RnB schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:57:
[...]
Ten eerste dank voor de uitgebreide respons.
Wat bedoel je met een omgekeerde benadering wanneer ik Black Level op High zet? Ik heb dat geprobeerd aan de hand van een testbeeld die iemand hier had neergezet. Dat ging over blinkende stroken die vanaf 17 tot en met 22 te zien moeten zijn.
Met Black Level op Low zag ik met moeite de laatste twee stroken knipperen, met de setting op High zag ik de juiste stroken knipperen. Maar ik krijg dus artefacten bij aftitelingen...
Ik zal vanavond even met de brightness en contrast spelen, op het moment staat brightness op 50 en contrast op 95. Deze heb ik van een artikel over ISF settings die iemand anders hier geplaatst heeft.
Black level op high: je draait de brightness eigenlijk een beetje om (donkerder = hoger, lichter = lager).
Black level high
RGB full (0
- 255) voor PS4 of PC mits deze op RGB full staan
Black level low
RGB limited (16
-255) voor TV, PS4 of PC mits deze op RGB limited staan of alleen kunnen weergeven.
Aangezien lager als 16 niet gaat bij normaal tv kijken (16 = reference black), moet je de black level op low zetten.
Voor een exacte juiste black level zou je 17 net moeten zien op de greyscale.
Daartoe kan je ISF 1 gebruiken om te leren:
Neem een redelijke neutrale instelling en ik ga even uit van normaal tv
-kijken (RGB limited, black level low)
als voorbeeld 55E6:
Oled light 60
Contrast 80
Gamma 2.2
Brightness 52
Kleurtemperatuur : warm 1
Alle andere zaken (dynamisch contrast, etc. uit!)
Note: contrast hoger als 80 heeft vaak geen zijn omdat je wit gaat oversturen en je informatie gaat missen in het witte gedeelte, het wordt uitgebeten als het ware.
Als ik naar de greyscale kijk via USB, dan blinkt 18 nog net. Ik smeer dus iets dicht met deze instellingen.
Bij gamma 2.4, dan verlies ik 18 ook en is 19 nog ongeveer zichtbaar in het donker.
Aanpassen kan, maar dan moet je het contrast laten staan op 80 anders beïnvloed je de greyscale.
Brightness naar 54 maakt 17 weer zichtbaar bij gamma 2.4. Gamma is dus ook van belang.
Je zal dus ook moeten kiezen in gamma: gamma 2.4 maakt het beeld wat donkerder of krachtiger. De details zijn er wel, maar dat zie pas goed in het donker. Overdag houd je liever gamma 2.2 aan, zodat je eerder details ziet in de donkere gebieden.
Vandaar dat je ISF dag en ISF nacht hebt, zodat je snel kan kiezen voor een dag of nacht modus.
Voorbeeld (ik ga uit van een geresette ISF instelling, zonder overgenomen waarden op 20pt):
ISF 1 dag:
Oled light 60
Contrast 78
Gamma 2.2
Brightness 52
ISF 2 nacht:
Oled light 50
Contrast 78
Gamma 2.4
Brightness 53
Oled light is de hoeveel licht de oled geeft, in de avond kan je met minder licht toe. Brightness stel je iets bij, afhankelijk van het gamma en je testfile. Contrast blijft meestal hetzelfde.
Dynamisch contrast (uit, laag, middel, hoog) beïnvloed de gamma
-curve op een negatieve manier. Het ziet er wel even leuk uit maar je zal detail in het zwart verliezen. Je kan het beter uit laten.
Bovenstaande moet eigenlijk altijd globaal werken voor elke oled. Natuurlijk zijn er afwijkingen, de 1 zal brightness 54 gebruiken e.d.. Mocht dit gewoon nog niet werken, post dan al je instellingen eens. Let ook op dat je bron op de juiste HDMI
-instelling staat (auto of RGB limited en niet op full RGB ofzo), dan krijg je ook rare effecten.
Voor normaal TV
-kijken ga je brightness instellen zodat je 17 of 18 niet ziet flashen,
Dit om foutjes/noise in het zwartgedeelte te verdoezelen door reference black te verleggen.
Zoals al eerder gezegd is dat niet erg: veel oude series of films zijn gemastered (gecomprimeerd, ondertiteld, verkeerd gesloten, noem maar op) op een lcd die zwart detail onder de 0,05 cd/m2 niet liet zien omdat de monitor dat gewoon weg niet
kon laten zien. Dus de editor dacht dat alles ok was, terwijl een oled dat gewoon genadeloos laat zien. Wat je doet is je oled in dat gebied op een lcd te laten lijken. Je verliest waarschijnlijk heel iets detail
- soms
- maar dat mag in de praktijk geen naam hebben. Normaal gesproken moet je zeker 95% of meer detail zien terwijl je wel je perfect zwart behoud! Dus veel voordeel en weinig nadeel.
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120