Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 12:47
Ik ben wat aan het rondkijken naar een nieuw systeem en mijn oog is gevallen op de Z170 Pro Gaming. Deze heeft 2x4 pins voor de CPU en 3x4 pins voor case fans. Ik heb nog enkele 140 Slipstreams liggen en zou deze graag in de case aanbrengen. De case zou een Define S worden, waarin ik de opstelling als volgt zie:

Vooraan: intake
Side: intake
Achteraan: outtake
Top: outtake

De fans vooraan en achteraan zijn inbegrepen, de side en top zou ik zelf plaatsen. (Verbeteringen op bovenstaand idee zijn welkom.) Mijn vraag is ten eerste of de snelheid van de fans automatisch geregeld kan worden door de BIOS, ook als ik ze slechts met drie pins aansluit op het moederbord? Ik zou namelijk niet willen dat alle fans altijd 100% staan de blazen als dat niet nodig is! Ten tweede, als ik de achterse fan aansluit op een CPU-fan slot, geeft dat dan problemen? Wat is het verschil tussen de CPU en CASE fan connectors op het moederbord?

M.b.t. m'n eerste vraag lees ik hier dat het bij 3->4 afhangt van je moederbord, en dat je bij sommige moederborden in de BIOS iets kan aanpassen, en anderen regelen het dan weer volledig uit zichzelf! Ik weet echter niet hoe ik dat kan achterhalen over de Z170 Pro Gaming.

[ Voor 16% gewijzigd door BramVroy op 05-01-2017 22:00 ]

Beste antwoord (via BramVroy op 13-01-2017 13:49)

Verwijderd

Welke onderdelen komen er in de behuizing dat je zoveel fans wil plaatsen? De Define S komt standaard met 2 fans wat voldoet voor 95% van de systemen. De behuizing is daarmee goed en stil te koelen. Probeer het eerst met de standaard fans en ga pas vervangen/wijzigen als je niet tevreden bent.
Een sidefan is iig niet aan te raden omdat deze haaks op de luchtstroon staat en daarmee de airflow behoorlijk verstoord.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
De z170 kan zowel DC mode als pwm mode aansturen.
Is een simpele instelling in je bios

fans kan je gewoon gebruiken

houd er rekening mee dat de 2e cpu header niet apart te regelen is. deze volgt de zelfde curve als de 1e cpu fan header

[ Voor 112% gewijzigd door ronald92 op 13-01-2017 10:08 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke onderdelen komen er in de behuizing dat je zoveel fans wil plaatsen? De Define S komt standaard met 2 fans wat voldoet voor 95% van de systemen. De behuizing is daarmee goed en stil te koelen. Probeer het eerst met de standaard fans en ga pas vervangen/wijzigen als je niet tevreden bent.
Een sidefan is iig niet aan te raden omdat deze haaks op de luchtstroon staat en daarmee de airflow behoorlijk verstoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:27:
Ik dacht dat een topfan toch aangeraden was om de warme lucht van gpu en cpu voldoende weg te krijgen? Je voorstelling van de sidefan houdt steek, die zal ik dus niet plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De fan van de cpu koeler blaast naar achteren. Er zit een casefan achterin de behuizing welke de lucht afvoert. Dat is voldoende voor het overgrote deel van de systemen. Als je flink gaat overklokken zou je aan de voorkant hooguit een intakefan bij hoeven plaatsen, het teveel aan lucht gaat er door kieren, gaten en roosters toch wel uit. Je kunt beter een intakefan teveel hebben dan een outtakefan. Met het eerste creëer je wat overdrukt waardoor stof minder kans krijgt in de behuizing te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 14:05:
De fan van de cpu koeler blaast naar achteren. Er zit een casefan achterin de behuizing welke de lucht afvoert. Dat is voldoende voor het overgrote deel van de systemen. Als je flink gaat overklokken zou je aan de voorkant hooguit een intakefan bij hoeven plaatsen, het teveel aan lucht gaat er door kieren, gaten en roosters toch wel uit. Je kunt beter een intakefan teveel hebben dan een outtakefan. Met het eerste creëer je wat overdrukt waardoor stof minder kans krijgt in de behuizing te komen.
Thanks, zo leer ik ook weer wat bij! Ik heb in de tussentijd wel beslist, met dank aan medetweakers, om voor een Z270 bord te gaan, incl. WiFi en Bluetooth. (Aankoopadvies topic hier.)
Pagina: 1