PLEX server: koop ik een NAS of een HTPC (4K)

Pagina: 1
Acties:

• achterop23
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-11-2025
Met kerst de LG OLED55B6V opgehangen. PLEX app geinstalleerd. Op mijn ASUS laptop de PLEX server aangedaan en het werkt als een zonnetje op 1080. 4K buffert hij af en toe, dit komt omdat ik de boel nog niet bekabeld heb aangesloten. Het knippen van de Cat6a kabel mislukte en ik heb nu even geen plugjes meer.

Echter wil ik de laptop uit laten en in de meterkast een NAS of PC server neerzetten die hetzelfde doet als mijn i7 Asus laptop.

Het enige dat ik wil:
- 4K files streamen
- backup mogelijkheid hebben voor mijn eigen bestanden (foto's e.d.; hoi NAS?)
- op afstand kunnen downloaden, zodat er bij thuiskomst wat te kijken valt

Netflix zit al op deze TV.

Nu lees ik dingen over een NAS dat 4K alleen zou werken bij de duurdere QNAP modellen.
Dan bouw ik liever een mooie en stille computer voor dat geld (800 euro?).

Een newbe vraagt om antwoorden.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:43

DarkSide

theres no place like ::1

Je moet bepalen hoe je je media wilt bekijken denk ik.
4k HEVC 10bit 140mbps vergt gewoon grote processing power. Dit zal je TV waarschijnlijk dus niet zelf aan kunnen. Je kan dan niet deze data alleen neerzetten op bv een NAS.
Maar je zou idd dan kunnen denken om Plex te gaan draaien. Er zijn wel NASsen die als PLEX server kunnen fungeren. Maar heb nog geen idee hoe het transcoderen gaat van deze bestanden.

Je zou ook kunnen kijken naar iets van een NUC met een kaby lake cpu.
Deze heeft hardwarematige 4k HEVC 10bits ondersteuning. En kan dan zonder transcoderen prima bestanden afhalen van je NAS welke ook als download centrum en backup dienst doet.

Of denken aan een Nvidia shield. Er komt deze week als het goed is een nieuwe versie uit.
Die ook deze zware bestanden aan zou moeten kunnen. Dat werkt ook prima met een NAS.
En de aanschaf is goedkoper dan een NUC.

Zelf nog geen 4k tv. Ik gebruik nu een zuinige NUC met deels HEVC ondersteuning (n3700).
Lekker zuining, Windows 10 en kodi geinstalleerd. Maar loopt dus vast op deze zware 4k bestanden.
Op dit moment gaat mijn voorkeur uit na een Shield ipv een nieuwe (krachtigere) NUC.

Al mijn media staat op een synology 215j. Geen snelle NAS maar voor mijn doeleinden meer dan prima (ook voor downloaden, repareren en uitpakken van RARs)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• achterop23
En hoe is de NUC verbonden met jouw tv? HDMI dan?

Ik wil alles in de meterkast dus. Als ik PLEX op mijn tv heb staan, dan kan deze de files lezen vanaf de NUC/HTPC via LAN of WiFi (5GHz).

• achterop23
Of kan de Chromecast dit alles ook al.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:43

DarkSide

theres no place like ::1

Tip: Je kan je posts editen. Scheelt onnodig kicken.

Mijn NUC staat idd vlak bij mijn TV. (Nas ook btw). Maar je zou of een netwerkkabel of HDMI kabel moeten trekken. Als je TV niet aan de muur hangt kan je makkelijk een NUC op de VESA mount plaatsen.

En chromecast zou kunnen. Volgens mij ondersteund de plex android app chromecast.
Maar dan moet zit je wel met transcoderen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Ransom_nl
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-03-2024
Ik denk als je een chromecast ultra neemt en die achter je tv kunt wegwerken, je afkan met een goedkope NAS zonder transcoderen (seagate personal cloud bijvoorbeeld of een zelfgemaakte nas met een raspberry pi), De chromecast ultra hoort zelf al de power te hebben om direct af te spelen zodat je nas niet hoeft te transcoden.

Verwijderd

Is het niet zo dat je oled tv dit allemaal prima zelf kan afspelen?
Een nasje/diy nas en streamen maar.

• brend5
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-10-2023
Je zou ook voor een thuisserver/oude PC kunnen gaan en hier FreeNAS/OMV of iets dergelijks op kunnen installeren. Dan heb je alle mogelijkheden die je op een NAS hebt plus meer.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-01 22:28

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik denk dat je niet goed begrijpt wat een HTPC inhoudt. Een HTPC is een PC die je bij je TV plaatst (en daar via HDMI mee verbonden is) en die je gebruikt voor het afspelen van media. In jouw geval zou je daar dus de Plex client op installeren.

In het geval dat je TV dat zelf al kan, is een HTPC dus niet nodig.

Een HTPC en een NAS zijn dus twee losstaande dingen. De NAS is de serverkant en de HTPC/TV is de clientkant. Het is natuurlijk wel denkbaar om ze te combineren (HTPC zonder NAS, waarbij alle media op de HTPC staat) maar dat is volgens mij niet wat jij bedoelt. Als je een PC in de meterkast wilt hebben, waar de TV via het netwerk media van afspeelt, dan ben je op zoek naar een NAS.

Als je geen trek hebt in een dure kant-en-klaar NAS, kun je het beste kijken naar een zelfbouw-NAS/server. Daar hebben we hier ook een paar mooie centrale topics over, zoals Het grote DIY RAID NAS topic deel 3.

[ Voor 28% gewijzigd door Compizfox op 10-01-2017 19:12 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Het grote probleem waar je mee zit is het transcoden van je content waarmee je al snel aan dure oplossingen zit. Het wil eigenlijk alleen echt lekker werken als je storage voldoende performance kan bieden, je CPU het kan bijbenen en je netwerk voldoende doorvoersnelheid biedt. Gaat het echter om 1 client die altijd op dezelfde plek wordt toegepast (zoals hier het geval lijkt) dan zou ik niet voor het genereren van een stream kiezen, maar voor centrale storage en de verwerking van de content bij de TV laten plaatsvinden.

In de praktijk zou dat dus neerkomen op een NAS die je content bevat, en wat tools heeft om je content binnen te halen (vaak couchpotato, sickbeard en sabnzbd of een torrent-client), en daarnaast bij je TV een mediaspeler of HTPC. Een smb- of nfs-share is dan voldoende om je content te kunnen benaderen. Mocht je ooit eens bedenken om een 2e, 3e of 4e TV ook in je netwerk te willen opnemen, dan kan je dat ook weer zo duur of goedkoop maken als je wilt. variërend van een Pi tot een volwaardige HTPC/game-pc.

Voor wat betreft de storage zou ik een Synology of QNAP NAS kiezen, gegeven de brede ondersteuning voor de bovengenoemde tools. (alternatief is een zelfbouw-nas uiteraard). Bij de TV zou een NUC met CEC-adapter en Kodi prima zijn. Zelfde ervaring als de Plex-client die in je TV zit qua bedieningsgemak (remote van je tv gebruiken om de htpc te bedienen dus), maar met aanzienlijk meer mogelijkheden. Qua kosten kan je het dan ook zo gek maken als je wilt. Kies je voor een relatief goedkope oplossing, dan kan je vanaf pakweg 500,- klaar zijn voor een 2-bay Synolgy NAS met disks en een NUC met wat geheugen en cec-adapter. Het blijft natuurlijk wel een kostenpost, maar het is waarschijnlijk een stuk goedkoper dan een server te plaatsen met voldoende capaciteiten om een aantal streams simultaan te kunnen gaan aanbieden. Je bent dus redelijk voorbereid voor de toekomst wat dat aangaat, en upgrades kan je gefaseerd doorvoeren.

Voor zowel een streaming oplossing als plex, als een conventionele aanpak zoals hierboven beschreven valt dan ook wat te zeggen naar mijn idee, en er is geen "foute" keuze wat dat betreft, maar het zijn 2 compleet verschillende setups die totaal andere hardware vereisen. Overdenk dus vooraf goed de voor- en nadelen van elke oplossing.

iRacing Profiel

Pagina: 1