Hackingtosh anno 2017?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtedorsthorst
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-12-2024
Hey!

Ik heb momenteel een Mac Pro en een iMac in gebruik in de geluidsstudio. De Mac Pro heeft er al aardig wat jaartjes opzitten en ik zit eraan te denken om over te gaan naar een Hackingtosh als het moment daar is.

Ik vraag me eigenlijk af hoe betrouwbaar een Hackingtosh anno 2017 is en wat voor hardware er allemaal in kan. Zijn er mensen die hier goede/slechte ervaringen mee hebben en mij misschien wat goeie tips kunnen geven?

Groeten,
Rick

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:48
Hier beginnen is een mooie start:

https://www.tonymacx86.com/buyersguide/january/2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtedorsthorst
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat voor mac-pro heb je staan dan? Ze zijn nog redelijk up te graden en dan niet echt meteen traag ofzo.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtedorsthorst
maratropa schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:31:
[...]

Wat voor mac-pro heb je staan dan? Ze zijn nog redelijk up te graden en dan niet echt meteen traag ofzo.
Een Mac Pro uit 2010.
Modelaanduiding: MacPro5,1
Processornaam: Quad-Core Intel Xeon
Processorsnelheid: 2,4 GHz
Aantal processors: 2
Totale aantal cores: 8
Geheugen: 14 GB
Chipsetmodel: ATI Radeon HD 5770

Ik heb zelf eigenlijk geen idee hoe makkelijk hardware bij een Mac Pro te vervangen is. Dacht zelf altijd dat je daar slecht/moeilijk bij kan komen. Daarnaast weet ik ook niet wat allemaal compatible is. Als er dingen vervangbaar zijn bij de huidige Mac Pro, kan ik 'm zelf natuurlijk ook een upgrade geven.

Ben eigenlijk ook erg benieuwd naar mensen die ervaring hebben met en Hachintosh. Zowel de postieve als negatieve ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:45
Je kunt de CPU vervangen door een snellere. Zie ook http://forums.macrumors.c...mpatibility-list.1954766/

Verder ligt het er vooral aan waar de bottleneck zit. Zit er bijvoorbeeld een SSD in? Dat helpt ook flink om het systeem vlotter aan te laten voelen. Alleen schiet je daar niks mee op als je puur CPU kracht nodig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:48
Even ter aanvulling: Ik heb in de afgelopen jaren meerdere hackintoshes gehad, zowel laptops als desktop. Maar als ik jou was zou ik de CPU's van die Mac upgraden als het niet snel genoeg gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eitot
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Heeft iemand het koopadvies van tonymacx86 opgevolgd en problemen ondervonden bij het installeren en gebruiken van macOS? Ik vraag me af of het wel zo simpel gaat als de handleiding suggereert. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PieterZ
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-09 16:38
Een Hackintosh systeem doe je niet zomaar even. Apple zijn producten staan bekend om het gebruikersgemak; dat het gewoon werkt. Als je aan een Hackintosh systeem gaat beginnen moet je je erop voorbereiden dat niet alles (in het begin) vlekkeloos werkt. Daarentegen heb je natuurlijk wel een goedkopere aanschaf met meer power. Het is maar net waar je voor kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:59
rtedorsthorst schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:36:
[...]

Een Mac Pro uit 2010.

Ik heb zelf eigenlijk geen idee hoe makkelijk hardware bij een Mac Pro te vervangen is. Dacht zelf altijd dat je daar slecht/moeilijk bij kan komen. Daarnaast weet ik ook niet wat allemaal compatible is. Als er dingen vervangbaar zijn bij de huidige Mac Pro, kan ik 'm zelf natuurlijk ook een upgrade geven.

Ben eigenlijk ook erg benieuwd naar mensen die ervaring hebben met en Hachintosh. Zowel de postieve als negatieve ervaringen.
De Mac Pro is de enigste mac welke het eenvoudigste kan worden geupgrade.
Je kunt er erg veel aan upgraden, HDD's naar SSD's bijv. PCI-Express sleuven.
Video kaarten, geheugen cpu's dvd-drives etc.
gewoon te veel combi's mogelijk, zoals Apple dat zelf altijd mooi zij over de MacPro series !

Het plaaten van DDR3 ECC geheugen is een standaard voor servers/workstations.
Diverse PC video kaarten kun je er in plaatsen, en standaard SSD's en HDD's.
Tevens PCi-Express SSD's..

[ Voor 7% gewijzigd door FlorisVN op 09-01-2017 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniperfx
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-02 20:37
Ik stel mezelf ook de vraag in hoeverre je met een hackintosh wat future proof bent. kan je bijvoorbeeld bij de release van een nieuw OSX upgraden? TonyMacX86 heb ik al veelvulding geraadpleegd, zelfs een 5 tal jaren eentje gebouwd, werkte goed, tot er een nieuw besturingssysteem kwam .. nu zie ik wel dat Gigabyte de norm is voor moederborden, ik had een intel bord, wat een oorzaak kan zijn... iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sniperfx schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:42:
Ik stel mezelf ook de vraag in hoeverre je met een hackintosh wat future proof bent. kan je bijvoorbeeld bij de release van een nieuw OSX upgraden? TonyMacX86 heb ik al veelvulding geraadpleegd, zelfs een 5 tal jaren eentje gebouwd, werkte goed, tot er een nieuw besturingssysteem kwam .. nu zie ik wel dat Gigabyte de norm is voor moederborden, ik had een intel bord, wat een oorzaak kan zijn... iemand ervaring hiermee?
Je bent en blijft afhankelijk van de KEXT drivers die aanwezig zijn en de community voor thirth party drivers. Verder kan bij elke update je systeem ineens niet meer werken omdat zo'n driver niet meer (goed) werkt, je cache in de war is of <insert random>. Ook Imessage, Facetime kan elke keer weer een verrassing zijn.

Ja, als het eenmaal draait, draait het goed, maar voor productie (of hoofdPC) zal ik het niet gebruiken, teveel "onverwachte" variablen mogelijk.

Ik heb het zelf een tijdje gedraaid, maar ben gewoon overstapt op een IMac, geen gedoe meer en heb nu alleen onder ESX een MacPrutssysteem voor testen van dingetjes. (middels Unlocker)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:56
Sniperfx schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:42:
Ik heb een tijdje een hackingtosh gehad met Gigabyte moederbord. toch ondervond ik problemen met upgraden (de hoogste versie die werkte was 10.9 :/ )

Ik ben uiteindelijk toch overgestapt naar een MacBook en iMac.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniperfx
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-02 20:37
luckremers schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:24:
[...]

Ik heb een tijdje een hackingtosh gehad met Gigabyte moederbord. toch ondervond ik problemen met upgraden (de hoogste versie die werkte was 10.9 :/ )

Ik ben uiteindelijk toch overgestapt naar een MacBook en iMac.
Ok, dan ga ik maar een snelle mac mini aankopen. Ik heb al een air en een pro in bezit maar wil graag een toestel wat vast blijft op de bureau .. bedankt voor de antwoorden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 21:23
Kijk vooral eens in dit topic, hier staat wel wat nuttige tips.

Upgraden Mac Pro "mk1"

Voor de prijs van een Mac Mini kun je er een behoorlijk 'beest' van maken.

Let op, het gaat eerst over een 1,1 (eerste) Mac Pro. Verderop gaat het ook over de Mac Pro 5.1

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psychilles
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:01
Ik heb recent een Mac Pro gekocht tweedehands. Die van jou is uiterst goed te upgraden. Ik zou daar eerst wat geld in steken.

Gezien je al dual CPU heb kun je m upgraden naar 12 cores. Let wel op: bij de dual CPU moet je delidded cpu's installeren. Zijn zo te krijgen op ebay, maar zijn dan wel duur. Wellicht weet iemand een goeie de-lid service in Nederland? http://forums.macrumors.c...mpatibility-list.1954766/

Videokaart kun je ook goed upgraden. Er kunnen PC kaarten in. Dan heb je alleen geen boot scherm en je moet opletten met het updaten van je OS. Macvidcards heeft veel info. Max TDP is ~ 225 watt. http://forums.macrumors.c...i-graphics-cards.1440150/ http://www.macvidcards.com/faqinstallation.html

SSD is zeer gemakkelijk. Ik raad wel een pcie SSD aan. Ik heb nu een SATA naar pcie adapter van OWC, dan haal je ten minste nette snelheden. De Mac Pro heeft oude SATA poorten. Er zijn zelfs gasten die met pcie ssd's richting de 6000MB/s gaan. Erg snel. Zie: http://barefeats.com/hard220.html
Let op: geen NVME support. Althans, niet lekker of vlekkeloos.

ooh ja en ram. Als je een dual cpu hebt, kun je zelfs naar 128gb ram. Maar dat is volgens mij echt overkill.

[ Voor 5% gewijzigd door Psychilles op 14-01-2017 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-08 18:12
Ik zou niet meer beginnen aan die Mac Pro, wat je ook doet, het is en blijft in principe oude hardware. Ik denk zelf dat het geld wat je in jouw mac pro zou stoppen je een snellere Hackintosh kan bouwen van hetzelfde geld.

Ook ik heb wel eens een hackintosh gebouwd via tonymac en dat was buitengewoon te doen. Zoals je zegt, zo'n handleiding volgen is het enige wat je eigenlijk moet doen en daarbij komen geen extra problemen. Daarnaast werkt deze hackintosh nog steeds zonder problemen.

Ik ben er erg blij mee in ieder geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
ChristianBurger schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:12:
Ik zou niet meer beginnen aan die Mac Pro, wat je ook doet, het is en blijft in principe oude hardware. Ik denk zelf dat het geld wat je in jouw mac pro zou stoppen je een snellere Hackintosh kan bouwen van hetzelfde geld.

Ook ik heb wel eens een hackintosh gebouwd via tonymac en dat was buitengewoon te doen. Zoals je zegt, zo'n handleiding volgen is het enige wat je eigenlijk moet doen en daarbij komen geen extra problemen. Daarnaast werkt deze hackintosh nog steeds zonder problemen.

Ik ben er erg blij mee in ieder geval...
Hardware die oud is, is niet automatisch slecht. Als de computer doet wat ie moet doen, en het snel en betrouwbaar doet is er eigenlijk nul reden om er niet mee verder te gaan. Geld weggooien kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
johnkeates schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:16:
[...]

Hardware die oud is, is niet automatisch slecht. Als de computer doet wat ie moet doen, en het snel en betrouwbaar doet is er eigenlijk nul reden om er niet mee verder te gaan. Geld weggooien kan altijd nog.
Daar ben ik het mee eens. Maar onthoud, wellicht dat apple bij de volgende update de mac pro 5.1 ook uitsluit. Ik ga er niet van uit maar je weet het nooit...

Nu hoor ik je denken, een hackintosh is ook zeker niet een ding wat standaard in september de nieuwste os kan draaien. Dus zoals vele zeggen, je moet afwegingen maken, maar ik zou gaan voor de hackintosh. Future-proof gezien ben je dan echt beter uit en je kunt native windows draaien stel dat je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
ChristianBurger schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:19:
[...]

Daar ben ik het mee eens. Maar onthoud, wellicht dat apple bij de volgende update de mac pro 5.1 ook uitsluit. Ik ga er niet van uit maar je weet het nooit...

Nu hoor ik je denken, een hackintosh is ook zeker niet een ding wat standaard in september de nieuwste os kan draaien. Dus zoals vele zeggen, je moet afwegingen maken, maar ik zou gaan voor de hackintosh. Future-proof gezien ben je dan echt beter uit en je kunt native windows draaien stel dat je dat wilt.
Wat maakt het uit of het uitgesloten is van de volgende update? Je hoeft niet de laatste versie te draaien om geld te verdienen of productief te zijn met een computer. En zolang het veilig is maakt het ook geen zak uit als je met internet bezig bent.

Stel dat je een specifiek nieuw programma nodig hebt en dat niet op oudere hardware kan draaien, dan zou het upgraden van perfect functionerende hardware nog logisch zijn. Maar dat is hier dus niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
johnkeates schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:39:
[...]

Wat maakt het uit of het uitgesloten is van de volgende update? Je hoeft niet de laatste versie te draaien om geld te verdienen of productief te zijn met een computer. En zolang het veilig is maakt het ook geen zak uit als je met internet bezig bent.

Stel dat je een specifiek nieuw programma nodig hebt en dat niet op oudere hardware kan draaien, dan zou het upgraden van perfect functionerende hardware nog logisch zijn. Maar dat is hier dus niet het geval.
Sorry hoor, je vraagt advies en ik geef dat vanaf mijn kant. Het is mijn mening en jij hebt ook een mening. :(

Als je er niet over na wilt denken upgrade die mac pro dan gewoon. Zijn er geen problemen meer en heb jij je zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
rtedorsthorst schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:36:
[...]

Een Mac Pro uit 2010.

welke quadcore cpu's zijn dat dan?

Met 2 hoger gecklockte 6 cores (x5680/90's bijv) heb je redelijk wat multithreaded power, maar dat moet je wel kunnen gebruiken. Zelf op hoge coresnelheden ga je merken dat alround die xeons niet de snelste meer zijn.

Misschien handig om wat meer info te geven over waarmee je op die mac pro nu problemen ondervind?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zelf echt geen geld meer steken in hardware van 7 jaar oud. Het zal vloeken in de kerk zijn, maar kan je niet gewoon een Windows bak in elkaar steken? Voor het geld waarvoor je een instap MBP heb je een redelijk beestachtige PC, zeker wanneer je geen dikke grafische kaart nodig hebt. Windows is stukken beter dan het in 2010 was, dus misschien eens kijken of je daar al je software op kan draaien?

mincedmeat rent alvast hard weg in afwachting van de reacties van ppl, sww89 en johnkeates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

En ik zou mijn werkzaamheden niet afhankelijk maken van een hackintosh systeem. TO geeft aan dat hij hem in een geluidsstudio gebruikt. Op zo'n knutselsysteem waarbij het met elke update mogelijk weer klooien is met drivers/kexts lijkt me niet dat je je primaire werkzaamheden moet willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-10 19:01
Als je je geld verdient met bovengenoemde machines dan zou ik het ook niet op een hackintosh wagen.
een flink uitgemaxte Mac Pro trekt menig machine er uit, en de onderdelen voor een Mac Pro zijn relatief betaalbaar.

Daarbij krijgt een Hackintosh natuurlijk geen enkele ondersteuning.

Al heb ik zelf 2 hackintoshes gehad en ben ik er zeer tevreden mee, toch zou ik deze machines niet zomaar inzetten voor werk, een update kan er voor zorgen dat je zo een dag werk kwijt bent of erger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Laatst online: 10:44

Nibbz

Postmaster General

Nee, een uit gemaxte MacBook pro trekt zeker geen pc eruit. De laatste jaren lopen juist de macs zwaar achter op hardware gebied. Zijn zat gasten die hun hackintosh benchen naast een Mac, en die Mac Word uit het water geblazen

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-09 19:44

RoyK

Hobby tekenaar

Vraagje.. waarom dan niet gelijk doorhuppelen naar windows? Ik ben zelf een paar maanden geleden overgestapt. Ik had ook de keuzes. Een oude nieuwe mac kopen voor veel, hackingtosh of nar Windows gaan. Ik heb voor het laatst gekozen. Ik durf get gedoe rondom de hack niet aan. Moet er wel mee werken. Maar misschien zit je aan software vast

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Feit is dat ie de Mac Pro al heeft en een nieuw systeem veel en veel meer gaat kosten dan een paar upgrades. Natuurlijk is een systeem met een nieuwe i7 erin en 16-32GB ram sneller, maar kost makkelijk 1000 euro met mobo, voeding etc.

Een 3Ghz Xeon (x2) heb ik zelf voor een paar tientjes op de kop getikt, snellere of xeons met 6 cores zijn betaalbaar. DDR3 ECC RAM is redelijk goedkoop te vinden, een PCI-E SSD dmv een adapter is er ook prima in te gebruiken, of een gewone sata SSD natuurlijk. USB 3.1/C is goedkoop te vinden, Nvidia videokaarten werken allemaal prima (op de 10xx serie na).

En Hackintosh is gewoon niet handig voor een professionele productiemachine.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Naar mijn idee is hij niet op zoek naar een budget mogelijkheid. 1000 euro voor een rap systeem is overigens helemaal niet veel geld als dit een systeem is die je kost verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtedorsthorst
Hey allemaal!
Bedankt voor alle informatie.

Waarom ik deze vraag heb gesteld is omdat de studio momenteel met een symphony-x systeem werkt via een pci kaart. Dit zit niet in de nieuwe mac pro, wat betekend dat er ook nieuwe hardware moet worden gekocht om de studio draaiende te houden.

Ik ben simpelweg even alle opties alvast aan het afwegen voor in de toekomst.

Voor zover ik kan concluderen zijn er drie opties:

1. De huidige mac pro upgraden / onderdelen vervangen
2. Naar pc overstappen
3. Gewoon nieuwe mac aanschaffen

* Als ik overstap naar een nieuwe mac + hardware zullen de kosten oplopen naar +/- € 6000,00 euro

* Een pc is geen optie, aangezien we 50% van de projecten met Logic Pro X draaien. Software voor alleen Mac.

* Ik ben vooral op zoek naar mensen met ervaringen met Hackintosh. Tot nu toe concludeer ik dat het toch nog te instabiel is voor een werkcomputer in de studio. Was het nu een stabiel systeem, dan was het het overwegen waard.

Ik vind het fijn om jullie reacties door te lezen en ben er sowieso al een stuk wijzer door geworden. Het is gelukkig voor mij nog helemaal niet noodzakelijk om hierover een beslissing te nemen. (Totdat de mac pro ermee ophoud natuurlijk :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

rtedorsthorst schreef op maandag 23 januari 2017 @ 17:53:
Hey allemaal!
Bedankt voor alle informatie.

Waarom ik deze vraag heb gesteld is omdat de studio momenteel met een symphony-x systeem werkt via een pci kaart. Dit zit niet in de nieuwe mac pro, wat betekend dat er ook nieuwe hardware moet worden gekocht om de studio draaiende te houden.

Ik ben simpelweg even alle opties alvast aan het afwegen voor in de toekomst.

Voor zover ik kan concluderen zijn er drie opties:

1. De huidige mac pro upgraden / onderdelen vervangen
2. Naar pc overstappen
3. Gewoon nieuwe mac aanschaffen

* Als ik overstap naar een nieuwe mac + hardware zullen de kosten oplopen naar +/- € 6000,00 euro

* Een pc is geen optie, aangezien we 50% van de projecten met Logic Pro X draaien. Software voor alleen Mac.

* Ik ben vooral op zoek naar mensen met ervaringen met Hackintosh. Tot nu toe concludeer ik dat het toch nog te instabiel is voor een werkcomputer in de studio. Was het nu een stabiel systeem, dan was het het overwegen waard.

Ik vind het fijn om jullie reacties door te lezen en ben er sowieso al een stuk wijzer door geworden. Het is gelukkig voor mij nog helemaal niet noodzakelijk om hierover een beslissing te nemen. (Totdat de mac pro ermee ophoud natuurlijk :p)
Even voor de helderheid, Hackingtosh is altijd al instabiel geweest en zal niet snel anders zijn. Als je je centen ermee moet verdienen kan ik het in ieder geval niet adviseren. Ik "vrees" voor je dat je locked-in bent, en eieren voor je geld moet kiezen. Je oude Mac updaten met ook niet het nieuwste van het nieuwste, of een nieuwe mac aanschaffen die al dik 3 jaar oud is. Waar ze overigens wel nieuw(hoofd)prijs voor vragen.

Ik ben een fan van Apple op zich als totaal, maar ze hebben hun computer lijn en hun gebruikers flink verwaarloosd. Succes met je keuzes. Komt vast goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtedorsthorst
RoyK schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 08:58:
[...]

Even voor de helderheid, Hackingtosh is altijd al instabiel geweest en zal niet snel anders zijn. Als je je centen ermee moet verdienen kan ik het in ieder geval niet adviseren. Ik "vrees" voor je dat je locked-in bent, en eieren voor je geld moet kiezen. Je oude Mac updaten met ook niet het nieuwste van het nieuwste, of een nieuwe mac aanschaffen die al dik 3 jaar oud is. Waar ze overigens wel nieuw(hoofd)prijs voor vragen.

Ik ben een fan van Apple op zich als totaal, maar ze hebben hun computer lijn en hun gebruikers flink verwaarloosd. Succes met je keuzes. Komt vast goed!
Dankjewel RoyK,

Was er wel van op de hoogte van een Hackingtosh instabiel was. Maar was vooral benieuwd of dat nog steeds zo is. Kan nu met zekerheid concluderen dat dat zo is.

Ik werk nu zo ongeveer 10 jaar met Apple en het is vervelend hoe al die 'innoverende' ideeën van Apple voor de muziekindustrie eigenlijk alleen maar tegenwerken. De prijs blijft maar stijgen en je krijgt er steeds minder voor terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-10 09:38
rtedorsthorst schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 20:42:
[...]

Dankjewel RoyK,

Was er wel van op de hoogte van een Hackingtosh instabiel was. Maar was vooral benieuwd of dat nog steeds zo is. Kan nu met zekerheid concluderen dat dat zo is.

Ik werk nu zo ongeveer 10 jaar met Apple en het is vervelend hoe al die 'innoverende' ideeën van Apple voor de muziekindustrie eigenlijk alleen maar tegenwerken. De prijs blijft maar stijgen en je krijgt er steeds minder voor terug.
Om even een ander geluid te laten horen:
Ik draait al 6 jaar multiboot hackintosh en het doet bij de juiste hardware combinatie echt niet onder voor the real thing, met bootloaders zoals clover is het zelfs mogelijk tegenwoordig om major version updates zonder problemen te draaien via de appstore.

In principe is het vooral flexibiliteit, levensduur en kosten (voordelen van een hackintosh) vs een zeer klein risico dat je mogelijk een keer tegen een probleem met een update aan loopt.

Belangrijkste is dat je het juiste moederbord hebt, zo'n build van tonymac is wat dat betreft een zeer goed startpunt.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Vast BlouweKip, er zijn duizenden succesverhalen. Allemaal leuk en natuurlijk top. Maar het is een risico waar je zin in moet hebben als het gaat om je werk computer. Als het tijdens de hobby in de spaak loopt is het balen maar niet meer dan jammer. Als je stil komt te staan voor je werk is het een ander verhaal. Het komt altijd verkeerd uit. Je zit precies in een sessie dat af moet, klant wacht, etc etc. Je neemt gewoon een risico als je op een PC OSX gaat draaien en je wordt erg afhankelijk van een kleine community.

Het risico die jij klein noemt, vind ik niet zo klein. Updates zijn er regelmatig en je moet constant op je hoede zijn. Daar wil je (naar mijn idee) niet mee bezig zijn als je aan het werk ben.

Prive = leuk om te doen, Werk = misschien niet zo een goed plan.

Maar, zo sta ik erin. Een ander kijkt daar vast weer anders tegenaan.

[ Voor 7% gewijzigd door RoyK op 27-01-2017 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
RoyK schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:23:
Vast BlouweKip, er zijn duizenden succesverhalen. Allemaal leuk en natuurlijk top. Maar het is een risico waar je zin in moet hebben als het gaat om je werk computer. Als het tijdens de hobby in de spaak loopt is het balen maar niet meer dan jammer. Als je stil komt te staan voor je werk is het een ander verhaal. Het komt altijd verkeerd uit. Je zit precies in een sessie dat af moet, klant wacht, etc etc. Je neemt gewoon een risico als je op een PC OSX gaat draaien en je wordt erg afhankelijk van een kleine community.

Het risico die jij klein noemt, vind ik niet zo klein. Updates zijn er regelmatig en je moet constant op je hoede zijn. Daar wil je (naar mijn idee) niet mee bezig zijn als je aan het werk ben.

Bovenstaand verhaal klopt maar is natuurlijk net zo goed van toepassing op mensen die met een 'echte' Mac werken.. Als je afhankelijk bent van een computer (Mac of PC) dien je sowieso een goede backup te hebben en zsm door kunnen werken als er iets uitvalt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Maar hoe ga je dan met een hackingtosh de BSA tevreden stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
RoyK schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:23:

Ik hackintosh ook op systemen die ik voor werk gebruik: geen centje pijn.

Jou voorbeeld kun je vergelijken met het patchen/updaten van productiesystemen tijdens werktijd: een dergelijke situatie zal zelden voorkomen bij normaal professioneel gebruik.

Je loopt pas een risico als je hardware gaat gebruiken zonder OOB hardware support: zodra je zelf met drivers gaat rommelen nemen de risico's toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik blijf bij mijn standpunt. Hackingtosh is fun en hoge potentie voor problemen. Voor wie er leuk mee kan werken: top. Maar ik persoonlijk durf hem niet aan en ben voor de veilige route gegaan. In mijn geval een PC. Met adobe ben ik vrij flexibel qua hardwarekeuze. De TS is afhankelijk van zijn software op het mac platform en moet het doen met wat Apple aanbied en dat is in mijn ogen zeer mager. Het zou me ook niets verbazen als Apple de Mac pro verlaat. Ze laten er ook niets over los wat mij persoonlijk ook erg stoort. Hun achterban blijft in grote twijfel zoder info. Ook dat woog voor mij mee in de overstap. Het platform Windows 10 bevalt me uitstekend al mis ik wat leuke OSX workflow. Windows vind ik echt geen vloeken meer en zijn beide OSn sterk.

Succes TS met deze lastige keuze. Zo zie je maar dat OS afhankelijk zijn zo zijn ongemakken heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door RoyK op 28-01-2017 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Ik blijf bij mijn standpunt. Hackingtosh is fun en hoge potentie voor problemen.
En ik geef dus op basis van echte ervaring aan dat deze stelling dus niet klopt, zodra je de juiste hardware kiest is de "potentie voor problemen" niets groter dan zodra je een officiele mac koopt.

Ik zeg niet dat je geen keuze mag maken op basis van "gevoel" maar maak dan ook duidelijk dat je je mening niet op een echte usecase hebt gebaseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-10 09:43

mr.paaJ

generatie cmd+z

Tja, updates blijven riskant (al een paar keer dat er sowieso niets meer gebeurde en nu had ik met Sierra hard resets na ~30s, vooledig nieuwe install gedaan en nog geen problemen) en je moet het maar net aandurven en weten waar je moet zoeken voor oplossingen. Met echte Apple producten heb je dat veel minder én een aanspreekpunt waar je terecht kunt.

Hackintoshen is iets dat je zelf moet willen, niet iets dat je aan kunt raden IMO.

Maar goed, ik ben al met al wel erg blij met een 4790k/970gtx systeem voor 3d werk.

[ Voor 11% gewijzigd door mr.paaJ op 29-01-2017 19:06 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

blouweKip schreef op zondag 29 januari 2017 @ 16:19:
[...]

En ik geef dus op basis van echte ervaring aan dat deze stelling dus niet klopt, zodra je de juiste hardware kiest is de "potentie voor problemen" niets groter dan zodra je een officiele mac koopt.

Ik zeg niet dat je geen keuze mag maken op basis van "gevoel" maar maak dan ook duidelijk dat je je mening niet op een echte usecase hebt gebaseerd.
Omdat ik 1 ervaring niet beschouw als een overtuiging. Het heeft weinig met gevoel te maken. We weten allemaal dat OSX enkel hun eigen hardware support. Je moet dus rommelen. Dat is het gewoon. Met drivers die een handje vol enthousiasten bouwen. Hoe knap ik dat ook vind, als je boterham er vanaf hangt is het andere koek. Tenzij je het leuk vind om met je hackintosh bezig te zijn als er wat mis gaat. Maar ik zelf hou het liever bij werken :)

Zal een ja / nee spelletje blijven vrees ik. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
RoyK schreef op zondag 29 januari 2017 @ 20:16:
[...]

Omdat ik 1 ervaring niet beschouw als een overtuiging. Het heeft weinig met gevoel te maken. We weten allemaal dat OSX enkel hun eigen hardware support. Je moet dus rommelen. Dat is het gewoon. Met drivers die een handje vol enthousiasten bouwen. Hoe knap ik dat ook vind, als je boterham er vanaf hangt is het andere koek. Tenzij je het leuk vind om met je hackintosh bezig te zijn als er wat mis gaat. Maar ik zelf hou het liever bij werken :)

Zal een ja / nee spelletje blijven vrees ik. O-)
Het is geen ja/nee spelletje, wat hierboven staat is gewoon feitelijk onjuist, wat de TS met die informatie doet moet hij/zij overigens zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
rtedorsthorst schreef op maandag 23 januari 2017 @ 17:53:
Is er echt geen vervanging voor die PCI kaart? Ik kan het me niet voorstellen.

Ik zit niet in de business, maar biedt dit kastje niet gewoon dezelfde aansluitingen?

https://www.bhphotovideo....erbolt_Connect_For.html#!

Afbeeldingslocatie: https://www.bhphotovideo.com/images/images1000x1000/Apogee_Electronics_sym64_tb_64_Ch_Thunderbolt_Connect_For_898128.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Even mijn eigen ervaringen met een hackintosh, nu al voor ongeveer 4 à 5 jaar. Systeem draait uiterst stabiel. Op het moment zelfs als een server met docker met in de afgelopen jaren geen kernel panics of systeem crashen buiten zaken die ik zelf heb veroorzaakt.

Ik moet je wel waarschuwen dat het opzetten van een hackintosh veel tijd en frustratie kan kosten en ik raad het je dan eigeniljk ook af om dit te doen voor je eerste hackintosh. Echter als het helemaal draait, dan werkt alles gewoon zoals je dat zou verwachten op een normale systeem met macOS. Minor en major updates werken gewoon zonder iets kapot te maken.

Als je deze weg wilt gaan bewandelen, probeer het dan eerst eens uit op een systeem dat niet bedrijfsmatig wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtedorsthorst
cerberusss schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 09:57:
[...]

Is er echt geen vervanging voor die PCI kaart? Ik kan het me niet voorstellen.

Ik zit niet in de business, maar biedt dit kastje niet gewoon dezelfde aansluitingen?

https://www.bhphotovideo....erbolt_Connect_For.html#!

[afbeelding]
Dit kan wel eens de oplossing zijn voor als we de computer met PCI kaart verliezen! Ik zie dat het kastje te koop is voor 800 euro, dus dat valt 'opzich' nog wel mee. Goedkoper dan een heel nieuw systeem aanschaffen. Wist niet dat dit bestond! Mooie vondst!
Pagina: 1