Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK90
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:02
Beetje een wanhoopspoging, maar hopelijk is er nog iets mogelijk en kunnen jullie me uit de brand helpen.

Afgelopen dinsdag op een Windows 8.1 PC in Excel 2003 vijf bestanden (per ongeluk) overschreven en opgeslagen. Dacht te hebben gekopieerd en geplakt, maar bleken snelkoppelingen te zijn.

PC is in tussentijd uit geweest. Is er nog enige mogelijkheid om de 5 Excel bestanden/versies van voor dinsdag terug te halen?

Wat ik al gedaan/gecontroleerd heb:

- Er zijn geen bestand back-ups gemaakt door Windows
- Vorige versie herstellen functie werkt niet/zit er niet op in Excel 2003.
- Shadowexplorer kan bestanden wel terugvinden, maar zijn beschadigd en dus niet goed te openen.

Note to self: In toekomst alles netjes back-uppen (dus die tip heb ik niet meer nodig)

Is er nog iets mogelijk met bepaalde software?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik geef je heel weinig kans, maar proberen kan. Stap 1: PC hard uitzetten, niet meer opstarten. De HDD alleen readonly benaderen. (Uitschroeven en gebruiken vanaf een andere machine, of via bootable USB/CD/DVD).

Tools als Testdisk, Recuva, Getdataback, etc. kunnen misschien helpen. Je zou wat oudere topics kunnen doornemen voor ervaringen. Bij betaalde software kan je vaak ook al een gratis versie gebruiken om te scannen.
Maar zoals gezegd: geen heel hoge slaagkans. Zie ook bijvoorbeeld Thematopic: Datarecovery

offtopic:
Naast beter gaan backuppen, wil je in verband met data-beveiliging ook kijken naar een nieuwere Office-versie. OFF2003 is volledig uit support, bekende beveiligingsgaten worden niet opgelost. Dat verhoogt de risico's op malware behoorlijk als je de machine ook gebruikt voor communicatie met de buitenwereld.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK90
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:02
Bedankt. Ik heb even naar GetDataBack gekeken en zie daar wel de bestanden van voor het overschrijven staan. Hoe groot is de kans dat die ook daadwerkelijk werken? Ben een beetje bang om het geld aan de software uit te geven en er vervolgens achter te komen dat het niet werkt.

Aanvullend: is er ook niet een programma die dit alleen voor Excel doet? Nu zit ik meer in de algemene recovery tools en daar is mijn kennis ook wat te matig om dit ' zomaar' even toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

JK90 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 13:06:
Bedankt. Ik heb even naar GetDataBack gekeken en zie daar wel de bestanden van voor het overschrijven staan. Hoe groot is de kans dat die ook daadwerkelijk werken? Ben een beetje bang om het geld aan de software uit te geven en er vervolgens achter te komen dat het niet werkt.
Daar valt geen zinnig antwoord op te geven, helaas. Je zou ook de goedkopere / gratis concurrenten kunnen proberen.
offtopic:
OTOH, als de data geen 75eur waard is dan valt het verlies wel mee :P
Aanvullend: is er ook niet een programma die dit alleen voor Excel doet? Nu zit ik meer in de algemene recovery tools en daar is mijn kennis ook wat te matig om dit ' zomaar' even toe te passen.
In theorie zou een .xlsx-specifieke scanner het beter moeten doen (omdat die de structuur van .zip kent, een .xlsx is een hernoemde .zip), maar ik denk dat dat in de praktijk wel meevalt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)