2K gaming- en ontwikkelcomputer (€1800 incl. monitor)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 12:47
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zit praktisch een hele dag voor de computer, zij het voor het werk, als hobby, of om te ontspannen. Mijn huidige systeem is een aaneenschakeling van componenten van verschillende generaties, maar deze keer wil ik eens volledig from scratch beginnen. Ik werk heel vaak in Java, Perl, Python en draai vaak processing tasks in parallel. Een i7 met Hyper-Threading lijkt me dus zeker mooi meegenomen. Daarnaast zal ik als monitor een Dell U2515H gebruiken. 25" doch 2K. Dat komt van pas bij het programmeren, maar ook als ik aan websites werk (webdesign) en als ik game. Gamen zal dus ook gebeuren, en het mag er zeker goed uit zien. Het doel is Battlefield 1 op hoge settings in 2K, vlotjes 60fps. Geluidsproductie is wel een belangrijk punt voor me; ik heb graag een systeem dat idle énorm stil is. Under load mag het uiteraard wel hoorbaar zijn, met mate.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit momenteel aan ~€ 1850 inclusief verzending naar/in België, ik houd het graag zo. Ik wil zéker niet over de € 2000 gaan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem 2x WD Green 2TB mee, de rest is allemaal nieuwkoop.

Ga je overklokken?
In het begin niet, maar na enkele maanden kan ik de inner geek toch niet meer tegenhouden, en pers ik er weer uit wat ik er kan uitkrijgen.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb onderstaand systeem samengesteld maar ik zit met nog wat twijfels:
  • Als ik op de quality vendor list van het moederbord ga kijken zie ik dat dit geheugen wel werkt, maar dat als ik in de toekomst hier 2 latjes van wil bij stoppen dat niet zal werken. De reden is me niet volledig duidelijk. Is de consensus dat meer dan 16GB RAM niet nodig in de nabije toekomst, of kies ik toch beter een ander setje 3000MHz, dat ik later wel kan uitbreiden tot 32?

RAM vervangen, maar deze heeft wel hoge heatspreaders, en LEDs die ik er niet bij hoef. Echter, deze zijn wel compatibel met het bord in een 2x(2x(8Gb)) configuratie. Hier moet dus mee rekening gehouden worden bij het zoeken naar een geschikte CPU-koeler
  • Ik ben me ervan bewust dat het moederbord een BIOS-update nodig heeft alvorens Kaby Lake werkt. Doen webshops dit voor jou / is er al een revisie van het moederbord met nieuwe BIOS op de markt? Ik heb thuis namelijk geen 1151 processor liggen die ik kan gebruiken om het bord te flashen.

Vervangen door Z270 bord
  • Is de voeding sterk genoeg om i7/GTX1070 te draaien met een gemiddelde, niet te hoge, overklok?
  • Andere opmerkingen over het systeem zijn ook welkom!
Update op 14/1/2017 - 11.01

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 375,95€ 375,95
1Asus ROG Strix Z270G GAMING€ 201,50€ 201,50
1Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB€ 445,-€ 445,-
1Fractal Design Define S€ 76,95€ 76,95
1Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart€ 299,95€ 299,95
1Scythe Mugen 5€ 45,50€ 45,50
1Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2C3000C15R€ 132,95€ 132,95
1BitFenix Whisper BWG550M€ 85,50€ 85,50
1Intel 600p 512GB€ 165,95€ 165,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.829,25

[ Voor 7% gewijzigd door BramVroy op 14-01-2017 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-09 22:40
Omdat je niet de middelen hebt om een BIOS update uit te voeren is het verstandig om iets meer uit te geven en gelijk over te stappen naar een z270 bord zoals pricewatch: MSI Z270 Gaming Pro Carbon die werkt direct met Kaby lake. Daarnaast als je een stille GPU wil raad ik de pricewatch: Palit GeForce GTX 1070 Super JetStream 8GB aan. Ik heb hem zelf ook en ben er meer dan uiterst tevreden over. Door de 2,5 slots koeler hoor ik hem niet en tijdens het gamen ook niet. Daarnaast blijft die erg koel tijdens het gamen en wordt die niet warmer dan 63 graden. Daarnaast speel ik er Watch dogs 2 (die er destijds bij zat) op ULTRA met een paar kleine aanpassingen. En aangezien je van stilte houd zou je iets meer kunnen uitgeven aan een pricewatch: Noctua NH-D14 welke slechs 19 dba aan geluid produceert. Je hebt een dichte kast dus van de bruine fans zie je niks van. :) Daarnaast voldoet de PSU ruim en ook met een overklok zal de pc niet meer dan 400 watt trekken

[ Voor 4% gewijzigd door McFastFood op 12-01-2017 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
  • Laatst online: 19:15
Misschien ook de moeite om een bord met ingebouwde wifi te kopen, de Asus ROG strix Z270E is momenteel de goedkoopste met onboard wifi, heeft een Z270 chipset en je kan de €50 TP Link laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Bedankt beide voor jullie inbreng. Ik heb nu voor een Z270 bord gekozen en de Noctua NH-D14.

Om de case fans (front, back, top) aan te sluiten op het moederbord zal ik vast ook een splitter moeten kopen aangezien er maar twee case fan aansluitingen zijn. Bestaat zo een splitter? En kan het moederbord genoeg energie voorzien voor een extra ventilator?

[ Voor 83% gewijzigd door BramVroy op 13-01-2017 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus3142
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-09 21:43
De Asus Strix heeft 5 pwm fan aansluitingen dus je hoeft geen splitter te kopen(-:
Ik zou persoonlijk voor een sata m2 ssd gaan,sata start eerder op ,het enige voordeel van de 600p is de lees snelheid schrijven gaat net zo snel/langzaam als een sata ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
maus3142 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:52:
De Asus Strix heeft 5 pwm fan aansluitingen dus je hoeft geen splitter te kopen(-:
Ik zou persoonlijk voor een sata m2 ssd gaan,sata start eerder op ,het enige voordeel van de 600p is de lees snelheid schrijven gaat net zo snel/langzaam als een sata ssd.
Waar vind je dat pwm-aantal terug? Ik vind hier op Tweakers enkel '2x casefan, 2x cpu-fan'. Daarnaast is de 600p lekker goedkoop, en geen geknoei met kabels. Ideale instap M2 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus3142
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-09 21:43
Ik bedoel een m2 ssd met sata interface bv pricewatch: Crucial MX300 m.2 525GB
Kijk anders hier even https://tweakers.net/ext/...utm_source%3Dtweakers.net voor de specs van je mobo.

[ Voor 45% gewijzigd door maus3142 op 12-01-2017 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 21:34
De noctua blokkeert de eerste pciex16 slot. Geen big deal, just saying ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
b0ss schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:11:
De noctua blokkeert de eerste pciex16 slot. Geen big deal, just saying ;)
Hm, op zich is dat inderdaad geen probleem, maar ik vind de Noctua toch wat duur. De Dark Rock Advanced C1 ziet er netjes uit, en lekker stil, maar ik lees in elke review dat de installatie vervelend is. Dan zoek ik toch liever een goedkopere, gemakkelijkere koeler! (Merk ook op dat het geheugen redelijk hoog is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
BramVroy schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 14:46:
[...]

[...]

Hm, op zich is dat inderdaad geen probleem, maar ik vind de Noctua toch wat duur. De Dark Rock Advanced C1 ziet er netjes uit, en lekker stil, maar ik lees in elke review dat de installatie vervelend is. Dan zoek ik toch liever een goedkopere, gemakkelijkere koeler! (Merk ook op dat het geheugen redelijk hoog is.)
Dan is de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition de beste keuze met een gemakkelijke installatie en produceert slechts maar 12,5 dba en voldoende koeling capaciteit voor overklok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
McFastFood schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:55:
[...]

Dan is de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition de beste keuze met een gemakkelijke installatie en produceert slechts maar 12,5 dba en voldoende koeling capaciteit voor overklok.
In de reviews lees ik echter:

- alleen low profile ram mogelijk
- Het monteren van de fans gaat moeizaam.
- ontbrekende onderdelen voor socket 1151
- Hoog geheugen zoals Corsair Dominators past niet onder de fan

Dat is dus wat moeilijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
BramVroy schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:04:
[...]

In de reviews lees ik echter:

Dat is dus wat moeilijker...

Klopt, je kunt geen ram nemen met hoge heatspreaders zoals pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD16GX4M2B3000C15 maar dat is op de pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 niet van toepassing. Ik heb de Mugen 4 zelf ook en het zelfde raam en de installatie gaat vlekkeloos en het ram past er makkelijk onder.

Moeizaam is een groot woord, het is even wennen in het begin maar als je eenmaal weet hoe het moet is het een fluitje van een cent en vooral helemaal makkelijk als je de cpu koeler er al op zet wanneer je hem nog uit de kast hebt dus zo moeizaam gaat het niet.
YouTube: Mugen 4 fan clips mounting

Ik zou niet weten welke onderdelen er zouden ontbreken heb zelf ook een 1151 socket en op mijn werk honderden computers gebouwd ook met de Scythe mugen maar nooit geen problemen gehad met elke socket. Misschien bedoelen ze de Scythe fix maar die zit er tegenwoordig bij en anders kun je die opvragen bij Scythe zelf. Maar echt een noodzaak? Nee.

Klopt, maar zoals al eerder aangegeven is dat bij jou niet van toepassing en past je ram er makkelijk onder.

Ik zie dus geen negatieve redenen of zou negatieve redenen kunnen bedenken waarom als die niet geschikt is.

[ Voor 4% gewijzigd door McFastFood op 13-01-2017 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
McFastFood schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:12:
[...]

Klopt, je kunt geen ram nemen met hoge heatspreaders zoals pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD16GX4M2B3000C15 maar dat is op de pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 niet van toepassing. Ik heb de Mugen 4 zelf ook en het zelfde raam en de installatie gaat vlekkeloos en het ram past er makkelijk onder.

Moeizaam is een groot woord, het is even wennen in het begin maar als je eenmaal weet hoe het moet is het een fluitje van een cent en vooral helemaal makkelijk als je de cpu koeler er al op zet wanneer je hem nog uit de kast hebt dus zo moeizaam gaat het niet.
YouTube: Mugen 4 fan clips mounting

Ik zou niet weten welke onderdelen er zouden ontbreken heb zelf ook een 1151 socket en op mijn werk honderden computers gebouwd ook met de Scythe mugen maar nooit geen problemen gehad met elke socket. Misschien bedoelen ze de Scythe fix maar die zit er tegenwoordig bij en anders kun je die opvragen bij Scythe zelf. Maar echt een noodzaak? Nee.

Klopt, maar zoals al eerder aangegeven is dat bij jou niet van toepassing en past je ram er makkelijk onder.

Ik zie dus geen negatieve redenen of zou negatieve redenen kunnen bedenken waarom als die niet geschikt is.
Bedankt voor het antwoord. Ik heb echter ander RAM genomen. Ik dacht dat ik dit had aangepast, maar blijkbaar niet dus. Laatste versie staat nu in mijn originele bericht.

Ik heb deze stickjes geselecteerd omdat deze op de QVL van Asus staan waar ze compatibel met het moederbord en XMP worden verklaard, zelfs als ik er 4 latjes van zou draaien. Kwestie van future-proof te zijn, als ik in de toekomst zou moeten overstappen op 32Gb (niet waarschijnlijk, maar ik houd de optie graag open). Deze latjes lijken me wel hoog te zijn, niet? (Die LEDs hoeven voor mij helemaal niet, maar ik vond geen andere goed beschikbare 3000MHz latjes in die prijsklasse van 2x8Gb waarvan er 4 latjes op XMP op het bord passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
BramVroy schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:53:
[...]

Bedankt voor het antwoord. Ik heb echter ander RAM genomen. Ik dacht dat ik dit had aangepast, maar blijkbaar niet dus. Laatste versie staat nu in mijn originele bericht.

Ik heb deze stickjes geselecteerd omdat deze op de QVL van Asus staan waar ze compatibel met het moederbord en XMP worden verklaard, zelfs als ik er 4 latjes van zou draaien. Kwestie van future-proof te zijn, als ik in de toekomst zou moeten overstappen op 32Gb (niet waarschijnlijk, maar ik houd de optie graag open). Deze latjes lijken me wel hoog te zijn, niet? (Die LEDs hoeven voor mij helemaal niet, maar ik vond geen andere goed beschikbare 3000MHz latjes in die prijsklasse van 2x8Gb waarvan er 4 latjes op XMP op het bord passen...
Het enige verschil tussen de Corsair Vengeance LPX en Corsair Vengeance Led is alleen de led verlichting dus je kunt net zo goed voor de non led versie gaan. Ik heb nog nooit compatible issues gezien of gehad met Corsair lpx geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
McFastFood schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 18:12:
[...]

Het enige verschil tussen de Corsair Vengeance LPX en Corsair Vengeance Led is alleen de led verlichting dus je kunt net zo goed voor de non led versie gaan. Ik heb nog nooit compatible issues gezien of gehad met Corsair lpx geheugen.
Voor deze voor mij dure build wil ik toch graag RAM van de QVL van Asus. Om te overklokken en voor wat extra snelheid is 3000MHz een leukigheid. Er is ook nog de Kingston HyperX HX430C15PB3K2/16 maar die is een pak duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Ik heb toch maar beslist om inderdaad de LED-loze versie te nemen. Ik heb nu slechts 8Gb en daar voldoe ik nog min of meer mee, dus met die 16Gb zal ik ook nog wel toekomen. Daarbij komt dan de Mugen 4 PGH. Hier de laatste update (tabel).

De Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2C3000C15R i.c.m. de Scythe Mugen MAX: geheugen van de QVL van Asus, ruimte genoeg voor hoog RAM én eerste PCIe wordt normaliter niet geblokkeerd (bij andere koelers wel helaas).

[ Voor 38% gewijzigd door BramVroy op 13-01-2017 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 21:34
Die koeler is van een tijdje terug, de scythe mugen 5 is inmiddels al uit. De laatste heeft een asymmetrisch ontwerp dat ruimte over laat voor grote ram sticks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 04:27

UltiemePCNerd

Banaan.

BramVroy schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:10:
Ik heb toch maar beslist om inderdaad de LED-loze versie te nemen. Ik heb nu slechts 8Gb en daar voldoe ik nog min of meer mee, dus met die 16Gb zal ik ook nog wel toekomen. Daarbij komt dan de Mugen 4 PGH. Hier de laatste update (tabel).

De Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2C3000C15R i.c.m. de Scythe Mugen MAX: geheugen van de QVL van Asus, ruimte genoeg voor hoog RAM én eerste PCIe wordt normaliter niet geblokkeerd (bij andere koelers wel helaas).
Je kunt beter de: pricewatch: Scythe Mugen 5 nemen. Veel nieuwer, presteert beter, en vanwege het "offset" design kan elk ram erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
b0ss schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 20:02:
Die koeler is van een tijdje terug, de scythe mugen 5 is inmiddels al uit. De laatste heeft een asymmetrisch ontwerp dat ruimte over laat voor grote ram sticks.
UltiemePCNerd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 20:22:
[...]

Je kunt beter de: pricewatch: Scythe Mugen 5 nemen. Veel nieuwer, presteert beter, en vanwege het "offset" design kan elk ram erop.
Bedankt beiden. Na even na te vragen bij Tweaker/toptester Foritain ga ik inderdaad voor de Mugen 5. De beginpost is bij deze aangepast!

Zijn er verder nog opmerkingen? Is de voeding sterk genoeg om alles te draaien met een mediocre overklok?

[ Voor 7% gewijzigd door BramVroy op 14-01-2017 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 04:27

UltiemePCNerd

Banaan.

BramVroy schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:02:
[...]

[...]

Bedankt beiden. Na even na te vragen bij Tweaker/toptester Foritain ga ik inderdaad voor de Mugen 5. De beginpost is bij deze aangepast!

Zijn er verder nog opmerkingen? Is de voeding sterk genoeg om alles te draaien met een mediocre overklok?
Ja, ruim!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-07-2023
BramVroy schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:10:

Waarom niet de https://tweakers.net/pric...-16gb-ddr4-3200-cl14.html?
Het is een 3200 op CL14.
Verder een zeer nette kast. Wilde eigenlijk een vergelijkbare kast plaatsen. Niet meer nodig. ;) Bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan. op 15-01-2017 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Jan. schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:59:
[...]

Waarom niet de https://tweakers.net/pric...-16gb-ddr4-3200-cl14.html?
Het is een 3200 op CL14.
Verder een zeer nette kast. Wilde eigenlijk een vergelijkbare kast plaatsen. Niet meer nodig. ;) Bedankt.
Ik wilde graag RAM die in 2x2x8Gb kan draaien op het moederbord, kwestie van in de toekomst mogelijk te upgraden naar 32Gb. Op de website van Asus staat hun QVL van de geheugenreepjes die ze in ene of gene configuratie ondersteunen. Het RAM dat ik gekozen heb was het enige dat in 2x2x8Gb kon draaien (met XMP), naast een duurder setje van HyperX. Als je geen plannen hebt om over te schakelen naar 32Gb en/of je hebt geen nood aan XMP dan kan je inderdaad een ander setje nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-07-2023
Een Vendor lijst zegt niet alles. En de 3200 ondersteunt gewoon XMP zoals bijna alle nieuwe RAM doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Jan. schreef op zondag 15 januari 2017 @ 16:59:
Een Vendor lijst zegt niet alles. En de 3200 ondersteunt gewoon XMP zoals bijna alle nieuwe RAM doet.
Weet ik wel, en er staat niet eens 3200MHz op hun QVL, maar ik wil toch gewoon lekker zeker zijn, en zonder moeilijkheden kunnen upgraden later. (Maar dat wil niet zeggen dat jij mij moet volgen natuurlijk!)
Pagina: 1