het als een investering in jezelf in plaats van een snelle manier om geld te verdienen.

En wat Cartman eerder al riep, klanten die weinig willen betalen zijn regelmatig de meest veeleisende klanten waar je zeker niet rijk van gaat worden.

Dus bedenk voor jezelf welke route je wil bewandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Laatst online: 12-06 16:01
Ik ben nu al een jaar of 8 front-end developer, ben bij verschillende soorten bedrijven in dienst geweest. Als iets wel tijdverspilling was, dan waren het wel die klanten die moeilijk deden over bedragen van 5 euro per maand. Mijn advies is echt om niet in dat segment te gaan zitten, als je kunt programmeren kun je je veel beter richten op het maatwerk gedeelte. Daar zit veel meer geld, uitdaging en de klanten bombarderen je niet continu met irritante vragen omdat ze vinden dat ze daar recht op hebben met hun pakket van nog geen 20 euro per maand.

Een CMS maken is leuk en leerzaam, maar bedenk je wel dat hier veel tijd in gaat zitten. Dit is naast de kennis die je ermee opdoet verloren tijd. Want rijk zul je nooit worden via een CMS. Er zijn tenslotte al honderden content management systemen waar jaren werk in is gestoken door hele development teams. Daar valt als solo programmeur weinig tegen in te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Je zal toch ergens moeten beginnen. Duurde segment is inderdaad leuker, maar zonder aantoonbare ervaring zal het ook lastig zijn om daar als student ondernemer meteen mee te beginnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 668730

Een CMS maken is één, maar wie gaat het onderhouden? Ik kom het op onze servers regelmatig tegen: zelfgemaakte systeempjes, perfect toen ze een jaar of 5 geleden werden opgeleverd, maar inmiddels veroudert met gevaarlijke bugs en de ontwikkelaar in inmiddels een carriere verder.

Vergelijk dat met iemand die 5 jaar geleden Wordpress of Drupal ofzo heeft geïnstalleerd en die nu gewoon helemaal bij is dankzij de automatische updates van zijn hosting provider. (Installatron, of inmiddels automatisch binnen Wordpress zelf, etc.)

Overigens zou ik dat CMS wèl gewoon programmeren, het is leuk en leerzaam, maar voor jezelf. Maak het Open Source als je er anderen bij wil betrekken. Het voor een klant doen - zonder solide business plan om het ook te kunnen onderhouden - is wat mij betreft onverantwoordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Anoniem: 668730 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 22:54:
Een CMS maken is één, maar wie gaat het onderhouden? Ik kom het op onze servers regelmatig tegen: zelfgemaakte systeempjes, perfect toen ze een jaar of 5 geleden werden opgeleverd, maar inmiddels veroudert met gevaarlijke bugs en de ontwikkelaar in inmiddels een carriere verder.

Vergelijk dat met iemand die 5 jaar geleden Wordpress of Drupal ofzo heeft geïnstalleerd en die nu gewoon helemaal bij is dankzij de automatische updates van zijn hosting provider. (Installatron, of inmiddels automatisch binnen Wordpress zelf, etc.)

Overigens zou ik dat CMS wèl gewoon programmeren, het is leuk en leerzaam, maar voor jezelf. Maak het Open Source als je er anderen bij wil betrekken. Het voor een klant doen - zonder solide business plan om het ook te kunnen onderhouden - is wat mij betreft onverantwoordelijk.
Ik kom ook genoeg Joomla cmsen tegen van X jaar geleden, die compleet lek zijn en niet meer te upgraden zijn. Ook drupal wordt niet oneindig en automatisch bijgehouden. WordPress gaat wel automatisch en is redelijk compatible, maar dat kan ook niet oneindig.
Wel grote kans dat het veiliger is dan je eigen CMS, maar voor de grote systemen zijn wel alle hacks gedocumenteerd..
Pagina: 1