Kaby Lake LGA1151 Overclock Topic #1

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-01 11:12

wiLLius

Extreme OC

Sparks.nl schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 22:51:
[...]

Ik heb er een besteld Willius (niet van Caseking).

Cinebench R15 @6775MHz @1.8v ln2 binned. Ik ben heel benieuwd wat dit gaat brengen. 6800MHz moet toch haalbaar zijn zou je zeggen.
Ondertussen ben ik ook s775 aan het verkennen. Ik heb nu steeds meer bruikbaar materiaal (waaronder een core 2 extreme).
Processor van Marc, moet inderdaad wel een goede zijn :D

Heb van de week een random retail gekocht. Gewoon even wat 4X global punten pakken, en daarna meteen weer in de verkoop.

Wil me gaan wagen aan wat HEDT.

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparks.nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-06 18:30
Ja dat platform lijkt me ook top, maar door een tegenvaller eerder dit jaar wacht ik ff.
(Cascade defect, trip naar Polen voor de reparatie staat geplant)

Ik overweeg wel een verkoop van een mijn 2 6700k's. Beiden lopen naximaal op 6,6GHz (cpuz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:54

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Heeft een tijdje geduurd, maar eindelijk mijn Der8auer delid tool 2 binnen!
Nu nog wachten op mijn custom copper IHS en dan gaan we die 7700K eens op zijn staart trappen... in mijn laptop dan >:)

Maximale clocks met minimale koeling.. kijken wat mogelijk is.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-03 10:16
Ik heb geen ervaring op het vlak van overclocking.
Ik heb onlangs een nieuwe PC gekocht.

Asus Z270 Maximus code
I7700K
16GB GSKILL 3833 mhz. (DDR4)
NZXT X62 (ingesteld op performance mode)

In het begin heb ik de pc overgeclockt via de tools van asus.
Hierbij zag ik echter dat temp soms 92°C aantikt (piekje).
Daarom ben ik gaan kijken op het internet hoe dat men manueel kan overclocken.
Uiteindelijk ben ik met deze link te werk gegaan:
YouTube: ASUS MAXIMUS IX APEX Review and Overclocking Tutorial for Kaby Lake ...

Het systeem draait stabiel wanneer ik prime95 draai met AVX (temp max. 80°C).
Wanneer ik echter prime 95 start zonder AVX dan crashed windows.

In de bios is de optie ingesteld dat bij AVX mijn processor draait op 4,7GHZ

Kan iemand mij wat tips geven hoe ik ervoor kan zorgen dat de PC door de test geraakt van prime zonder AVX ?

Alvast bedankt

Mvg.

Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-06 21:58
Waarom is die test belangrijk voor je.

Met avx is zwaarder dan zonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Nou, ik ben content, hij staat stabiel op 5ghz, luchtgekoeld @ 1.280v.

Afbeeldingslocatie: http://phase.aristas3.nl/ocsettings.png

Niets meer aan doen dus :)

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelle888
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-06 00:13
Hallo Mede-Tweakers ik heb een upgradeset gekocht bestaande uit:

i7 7700K
MSI Z270 SLI Plus
Corsair Vengeance 3000Mhz
be quiet! Dark Rock 3

Helemaal blij met mijn upgrade zie ik dat mijn cpu on idle 46-47C draait. Ik weet dat Kaby Lake er om bekend staat wat warmer te draaien maar dit lijkt me toch wel erg warm zeker icm de Dark Rock 3. Online vind ik ook geen temps dier hier in de buurt komen. Thermal paste is Artic Silver MX4, heb mijn 2600k voor verkoop nog voorzien van nieuwe paste en daar was niks op aan te merken. Iemand enig idee waar het aan kan liggen?

Alvast bedankt!

Mvg,
Sven

• Jinn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-06 11:33
Hallo Tweakers,

Recent heb ik met behulp van deze forum post een nieuwe PC gebouwd. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in de volgende build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 328,50€ 328,50
1MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC€ 173,01€ 173,01
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 499,90€ 499,90
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 64,-€ 64,-
1Arctic Freezer i32€ 25,95€ 25,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 129,95€ 129,95
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 81,-€ 81,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 164,-€ 164,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.466,31

Inmiddels heb ik wat met het systeem gespeeld en wil ik kijken of ik de boel met een (kleine) overclock stabiel kan krijgen. Ik heb hier geen ervaring mee, maar ben mijzelf aan het inlezen. Wat mij opvalt is dat het MSI Z270I moederbord een geval apart is.

Er zijn twee dingen waar ik jullie hulp bij zou willen vragen.
1: Blijkbaar staan de voltages in de BIOS van dit moederbord standaard op gevaarlijk hoge instellingen voor de hardware. Daar wil ik graag wat aan veranderen, maar ik weet niet goed hoe ik dat aan moet pakken.
2: Zoals jullie in de forum post van ACB2401 kunnen lezen, is het makkelijk om een XMP profiel in te stellen. Het is mij echter nog niet gelukt om dit stabiel te krijgen.

Wat ik al geprobeerd heb:
1: Ik heb een BIOS update uitgevoerd naar de laatste versie 7A66v17
2: Ik heb m.b.v. de "Memory Try it" optie in de bios het geheugen manueel op DDR4 3000 CL 15 gezet. Dat lijkt stabiel te draaien. /edit: ook met alleen deze optie zojuist ervaren dat het systeem crasht.
3: Zodra ik het XMP profiel erbij aan zet krijg ik instabiliteit, freezed de boel vaak of instantly, of binnen enkele minuten.
4: Als ik in de Bios ook de "game-boost" er bij aan zet dan lijkt het wel stabiel te draaien, maar omdat ik niet goed weet hoe ik de voltages moet instellen ben ik bang dat ik mijn hardware dan om zeep help.
5: Windows Memory Diagnostic gedraaid, geen problemen gevonden.

Ik had punt 1 en 2 uitgeprobeerd na een review hier op Tweakers te hebben gelezen, dat draaide echter nog niet stabiel. Nou had ik hier dus alleen uit gehaald dat ik het "memory try it!" kon instellen in combinatie met het XMP profiel. Ik heb niet aan instellingen gezeten om een terugklokkende processor te voorkomen, zoals Timx2 in zijn review beschrijft.

Kortom, ik ben nieuw in het tweaken en overclocken, maar wil graag het onderste uit de kan halen. Ik merk bijvoorbeeld in The Witcher 3 wel het verschil wanneer ik game-mode en xmp aan zet, en wanneer ik op default BIOS draai.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik ben graag bereid dingen uit te zoeken en toe te lichten als jullie vragen hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeTreeDorpie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-06 22:44
De MSI GT75VR Titan SLI kan er ook wat van.

Het leek me gaaf om een laptop quadcore CPU 1000cb (Cinebanch score) te zien halen. Dus ben ik aan het rekenen gegaan. Op 4.4Ghz haalde hij 943cb. 4.4 / 943 x 1000 = 4.67Ghz nodig om 1000cb te halen.

Laat ik eerst maar eens 4.65Ghz(4.6 x 101.083) proberen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OQKJqDR.png

Dit was dus al voldoende :).

Daarna heb ik nog een userbenchmark gedraait. Deze test duurt een stuk minder lang voor het CPU gedeelte. Daarom dacht ik vooruit dan, laat ik 4.7Ghz(46 x 102.167) proberen. De bovenste 5% van de i7 7820HK behaalt een score van 96%. Op 4.7Ghz haalt hij maar liefst 113% :O.

Maximale temperatuur was 87 graden. Nu zit de laptop zowel met thermals als voltage tegen de top. Bij 0.05Volt erbij restart de laptop direct (soort van VRM protectie?).

Gaaf om te zien hoeveel er in zo'n laptop chip zit, echt ongelofelijk.

Intel i7 13700k | RTX 3080 | 32GB Geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-06 11:58
Iemand die ervaring heeft met overclocken op een MSI Z270 Gaming Pro Carbon icm 7700k? Ik krijg hem stabiel op 5.1Ghz 1.38-1.4v, en stabiel 5.2Ghz op 1.4-1.46v. Temps schommelen tussen de 60 en 80 graden op zowel 5.1Ghz als 5.2Ghz.

https://www.3dmark.com/fs/14479543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Juice. schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 04:40:
Iemand die ervaring heeft met overclocken op een MSI Z270 Gaming Pro Carbon icm 7700k? Ik krijg hem stabiel op 5.1Ghz 1.38-1.4v, en stabiel 5.2Ghz op 1.4-1.46v. Temps schommelen tussen de 60 en 80 graden op zowel 5.1Ghz als 5.2Ghz.

https://www.3dmark.com/fs/14479543
stabiel als in aantal uren prime95 v27.7? Of 3dmark stabiel? En die temps lijken mij stug. Post eens een screenshot van prime95 met cpu-z en coretemp open?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
millman schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 04:58:
[...]

stabiel als in aantal uren prime95 v27.7? Of 3dmark stabiel? En die temps lijken mij stug. Post eens een screenshot van prime95 met cpu-z en coretemp open?
Zit dat de bios weer alles aan het verpesten is mbt de voltage(load 1.42). Maar dit zijn zo'n beetje de temps:

Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/OL2VLcolRlmflscBTLLFow.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

En nu onder load? Small fft ? @Juice.

[ Voor 20% gewijzigd door millman op 22-01-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
There you go
Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/KFIPPlqzSmKoWyKKok9TSQ.png
@millman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@Juice. goh.. binnen de minuut al 80c.. en langer dan een uur zal t niet stabiel zijn.. wat wil je nu eigenlijk met je post bewijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
millman schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:00:
@Juice. goh.. binnen de minuut al 80c.. en langer dan een uur zal t niet stabiel zijn.. wat wil je nu eigenlijk met je post bewijzen?
Hij is gewoon stabiel hoor, nergens last van tijdens het gamen (: Hij is ook prebinned getest door Schroudster voordat ik hem kocht. Stabiel op 1.385v maar omdat mijn moederbord nogal speelt met de voltages gaat het van de 1.375 (-0.10 offset) tot 1.42v.

Je kunt nu wel gaan huilen dat de temperatuur direct 80 graden wordt, maar dit is bij worstcase scenario en met de fans op low. Niet denken dat jij het hoog in je bol hebt omdat je als titel hebt dat je 6708Mhz bij -185c hebt behaald. Kom maar eens langs, en doe zelf maar eens wat je zo graag wilt testen.

[ Voor 11% gewijzigd door Juice. op 22-01-2018 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Het gaat mij erom dat je duidelijk komt opscheppen over je mooie proc, maar dat je de tests nog geen minuut laat draaien om t werkelijk te bewijzen.. t gaat jou alleen om dikke e-peen.. dat is allereerst de insteek niet van dit topic, daarnaast zegt je post geen drol..

Stabiel noemen we hier iets na 5uur Linx, 8u prime95 of paar uur IBT..

Jou proc en koeler combo red dat NOOIT.

i call bullshit when i see one

BS

@Juice.

Waarom post je je resultaten hier en wat wil je ermee?

[ Voor 33% gewijzigd door millman op 22-01-2018 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
millman schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:15:
Het gaat mij erom dat je duidelijk komt opscheppen over je mooie proc, maar dat je de tests nog geen minuut laat draaien om t werkelijk te bewijzen.. t gaat jou alleen om dikke e-peen.. dat is allereerst de insteek niet van dit topic, daarnaast zegt je post geen drol..

BS

@Juice.

Vriend, jij vraagt om mij resultaten te posten en vervolgens complain je waarom ik het post? Beetje vreemd niet 8)7

Ik heb geen Corsair H100i, maar een custom loop wat prima werkt. Even serieus he, je gaat eerst mij vragen om wat proof wat ik lever, en vervolgens ga je mij uitblaffen omdat ik hier proof plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@Juice. Je post dus geen proof naar tweaker maatstaven.. Je opmerkingen triggeren mij om meer ervan te zien omdat ik t niet geloof. En je hebt vooralsnog niets bewezen, behalve dat je proc binnen een minuut op 80c zit en dat je niet verder durft te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
millman schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:42:
@Juice. Je post dus geen proof naar tweaker maatstaven.. Je opmerkingen triggeren mij om meer ervan te zien omdat ik t niet geloof. En je hebt vooralsnog niets bewezen, behalve dat je proc binnen een minuut op 80c zit en dat je niet verder durft te testen.
Het is niet dat ik het niet durf, het is dat ik er geen tijd voor heb. Kan hem wel eens als ik tijd heb even een uurtje laten draaien als je dat wilt, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Juice. schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:19:
[...]

Het is niet dat ik het niet durf, het is dat ik er geen tijd voor heb. Kan hem wel eens als ik tijd heb even een uurtje laten draaien als je dat wilt, geen probleem.
Waarom prime95 draaien? hij is toch stabiel met gamen...
Prime95 is net als furmark voor de GPU, heb je dus niets aan. Gewoon je ding doen en als dat 100% stabiel is binnen de temps ben je klaar.

Prime95... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
Hij is ook al zon paar maanden stabiel op 5.1Ghz, sowieso zodra ik mijn koeling weer wat verbeterd heb (is dat nog wel mogelijk) ga ik hem hoger proberen te klokken. Kan het zijn door een luchtbel in mijn cpu blok dat de temp hoger ligt? Ik krijg namelijk een luchtbel niet uit zowel mijn cpu als gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Juice. schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:36:
Hij is ook al zon paar maanden stabiel op 5.1Ghz, sowieso zodra ik mijn koeling weer wat verbeterd heb (is dat nog wel mogelijk) ga ik hem hoger proberen te klokken. Kan het zijn door een luchtbel in mijn cpu blok dat de temp hoger ligt? Ik krijg namelijk een luchtbel niet uit zowel mijn cpu als gpu.
pomp volgas kast paar keer kantelen en je systeem is luchtvrij als lucht kan blijfen hangen is je pomp niet krachtig genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
Pomp staat nu op 3/5. Zal hem eens op 4 zetten straks, kijken of dat wat helpt. Heb toch een goeie krachtige pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Nervoize

Als je aandacht wil kan je ook gewoon een bloemetjes jurk aantrekken.

Geef gewoon een screenshot 8 uur prime 95, CPU-Z, realtemp en taakbeheer open.

Waterkoeling vragen horen in een ander topic en specifiek deze vraag geeft jou niveau van over klokken aan. Zo te horen kan jou systeem niet het nodige wattage koelen wat jou CPU nodig heeft op 5.1 GHz met de bijbehorende Vcore.

No pics no glory in het LinX Stable Club topic kan je goed bekijken hoe een screenshot eruit ziet en hoe je hem moet maken.

Verder is de discussie stabiel of niet al zo vaak voorbijgekomen :Z

Verder nog vragen: hoe jij je CPU moet deliden of lappen..?

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-02-2024
millman schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:15:

BS

@Juice.

Doe is even rustig kerel. Een spellingcontrole zou in principe ook niet overbodig zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door mascarpwn op 27-01-2018 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-05 22:21

UltiemePCNerd

Banaan.

Kennelijk trek ik aan het kortste eind. Op dit moment 1.385 volt geprobeerd. Kom niet boven 4.8 zonder bsods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Wat een vriendelijke mensen hier allemaal zeg... :N durf bijna niks meer te posten op deze manier.

Persoonlijk zou ik meer motiverend discussiëren in plaats van affikkend, maar dat ben ik.
Als iemand iets niet goed doet dan maak je hem niet meteen uit voor rotte vis maar dan leg je uit hoe het wel moet. Als iemand blij is met zijn OC dan is dat enkel leuk.
Persoonlijk zou ik meer willen weten hoe zijn custom loop eruit ziet en dan eventueel discussiëren over wat er beter kan of voorstellen naar het watercooltopic te gaan als je er zo veel last van hebt.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maks11223344
Tijgert schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 23:38:
Wat een vriendelijke mensen hier allemaal zeg... :N durf bijna niks meer te posten op deze manier.

Persoonlijk zou ik meer motiverend discussiëren in plaats van affikkend, maar dat ben ik.
Als iemand iets niet goed doet dan maak je hem niet meteen uit voor rotte vis maar dan leg je uit hoe het wel moet. Als iemand blij is met zijn OC dan is dat enkel leuk.
Persoonlijk zou ik meer willen weten hoe zijn custom loop eruit ziet en dan eventueel discussiëren over wat er beter kan of voorstellen naar het watercooltopic te gaan als je er zo veel last van hebt.
dit zie jij verkeerd millman zegt hoe het moet zijn, gewoon een sceenie maken van 8uur prime onder load dat is hier de maatstaaf als mensen zich daar niet aanhouden zegt die post gewoon hellemaal niks?...
ik bedoel ik heb max 4.8 stable maar een minuut prime lukt me ook nog wel op 5,1ghz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-06 21:58
Er is wat van te zeggen qua vriendelijkheid.

Maar als er steeds dezelfde vragen gesteld worden die je vaak, als je even terug leest, kunt vinden of worden uitgelegd. En als er elke keer niet de gangbare manier van info verstrekken word gebruikt. Kan het wel eens voorkomen dat mensen wat geïrriteerd reageren.

Dit is geen aanval naar niemand toe maar meer een constatering.

Ik bezit redelijk wat oc kennis en wil soms wel eens reageren of goede tips geven maar als ik dan zie hoe mensen die tips oppakken of de info niet (willen/kunnen) geven of helemaal verkeerd interpreteren denk ik wel eens van zoek het maar ff uit. ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Tijgert schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 23:38:

Er wordt niemand voor rotte vis uitgemaakt hoor, zover wil ik niet gaan. Ik help mensen graag en dat doe ik al erg lang. Toegegeven, ik kan soms wat bot overkomen, vooral als ik inhoud mis in een topic wat mijn aan t hart gaat. Maar er zijn velen die met mijn hulp en uitleg verder gekomen zijn. Als iemand laat zien dat ie wil leren krijgt ie alle info die nodig is en daar kan ik uren aan besteden.

Ik kan autistisch reageren als er niet aan algemene regels van overclocken wordt gehouden (goed inlezen, uitvoerig stressen, stap voor stap opbouwen). Bij voorbaat excuses als ik weer eens zon bui heb, t komt uit een goed hart. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ik voel me weer veilig :)

Maar dan nog, voor Nervoize: je weet nu een klein beetje waar je stress test aan moet voldoen, doe dat eens en kom terug. En ik heb nog steeds interesse in je WC opstelling :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:45
Zo, zal ik de boel maar even opvrolijken hier dan? :P

Ik ben sinds kort trotse bezitter van een i7-7700k (geen delid) op een prachtig Gigabyte Z270x Gaming 7 bordje wat in een nette Fractal Design R5 zn werk doet. Koeling word voorzien van een H110i met Noctua fans.

Ben vanmiddag eens een beetje aan het spelen geweest en ik ben helaas niet zo lucky als sommigen hier met de lottery.

Zit nu op 4,9Ghz@1,320v stabiel (tot dusver) Lager (1,295) wil wel starten, maar crasht. Iets hoger (1,300v) wil wel starten, kan ik korte runs mee doen, maar langere runs leveren crashes op.
Dus maar gesetteled op 1,320v,
Dus helaas, de temperaturen liggen ook wat hoog (vind ik zelf)

Met de huidige stand van zaken blijft de CPU rond de 80 graden bungelen. (Gemeten met zowel CoreTemp als Aida64)

Nog tips voor de (redelijk) noobtuner om die temperaturen nog wat omlaag te krijgen?
(even delid buiten beschouwing gelaten uiteraard)

[ Voor 7% gewijzigd door Lampuhkap op 15-03-2018 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Lampuhkap schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:01:
Zo, zal ik de boel maar even opvrolijken hier dan? :P

Ik ben sinds kort trotse bezitter van een i7-7700k (geen delid) op een prachtig Gigabyte Z270x Gaming 7 bordje wat in een nette Fractal Design R5 zn werk doet. Koeling word voorzien van een H110i met Noctua fans.

Ben vanmiddag eens een beetje aan het spelen geweest en ik ben helaas niet zo lucky als sommigen hier met de lottery.

Zit nu op 4,9Ghz@1,320v stabiel (tot dusver) Lager (1,295) wil wel starten, maar crasht. Iets hoger (1,300v) wil wel starten, kan ik korte runs mee doen, maar langere runs leveren crashes op.
Dus maar gesetteled op 1,320v,
Dus helaas, de temperaturen liggen ook wat hoog (vind ik zelf)

Met de huidige stand van zaken blijft de CPU rond de 80 graden bungelen. (Gemeten met zowel CoreTemp als Aida64)

Nog tips voor de (redelijk) noobtuner om die temperaturen nog wat omlaag te krijgen?
(even delid buiten beschouwing gelaten uiteraard)
Hoewel ik Aida niet echt als stabiel zie, is het een aardige start. Toch ruim 80c daar is opvallend hoog, en wellicht 100Mhz terug? Dat is alles wat ik voor snel kan verzinnen. Verder zijn er vershillende onderdelen op de CPU geintegreerd, waaronder IMC, Cache, die allemaal eigen voltages hebben. Wellicht kunnen enkele van deze nog lager om je temps wat lager te krijgen. Dit vergt nog wel wat werk, aangezien je onderdeel voor onderdeel meerdere keren lang moet benchen om stabiliteit te vinden. Zeker als je test met AIDA64. Waar je snel onstabiliteit vindt met Prime, kan dat dus wel even duren. Het is maar waar je voor kiest, met deze temps is prime sowieso onhaalbaar.

Juist het tunen vind ik het leukste gedeelte van tweaken, alle voltage op het laagst haalbare, je koeling op t randje maar binnen de grenzen, ja daar wordt ik gelukkig van..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lampuhkap
Goedenmorgen heren! :w Ben ik weer *deelt bakken koffie uit*

Vanmorgen dus weer even aan het spelen geweest om te kijken wat er allemaal nog aan temperatuurwinst te halen viel.

Loadline calibration van Turbo naar High gezet, voltage in bios naar 1,315v en de nodige tests gedaan
(x264 stress test (4 loops, 16 threads met de priority op normal), AIDA64 stress test, de hele 3DMark suite)
Via CPU-Z geeft ie 1.308v weer en dat is dus NET genoeg om de boel stabiel overal door te krijgen, maar ook om de temperaturen precies op 80 graden te houden d:)b (AIDA64 en CoreTemp waarmee ik de temperatuur gemonitord heb) Verbaast me best wel dat een paar honderdsten van een volt zomaar 3 a 4 graden invloed hebben, das best euhm.....impressive/zorgwekkend....

Prime loopt trouwens prima hoor, maar in de high 90's en dat is gewoon geen acceptabele temp voor lange duur. Das leuk voor even om te zien of het kaartenhuis overeind blijft staan, maar verder is het een test die een te onnatuurlijke load op de componenten gooit.

Dus results so far: 4,9Ghz@1.308v *O*

[ Voor 6% gewijzigd door Lampuhkap op 16-03-2018 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Lampuhkap schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:11:
Goedenmorgen heren! :w Ben ik weer *deelt bakken koffie uit*
Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom geen delid?
Mijn custom WC doet 5GHz AVX instructies op 1.4v bij 62 graden max. Wel een 8700K overigens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
Tijgert schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:06:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom geen delid?
Mijn custom WC doet 5GHz AVX instructies op 1.4v bij 62 graden max. Wel een 8700K overigens...
Delid is coming, Rockit88 tooltje met koperen IHS en Conductonaut :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Lampuhkap schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:49:
[...]

Delid is coming, Rockit88 tooltje met koperen IHS en Conductonaut :D
Ik had ook een aparte koperen IHS gekocht, maar die had net een fractie te weinig ruimte onder de rand waardoor er te weinig ruimte was voor siliconen en hij mogelijk de core zou liften. De originele IHS is daarentegen ook van koper dus dat maakte eigenlijk dus niks uit.

Delid is wel baas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
Tijgert schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:12:
[...]

Ik had ook een aparte koperen IHS gekocht, maar die had net een fractie te weinig ruimte onder de rand waardoor er te weinig ruimte was voor siliconen en hij mogelijk de core zou liften. De originele IHS is daarentegen ook van koper dus dat maakte eigenlijk dus niks uit.

Delid is wel baas :P
Nickel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Nickel plated copper ;)
Maar je hebt wel gelijk, schijnt...
Is het een Rockit IHS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
Yes :D Rockit IHS ja. Mooi spulletje, zo lijkt het iig. Zal een graad schelen, niets schokkends. Maar wel mooi om iig het invreten van de LM te voorkomen (schijnt een dingetje te zijn) en it looks shiny :D

[ Voor 8% gewijzigd door Lampuhkap op 18-03-2018 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Invreten op koper of nickel zou niet moeten kunnen, die materialen zijn inert.
Zo te zien kan je er wel tot 5 graden op vooruit, best substantieel vind ik. Wellicht dat ik toch die koperen IHS eens ga proberen, als ik hem ooit weer open maak.

Enkel dat niet resealen vind ik wat risky. Je sealed hem om de LM binnen te houden. Hem met losse IHS erin plaatsen is wel erg lastig. Hij zegt wel dat resealen desastreus is voor performance maar zegt vervolgens niet waarom en hoe erg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lampuhkap
Deze gaat we; gewoon resealed worden :) soort dunne secondenlijm voor de win!
Ja op Reddit is er volgens mij een thread over en dan lees je wel iets van aanvreetdingetjes, toch wel iets om rekening mee te houden, denk ik dan.

https://www.techpowerup.c...der-copper-nickel.229039/

https://www.reddit.com/r/...ctonaut_on_both_sides_of/

Nog een goed voorbeeldje waarop je ziet dat het wel degelijk nickel een beetje aanvreet:
YouTube: Coollaboratory Liquid Pro's Aging Effect - 1 Year on - Does it d...

YouTube: Liquid Metal on GPU - 3 Months Later!

YouTube: Liquid Metal on CPU - 9 Months Later!

Overigens niet dramatisch ofzo, maar je ziet het wel. Of het door oneven aanbrengen van de metal geweest is of door wat anders, it's there. En het is iets om wel in de gaten te houden, maar goed....tegen de tijd dat we daar last van gaan hebben, draait er vast wel weer een nieuwe setup :P

[ Voor 12% gewijzigd door Lampuhkap op 19-03-2018 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

In die video's gaat een hoeveelheid fout :F

Ten eerste vreet het aluminum niet aan ''over time'' zoals hij zegt maar vrijwel direct. Sterker nog, aanvreten zou minder erg zijn, het maakt het gewoon letterlijk kapot. Iemand die weet wat hij doet zegt dat dus niet zo erg fout.
(Leuk dat hij het op zijn GPU smeerde zonder de omringende componenten af te plakken of te lakken, amateur der 1e klasse :) )

Ten tweede zijn de vlekken op de DIE en IHS geen invreten maar gewoon LM die een verbinding aangaat met het andere metaal. Dat is een heuse verbinding op moleculair niveau en die verbreek je niet zomaar door er over te wrijven, ook niet met alcohol of wipes of wat dan ook, het zit er IN.
Daarom moet je LM er ook echt in wrijven tot de verbinding tot stand komt en niet erop leggen zoals met reguliere TIM.

Ten derde, als je hard en veel wrijft krijg je natuurlijk krassen, met alles (behalve olie dan wellicht) want LM blijft nog steeds metaal.

CLLU staat er om bekend te oxideren omdat er wat ander materiaal bij zit, mogelijk om het wat stroperiger te maken. TGC heeft dat niet, dat is puur LM en zo runny als wat, vandaar dat sealen echt een pre is.

Daarbij blijft altijd dat zuurstof slecht is, mount en forget dus, niet meer aan prutsen, niet kijken, niet aankomen. Als je hem na 3 maanden open maakt en er zuurstof bij doet zal dat nooit ten geode komen van de prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
Wij gaan idd (groepje van 3) aan de Thermal Grizzly Conductonaut en dat is dus zo te lezen de beste optie. We hebben bij het bestellen van de Rockit88 kit nog wel gekeken naar hun metal, maar de ervaringen en verkrijgbaarheid van Thermal Grizzly (en dan heb ik t over alles wat ze maken) is 100x beter dan dat andere spul :P

Dat van het metaal wat een connectie maakt op moleculair (wat een woord joh, jeez) niveau, had ik dan weer niet zo verwacht.
Weer wat geleerd zal maar zeggen :D

Sealen is dus als ik jou zo lees een MUST om oxideren op welk level dan ook te voorkomen.
Dat zal ik zeker in mijn hoofd houden when the time comes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Lampuhkap schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:26:
Wij gaan idd (groepje van 3) aan de Thermal Grizzly Conductonaut en dat is dus zo te lezen de beste optie. We hebben bij het bestellen van de Rockit88 kit nog wel gekeken naar hun metal, maar de ervaringen en verkrijgbaarheid van Thermal Grizzly (en dan heb ik t over alles wat ze maken) is 100x beter dan dat andere spul :P
Dat valt ook wel mee. Thermal Grizzly was gewoon net zo duur (of iets goedkoper) dan die van CoolLaboratory (die verkrijgbaar is bij Rockit, maar ook gewoon hier in de Pricewatch staat). Qua performance is het verwaarloosbaar, overigens. :)
Sealen is dus als ik jou zo lees een MUST om oxideren op welk level dan ook te voorkomen.
Dat zal ik zeker in mijn hoofd houden when the time comes!
Hij zegt dat het handig is om het luchtdicht af te sluiten om verder oxidatie te voorkomen. Bij het aanbrengen van de liquid metal komt er immers ook zuurstof bij en bij het relidden sluit je dat af. :) Niet echt per se een must, maar wel handig, vandaar dat hij het een pre noemt. ;) En verder had ik je dat natuurlijk ook al verteld. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 19-03-2018 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
voor 3 man aan delid spul bij @CH4OS op het bureau....nu maar om de beurt beginnen met delidden en vervangen van de IHS met een mooie koperen unit :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T1Af8Xkl.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zit copyright op, ja! :+

Ik ga van het weekend lekker al beginnen! :*)

[ Voor 50% gewijzigd door CH4OS op 31-03-2018 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
Ik wil het hele proces nu wel op foto hier zien he, dat snap je wel :D

En dan krijg jij wel een hamburgertje als vergoeding hoor, geen probleem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nou, delidden is gelukt. Kleine tegenslag wel; de copper ihs die ik erbij had is groter en past niet in de mal. Bij de cooper ihs werd aangeboden om een guide erbij te doen, maar ik interpreteerde dat als boekje. Dus nu maar een extra guide zien te scoren, voor ik Lampuhkap en een andere maat ga verblijden met delid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lampuhkap
CH4OS schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 17:40:
Nou, delidden is gelukt. Kleine tegenslag wel; de copper ihs die ik erbij had is groter en past niet in de mal. Bij de cooper ihs werd aangeboden om een guide erbij te doen, maar ik interpreteerde dat als boekje. Dus nu maar een extra guide zien te scoren, voor ik Lampuhkap en een andere maat ga verblijden met delid.
Ik zal de foto's van het hele proces er dan maar ff bij knallen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YjMZTfml.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wQAdEXjl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sSYLwIcl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/i7MzD1jl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I311CRql.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Gmj7JDYl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/W9QthTLl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gfIQeQQl.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Lampuhkap op 31-03-2018 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ai, je hebt de contact punten naast de die niet afgelakt?
Tijdens de applicatie afplakken is prima, maar als er ook maar een kleine runoff is, ooit, dan zzap.

Hoe zag die IHS er uit?
Heb je de koperen IHS wel eerst goed gepolijst met bijvoorbeeld Commandant?
Hiermee glimt het letterlijk als een spiegel en maak je het superglad omdat koper vrijwel direct begint te oxideren zodra het lucht aan raakt. Nogal belangrijk dus.

[ Voor 20% gewijzigd door Tijgert op 01-04-2018 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tijgert schreef op zondag 1 april 2018 @ 13:42:
Ai, je hebt de contact punten naast de die niet afgelakt?
Tijdens de applicatie afplakken is prima, maar als er ook maar een kleine runoff is, ooit, dan zzap.

Hoe zag die IHS er uit?
Heb je de koperen IHS wel eerst goed gepolijst met bijvoorbeeld Commandant?
Hiermee glimt het letterlijk als een spiegel en maak je het superglad omdat koper vrijwel direct begint te oxideren zodra het lucht aan raakt. Nogal belangrijk dus.
Het is simpel; ik heb niet de bijbehorende guide voor de custom IHS. Die komt als het goed is morgen met de post binnen. :) Voor runoff ben ik niet zo heel bang, ik heb heel weinig liquid metal gebruikt. Ik heb namelijk het smalle dopje gebruikt, niet de dikke die je in alle filmpjes op YouTube ziet. ;) Doordat ik niet de bijbehorende guide heb (vooralsnog) heb ik dus de originele IHS terug geplaatst. :) Koper ziet er immers anders uit dan de IHS op de laatste foto! En als het al zou gaan druppelen, gaat het naar beneden, de gevaarlijkste puntjes die in de buurt zitten, zitten een stukje links van de die. De een na laatste foto in de post van Lampuhkap boven jou laat het goed zien, kantel die verticaal en dan weet je hoe die in de PC zit. ;)

De temperaturen zijn zelfs op stock flink gezakt, nadeel is alleen wel, dat er nu maar 8GB RAM herkend wordt van de 16 die ik eigenlijk heb. Het latje dat weigert werkt in geen enkel slot, de ander, gelukkig wel.

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 02-04-2018 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

CH4OS schreef op maandag 2 april 2018 @ 21:34:
[...]
Het is simpel; ik heb niet de bijbehorende guide voor de custom IHS. Die komt als het goed is morgen met de post binnen. :) Voor runoff ben ik niet zo heel bang, ik heb heel weinig liquid metal gebruikt. Ik heb namelijk het smalle dopje gebruikt, niet de dikke die je in alle filmpjes op YouTube ziet. ;) Doordat ik niet de bijbehorende guide heb (vooralsnog) heb ik dus de originele IHS terug geplaatst. :) Koper ziet er immers anders uit dan de IHS op de laatste foto! En als het al zou gaan druppelen, gaat het naar beneden, de gevaarlijkste puntjes die in de buurt zitten, zitten een stukje links van de die. De een na laatste foto in de post van Lampuhkap boven jou laat het goed zien, kantel die verticaal en dan weet je hoe die in de PC zit. ;)

De temperaturen zijn zelfs op stock flink gezakt, nadeel is alleen wel, dat er nu maar 8GB RAM herkend wordt van de 16 die ik eigenlijk heb. Het latje dat weigert werkt in geen enkel slot, de ander, gelukkig wel.
Runoff in een desktop is idd niet zo'n heel groot issue denk ik. De orientatie van de punten en de de CPU weet ik zo even niet uit mijn hoofd maar ik hoor dat je er aan gedacht hebt, prima dus :)
Zelf heb ik het ook in mijn laptop gedaan dus dan is het wel weer een dingetje. Vorsicht uber alles!

Te weinig LM gebruiken is ook weer niet goed. LM werkt niet als normale TIM in de zin van dat te veel niet een barriere vormt maar er juist met minimale kracht tussenuit wordt geperst terwijl het WEL weer als TIM werkt in dat er luchtbelletjes kunnen worden getrapped. Ik doe er dan ook altijd genoeg LM op om het een smooth surface te maken, dan vloeit het in elkaar over met 0,0 lucht.
Mijn 8700K temps op 5.1GHz met 1.4v @full load (geen lottery winner :F ) zijn in de 50's, maar mijn dual 420 custom loop helpt ook wel daarin.

Dat je ene stickie niet werkt is jammer, maar je weet tenminste dat het stickie stuk is en het niet ergens anders aan ligt. Ik had laatst een akkefietje waar het 1e PCIe slot maar op x2 werkte... wat een drama mysterie zeg. Bleek dat 1 van de eilandjes aan de onderkant vervuild was geraakt. Voordat je daar achter bent 8)7 Ik dacht oprecht dat mijn delid hem gemold had :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tijgert schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 01:56:

Dat je ene stickie niet werkt is jammer, maar je weet tenminste dat het stickie stuk is en het niet ergens anders aan ligt. Ik had laatst een akkefietje waar het 1e PCIe slot maar op x2 werkte... wat een drama mysterie zeg. Bleek dat 1 van de eilandjes aan de onderkant vervuild was geraakt. Voordat je daar achter bent 8)7 Ik dacht oprecht dat mijn delid hem gemold had :+
Ik lees ook berichten dat opnieuw schoonmaken ook nog wel eens wilt helpen. Dat ga ik van het weekend dus even doen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 03-04-2018 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Werkte het vanaf het begin niet? of heeft het stickie wel gewerkt?
Ik had dus wat nagellak op een van de eilandjes, kon je niet zien en eraf vegen kan ook niet.
(ja, nagellak, die van de eilandjes bovenop aflakken. Don't ask me hoe het daar kwam).

Dus pakte ik mijn trusty Aliexpress microscoop en zag uiteindelijk iets zitten.
Beetje Aceton hielp en presto, 16 lanes terug!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BNdqdgNeNdxZd43jT00YHbpe/thumb.jpg
(niet het eilandje in kwestie, wel dezelfde microscoop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Laatst online: 21:03

watercoolertje

Untertitel

Vreemd prime95 geeft instant een error (afrondingsfout), alle andere testmogelijkheden blijven eindeloos door testen dus geen errors...

Weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden en wat ik er mee moet, nog geen enkele crash of appcrash gehad verder.

Zit op 5.1Ghz@ 1.325v in de bios (1.328v IRL), delid dus temps komen bij normaal gebruik niet over de 55/60 en bij benchmarks/stresstest komt daar 15/20 graden bij....

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

watercoolertje schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:37:
Vreemd prime95 geeft instant een error (afrondingsfout), alle andere testmogelijkheden blijven eindeloos door testen dus geen errors...

Weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden en wat ik er mee moet, nog geen enkele crash of appcrash gehad verder.

Zit op 5.1Ghz@ 1.325v in de bios (1.328v IRL), delid dus temps komen bij normaal gebruik niet over de 55/60 en bij benchmarks/stresstest komt daar 15/20 graden bij....
Rounding errors zijn vaak een teken dat je er dicht bij zit voor een 'prime stable'. maar ik begrijp dat jij m direct krijgt? Welke versie van Prime draai je eigenlijk? En wat zijn de temperaturen op het moment van crash? Hangt de pc direct? Ik zou in ieder geval een andere versie van prime proberen, ik houd het al jaren bij 27.7 AVX1, wellicht helpt t. Verder is 5,1Ghz een zeer mooie clock, welke tests zijn stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

millman schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:53:
[...]

Rounding errors zijn vaak een teken dat je er dicht bij zit voor een 'prime stable'. maar ik begrijp dat jij m direct krijgt? Welke versie van Prime draai je eigenlijk? En wat zijn de temperaturen op het moment van crash? Hangt de pc direct? Ik zou in ieder geval een andere versie van prime proberen, ik houd het al jaren bij 27.7 AVX1, wellicht helpt t. Verder is 5,1Ghz een zeer mooie clock, welke tests zijn stabiel?
Jup echt instant, na start nog geen 2 seconden. De temp loopt dus ook niet op, bij aida64 stresstest kom ik niet over de 75 graden na uren draaien. Verder vooral 3DMark gedraaid en cinebench.

Ik zal die versie eens zoeken en draaien kijken of er dan wat veranderd. Ik heb tot op heden nog geen enkele crash gehad of vastloper van wat dan ook, verder draai ik vooral 3dmark en cinebench. En game ik vrij veel. Tot op heden nog niks wat door de CPU vast is gelopen of een error gaf, muv van prime dan.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zyraxion
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-04 16:07
Hello,

Ik heb mijn CPU laten delidden door shroudster en mij enkele uren bezig gehouden met OC'en.
Momenteel stable @ 5 Ghz op 1.315v max van 81° gemiddeld 77°

Prime95 staat nog steeds te draaien en momenteel loopt alles nog goed :*)
Temps zijn na een 3 kwartier gedaald naar 70° merk ik nu ? hoe komt dit ?

screenshot

i7 7700K
Formula maximus ix
16 gb dominator platinum
h100iv2

grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enola
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-06 20:54
@zyraxion
Wat waren je base temps? Werkt je koeling, komt er warme lucht uit? Is je paste goed tussen je koelblock en je cpu? Is er genoeg airflow in je kast. OC zal aanzienlijk meer hitte in je kast veroorzaken. Als de airflow slecht is zal je koeler hete lucht van je kast gaan recyclen... en dan krijg je inderdaad hele hoge temps.

maar voor prime95 is dit zijn je temps niet bar slecht. Ik heb de zelfde temps.. ongeveer 3 tot 5 graden minder maar heb een custom loop.

[ Voor 0% gewijzigd door Enola op 19-06-2018 17:20 . Reden: typo ]

Try more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
@zyraxion
sommige koelpasta's hebben een korte burnin periode waarna ze pas optimaal presteren, kan ook zijn dat je net op een moment keek dat primeber wat minder zware fft's doorgerammeld heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zyraxion
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-04 16:07
@Enola Alles is normaal nu !

Het blijft de hele tijd rond 70° nu, zelf na enkele uren draaien dus ik vermoed dat je gelijk hebt met die burn in periode. Ik had hem nog maar net binnen en ben direct aan de slag geweest ermee :9

Zeer tevreden van de OC en loopt nog steeds als een zonnetje !

[ Voor 6% gewijzigd door zyraxion op 20-06-2018 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enola
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-06 20:54
zyraxion schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:37:
@Enola Alles is normaal nu !

Het blijft de hele tijd rond 70° nu, zelf na enkele uren draaien dus ik vermoed dat je gelijk hebt met die burn in periode. Ik had hem nog maar net binnen en ben direct aan de slag geweest ermee :9

Zeer tevreden van de OC en loopt nog steeds als een zonnetje !
okay alles top dan. Succes verder !

Try more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-05 23:07
welke test doen jullie op prime95
ik doe de blend
ik vind dat me temps erg heet zijn voor de Vcore waar ik op draai
overweeg de nocta NA-DH15 te kopen heb goeie review gezien
wat voor koeling kunnen jullie me adviseren? andere adviezen zijn ook welkom

ram draait op 3000mhz
AVX offset: -2
H80i v2 : 46,5 graden
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/nbfcpy.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door wijthoef op 01-08-2018 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
watercoolertje schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:37:

Nog steeds zelfde settings? Nog steeds stabiel? Zeer goede chip heb je daar!

Zelf zit ik op:
7700K
5100mhz
1.36v bios
1.376v windows
Delid
Liquid metal
Relid
Custom loop
Idle 24-30
Load 45-55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Juice. schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 18:20:
[...]

Nog steeds zelfde settings? Nog steeds stabiel? Zeer goede chip heb je daar!

Zelf zit ik op:
7700K
5100mhz
1.36v bios
1.376v windows
Delid
Liquid metal
Relid
Custom loop
Idle 24-30
Load 45-55
Jup draait ook nog steeds als een zonnetje, en nog steeds klapt prime er direct uit 8)

Die van jou doet het ook niet verkeerd toch? Met een veel nettere temp, fotos van je loop toevallig? Ben te lui geworden voor custom loops maar wel altijd fan van (daarom ook mijn username).

Had eerst wel problemen dat Apex Legends crashte waarvan ik dacht dat het door de overclock kwam, echter bleek dat niet zo te zijn, met stock settings was dat nog steeds zo en uiteindelijk is er een fix voor gekomen die een bepaalde instructie ontwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
watercoolertje schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 19:12:
[...]

Jup draait ook nog steeds als een zonnetje, en nog steeds klapt prime er direct uit 8)

Die van jou doet het ook niet verkeerd toch? Met een veel nettere temp, fotos van je loop toevallig? Ben te lui geworden voor custom loops maar wel altijd fan van (daarom ook mijn username).

Had eerst wel problemen dat Apex Legends crashte waarvan ik dacht dat het door de overclock kwam, echter bleek dat niet zo te zijn, met stock settings was dat nog steeds zo en uiteindelijk is er een fix voor gekomen die een bepaalde instructie ontwijkt.
Haha dat is minder inderdaad. Hieronder een linkje naar mijn systeem inclusief foto's en uitleg:
https://nl.hardware.info/usersystemen/36825/main-pc

Ik heb hem zoals je in de foto's daar kunt zien wel eens op 5.3GHz gekregen bij een voltage van 1.36 waarbij de full-load temperatuur 43c was. Kan ik helaas niet meer voor elkaar krijgen :'(

Overigens loopt mijn memory op 3600MHz maar kan niet meer inloggen op HWI dus ook niks aanpassen..

[ Voor 4% gewijzigd door Juice. op 07-08-2019 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrgnex
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-06 13:36
Weet iemand wat golden samples waard zouden kunnen zijn? Mijn 7700k doet 5.2 GHz op 1.37 V. Ben van plan hem lekker zelf te houden maar was gewoon benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparks.nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-06 18:30
mrgnex schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:33:
Weet iemand wat golden samples waard zouden kunnen zijn? Mijn 7700k doet 5.2 GHz op 1.37 V. Ben van plan hem lekker zelf te houden maar was gewoon benieuwd.
Je kan op hwbot een pricecheck doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:36
Na jaren stock toch mijn 7600k maar eens getest ivm benodigde VR performance. Momenteel draai ik 4.8GHz op 1.15V met een Scythe Mugen 5. Onder Prime95 (AVX uit) worden 2 cores ±85gr, terwijl de twee andere netjes 70-75 blijven. Misschien toch maar eens delidden?

Lagere voltages geven fouten bij het opstarten of na login en 5GHz komt niet door de windows startup.

Is de 4.8GHz@1.15V een beetje acceptabel of zouden deze chips toch makkelijk meer moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@mca2 4,8Ghz op 1,15v is schitterend, met juiste koeling en delid zie ik die chip 5100+ doen onder de 1,35v. *mits echt prime stabiel. Wel echt een mooie chip die je daar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conwa
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-06 20:32
Gaat helemaal goedkomen! @mca2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
De chip is onderweg voor delidden, hopelijk hebben daarna alle cores dezelfde temp en gaan de temps ook wat omlaag natuurlijk. Ik heb nu nog mijn Scythe Mugen 5 en ga daar mee zien of ik de 5GHz voorbij kan komen. Ik probeer de temps daarbij onder de 85gr te houden bij een non-avx prime95 torture test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
Na delidden waren de temps op de heetste cores zo'n 10gr lager. Vanavond een tijdje diverse voltages geprobeerd voor de 5GHz. En uiteindelijk is hij stabiel op 1.25V. Echter wel met LLC op level 6 dus in praktijk onder zware load net onder de 1.3V en de temps op <83gr na een half uurtje prime95. Mijn Cinebench R15 single core score ging van 190 op 4.8 naar 210 op 5GHz, erg netjes leek me.

Als ik me verveel, zal ik nog eens kijken of LLC 5 of lager mogelijk is, net als bijv een Vcore van 1.24 of 1.23V. Veel hoger dan 5GHz lijkt me niet echt haalbaar met mijn huidige koeling.
Pagina: 1 2 Laatste