Wisselschakeling opheffen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-11-2024

brinkie2004

Nerd in hart en nieren

Topicstarter
Ik begrijp hoe de wisselschakeling in theorie werkt, maar kan het in mijn nieuwbouwwoning niet rijmen met de bedrading die ik zie.

Het gaat om twee schakelaars, welke beiden één lamp bedienen. Ik wil graag een schakelaar helemaal afkoppelen, zodat ik alleen nog met de overgebleven schakelaar de lamp kan bedienen. Simpel toch?

Dit zijn de schakelaars, zoals nu nog aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://goo.gl/photos/J7QsgdriLTsAiKZn9

Afbeeldingslocatie: https://goo.gl/photos/qipS8C3nAsVQ4YCy8

Van links naar rechts op beide foto's L1, 1 en 1'. ik zie dus aan beide zijden één keer spanning en twee schakeldraden.

Wat moet ik doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:38

Reptile209

- gers -

Je foto's doen het hier niet. Ik vermoed dat je een hotelschakeling hebt. Je kunt bij de eerste schakelaar bruin en zwart (1 vd 2) direct verbinden (hoewel je formeel dan de zwarte draad zou moeten vervangen door een bruine) en de tweede blijven gebruiken. Of, als de tweede moet vervallen, een van de inkomende zwarte schakeldraden met de uitgaande schakeldraad doorverbinden.

Waarom laat je niet gewoon beide schakelaars zitten en gebruik je er maar 1 vd 2?

Afbeeldingslocatie: http://zomaakjehetzelf.nl/wp-content/uploads/2013/10/hotelschakeling.jpg

Als je overigens bij beide schakelaars zwart en bruin ziet, kloppen waarschijnlijk de gebruikte kleuren niet. Reden om het meteen goed te zetten voor toekomstig gebruik!

[ Voor 22% gewijzigd door Reptile209 op 08-01-2017 14:15 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-11-2024

brinkie2004

Nerd in hart en nieren

Topicstarter
Bedankt! Ik was in de war gebracht, doordat ik in beide dozen bruin aantrof. Eentje was natuurlijk op de spanning aangesloten, in de andere ging bruin naar de lamp (als schakeldraad). In de centraaldoos bij de lamp werd bruin weer omgezet in zwart, en dat was wat ik in eerste instantie alleen had gezien bij de lamp. Toen ik de centraaldoos opende, werd het me meteen duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Lijkt me verstandig die bruine schakeldraad te vervangen voor zwart. Verkeerde draadkleuren is vragen om ongelukken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 11:54
Er kan wanneer op beide schakelaars een bruine draad is aangesloten, ook nog sprake zijn van de vereenvoudige wissel/hotel schakeling. Niet dat deze eenvoudiger is, maar omdat je hiermee het aantal draden door een buis kan beperken. Deze schakeling word ook wel spaarschakeling genoemd.

Op basis van de foto's is daar hier in het geval van de topic starter geen sprake van en zijn er blijkbaar verkeerde kleuren gebruikt, in ieder geval voor de huidige manier van aansluiten. Mogelijk is het ooit aangesloten geweest als spaarschakeling, in dat geval is in ieder geval 1 van de twee zwarte schakeldraden in de centraaldoos onder de lamp opgelast.

Is dat het geval, dan kan topicstarter deze las gebruiken om aan te sluiten op de lamp. Een willikeurige schakelaar kan dan verwijderd worden. Bij de overblijvende schakelaar moet dan wel de echte fase op het P-contact (f1, rood lipje, of messing schroef/contact) worden of zijn aangesloten.

[ Voor 57% gewijzigd door Candymirror op 09-01-2017 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Url van de foto's in een nieuw tabblad openen werkt wel inderdaad. Volgende keer imgur gebruiken ;)

Weet je zeker dat je de goede schakelaar te pakken hebt? Of die foto is misleidend, of dat zijn andere draden. Die zwarte kleur van de isolatie lijkt niet eens op elkaar. Of twee verschillende typen kabel zijn verbonden met een lasdop ergens.

Aangezien dit nieuwbouw is, als je kunt aantonen dat er in strijd met de norm is aangelegd zou ik er werk van maken. Een elektricien die half werk levert had ik niet gepikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Aan beide schakelaars moeten minimaal 1 zwarte draad op aangesloten zitten, en dat is vreemd dat dat hier niet te zien is. Zeker weten dat het een wisselschakeling is?

Verder nieuwbouw? Ik zie een grijze draad en dat wordt al jaren niet meer in elektrische installaties gebruikt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Dat is een zwarte draad met een witte streep, dat kan prima.

Grijs op zich zou ook mogen als schakeldraad.

Repareren doe je zo.

Pagina: 1