Hallo Tweakers,
Recent heb ik met behulp van
deze forum post een nieuwe PC gebouwd. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in de volgende build:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i7-7700K Boxed | € 328,50 | € 328,50 |
1 | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC | € 173,01 | € 173,01 |
1 | MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G | € 499,90 | € 499,90 |
1 | Fractal Design Define Nano S Zwart | € 64,- | € 64,- |
1 | Arctic Freezer i32 | € 25,95 | € 25,95 |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 129,95 | € 129,95 |
1 | Seasonic Focus Plus 550 Gold | € 81,- | € 81,- |
1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 164,- | € 164,- |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.466,31 |
Inmiddels heb ik wat met het systeem gespeeld en wil ik kijken of ik de boel met een (kleine) overclock stabiel kan krijgen. Ik heb hier geen ervaring mee, maar ben mijzelf aan het inlezen. Wat mij opvalt is dat het MSI Z270I moederbord een geval apart is.
Er zijn twee dingen waar ik jullie hulp bij zou willen vragen.
1: Blijkbaar staan de voltages in de BIOS van dit moederbord standaard op
gevaarlijk hoge instellingen voor de hardware. Daar wil ik graag wat aan veranderen, maar ik weet niet goed hoe ik dat aan moet pakken.
2: Zoals jullie in de
forum post van ACB2401 kunnen lezen, is het makkelijk om een XMP profiel in te stellen. Het is mij echter nog niet gelukt om dit stabiel te krijgen.
Wat ik al geprobeerd heb:
1: Ik heb een BIOS update uitgevoerd naar de laatste versie
7A66v17
2: Ik heb m.b.v. de "Memory Try it" optie in de bios het geheugen manueel op DDR4 3000 CL 15 gezet. Dat lijkt stabiel te draaien. /edit: ook met alleen deze optie zojuist ervaren dat het systeem crasht.
3: Zodra ik het XMP profiel erbij aan zet krijg ik instabiliteit, freezed de boel vaak of instantly, of binnen enkele minuten.
4: Als ik in de Bios ook de "game-boost" er bij aan zet dan lijkt het wel stabiel te draaien, maar omdat ik niet goed weet hoe ik de voltages moet instellen ben ik bang dat ik mijn hardware dan om zeep help.
5: Windows Memory Diagnostic gedraaid, geen problemen gevonden.
Ik had punt 1 en 2 uitgeprobeerd na een
review hier op Tweakers te hebben gelezen, dat draaide echter nog niet stabiel. Nou had ik hier dus alleen uit gehaald dat ik het "memory try it!" kon instellen in combinatie met het XMP profiel. Ik heb niet aan instellingen gezeten om een terugklokkende processor te voorkomen, zoals Timx2 in zijn review beschrijft.
Kortom, ik ben nieuw in het tweaken en overclocken, maar wil graag het onderste uit de kan halen. Ik merk bijvoorbeeld in The Witcher 3 wel het verschil wanneer ik game-mode en xmp aan zet, en wanneer ik op default BIOS draai.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik ben graag bereid dingen uit te zoeken en toe te lichten als jullie vragen hebben