Een nieuwe archtectuur kan natuurlijk enorm veel dingen anders maken. Dat hebben we in het verlden ook gezien: AMD had met Bulldozer een compleet verkeerde architectuur gekozen en zat er uiteindelijk compleet naast. helaas is het een proces van lange adem en ja, dan heb je als CPU fabrikant 4 jaar lang een probleem.
Uiteraard geeft dat Intel ook een lange tijd rust. Want de laatste jaren doen ze het goed. Maar alles is ook gelijk relatief. Relatief ten opzichte van AMD. De fabrikant met de prestatiekroon heeft gelijk. Dat is Intel nu, dat was AMD ten tijde van de Athon 64 vs Pentium 4. Waar Intel dus met de Pentium 4 gewed had op de verkeerde architectuur en er ~4 jaar op vast zat.
En daar is niks mis mee. Dan terug bij Ryzen.
Nogmaals: mag ik daarvan een schatting maken dat ik denk dat Ryzen niet echt speciaal gaat worden?
Uiteraard mag dat. Ik deel zelfs je mening. De CPU an sich gaat niet zo speicaal worden en ik verwacht dat deze qua IPC zelfs nog iets onder Intel gaat zitten. Uiteraard, er zijn benchmarks waar deze beter scoort, en die heeft AMD natuurlijk laten zien. Daar geef ik je ook zeker gelijk. Anderzijds, gezien de andere benchmarks verwacht ik niet dat AMD deze keer een enorm zwaar nadeel heeft zoals bij Bulldozer (single core preformance). Met andere woorden, ik verwacht stuivertje wisselen.
Om op de topictitel terug te komen, in die zin denk ik dat AMD het voordeel gaat pakken van het feit dat ze een CPU uitbrengen zonder IGP. Ik denk dat, zeker in de eerste lichting (voor ZEN+) Intel wel de snellere is als het aankomt op IPC en kloksnelheid. Echter, het gebrek aan een GPU stelt AMD in staat om CPU's met het dubbele aantal cores te maken op dezelfde die ivm Intel. Maw, een 8c/16t is in productie net zo duur als een quadcore CPU van Intel. Daarmee kan AMD aardig lekker concurrentie bieden voor mensen die toch een dedicated GPU willen.
Als ik hem den tegen jou i7 7700K zet met zijn beestachtige 4.2GHz / 4.5GHz Turbo, dan gaat de Ryzen daar niet aan tippen. Single core gaat Intel wel de kroon houden met die CPU over de hele linie van singlecore prestaties. Maar die gata niet zo dik zijn als met Bulldozer. Gezien de benchmarks die we zien kan AMD aardig goed meekomen met de engineering sample. Ik gok dat Intel over de linie ~5% beter is met zijn IPC.
Echter verwacht ik dat het antwoord van AMD is om meer cores beschikbaar te stellen in ieder prijssegment. Simpelweg omdat ze dat kunnen doen door het gebrek aan IGP. Waar Intel dan gezien IPC en vooral op kloksnelheid op singlecore level wellicht een lichte (in prijktijk verwaarloosbare) voorsprong pakt op singlethreaded workloads, zie ik AMD's Ryzen straks wel voor hetzelfde prijsniveau een 25%+ winst pakken op multithreaded applicaties.
Vergeet echter niet dat de benchmarks die we tot nu toe gezien hebben (en dan met name die van CanardPC!) wel een stuk positiever zijn dan de meesten van ons in het AMD topic hadden verwacht of van hadden kunnen dromen. Dus ja, de meesten zijn wel wat euforisch

. Daarnaast, AMD hoeft niet de absolute prestatiekroon te pakken, maar als ze over de hele linie de prestaties van een i5 7600K kunnen evenaren voor een lagere prijs, dan zijn we als consument de winnaar. Als ze dan ook nog een CPU a la i7 6800K het nakeijken kunnen geven, dan is dat helemaal mooi. Dan hebben we weer echte concurrentie. Dan mag Intel de i7 7700K van mij houden als absoluut singlecore prestatiebeest en de i7 10-core als ultieme monster CPU
Ik snap, zeker gezien het feit dat je ooit een FX-8150 had, dat je wat terughoudend bent. Maar de meesten van ons zijn wel positief gestemd als we de verhalen van The Source horen, zoveel moederborden zien, een 3.6GHz/4GHz ES beschikbaar is, en de gelekte CanardPC benchmarks zijn. Het lijkt mee te zitten en partners van AMD zijn ook positief gestemd en tonen dat ook door te investeren. Idem voor de aandelenkoers van AMD. Tot nu toe klopt alles en zoals gezegd is alle beschikbare data gewoon beter dan ieder van ons had durven dromen. Een jaar geleden had iedereen je voor gek verklaard dat AMD in 2017 een Zen ES met 3.6GHz/4GHz 8C/16T zou hebben met 95W TDP. Het lijkt erop dat AMD gewoon weer een mooi product heeft dat mee kan komen. De prestatiekroon is niet het belangrijkste, maar een sterke en betaalbare lineup om een eind te maken aan de performance monopoly van Intel is wel erg belangrijk.
Verder helemaal met je eens, laten we iedereen in waarde houden. Ik wil de discussie echt niet stoppen en is juist prima. Maar een eindeloos ja-nee/wellus-nietus gevecht op gevoel en geloof, daar heeft niemand wat aan.
Edit:
Ik vraag me af wat dit voor effect gaat hebben op Intel. Die zitten straks met een dure IGP in hun i5's en i7's die enerzijds de kosten per CPU gaan opdrijven ivm AMD en anderzijds een muur vormen voor Intel om meer cores te introduceren. Het gaat ook nog wel even duren voor Intel het gebrek aan cores goed kan maken met een 5GHz core speed (lange leve P4 tijdperken

). Deze actie zou Intel wel eens kunnen dwingen om toch de GPU te amputeren uit de CPU's. Ik vermoed dat een xxx-E processor ook te duur is om te concurreren omdat het erdere kreupele Xeon's zijn. Het kan wel eens interessant zijn om naar de die sizes te kijken nu we een idee hebben bij de performance en vermoedelijke prijzen.
Edit 2: So far kan ik nog niet ergens die sizes vinden voor Ryzen. Skylake 4C is blijkbaar 122mm^2. Voor Ryzen zie ik geruchten over 150-200 mm^2, dan hoop ik toch echt eerder 150 mm^2 voor AMD. Bij Skylake is de GPU bij benadering net zo groot als de 4 cores. Ik vermoed dat dat bij Kaby Lake niet anders is.
[
Voor 19% gewijzigd door
GENETX op 10-01-2017 15:44
]