Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 19:33:
[...]
Heldere uitleg weer

Direct met de testchart in een volledig verduisterde ruimte aan de slag gegaan:
48: Alle 10 vakken zijn volledig zwart
49: 3 vakken zijn te onderscheiden.
50: 7 vakken zijn vanaf de bank te onderscheiden, wanneer ik met mijn neus op het paneel ga zitten kan ik vak 8 ook onderscheiden.
51: 8 vakken zijn vanaf de bank te onderscheiden, wanneer ik met mijn neus op het paneel ga zitten kan ik vak 9 ook onderscheiden (vak 10 is dan nog geheel zwart)
52: Alle 10 vakken zijn te onderscheiden, maar het geheel krijgt overduidelijk een donkergrijze tint.
Dit lijkt niet helemaal overeen te komen met jou bevindingen. Bij mij zou in theorie 51 de 'ideale setting' moeten zijn, al hoewel ik dan nog steeds maar 8 van de 10 vakken kan onderscheiden vanaf de bank (2 a 2.5 meter afstand). Of zie ik dit verkeerd?
Ik ben nog even met jouw bevindingen aan de slag gegaan. Waar we mee te maken hebben is een stukje 'tonaal contrast' (ik noem het liever psycho contrast). Door de RGB kleuren in het plaatje zijn niet alle grijze vlakken goed te onderscheiden, omdat de ogen teveel afgeleid worden door het fellere licht.
Ik heb een nieuw testplaatje gemaakt waar de RGB kleuren verwijderd zijn. Nu is er geen visuele afleiding en kan er juist beoordeeld worden hoe de TV met het signaal omgaat.
Download hier het nieuwe testplaatje (*.RAR bestand).
De feiten:
Brightness 49 = te donker. Niet alle vlakken zijn te onderscheiden
Brightness 50 = correct. Alle vlakken net aan zijn te onderscheiden, maar alleen in een compleet verduisterde ruimte en mits OLED Light op 80 of hoger staat. Met een gemiddelde setting van OLED Light op 50 zijn het zwarte vlak en het daarop volgende vlak nagenoeg niet te onderscheiden.
Brightness 51 = lijkt op het oog meer correct, maar als je dicht op het paneel gaat zitten dan zie je hele lichte spikkeltjes over het gehele beeld. De pixels staan dus niet meer uit, daar waar het zwart moet zijn. Dit is sowieso zichtbaar vanaf een OLED light setting op 50. Daaronder heb ik het niet getest. Vanaf een normale kijkafstand zijn de oplichtende pixels echter moeilijk waar te nemen en met omgevingslicht aan is het überhaupt niet te zien. Ik kan mij voorstellen dat sommige dit een fijne setting vinden. Start echter de openingscrawl van Star Wars in de avond en het valt op dat de zwarte 'hemel' achter de sterren niet zo zwart is als de zwarte balken boven en onder.
Brightness 52 = te licht. Het is duidelijk te zien dat allen pixels licht geven vanaf dichtbij bekeken, maar ook vanaf een normale kijkafstand is dit te zien.
En om het nog maar eens aan te geven... Deze settings en waarnemingen zijn gebaseerd op een Gamma waarde van 2.2 en dynamisch contrast staat UIT.
De feiten rijmen echter niet altijd met de persoonlijke opvatting, maar mogelijk is het fijn om eens het één en ander inzichtelijk te hebben. In principe zouden op dit vlak alle panelen hetzelfde moeten zijn, maar dit is nooit met 100% zekerheid te zeggen. Ik durf met 99% zekerheid te zeggen dat het voor 99% procent zeker is
De donkerste tint boven zwart is lastig te onderscheiden wat aangeeft dat de TV moeite heeft met de donkerste schaduwdetails. Veel TV's doen dit echter nog heel veel slechter, dus het resultaat is nog steeds heel erg goed te noemen. Een de TV die het wel beter doet is de door mij
gereviewde Samsung 55KS9000, maar deze kan weer geen 100% zwart weergeven...
Some infinities are bigger than others.