Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-04-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ontwerpen maken in Artlantis en SketchUp pro icm 3 schermen (2x 24inch en 1x 27 inch)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Exclusief de schermen max €2000 euro ex btw.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie lijst wat ik nu heb samengesteld.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Goede koeling en laag geluid niveau is wenselijk.

Ga je overklokken?
Nee, wellicht de CPU een minimaal verhoging.

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag jullie mening over onderstaande samenstelling. Adviezen en/of opmerkingen zijn welkom!

- Fractal Design Define R5
- PNY Quadro M4000
- Corsair RMx 550W
- Scythe Fuma
- Corsair Vengeance LPX DDR4/ 3000MHZ 32GB (4x8GB)
- Intel Core i7-6800K Boxed
- Asus X99-E
- Plextor M8PeG - 512 GB M.2 SSD

[ Voor 12% gewijzigd door Prosperr op 05-01-2017 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Welke lijst? Je kan vanuit de Pricewatch een wenslijst opstellen en deze als RML in je startpost zetten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
Ik heb net een wenslijst gemaakt, maar ik zie even niet hoe ik die nu kan toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Prosperr schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:04:
Ik heb net een wenslijst gemaakt, maar ik zie even niet hoe ik die nu kan toevoegen?
https://tweakers.net/pricewatch/winkelmand_rml/1171307 en dan copy/paste in de startpost ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 05-01-2017 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6800K Boxed€ 455,95€ 455,95
1Asus X99-E€ 206,-€ 206,-
1PNY Quadro M4000€ 893,75€ 893,75
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 105,89€ 105,89
1Scythe Fuma€ 42,-€ 42,-
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 214,-€ 214,-
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
1Plextor PX-512M8PeG (met heatsink) 512GB€ 264,-€ 264,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.277,54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
Hoppa :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Zet er voor dat geld dan een pricewatch: Samsung 960 Pro 512GB want die is aanzienlijk sneller dan de Plextor.

De cooler zou je kunnen overwegen om pricewatch: be quiet! Dark Rock TF erin te zetten; hij maakt marginaal wat minder geluid maar de airflow gaat ook richting de RAM-DIMMs. Hij is wel een stuk duurder, helaas.

Tja, en dan de CPU; je wil mogelijk minimaal overklokken. Ik vind het veel geld voor een dergelijke CPU en voor enkele tientjes meer (maar mogelijk andere componenten vervangen), heb je een octacore Xeon pricewatch: Intel Xeon E5-2620 v4 Boxed die ook nog eens 40% zuiniger kan lopen dan de 6800K, meer onboard cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
Thanks voor de feedback, die processor heeft wel meer cores maar bij sketchUp maken ze helaas nog geen gebruik van multicore. Die 6800 draait op 3,4Ghz itt de 2,1Ghz van de Xeon. Dus vandaar die keuze..

Ik kan ook die noctua NH-U14S doen, die is ietsjes duurder, maar de vraag is of het echt veel uit zal maken.

Die 960 Pro is meteen weer €100 euro duurder, is dat echt zn meerwaarde waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:52
Ik zie dat je als videokaart een quadro hebt uitgekozen, echter is het zo dat sketchup hier geen profijt van heeft sketchup geeft namelijk alleen om Opengl performance Je kan in dat geval beter een 1070 of 1080 halen, die zijn waarschijnlijk sneller. Ik weet echter niet of dit ook het geval is voor artlantis (ik kan zo geen bronnen vinden), het zou dus kunnen zijn dat je daar kan besparen

[ Voor 7% gewijzigd door sjaakwortel op 05-01-2017 19:43 . Reden: opengl - typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Prosperr schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:34:
Thanks voor de feedback, die processor heeft wel meer cores maar bij sketchUp maken ze helaas nog geen gebruik van multicore. Die 6800 draait op 3,4Ghz itt de 2,1Ghz van de Xeon. Dus vandaar die keuze..
Sorry maar wat is dan de reden om een i7-6800K erin te zetten? Als je 3.4GHz wil en weinig/geen multicore nodig hebt, pak dan een pricewatch: Intel Core i5-6600K Boxed en bespaar 200 Euro? De Xeon loopt trouwens op 3GHz en "simpel gedacht" is 8x 3GHz nog altijd meer dan 6x 3.6GHz maar dat is misschien wel heel simpel gedacht?
Die 960 Pro is meteen weer €100 euro duurder, is dat echt zn meerwaarde waard?
Geen idee; er is een langlopende discussie op Tweakers dat de ene groep roept "je merkt helemaaaal niks van een PCI-E SSD" en de andere groep wel.

Jij kiest bewust voor een PCI-E SSD in jouw nieuwe setup; als je dan toch "zoveel geld" uitgeeft, waarom pak je dan ongeveer een middenvelder qua read/write? De vraag is dus, ben je voor 50% hogere theoretische performance ook bereid 50% meer te betalen?

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 05-01-2017 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
De cpu heeft echter 2 taken in deze setup, de ene is sketchup, waar je hoogst mogelijke single core performance wil, de andere is waarschijnlijk rendering en dat is wel weer mooi verdeeld over meer cores, dus een 6800k is op dat gebied prima te verantwoorden. Een ander puntje waar sketchup ook blij van word is geheugen bandbreedte, wat natuurlijk ook hoger is op Broadwell-E(als je alle channels gebruikt).

En wat betreft de ssd, sketchup heeft afaik duidelijk profijt van een snellere hardeschijf, dus een pcie ssd is daar wel raadzaam, het is alleen moeilijk om daar benchmarks van te vinden.

[ Voor 40% gewijzigd door sjaakwortel op 05-01-2017 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

sjaakwortel schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:52:
De cpu heeft echter 2 taken in deze setup, de ene is sketchup, waar je hoogst mogelijke single core performance wil, de andere is waarschijnlijk rendering en dat is wel weer mooi verdeeld over meer cores, dus een 6800k is op dat gebied prima te verantwoorden.
Dat kan maar als iemand om informatie vraagt of een machine van 2K goed genoeg is, is het allicht handig om ons dan voor te lichten welke requirements (minimum & recommended) de software heeft, welke taken je parallel of sequentieel wil uitvoeren etc?

Iets met eigen onderzoek, haal & brengplicht van informatie en gedegen onderbouwen hoe je boodschappenlijstje tot stand is gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
MAX3400 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:54:
[...]

Dat kan maar als iemand om informatie vraagt of een machine van 2K goed genoeg is, is het allicht handig om ons dan voor te lichten welke requirements (minimum & recommended) de software heeft, welke taken je parallel of sequentieel wil uitvoeren etc?

Iets met eigen onderzoek, haal & brengplicht van informatie en gedegen onderbouwen hoe je boodschappenlijstje tot stand is gekomen?
Mogelijk is dat wel een puntje :). (al ben ik toevallig redelijk bekend met sketchup/redering en de vereisten)

[ Voor 6% gewijzigd door sjaakwortel op 05-01-2017 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
sjaakwortel schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:34:
Ik zie dat je als videokaart een quadro hebt uitgekozen, echter is het zo dat sketchup hier geen profijt van heeft sketchup geeft namelijk alleen om Opencl performance Je kan in dat geval beter een 1070 of 1080 halen, die zijn waarschijnlijk sneller. Ik weet echter niet of dit ook het geval is voor artlantis (ik kan zo geen bronnen vinden), het zou dus kunnen zijn dat je daar kan besparen
Sketchup loopt in openGL, op zich een sterk punt van pro gpu's. Alleen mijn ervaring is ook dat sketchup prima loopt op game gpu's. 1060 of 1070 lijkt me idd kosteneffectiever.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
sjaakwortel schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:52:
De cpu heeft echter 2 taken in deze setup, de ene is sketchup, waar je hoogst mogelijke single core performance wil, de andere is waarschijnlijk rendering en dat is wel weer mooi verdeeld over meer cores, dus een 6800k is op dat gebied prima te verantwoorden. Een ander puntje waar sketchup ook blij van word is geheugen bandbreedte, wat natuurlijk ook hoger is op Broadwell-E(als je alle channels gebruikt).

En wat betreft de ssd, sketchup heeft afaik duidelijk profijt van een snellere hardeschijf, dus een pcie ssd is daar wel raadzaam, het is alleen moeilijk om daar benchmarks van te vinden.
Er wordt over het algemeen meer gewerkt in Artlantis, die wél gebruik maakt van Multi-core CPU (dus vandaar mijn keuze van de 6800K- en niet de 6700K CPU. Dat SketchUp helaas niet gebruik maakt van de multi-core is ook de reden dat ik niet heb gekozen voor een 8-core Xeon.

Een M.2 lijkt mij op dit moment zeker meer future proof dan een SATA600 SSD, vandaar mijn keuze. En 2300mb lezen is toch echt aanzienlijk sneller dan 550mb.
Wat vinden jullie belangrijker: MLC of TLC in je SSD? M.a.w. de Samsung 960 EVO of de Plextor M8Pe? Qua prijs is het vergelijkbaar.

Over GPU wordt er dit gezegd op de site van SketchUp:
SketchUp Pro leunt heel zwaar op de 3D techniek OpenGL. Kies daarom een kaart die dit 100% ondersteunt.
Wij raden kaarten aan met een nVidia chip, zoals de GeForce en Quadro series. De Quadro zijn het beste, maar het duurste. De GeForce kaarten in het hogere systeem (GTX) voldoen meestal prima.

Wat bijna altijd fout gaat zijn videokaarten die op het moederboard gesoldeerd zitten (onboard, intergrated, ...). Zij delen vaak ook nog het systeemgeheugen en ondersteunen 3D OpenGL zeer slecht.

Verwar een Gamekaart niet met een 3D kaart. Games maken ook gebruik van OpenGL alleen gebruiken zij niet alle instructies van deze techniek. Ter vergelijking, ze gebruiken niet alle letters van het alfabet. De game-kaarten kennen het hele alfabet dikwijls dus ook niet. En dan zul je net zien dat je letters mist die SketchUp wel gebruikt ...

Vandaar mijn keuze voor de Quadro kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli87
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-09 09:27
Kijk anders ook eens op dit topic, is qua wensen aardig vergelijkbaar denk ik. (op wellicht de processor na, gezien je multi core programma's wilt draaien)
En voor minder geld een vele malen betere pc voor jouw toepassingen.
Welke processor voor een CAD systeem (Solidworks/autocad)

[ Voor 14% gewijzigd door Oli87 op 05-01-2017 17:56 . Reden: GPU ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
Dit staat er nog bij Sketchup:

SketchUp will run on multiple-processor machines; however, SketchUp will only use one processor. SketchUp doesn't support hyper-threading or multi-threading at this time.

En dit bij Artlantis staat dat het alleen maar afhankelijk is van CPU cores voor het renderen maar wel gebruik maakt van de grafische kaart voor de previews. Hiervoor is een grafische kaart met 2 GB OpenGL voldoende.

Ik wordt er niet echt wijzer van of ik nou voor een Quadro kaart moet gaan of niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Prosperr schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:03:
Dit staat er nog bij Sketchup:

SketchUp will run on multiple-processor machines; however, SketchUp will only use one processor. SketchUp doesn't support hyper-threading or multi-threading at this time.

En dit bij Artlantis staat dat het alleen maar afhankelijk is van CPU cores voor het renderen maar wel gebruik maakt van de grafische kaart voor de previews. Hiervoor is een grafische kaart met 2 GB OpenGL voldoende.

Ik wordt er niet echt wijzer van of ik nou voor een Quadro kaart moet gaan of niet...
Ik ken behoorlijk wat architecten en ontwerpers en er is er geen 1 bij die sketchup op een quadro draait. Ik denk dat het niet snel het geld waard is. Vaak staat sketchup standaard op openGL met AntiAliasing ingesteld, wat niet echt nodig is en redelijk wat snelheid kost. (uitzetten dus)

Als je helemaal niet gamed en geen compute-kracht nodig hebt dan kun je voor een quadro gaan, maar dan zou ik zelf eerder denken aan een m2000 ofzo, niet meteen de veel duurdere 4000. Het blijft lastig omdat iedereen weer andere scenes heeft...

Als je veel renderd dan kun je het qua cpu natuurlijk zo gek maken als je wilt, mits je voor het werken zelf een cpu hebt met een redelijke hoge coresnelheid/turbo

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
Ok mijn gevoel zegt nu dat de 6800 K wel een goede keuze is vanwege het feit dat ie 6cores is en ook nog redelijk hoge core heeft.
Eigenlijk is nu dus de vraag of ik voor die Quadro M4000 moet gaan? Een GTX 1080 dan? Alleen zie je dat de Quadro kaarten het weer veel beter doen bij bv Solidworks (is dat dan ook het geval bij Artlantis en SketchUP)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Prosperr schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:26:
Ok mijn gevoel zegt nu dat de 6800 K wel een goede keuze is vanwege het feit dat ie 6cores is en ook nog redelijk hoge core heeft.
Eigenlijk is nu dus de vraag of ik voor die Quadro M4000 moet gaan? Een GTX 1080 dan? Alleen zie je dat de Quadro kaarten het weer veel beter doen bij bv Solidworks (is dat dan ook het geval bij Artlantis en SketchUP)?
Pro gpu's geven vaak betere openGL snelheid op dezelfde hardware dan gtx'en (natuurlijk alleen maar omdat nivida dat zo geprogrammeerd heeft, er is geen echte technische reden ofzo, maarja dat is marktsegmentatie) waardoorje met low end quadro's ook al redelijke opengl viewport snelheid haalt.

Voor alleen CAD/3d gebruik zou ik niet 700 piek aan een gpu uitgeven als je niet zeker weet of je het nodig hebt. Ik adviseer sketchup gebruikers om mij heen eigenlijk altijd een 750 ti aan, (nu dan de 1050 ti die een stuk sneller is), dan ben je onder de 200 euro klaar. Gpu is easy om te upgraden mocht dat toch wel nodig zijn..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
Tja een 1050 ti en een 1080 GTX / Quadro M4000 is wel echt een groot verschil.
Ik wil eigenlijk wel minimaal 3x displayport op de kaart hebben en heb geen zin dat het straks niet helemaal soepel loopt omdat de GPU het niet aan kan (bv het 4K scherm/schermen).

Zou je in dit geval dan niet gaan voor de 1080 maar de 1070 bv?

Ik wil graag wel een systeem wat over 3 jaar nog steeds snel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Prosperr schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:31:
Tja een 1050 ti en een 1080 GTX / Quadro M4000 is wel echt een groot verschil.
Ik wil eigenlijk wel minimaal 3x displayport op de kaart hebben en heb geen zin dat het straks niet helemaal soepel loopt omdat de GPU het niet aan kan (bv het 4K scherm/schermen).

Zou je in dit geval dan niet gaan voor de 1080 maar de 1070 bv?

Ik wil graag wel een systeem wat over 3 jaar nog steeds snel is.
Maar doe je alleen maar CAD en gerelateerde zaken? Want zoals je zelfs zegt je wilt 3 displaypoorten, en als je verder geen spellen speelt of dingen doet die gpu-compute nodig hebben dan kan een m2000 of m4000 wel een goede keuze zijn.

Hier zie je bijv. hoe prima een m2000 het al doet tov bijv een high end titan-X als het op opengl vieuwports aankomt. (niet in 3dsmax (Nitrous) maar dat is toevallig nou net weer een directX viewport..)

In de juiste programma's is een m2000 een betere keuze dan een 1080 of 1070, en de vraag is of je dan perse een m4000 nodig hebt..

Ik ken geen goede sketchup benchmarks (vraag me af of die er zijn), het is altijd leuk om ook wat resultaten van het programma in kwestie te kunnen zien..

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 05-01-2017 22:23 ]

specs

Pagina: 1