Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Arniebomba
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-02 15:42
(jarig!)
Heb weer een pc'tje in elkaar gezet voor iemand. Dit maal met een i5 7500.
Nu weet ik dat je het moederbord moet updaten om de 7500 draaiende te krijgen, maar ik krijg helemaal geen beeld.
Dient een 100 serie moederbord éérst ge-update te worden alvorens er een kaby lake cpu in kan? Dus eerst met een 6500 er in ofzo?
Was namelijk in de veronderstelling dat ik op z'n minst in de bios zou komen. Maar ik krijg niets dan zwart beeld..

[ Voor 4% gewijzigd door Arniebomba op 07-01-2017 23:37 ]

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Arniebomba schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:37:
Heb weer een pc'tje in elkaar gezet voor iemand. Dit maal met een i5 7500.
Nu weet ik dat je het moederbord moet updaten om de 7500 draaiende te krijgen, maar ik krijg helemaal geen beeld.
Dient een 100 serie moederbord éérst ge-update te worden alvorens er een kaby lake cpu in kan? Dus eerst met een 6500 er in ofzo?
Was namelijk in de veronderstelling dat ik op z'n minst in de bios zou komen. Maar ik krijg niets dan zwart beeld..
Je hebt inderdaad een geupdate bios nodig om gebruik te maken van kaby lake

• Arniebomba
(jarig!)
MichaelvD2203 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:40:
[...]

Je hebt inderdaad een geupdate bios nodig om gebruik te maken van kaby lake
Dus werkelijk éérst een skylake er in, updaten en dan de kaby er weer in?

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Arniebomba schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:42:
[...]

Ja helaas wel. Kaby wordt niet Out-of-the-box ondersteund en dus ook helemaal niet herkent.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Arniebomba schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:42:
[...]

Ja. Zo werkt dat in principe altijd met compatibiliteitsupdates voor moederborden. De Kaby Lake CPU werkt simpelweg niet met het moederbord zonder die update, ook niet in de BIOS, dus met je Kaby Lake CPU is er geen manier om de BIOS te updaten.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Arniebomba
(jarig!)
MichaelvD2203 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:44:
[...]

Ja helaas wel. Kaby wordt niet Out-of-the-box ondersteund en dus ook helemaal niet herkent.
Compizfox schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:45:
[...]

Ja. Zo werkt dat in principe altijd met compatibiliteitsupdates voor moederborden. De Kaby Lake CPU werkt simpelweg niet met het moederbord zonder die update, ook niet in de BIOS, dus met je Kaby Lake CPU is er geen manier om de BIOS te updaten.
Ah oke. Dat was mij niet bekend.
Nu was dit ook de eerste keer dat ik het zo probeerde aan te pakken. Maar dan is het dus niet gek dat ik geen stap verder kom.
Weer wat geleerd.

Bedankt jullie! :)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:10

Nemesizz

Untouchable

Ipv meteen een (dure) i5 te pakken, kun je vaak het beste met de goedkoopste Celeron of iets dergelijks die support word een BIOS update draaien.

Dingen zijn vaak redelijk goedkoop, en zijn voor dit soort dingen ideaal. Als je dan de update gedaan hebt kun je de CPU eventueel (met klein beetje verlies) doorverkopen....of zelf houden voor de volgende die een BIOS update nodig is ;) .

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Of je vraagt in het vervolg bij eenzelfde situatie (gebeurt sowieso elke twee jaar) aan de leverancier van je mobo om de bios te updaten voor je ;)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Arniebomba
(jarig!)
Nou ik ben nu al een paar uur bezig. Maar updaten naar een kaby lake ondersteunende bios gaat vooralsnog niet.
Via flash kan ik via internet de laatste bios krijgen die ook op internet bij dit type moederbord staat. Dus via USB geprobeerd.

Als ik de bios kies (en die uiteraard rename naar mijn type moederbord), dan krijg ik de melding "not a proper bios"
Heb wel 10 verschillende letter combi's voor de .CAP geprobeerd.

Ik heb een Asus B150i pro gaming WiFi aura
De bios die hij pakt is de 0402 (ook via USB)
De bios die hij moet hebben de 2003

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Heb er echt nog nooit van gehoord dat je een bios file zou moeten renamen. Waar heb je deze wijsheid vandaan?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:55

sapphire

Die-hard pruts0r

Idem, je hoeft niks te renamen. Heb je wel van het goede bord de ios? Dus geen bord wat er op lijkt want een bios is in principe niet uitwisselbaar/universeel.

Edit: Op de Asus site zie ik ook alleen Skylake's bij de supported CPU list:
https://www.asus.com/Moth...G-WIFI-AURA/HelpDesk_CPU/

[ Voor 32% gewijzigd door sapphire op 08-01-2017 14:13 ]

Gabriël AM5

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je een bios file renamed, dan heb je zo-wie-zo de verkeerde bios, voor een ander bord.

Als ik kijk op de asus site, is de laatste bios voor dat bord 0402

Verwijderd

Bij de downloads van Asus vind ik geen 2003 versie, 0402 is daar ook de laatste.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
Volgende keer gewoon een B250 (of H270 of Z270) moederbord pakken ;).

• Arniebomba
(jarig!)
Balance schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:14:
[...]

Volgende keer gewoon een B250 (of H270 of Z270) moederbord pakken ;).
Zie vooralsnog alleen Z270 modellen staan. Geen B. En Z is voor de doeleinden van de pc te veel van het goede/te prijzig.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
Klopt, ze lopen een beetje achter met de Pricewatch. Heb het al gemeld.

• Arniebomba
(jarig!)
Switchie schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:10:
Heb er echt nog nooit van gehoord dat je een bios file zou moeten renamen. Waar heb je deze wijsheid vandaan?
Moest voorheen vrijwel altijd bij Asus mobo's. Is zelfs een tool voor gemaakt.

http://www.asus.com/micro..._processor_compatibility/

http://event.asus.com/2012/mb/USB_BIOS_Flashback_GUIDE/

Maar kennelijk moet ik het nog even bij de 0402 houden en wachten op een 2003 voor dit bordje.

[ Voor 15% gewijzigd door Arniebomba op 08-01-2017 14:28 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Arniebomba schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:26:
[...]

Maar kennelijk moet ik het nog even bij de 0402 houden en wachten op een 2003 voor dit bordje.
Ik denk niet dat er ooit een 2003 versie gaat komen, gezien de telling nu 0402 is.
Vermoedelijk zal het eerder een 0403 of 0501 worden. (vermoedleijk 2 cijfers Major version en 2 cijfer Minor version.)
Met het tempo waarop BIOS versies gereleased worden plus de support periode, ga je nooit aan een 2003 versie komen ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Reepje
  • Niet online
Arniebomba schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:26:
[...]

Dat is een ding van 5 jaar geleden, voor enkele typen x99 borden waar je dan zonder cpu vanaf kon flashen.

en jij weet al dat volgende bios voor dat bord 2003 heet, en niet toevallig 0501?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Reepje schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:33:
[...]

Dat is een ding van 5 jaar geleden, voor enkele typen x99 borden waar je dan zonder cpu vanaf kon flashen.

en jij weet al dat volgende bios voor dat bord 2003 heet, en niet toevallig 0501?
Yep, beide links zijn van 4th-Gen boards. Haswell dus, en niet 6th-Gen Skylake en 7th-Gen Kabylake.
Er zullen allicht meer boards zijn die dit trucje kunnen trouwens. Maar dan moet je wel de info van jouw specifieke board erbij pakken, en niet van een volledig andere generatie boards :P

Anyway, de laatste versie is dus 0402 van Juni vorig jaar.
Asus heeft wel aangegeven dat ze veel 100-series boards een Bios update gaan geven trouwens. Maar mogelijk moet je daar nog even op wachten.
Zie ook https://rog.asus.com/arti...ration-series-processors/

[ Voor 23% gewijzigd door McKaamos op 08-01-2017 14:40 ]

• Arniebomba
(jarig!)
McKaamos schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:31:
[...]

Ik denk niet dat er ooit een 2003 versie gaat komen, gezien de telling nu 0402 is.
Vermoedelijk zal het eerder een 0403 of 0501 worden. (vermoedleijk 2 cijfers Major version en 2 cijfer Minor version.)
Met het tempo waarop BIOS versies gereleased worden plus de support periode, ga je nooit aan een 2003 versie komen ;)
Baseer dat hier op:

https://nl.hardware.info/...ios-update-voor-kaby-lake

Zie nu echter dat de B150 pro gaming er wel bij staat en niet de B150i pro gaming. Ging er van uit dat dat het zelfde moest zijn. Wellicht niet dus. Zou mooi rot zijn als er geen Kaby lake update zou komen voor dit bord.

Vwb de update tool: Dat was inderdaad voor oudere generaties. Grappig genoeg werkt het nog wel. Want de 0402 CAP file pakte hij ook gerenamed.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Arniebomba schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:39:
[...]

Baseer dat hier op:

https://nl.hardware.info/...ios-update-voor-kaby-lake

Zie nu echter dat de B150 pro gaming er wel bij staat en niet de B150i pro gaming. Ging er van uit dat dat het zelfde moest zijn. Wellicht niet dus. Zou mooi rot zijn als er geen Kaby lake update zou komen voor dit bord.

Vwb de update tool: Dat was inderdaad voor oudere generaties. Grappig genoeg werkt het nog wel. Want de 0402 CAP file pakte hij ook gerenamed.
Er vanuit gaan dat iets overeen komt omdat er slechts 1 teken verschil is, is natuurlijk een enorme aanname ;)
Assumption is the mother of all fuckups ;)
Dat de tool wel werkt, is puur geluk hebben. Het is niet voor dat board bedoeld, maar blijkbaar hebben ze de functionaliteit er in laten zitten. Of het ook daadwerkelijk werkt zoals bedoeld is ook maar de vraag. Als het geen officiele functie is, is de kans best aanwezig dat het dan ook niet correct werkt en een corrupte BIOS oplevert.
En het versienummer is niet erg logisch voor jouw board. Het board waar je naar keek, welke versie 2003 heeft gekregen, zat al op v1807 voor hij z'n Kabylake update kreeg.

En dat er nu nog geen update voor dat specifieke board is, betekent natuurlijk niet dat die er niet gaat komen.
Marketing technisch is het natuurlijk het meest interessant om de updates klaar te maken voor de boards die het meest verkocht zijn. Daarmee rekken ze het leven van zo'n board zodat ze meer kunnen verkopen aan mensen die graag naar Kabylake willen upgraden maar geen 270 board willen kopen vanwege de prijs en overmaat aan opties die ze niet gebruiken.
Zodra b.v. 210 en 250 boards op de markt komen, is het uit met de pret voor de 110/150 boards.

• Reepje
  • Niet online
Die biosupdates voor bios series als 1805 > 2001 (2002, 2003) voor een groot aantal borden zijn eind september vorig jaar al gelanceerd. Kleine kans dat jouw bord er nog eentje krijgt.

• Arniebomba
(jarig!)
Dat is balen.
Toch maar een ander moederbord halen.

Tnx voor de input mensen.

• Reepje
  • Niet online
Ja, dat lijkt me de beste optie. Ze zijn ruim voorradig, dus met dat in het achterhoofd, komt er geen biosupdate meer voor jouw bord.

https://nl.hardware.info/...9-intel-b250-moederborden

• Arniebomba
(jarig!)
Reepje schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:10:
Ja, dat lijkt me de beste optie. Ze zijn ruim voorradig, dus met dat in het achterhoofd, komt er geen biosupdate meer voor jouw bord.

https://nl.hardware.info/...9-intel-b250-moederborden
Ja moet den itx bordje hebben. Daar heeft alleen msi al wat van.
Asus laat nog even op zich wachten zie ik. Heb vrijwel alles van Asus, dus wil het daar bij houden.
Wellicht dat ik dan den Z170 bord neem en die flash. Qua functionaliteit ontloopt het elkaar niet zo.
Pagina: 1