Welke processor voor een CAD systeem (Solidworks/autocad)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli87
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-09 09:27
Ik zoek een?
Vaste computer om de aankomende jaren (+- 4) gebruik te kunnen maken van Solidworks 2016-2017 en Autocad (zwaar gebruik), zonder er (al te veel) componenten in te hoeven updaten.

Wat is je budget?
Het budget is max 3000 euro voor de kast compleet met inhoud, schermen en HDD zijn reeds aanwezig

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil betrouwbare merken, liefste die lange garantie geven

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem zal voor werk gebruikt gaan worden, op kantoor, 8 uur per dag, 5 dagen per week

Nu de hoofdvraag
Ik heb zelf een lijst samengesteld van componenten die mij erg goed lijken te scoren. Maar betreft Solidworks weet ik eigenlijk alleen zeker dat deze videokaart extreem goed scoort.
Na lang zoeken op internet over bijvoorbeeld de CPU kom ik alleen achter het volgende:
- website a zegt dat je een CPU moet hebben met hoge snelheid (bijv, Intel Core i-7 6700)
- website b zegt dat je een CPU moet hebben met veel cores (bijv. Intel Xeon E5-2630 v4)

De meeste websites die ik heb bezocht maken een groot onderscheid tussen werken met grote assemblies en of parts, en renderen, analyses maken, etc. Voor het gewone werken gebruikt volgens meerdere bronnen SolidWorks slechts 1 core, voor renderen en analyses multi core.

Ik maak voornamelijk gebruik van grote assemblies en parts, grote werktekeningen, opslaan als PDF DXF DWG, etc. Ik render weinig en als ik het al doe laat ik de machine s'nachts z'n ding doen.

Als ik dan naar de CPU's kijk die er op de markt zijn, is de combinatie van hoge snelheid en veel cores niet echt mogelijk. Tenminste, niet in mijn budget.

Wie kan mij meer vertellen over welke CPU geschikt is voor mijn wensen?

PC's die HP in samenwerking met SW aanbieden voor een veel te hoge prijs...
Link

Mijn huidige lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-2630 v4 Boxed€ 729,-€ 729,-
1Gigabyte GA-X99-SLI€ 206,99€ 206,99
1AMD FirePro W7100 8GB€ 756,-€ 756,-
1Fractal Design Define S€ 69,95€ 69,95
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16W€ 220,25€ 220,25
1Cooler Master GM G750M€ 76,-€ 76,-
1Samsung 960 EVO 1TB€ 449,95€ 449,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.508,14

[ Voor 1% gewijzigd door Oli87 op 20-12-2016 18:29 . Reden: Link added ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
ik gebruik zelf een i7 6700k (zelfde als de i7 6700 maar dan hogere clocks)
en ik ben nog geen project tegen gekomen die niet lekker draait

zo ver als ik had begrepen worden de vele cores vooral gebruikt bij het renderen en tijdens het verwerken van tekeningen maar een beperkt aantal cores wordt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Solidworks is meestal single threaded en heeft dus baat bij een hoge coreclock.

De Xeon uit je lijstje loopt op 3,1 Ghz maximaal en een i7 6700k loopt op 4,2 Ghz. De 6700k is dus een stuk sneller in SW.
Als je nog even kan wachten kan je ook voor de 7700k gaan, die is iets sneller met 4,5 Ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli87
Bedankt voor de reacties! Mijn gevoel zegt ook dat een hogere clocksnelheid beter is voor de dingen die ik wil gaan doen, alleen wat mij aan het twijfelen brengt is de 'supercomputer' die HP aanbied speciaal voor SW.
Deze heeft 2x Intel® Xeon® E5-2687v3 4 (3.1 GHz, 3.5 GHz Turbo, 10-core).
Het lijkt mij niet dat je deze 3,1GHz dan bij elkaar op mag tellen als een totaal van 6,2 GHz? (js klopt, ik ben een noob;))
Wat zou dan het voordeel zijn van 2 x een CPU?

@Fable, waarom nog even wachten, ik kan hem direct bestellen of zie ik iets over het hoofd?
pricewatch: Intel Core i7-7700K (Boxed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:12
Oli87 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 13:27:
Bedankt voor de reacties! Mijn gevoel zegt ook dat een hogere clocksnelheid beter is voor de dingen die ik wil gaan doen, alleen wat mij aan het twijfelen brengt is de 'supercomputer' die HP aanbied speciaal voor SW.
Deze heeft 2x Intel® Xeon® E5-2687v3 4 (3.1 GHz, 3.5 GHz Turbo, 10-core).
Het lijkt mij niet dat je deze 3,1GHz dan bij elkaar op mag tellen als een totaal van 6,2 GHz? (js klopt, ik ben een noob;))
Wat zou dan het voordeel zijn van 2 x een CPU?

@Fable, waarom nog even wachten, ik kan hem direct bestellen of zie ik iets over het hoofd?
pricewatch: Intel Core i7-7700K (Boxed)
Deze processor is nog niet officieel beschikbaar. De release hiervan staat gepland in q1 van 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli87
Aha, ok. Geen probleem, wil de aankopen pas in het nieuwe jaar gaan doen omdat ik verwacht dat de prijzen dalen van meeste componenten (gezien de overzichten van begin 2016).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
dual cpu is alleen nuttig voor renderen, je wilt idd zo veel mogelijk mhz. Een overclockte overklockbare i3 of pentium 3258 zijn bij wijze van spreken even prima of beter dan menig duurdere cpu qua werken.

Dus neem of de 6700k of opvolger, of kijk even naar een 1151 xeon met hoge clocks als je ecc interessant vind.

pro gpu is wel fijn voor SW alleen de vraag is hoe zwaar er echt nodig is..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli87
maratropa schreef op woensdag 21 december 2016 @ 13:49:
dual cpu is alleen nuttig voor renderen, je wilt idd zo veel mogelijk mhz. Een overclockte overklockbare i3 of pentium 3258 zijn bij wijze van spreken even prima of beter dan menig duurdere cpu qua werken.

Dus neem of de 6700k of opvolger, of kijk even naar een 1151 xeon met hoge clocks als je ecc interessant vind.

pro gpu is wel fijn voor SW alleen de vraag is hoe zwaar er echt nodig is..
Thanks voor je reactie, maar waarom per se een 1151? Ik heb nu een moederboard geselecteerd die voor 2011-3 is, en kan geen moederboards vinden met bijv. 8xDDR slots icm 1151. Dit wil ik graag zodat ik kan blijven bijprikken.. Tevens ondersteund een i7 6700k of 7700K 'slechts' 64gb DDR. Is dit niet iewat weinig over een jaar of 2?

En ECC, zal dit in de praktijk ervoor zorgen dat SW minder vastloopt? Of hoe moet ik de voordelen zien van minder fouten?

[ Voor 0% gewijzigd door Oli87 op 21-12-2016 14:47 . Reden: 2011-3 ipv 2013-1 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-09 17:50

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli87
Thanks, maar bij deze lever ik weer veel in op clocksnelheid tov de 7700K bijvoorbeeld (0.5GHz).
Misschien zijn mijn wensen gewoon te hoog gegrepen voor het budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
we kunnen moeilijk in jouw exacte gebruik kijken; waar werk je nu op en hoe werkt dat? ( specs) wat is het huidige vram gebruik van jouw grootste files?

als renderen niet boeit dan is socket 2011- over het algemeen zonde van het geld. tenzij het er nu op lijkt dat je door de 64gb ram heen gaat.

ecc verhoogt de stabiliteit, maar geen ecc betekend niet onstabiel..In jouw context zou ik het overwegen.

denk je ook aan uitval en wat dan jullie eisen zijn?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli87
Oei, nu wordt het lastig. Schrik niet, ik werk nu op een baksteen.
Wat ik zo gauw kan zien dat ik nu werk op een laptop met:
- Intel Core i5 M450 @2,40GHz
- Samsung Evo 850 SSD
- 8GB DDR3
- Intel HD graphics
- ATI Radeon HD 5650

Vram, hoe kan ik dit zien?

En uitval, wat bedoel je hiermee?

Oh en hoe dit werkt? Slecht, traag, veel vastlopers.

[ Voor 8% gewijzigd door Oli87 op 21-12-2016 14:59 . Reden: Added hoe het werkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 11:40

BLACKfm

o_O

Ik geniet altijd van de discussies over welk systeem het beste is en waarom er voor bepaalde situaties wordt gekozen.

Het lijkt me handig uit te zoeken waar die assemblies zwaar aan trekken, grafische- of rekenkracht.

En wat is volgens jouw definities een 'grote ontwerptekening'? Als ik nu net je huidige specs zie kan ik me voorstellen dat wat nu 'groot' is en mogelijk niet meer zo vlot werkt met een i7 6700k voelt alsof je de boel niet eens warm krijgt.

Aan snelheid heb je meer dan aan cores, zeker als je nauwelijks rendert.

Dat HP een 'monstermachine' verkoopt is leuk, maar die zal dan waarschijnlijk aan een 'gemiddeld' niveau voldoen. Ze zullen vast geen reeks hebben die óf heel snel kan renderen óf heel snel kan tekenen.
Dus ofwel een tragere CPU met een betere videokaart óf een snelle CPU met een mindere videokaart.
Bij dat soort bedrijven is het alles of niet, maar niet en/en.

Je zou ook nog kunnen overwegen om een overclock toe te passen om nog wat extra prestaties er uit te persen in de komende jaren.

Kies je nu voor high-end componenten dan verwacht ik dat je met de huidige stand van zaken wel een jaar of 5 mee kunt komen.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Oli87 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 14:58:
Oei, nu wordt het lastig. Schrik niet, ik werk nu op een baksteen.
Wat ik zo gauw kan zien dat ik nu werk op een laptop met:
- Intel Core i5 M450 @2,40GHz
- Samsung Evo 850 SSD
- 8GB DDR3
- Intel HD graphics
- ATI Radeon HD 5650

Vram, hoe kan ik dit zien?

En uitval, wat bedoel je hiermee?
sorry ik zei "vram" maar ik bedoelde "ram" :)

je weet trouwens wel zeker dat acad en SW lopen op de radeon en niet op de intel gpu?

maar met dit soort specs als uitgangspunt zou ik het allemaal niet te gek maken; een 6700k met 32gb en een pro gpu tje is al zo veel sneller dan wat je nu hebt...

maar hoe werkt die config die je noemt? wat kan/moet er nu beter? wat gaat goed?

met uitval bedoel ik, als er iets kapot gaat, wat zijn jullie eisen mbt service, wachttijd etc

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli87
@blackfm, duidelijk verhaal. Betreft de 'monstermachine', dat is dus ook de reden dat ik zelf een pc samenstel en het maximale hieruit wil halen, neem geen genoegen met het onderscheid wat HP maakt in systemen, dit moet in 1 systeem kunnen voor een leuke prijs ;)
grote assemblies zijn in mijn geval assemblies van 60MB met ongeveer 1500 parts erin.

@maratropa, Bij het openen van een assy >20MB springt m'n geheugengebruik naar 100%.
Alles loopt op de radeon.

Hoe de config werkt die ik nu heb? Hij loopt erg vaak vast (minimaal 3 x per week), ik moet lang wachten bij het openen van assys en tekeningen, opslaan als DXF/DWG duurt lang, een mate aanleggen met transparent visibility aan werkt super traag.
Ps de settings in SW staan allemaal op zo laag mogelijk behalve curvature. Werk met large assembly mode (wat erg irritant is overigens).
Wat goed gaat is dat ik de machine mee kan nemen. Dat is ook eigenlijk het enige.

Betreft uitval (misschien heb ik het mis) ik koop alles nieuw en de kans dat er dan iets kapot gaat is minimaal, dus mijn eisen met service zijn niet al te hoog. Gewoon een nieuwe krijgen zonder gezeik indien t binnen de garantieperiode is. Levertijd max 3 dagen.

Betreft het pro GPU'tje wat je noemt, waar denk jij aan? Ik krijg een lijst met tig soorten die mij niets zeggen...
http://www.solidworks.com/sw/support/videocardtesting.html

Benchmark tests huidige laptop:
Graphics 58.8 sec
Processor 82.6 sec
I/O 31.6 sec
Overall 173.1 sec

Rendering 172.4 sec
Realview performance - sec
Simulation 164.5 sec

[ Voor 12% gewijzigd door Oli87 op 21-12-2016 18:15 . Reden: Toevoeging SW settings ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli87
Inmiddels een nieuw setup gemaakt voor de pc, het is alleen wachten op een moederbord die een Z270 chipset heeft en een keuze maken in de videokaart.

Mocht iemand een aanrader hebben qua videokaart, ik hoor het graag!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K (Boxed)€ 495,-€ 495,-
1Fractal Design Define S€ 69,95€ 69,95
1Cooler Master GM G750M€ 76,-€ 76,-
1Samsung 960 EVO 1TB€ 450,-€ 450,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.311,20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Op zich is een pc op maat laten bouwen door een degelijk bedrijf prima, maar verwacht niet dat bij uitval van onderdelen je binnen 3 dagen weer aan het werk bent. Met normale service ben je zo een paar weken verder. Zakelijk is het wel van belang dat je dat soort situaties opvangt, met een backup system of gewoon snelle on site service oid. Dat bieden OEM's zoals dell enzo wel weer makkelijk aan. Maar ze willen verkopen dus ze splitsen je het liefst een veels te zware onzinbak in de maag. :) Mogelijk zijn er wel winkels die extra service aanbieden. denk er iig goed over na.

Je loopt waarschijnlijk nu vooral tegen ram problemen aan en dat is funest voor de snelheid en mogelijk stabiliteit. Wat je ook neemt, als er genoeg ram in zit dan gaat het al een stuk beter.

Misschien moet je je ook niet doodstaren op 7700k, als je niet tot nauwelijks rendert dan zou een i5 die turbo't naar 4ghz ook al leuk zijn.

Daarbij hoef je geen Z moederbord te nemen als je niet overclocked. Een goedkoper H moederbord is prima, bijv.

SW heeft met relatief goedkope pro gpu's al veel meer fps in opengl dan game gpu's en ze zakken minder snel in. Ik vraag me af of je niet beter voor bijv. een AMD WX5100 kan gaan bijv. Die lijkt allround de quadro m2000 wat voorbij te gaan en is wat betaalbaarder.

En dan zit je met een cpu van 95 watt max en een gpu die ook onder de 100 watt zit. Eigenlijk zou een goede 250 watt voeding voldoende zijn. seasonic heeft nog wel een aardige 360 watt gold voeding.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli87
Sorry ik denk dat ik niet erg duidelijk ben geweest in de vorige post, ik ga de pc zelf 'bouwen'. T is tegenwoordig toch allemaal plug and play, de service was meer gericht op onderdelen die ineens stoppen te werken (waar ik overigens niet in geloof), en dat ik dan snel nieuwe onderdelen in huis heb (of t garantie is zien we later wel, overall is de levertijd 3 dagen max). Het enige wat nu nog erg traag is, is de EVO SSD.

Sowieso wordt er iedere dag een backup gedraait op m'n server dus voor verlies van files ben ik niet bang.

Betreft veel te zware onzinbakken.... Ik ben zelf het type koper die het beste wilt en er uiteindelijk nooit gebruik van maakt, dus ben erg blij met de reacties zo ver.

Ik had nu in gedachte om er 32GB ram in te doen, maar denk je dat ik verschil merk als ik begin op 64GB (met het gevolg dat ik 2 sticks van 32gb moet nemen omdat ik niet over x jaar alle sticks wil vervangen en de moederboards slechts 4 aansluitingen hebben)?
Wat hier misschien belangrijk bij kan zijn, ik wil Windows 7 gebruiken.

Qua processor, ik heb er erg veel over gelezen, naar mijn mening is (na oa. jullie feedback) het enige wat telt een hoge kloksnelheid. Omdat ik voorbereid wil zijn voor aankomende jaren, focus ik me toch graag op de allersnelste CPU, met de optie om deze te overklokken (nadat anderen dit geprobeerd en gedeeld hebben uiteraard). De prijs hierin maakt mij niet erg veel uit, want als ik nu een mindere koop, deze na 3 jaar wil verkopen en een nieuwe moet kopen ben ik sowieso het dubbele kwijt van nu in 1 keer een goeie.

Plus, ik render wel, alleen niet veel. Maar dat ligt misschien ook aan het feit dat t zo lang duurt en als m'n view net niet lekker was ik het overnieuw moet doen....

Heb (net als jij waarschijnlijk) even gecheckt of deze Radeon WX5100 videokaart certified is, en ja, dat is hij. Ik wil wel alleen een certified ben ik achter gekomen, puur omdat deze makkelijk toegankelijke professionele drivers hebben. Dan is alleen de vraag, wil ik realview kunnen gebruiken (nooit gedaan omdat mijn huidige videokaart t niet ondersteund) en ga ik daarom voor een Nvidia?
Overall eigenlijk, wat is jullie mening, Nvidia of AMD, en waarom?

Het verbruik maakt mij eigenlijk niets uit, maar jij raad een gold certified voeding met minder watt aan over een bronze certified met ruimschoots voldoende voeding? Waarom?

[ Voor 1% gewijzigd door Oli87 op 21-12-2016 21:23 . Reden: Besturingssyteem added ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
qua ram ik zou niet nadenken over wat als later, als ik het zo hoor is 64gb waarschijnlijk niet nodig, dan is 200 euro extra uitgeven wel erg veel geld. als je een mobo met 4 slots hebt dan kun je er nu 2x 16gb in zetten en dan kun je altijd nog upgraden naar de max ondersteunde hoeveelheid.

Ik zou waarschijnlijk ook voor de 7700k gaan hoor, max mhz is idd wel leuk, niks is zo irritant om continu te moeten wachten op het rebuilden van assemblies met veel parts of features, bijv.

Besef wel dat omdat je nu waarschijnlijk zo tegengehouden wordt door het gebrek aan ram het moeilijk schatten is wat voor gpu er in moet.

Ik zou zelf bijv een goedkope quadro 2dehands scoren en kijken hoe dat gaat. Een quadro 4000 is nog supported en moet je onderhand voor niet veel meer dan 50 euro kunnen scoren (meer is hij niet waard) hij is oud maar dat zegt niet zo veel als het om opengl viewport support gaat.

Ik dacht dat realview een SW feature was die je ook met firepro's kan aanzetten trouwens? En het was er ook ooit gewoon in te "hacken" met een gamekaart geloof ik.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:18
Ik denk toch dat de garantie/service die een OEM biedt meerwaarde heeft als zakelijk gebruiker (wat kost stilstand?).

Bv: http://store.hp.com/Nethe...d=ECC_BUNDLE_5889122&opt=
Of een soortgelijke Dell natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Op zich eens, punt is wel dat je daar voor 2500 euro een pc hebt zonder losse gpu...Hoe goed de service ook is..

Dan kun je er net zo goed 2 halen die elk de helft kosten, sneller zijn, en bij uitval de snelste manier bieden om gewoon door te werken.. :)

specs

• mitsumark
maratropa schreef op woensdag 21 december 2016 @ 23:33:
Op zich eens, punt is wel dat je daar voor 2500 euro een pc hebt zonder losse gpu...Hoe goed de service ook is..

Dan kun je er net zo goed 2 halen die elk de helft kosten, sneller zijn, en bij uitval de snelste manier bieden om gewoon door te werken.. :)
Is incl een AMD W5100 (niet de nieuwere WX5100) en optionele 2TB HDD, zonder de videokaart en 2TB HDD kost ie 1940.
Misschien alsnog veel geld (heb het voor losse componenten niet berekend), maar de extra zekerheid is wellicht de meerprijs waard.

• Oli87
De garantie/service die een oem geeft verschilt niks van een fabrikant, behalve dat je een student aan de deur krijgt als iets kapot is met het antwoord dat dit niet binnen de te bepalen garantie valt en er onderzoek moet worden gedaan. Ja klopt, extreem slechte ervaringen mee (meermaals).
Je punt over stilstand klopt wel, maargoed, als bijv. M'n ram kapot zou gaan (waar de kans op 0.0000000001% is) koop ik een nieuwe in 2 klikken en binnen 24 uur in huis.
Dus compleet eens met @maratropa 's laatste reactie.
Het stuk over realview, excuus, verkeerde term.

'Something to be aware of is a new product called SOLIDWORKS Visualize that was introduced in SOLIDWORKS 2016. This was formerly a product called Bunkspeed and has been developed over the past several years to solely use NVIDIA Technology. As such, Visualize will not use any non-NVIDIA GPUs and will revert to using only the CPU if no NVIDIA graphics card is installed. This should be taken into consideration before purchasing a graphics card.'
[bron: http://www.javelin-tech.c...rks_2016_hardware_faq.htm]

• mitsumark
De kans dat iets niet goed meer werkt is toch wel iets groter dan je denkt en beschrijft ;) (ja, daar heb ik dan weer ervaring mee).

Bij ons was het wellicht belangrijker om geen stilstand te hebben, maar het is toch prettig dat je binnen 1 werkdag weer verder kunt zonder er zelf (al teveel) moeite in te hoeven steken.

Als je mogelijk langere stilstand en eigen inzet geen probleem vindt kun je waarschijnlijk 500+ euro besparen inderdaad.
Ik denk altijd zo: een dag niet werken kost ook 500 euro, gauw terugverdiend dus.

Je moet de investering zien als een soort verzekering, als je er geen gebruik van maakt betaal je voor 'niks', maar als je er wel gebruik van wilt maken heb je er profijt van (en toch hoop je het niet nodig te hebben).

• Oli87
@mitsumark, stilstand zal sowieso niet echt gebeuren sinds ik mijn baksteen (laptop) nog heb.
En inderdaad, gauw terugverdiend.

Naar aanleiding van het advies om een 2e hands Quadro 4000 te kopen, kwam ik toch een paar wellicht interessante systemen tegen. Wel met verouderde componenten, maar de vraag is hoe erg ik het zal merken.
Wat denken jullie bijvoorbeeld van deze: https://creoserver.com/p9...hz-qc---gtx-970-4g---32gb

Of deze: https://creoserver.com/p9...x5675-3-06ghz---192gb-ram
Laatste zal ik dan wel met een 2e hands quadro 4000 doen, niet bij hun afnemen omdat de prijs veel te hoog is.

• maratropa
  • Niet online
Oli87 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:56:
@mitsumark, stilstand zal sowieso niet echt gebeuren sinds ik mijn baksteen (laptop) nog heb.
En inderdaad, gauw terugverdiend.

Naar aanleiding van het advies om een 2e hands Quadro 4000 te kopen, kwam ik toch een paar wellicht interessante systemen tegen. Wel met verouderde componenten, maar de vraag is hoe erg ik het zal merken.
Wat denken jullie bijvoorbeeld van deze: https://creoserver.com/p9...hz-qc---gtx-970-4g---32gb

Of deze: https://creoserver.com/p9...x5675-3-06ghz---192gb-ram
Laatste zal ik dan wel met een 2e hands quadro 4000 doen, niet bij hun afnemen omdat de prijs veel te hoog is.
naaah die cpu's zijn al ouder, dus stuk trager qua coresnelheid (voor die x5675) Zou ik niet doen. Die z620 is op zich nog best prima hoor, maar aangezien je alleen maar cad doet en solidworks een openGL app is die baat heeft bij pro gpu's, vind ik het ook weer net-niet voor zo veel geld.

een 7700k gaat met 4,5ghz turbo en de laatst core variant gewoon superieur zijn in 3d en cad apps.

Als je SW visualise/bunkspeed interessant vind, dat is dus een cuda renderer en dan ben je met quadro gpu's over het algmeen slecht af, die bieden weinig compute per euro.

Ik noemde die quadro 4000 omdat hij goedkoop te krijgen moet zijn, nog getest is met SW 2017, dx11 ondersteund, nog een prima 2gb vram heeft en pro drivers en een redelijke openGL snelheid geeft (ondanks dat het eigenlijk een oude gtx 460 is) Echt een gpu zodat je kan testen of dit voldoende is, of dat je wat zwaarders moet hebben. Maar qua compute is een quadro 4000 niks dus gpu renderen zou ik er mee vergeten.

Het blijft lastig om jouw modellen in te schatten. Ik draaide (toen ik een tijdje veel sw moest doen) een tijd op een quadro 4000, en ben later weer terug gegaan naar gtx'omdat die voor mij ook voldeden. Maarja dat zegt weinig over jouw modellen. Liever rustig beginnen en dan kun je altijd opschalen, een gpu is zo vervangen. gtx'en worden door nvidia traag gehouden in openGL, zodat ze meer kunnen vragen voor quadro's. Maar dat betekent niet dat gtx'en vaak niet prima zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 22-12-2016 12:06 ]

specs

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
De nieuwe AMD Radeon Pro WX-serie is ook best wel interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zou ook eerder voor de nieuwe serie kaarten gaan. Er zijn inmiddels ook al wat reviews beschikbaar: tomshardware, hothardware Ik overweeg sterk een wx7100 te kopen, maar voor mij is het rationeel gezien totale nonsens, als ik serieus bepaalde software zou moeten draaien op de computer en daarvoor gecertificeerde drivers van meerwaarde waren, zou dat een makkelijkere keuze zijn. Maar tussen de firepro en radeon pro wx zou ik niet sterk twijfelen in dat geval.

[ Voor 43% gewijzigd door begintmeta op 26-12-2016 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli87
Na alle reacties en ervaringen die gedeeld zijn ben ik er bijna uit. Heel erg bedankt voor hiervoor!
Dit gaat het worden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K (Boxed)€ 495,-€ 495,-
1AMD Radeon Pro WX 5100€ 450,50€ 450,50
2WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,95€ 99,90
1Fractal Design Define S€ 75,-€ 75,-
3Displayport naar HDMI€ 14,99€ 44,97
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
1Samsung 960 EVO 1TB€ 436,-€ 436,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.917,57

Het enige waar ik nog niet uit ben, hangt ook af van prijzen, is het moederbord voor de i7700K. Wacht ik op een Z270 chipset of neem ik een Z170 chipset (die ik kan updaten maar dan mis is snelheid geloof ik?)

Mijn twijfel is niet door het Intel Optane gedoe, maar meer een principe, ik koop uitsluitend nieuwe producten met een verouderde technologie voor de aansturing van mijn nieuwste generatie processor.

Inmiddels meer fora's afgestruind op zoek naar info over de Z270 en de voordelen. Denk dat het enige wat mij voordeel kan bieden de meer PCIe lanes zijn, 24 tov de 'oude' Z170 20. Nu werkt mijn processor op 16 lanes, videokaart op 16. SSD is via M2 aansluiting, dus is de 24 lanes een overkill en worden er 8 lanes gewoon niet gebruikt? (En bij de Z170 ook 4 lanes niet gebruikt?)

Nu heb ik niet voldoende kennis om het technisch te kunnen onderbouwen, dus wat raden jullie aan?

[ Voor 100% gewijzigd door Oli87 op 31-12-2016 15:38 . Reden: Extra info moederbord en pcie lanes ]

Pagina: 1