Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Problemen met VLAN's en meerdere routers

Pagina: 1
Acties:

• TJVB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:15
Hallo allemaal,

Ik lees al enige tijd af en toe in dit topic en hoop dat jullie mij kunnen helpen. Voor de kerk ben ik bezig met het netwerk en loop vast op de combinatie vlan en wifi.
Het doel is het netwerk door middel van vlan te scheiden (we hebben bijvoorbeeld een netwerk voor de techniek, maar ook voor de huurders als voor de jeugd)

Op de eerste router is dit geen probleem, hierop zijn alle vlan ingesteld met elk een ssid met eigen ip range. De ssid en vlan staan in bridge op de interface. Op deze router wordt de dhcp uitgevoerd per vlan.
De vlans zijn tagged ingesteld op de ethernet poorten.

De 2e router zit aangesloten op de eerste router. Deze heeft de zelfde vlan nummers op de poort waarop die is aangesloten. Tevens zitten hierop dezelfde ssids. Als ik een vlan untagged op een ethernet port zet krijg ik ook via router 2 netjes verbinding en een ip adres.
Maar het probleem is als ik via wifi verbinding maak op router 2, dan krijg ik geen ip adres. Weet iemand waar dit aan kan liggen?

De routers zijn trouwens een Archer C7 van TP Link

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Topic afgesplitst uit [OTGW] OpenTherm gateway (ik zag de link niet echt namelijk ;) )

• evangael
  • Niet online
Kun je de config mogelijk eens delen? En een netwerkschematje erbij maken?

• TJVB
Mijn excuses, het had bij Het grote OpenWRT topic gemoeten. Ik heb beide topics bekeken en blijkbaar per ongeluk op de verkeerde plaatst mijn verhaal getypt.

Globaal is dit het netwerk
Afbeeldingslocatie: https://tjvb.stackstorage.com/public-share/2NYNIGp5vtwJcTv/preview?path=/&mode=thumbnail&size=medium

De switch met de vlans staat op de volgende manier ingesteld. Als ik op een port een pc aansluit switch ik vlan 1 naar tagged en het vlan waar die pc op aangesloten moet worden op untagged. Deze vlan nummers is bij beide routers gelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tjvb.stackstorage.com/public-share/OtD994agnp7MeDx/preview?path=/&mode=thumbnail&size=medium

Bij de interface staat ingesteld dat het wifi en vlan gebridged moeten zijn. (Zowel op router 1 als 2)
Afbeeldingslocatie: https://tjvb.stackstorage.com/public-share/Bk9eqdZrrmJzBNJ/preview?path=/&mode=thumbnail&size=medium

Op router 1 staat per vlan een dhcp server ingesteld. Op router 2 krijgen ze via ethernet wel een ip adres maar via wifi niet.

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-11 13:58
Als je OpenWRT gebruikt moet je niet vergeten om de VlANS ook te taggen op de CPU poort. Anders gaat het niet werken.

Controleer dat even

too weird to live too rare to die

• TJVB
Dat was een goede tip, bij CPU stonden ze getagged maar bij port 6 niet. En ik bedacht me ineens dat die voor wifi is. Nu ik dit heb aangepast werkt het.

Heel erg bedankt
Pagina: 1